Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Wiborg Engineering - Mitsubishi Evo 6 Time Attack
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (10691 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Ja jävlar, det där går jag igång på mer än en Evo! Kul att ni lägger ut här, och helt rätt koncept, älskar det!

Men ni får det att låta enkelt, det är väl ändå att ta i?

_________________
Anders Hansson
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Har ni inga bilder på chassit och/eller hjulupphängningar på Porschen att dela med er av? Det är insidan under karossen man vill se.
Verkar riktigt trevlig med den spexen. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
PP930 skrev:
Mer bilder, ser riktigt trevlig ut thumbs up är det 3.3 l eller har ni gått upp i volym? sitter det några roliga kammar?

Mvh/Pärra


Sitter 935 cylindrar på motorn och den är på 3,5L. Sitter även ett par special racekammar i för att kunna få ut lite mer effekt ur maskinen.

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
sweanders skrev:
Ja jävlar, det där går jag igång på mer än en Evo! Kul att ni lägger ut här, och helt rätt koncept, älskar det!

Men ni får det att låta enkelt, det är väl ändå att ta i?


Haha, är ju bara att räkna lite, designa lite, banka lite plåt, svetsa lite plåt. Fräsa/svarva lite komponenter, smälla ihop en motor, dra lite kablar, göra lite inredning och spruta på lite färg, tanka upp, starta bilen knappa lite på datorn och så är de bara att gasa.....
Eller hur det nu va man gjorde

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Ser ut som Mikael Svens bil

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



fredrikwiborg skrev:
sweanders skrev:
Ja jävlar, det där går jag igång på mer än en Evo! Kul att ni lägger ut här, och helt rätt koncept, älskar det!

Men ni får det att låta enkelt, det är väl ändå att ta i?


Haha, är ju bara att räkna lite, designa lite, banka lite plåt, svetsa lite plåt. Fräsa/svarva lite komponenter, smälla ihop en motor, dra lite kablar, göra lite inredning och spruta på lite färg, tanka upp, starta bilen knappa lite på datorn och så är de bara att gasa.....
Eller hur det nu va man gjorde


Lättplätt, får prova själv. 😂👍👌

_________________
Anders Hansson
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167



thumbs up

_________________
Pär Hellström
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
Dåligt med bilder från byggandet men här kommer det lite





Fullbur är av säkerhetskäl ett måste, notera Mikaels sjukt snygga lösning på att gömma dörrsträvorna inuti bilens trösklar, något man inte ens tänker på när man ser/sitter i den färdiga bilen.



Luftintagen till båda turboaggregaten sitter faktiskt mitt i bilen. Luftens till dessa tas in i fronten av bilen och leds sen förbi tanken in i den slutna "kardantunneln" och fram till luftfiltren. Således säkereteställs att motorn får pefekt kallluft (något gammelporscar normalt lider av då luften tas ur motorummet med intercooler och lufkyld motor som alstrar enormt med värme.

Kylning till cylindrarna (kom ihåg luftyld 930) tas även de från fronten på bilen och löper sedan avskilt inuti de båda trösklarna och fram till clindrarnas kylflänsar för att även dessa ska få tillgång till kalluft samtidigt, luften sugs sedan ut bakom bilen via den naturliga lågtrycksonen bakom.





Urkapad original Porsche plåtkaross från donatorbil lyfts på. Avgjutnignar i diverse kompositmaterial duger inte när de ska va glassräser med perfekt finish.



_________________
Fredrik Wiborg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Shit, riktigt kul bilder thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
Hela bakvagnen går att snabbt och enkelt bulta loss och separera komplett från bilen om man skulle behöva komma åt något på motor, växellåda eller liknande. Även hela sprutet kopplas loss med 2x kontaktstycken.





Vi hade ett set med äkta gammla BBS centerbult racefälgar som vi ville använda för att få rätt "look" på bilen. Dessa bakfälgar va både extremt breda och hade ett minst sagt extremt ET bak. Så för att få ihop allt geometriskt i bakvagnen, kunna köra rätt drivaxlar och få hjulets belastnigncenter helt rätt så krävdes några av de mer extrema hubspacers vi sett.
Inte den lättaste lösningen då de specialtillverkade spacerna i 7075 aluminum väger drygt 2kg styck men som sagt så är design viktigt då denna bil främst är en glassbil och geometriskt så är den 100% även fast det ser lite udda ut

Självklart har vi monterat kolfiberbromsar både fram/bak för att få ner vikten (ska ju under 1000kg och om den någong gång ser en bana så ska den ju kunna köra ifrån allt utom våran egen Evo)

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Bärande luftkanaler läser man inte om varje dag thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
Självklart ska det in en original Porsche instrumentbräda med original mätare så det ser ut som en klassisk Porsche






Mycket Stereoutrustning skulle in i bilen med diverse baslådor, slutsteg högtalare, mm. Eftersom vi är viktallergiska så får de bli mycket kolfber för att kompensera lite.





