Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 306 GTi -97 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (34114 totalt) |
Jag drog vid ett ungefär. Vilket jag är väldigt glad för i efterhand för det blev inte mycket sömn och resan ner var sådär kul. Sen lite solsting på det också 😅 Hade varit kul att träffas men vi får ta det vid nästa tillfälle. Ska städa ur garaget och överväger just nu att slänga på original svänghjul och koppling som jag har liggandes och slänga ihop en ny låda med delar jag har liggandes. Timeattack är lite pricy men det är värt det ändå, bra uppstyrt, schyst media, feta bilar och en annan typ av community än när man kör trackdays.
Ett par veckor till så ska hon vara ute igen, ska försöka köra någon trackday snart igen _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Ja, det gick sönder när det gick som fortast och vid rätt högt varv, tack och lov kanske utan växel i. Fortfarande lite osäker vad som hände Min gissning just nu: Växel hoppar ur, jag ska slänga i växeln igen, frikopplar, slänger i växeln släpper upp koppling och gasar samtidigt, där av det där extra gasen/varvet och då går fjädrarna till tryckplattan? Eller något med lamellen. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Kanske, den hoppade ur växeln en gång tidigare på banan också. Vilket jag aldrig upplevt tidigare. Är rätt vanligt att växeln hoppar ur ett par gånger innan man rasar, oftast treans växel, när man kör för mycket vrid. Lådan är specad till 250Nm _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Såklart tråkigt med kopplingsras, läste om det på FB. Men kul att du fick visa upp Peggen. Skönt ljud vid förbikörningen.
Hur mycket varvar du? Kan det ha varit lite övervarv som gjorde att lamellen exploderade? Blir rätt rejäla centrifugalkrafter när man varvar mycket. Bra kämpat i alla fall. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Tack! Sjukt nöjd att jag kom iväg faktiskt. Tråkigt jag inte fick några fler varv bara Varvstoppet är på 8200, skulle kanske kunna vara så att jag fick i fel växel och därför skickade lamellen, det är en trolig orsak också, om jag fick i trean istället för femman vid 150+ km/h så blir det rätt bra varv på lamellen _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Jag var millimeter från att plocka ut en sådan som tjänstebil då det begav sig, men det blev nysläppta Alfa 156 istället. Inte helt rätt val trots kärleken till Alfa. Gött ljud på rakan!
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||
Godt gået og den del som gik i stykker var ikke en Peugeot del du må komme tilbage med frisk kobling og gearkasse og vise dem hvad sådan en gammel 306 kan, min kompis i 306 korer 1.05 på Knutstorp så selv med FWD og uden turbo kan det gå stærkt. God dag
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||
Tråkigt misstag du gjorde där! Får säga att original låter den rätt gött också, iaf med sportluftfilter. Har en 306GTI till hemma som jag ska originalrenovera
Just nu städar jag garaget, dags att få in bilen så jag kan byta grejerna. Tillsvidare så blir det originalgrejer jag har liggandes. Original svänghjul och koppling. Måste fixa så motorn rör sig mindre också för det kan vara en bidragande orsak till att växeln hoppar ur. Vad kör din kompis för effekt? Låter som något mer än original _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Det är inte för sent, finns en 306 GTi på blocket för 25' _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Vad kör din kompis för effekt? Låter som något mer än original
Det er en 2,3 motor med dogbox ca 250hk og 280nm - bilen er en EX. DTC racer med mange dyre stumper, han korer også på 9x17 med slicks. God dag _________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||
Har mer eller mindre städat garaget hela veckan, snart klar och bilen kan rullas in.
Bättre begagnat svänghjul, koppling och rasad växellåda (saknar treans växel) är fixat och jag är redo för att riva ner och flytta över innanmätet till ny sprängkåpa. Råkade faktiskt köpa på mig en uppsättning begagnade Öhlins R&T till bilen så de får åka på till nästa år. Är gjort för 306 men med 307-spindlar med tillhörande länkarmar för att passa. Följer med powerflex-bussningar också men då jag har uppgraderat till lager så får det säljas till bättre behövande. Förklaring till skillnaden mellan spindlarna: 306-spindeln nyper om stötdämparen och har spindelleden i länkarmen. 307-spindeln så har stötdämparen en klyka som man drar två bult genom och spindelleden sitter i spindeln, så man får ha länkarm med hål i. Bilder från säljaren när grejerna var nya: _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Spar lite info här:
Stavar - hjulkonstant 20 mm stavar - 133 lbs/inch 21 mm stavar - 162 lbs/inch 25.5 mm stavar - 351 lbs/inch 27 mm stavar -441 lbs/inch Vikt över bakaxel inkl ofjädrad vikt 207/177kg 25.5 mm ger 2.75/3 Hz 27 mm ger 3.1/3.35 Hz Måste validera hjulkonstanten Fram Fjäderkonstant 600 lbs/inch MR - ??? Vikt över framaxel inkl ofjädrad vikt 364/350kg 600*MR(0.9) ger 2.43/2.5 Hz 600*MR(0.94) ger 2.55/2.6 Hz Bef fjädrar på Öhlins 60Nm/mm 60N/mm*MR(0.9) ger 1.88/1.92 Hz 60N/mm*MR(0.94) ger 1.9/1.95 Hz Edit: ofjädrad vikt fram 39-40kg _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Mac Äckelben ca ca ca MR=0,94
På R-däck, mer racebil än gatracer. 90-110N/mm fram Bak är det torsionsstavar som jag fattar det. Stämmer 25,5mm ger 351 lb/in så borde det vara hjulkonstant. Säker är jag ej, men 351lb/in ca 61,4N/mm Vättig bak med 61,4N/mm (MR=1) Sen borde man ta sig en funderar på krängre bak och fram också. Frågor? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag planerar nog att köra med 25.5mm stavar bak till den dagen jag får mer aero på bilen, då åker nog 27mm på. Planerar att montera likande fjädrar som jag har idag på Öhlinsen, dvs 600lbs/inch el. 105 N/mm. Vad tycker du om den nuvarande frekvensen? Krängare fram idag är 21mm, säger inte så mycket om man inte vet formen. Jag håller på att jaga efter en 22 mm, finns på vissa partner/berlingo och enstaka 306. TotalBredd ca 1000mm, hävarm va 220mm Bak sitter det en rak solid 28.5mm (original 24) Längd: ca 1125mm Sitter "stumt" monterad i bärarmen med en hävarm på 250mm till hjulet. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
105/61,4 känns som det ligger i rätt bollplank.
Framkrängerns dropplänk sitter i fjäderbenen, eller? Om ja så är 21 lite klent. 22 bättre. Ger tumme pekfinger ca 69N/mm Jag gillar justerbara krängre, säg 69 +-25% Check: TotalBredd ca 1000mm Mätt var? Intresanka längden är den del som kvärs bilen innan armarna böjer utåt. Bak är jag osäker. Bild på bakvagen med krängre tack. Sen egenfrekväsen skall räkas på den fjädrade vikten. Det är den vikt som påverkar fjädern. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Krängaren fram sitter monterad i fjäderbenet med ett stag. Hur får du justerbara krängare? Knivkrängare? Längden till strax utanför bussningarna mäter 650mm Bak så sitter krängaren mitt i bakaxelröret som sitter fäst i karossen. Sen sitter bärarmarna bak som vars en svingarm. Så svingens rotationscentrum är samma som krängarens rotationscentrum. Se bilder nedan. Jag vet att det är den fjädrande vikten jag ska räkna med men jag hade inte datan. Jag ska försöka ta mig tid nu när jag river ner växellådan att väga lite detaljer. Edit: Fram är den ofjädrande. 39-40kg (inga fjädrar och våg under hjulet) Vilket ger 2.7/2.75Hz fram _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
MR för krängeren kan man som överlag säga är 1 när den sitter i fjäderbenet. Aha 650mm då blir den styvare. Kolla själv, se länk nedan.
bb=längden på stången ab=hävarmen Anta nu ab=200mm och ger 100N/mm Så förhåller sig så fjäderkonstenet(k) för krängren om vänt propsionnelt mot ab^2 100/175^2=k/200^2 -> k=130N/mm Fölänger vi ab till 225mm Ger 100/225^2=k/200^2 -> 79N/mm Simsalabim så genom justera hävarmen blir krängren juster bar Diameter på stången och styvheten är därimot d^4 Så tex anta 100N/mm är 20mm så kommer d=21mm 100*21^4/20^4 -> 122N/mm Igenligen nu består krängaren av 3 bitar. 2st hävarmar och en vridstång. Varje del har sin fjäderkonstant(styvhet) Vridstångs k=kbb Hävarm k=kab 1/k=1/kbb+1/kab+1/kab eller 1/k=1/kbb+2/kab Tar vi nu knivkrängre så sker justreingen på kab. Skiljer mycket mellan liggade och stånde kniv. Typ anta kab 100 och 1000N/mm Med kniv så är hävarmen konstan för kbb Hmm hävarmen för vridingen är alltid 90grd vridstången(röret) Hmm2, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare OBS nu karb är för hela krängern, båda sidor. Per sida blir det 2xkarb Labba lek och gnäll Är min rappakalja förståbar? Om inte fråga. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hmm intresankt bakvagn
Tack för bilderna. En nack del som jag ser, ingen camberkomp i huvudtaget. Hur stor det felet låter jag vara osakt. Hur lång är svingarmarna bak? (centrom hjul till centrum rör) Längd: ca 1125mm (krängre bak) Mätt får vad till vad? Fiffig krängre _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ska kolla och räkna lite mer på krängaren fram, skamliga igenom länken också. Nä, där är inte mycket till kompensering, däremot är bärarmarna modifierade att jag har 3 grader camber med en fördefiniersd mängd toe vid en given höjd. Med den mängden camber går det att justera toe mer än tidigare genom att höja eller sänka bilen. Behöver sänka bilen lite för att få lite mer toe in bak. Ligger just nu på lite toe out på vänster sida och lite toe in på höger. Ev skulle jag kunna dra lite i bakaxeln men då lär jag hamna på 0. Svingarmarna är 250 mm som hävarm och 1125 mm är den aktiva längden på krängaren, dvs till precis innanför splinesen. Edit: kollat på länken och excel-filen. Enligt excelfilen blir fjäderkonstanten 36.3N/mm, uppgradering till 22mm ger karb = 43.7N/mm Krängaren bak får jag till ca karb = 70 N/mm. Detta då krängaren inte är 28.5 hela sträckan utan smalnar av till 25.4mm 200-300mm pga hålet i axeltappen är mindre på ena sidan av bilen. Meeeen jag vet inte riktigt vad jag ska göra med datan.. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 306 GTi -97 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (34114 totalt) |