Exakt samma typ av bromsar som sitter på våran Evo så snabba grejor är det, fick tillverka egna bells både fram och bak för att få det att passa hjulupphängningen helt 100%


Bagageutrymme för att lägga några väskor eller matkassar om man tar en sväng förbi affären eller gymmet.


Stort megatungt blybatteri för att kunna stå med stereosystem igång länge (nästan 20kg tyngre än våra racebatterier från Liteblox. Det som sitter på motsvarande sida i kolfiberlådan är ett slutsteg (Porscharna är ju baktunga så ska det tyngas ner så får de bli på optimal placering). Självklart stor splitter med diffusertunnlar och ett riktigt plangolv i kolfiber för downforce måste man ju ha gott om när de ska åkas fort. Gör även att de här bilarna blir mycket trevligare att köra på gata och får ner effekten i backen.




Lite breddning av baksärmarna krävdes och även de behövde ju va i plåt så mikael fick banka lite plåt. Skärmarna va så bra gjorda att det knappt hade behövts spacklas och slipas i slutändan, Spackel är för amatörer och fuskarbeten brukar Mikael predika




_________________
Fredrik Wiborg
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Så häftigt seriöst bygge. Ni har verkligen koll på det mesta thumbs up

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Som gammal bilstereonörd är det kul att se när det ramlar i en trevlig stereo i en rejsigare bil!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167



Fan va häftigt, när man lyfter på skalet. Vad sitter det för växellåda? Hur många timmar har ni lagt på en sådan här operation?
/Pärra

_________________
Pär Hellström
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
Har varit fullt upp med diverse andra projekt så har inte skruvats så inte hänt så mycket med Evon fram tills för några veckor sedan när de va dags att börja få ihop den inför säsongsstart för oss.

Vi har fått ihop racemotorn igen efter att ha bytt ut i princip alla interna komponenter, nytt för i år är lite ytterligare viktoptimering på motorpaketet med ett eget CNC-fräst höger motorfäste i aluminium och tillhörande bultar i titan för att spara 820gram,


vi har även till slut fått monterat vårat hydralusika adapterkit till RSX racekopplingarna som vi tog fram redan inför förra säsongen men fick hem 1 vecka för sent för att hinna montera in i bilen. Detta kit sparar 1020 gram mot tidigare setup med slavcylinder och gaffel till uttrampningslagret.


Kopplingen är en 2-skivig 184mm koppling med ett extremt lätt svänghjul i chromolly som vi hjälpt RSX Racing Solutions att utveckla genom åren. Hela kopplingspaketet väger 6,9kg och tål över 1200Nm (1000++hp på en Evomotor likt våran)



Även den sequentiella växelådan från Drenth har varit helt isärplockad för inspektion och fått ett par nytillverkade delar tillhörande de bortmonterade backdreven för att spara ytterigare 350 gram (backdreven har varit urplockade sen 2019)

I bakgrunden syns även det aluminiumblock som ska monteras ihop och bli en komplett reservmotor till våran bil men den har vi dock inte hunnit påbörja ännu.


Toppen har blivit totalrenoverad, mirafräst och nya ventiler och vi har även monterat nya kammar som är rejält hålborrade för att spara ytterligare 500gram per kamaxel samt gjort en liten justering av kamprofilerna för i år. Specialtopp med solidlyftare kräver såklart specialtillverkade mätklockor för att justera in kammarna.


Motorn åkte i bilen igen i förra veckan och här kan man se hur motorpaketet är packeterat innan luftkanalen till ICn (står bakom motorn) monteras på igen. Är inte många kubikcentimetrar över i motorummet när allt är på plats kan tilläggas. Är för övrigt inte många skruvar på motor som överhuvudtaget ör original längre men hela drivlinan motor, växellåda, fördelningslåda, kolfiberkardan, bakdiff mm är fortfarande bara att bulta rakt ner i en Original Mitsubishi Evo om man så önskar vilket varit viktigt då det fortfarande skall finnas Evo DNA kvar med karossavgjutning, dimensioner och drivlina.


Vi har en rad mindre uppgraderingar även på chassie/karossisdan bland annat har vi en ny styrning av luft på bagageluckan för att förbättra separationsbeteendet i bakkant bil och samverkan mellan kaross, diffuser och bakvinge.


Förhoppningsvis kan jag få upp lite mer bilder på övriga uppdateringar kommande veckor.

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Jag gillar att ni till och med haft tid för smådetaljer som tätningslist mellan baklucka och bakruta. Imponerande som alltid.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Wiborg Engineering - Mitsubishi Evo 6 Time Attack
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (10691 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande