Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 35, 36, 37 >> 249 besök idag (98194 totalt) |
Kort klipp betyder kort tid, då kommer man långt upp i resultatlistan Snyggt kört Johan, kul att ses som alltid _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Haha, om det ändå vore så väl! Tror inte jag rådde på någon sjua denna gången men nästa sprint måste du ta en vända med bilen och visa hur det ska gå till. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
Fantastiskt kört och härligt ljud Tror faktiskt du slog mig..du kör väl på gatdäck? _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Tack, jo jag kör på gatdäck. Men mina andra varv var en sekund långsammare så jag tror du var före. I de korta sprintarna tror jag inte man vinner något på att köra r-däck. Om man fick köra flera varv i sträck så man hinner bygga temperatur så gör det skillnad såklart men så som upplägget ser ut tror jag snarare det är en nackdel. Strigård och jag körde riktigt jämnt i Sprint 1 i Vårgårda när hans tidstillägg för r-däcken lagts till. Igår körde han på gatdäck (om jag fattade det rätt) och då var han rejält mycket snabbare. Hans bästa varv var 1,8 sekunder bättre än mitt. Nu tror jag att min 1,7 ton tunga bil passar bättre i en mer öppen bana, men jag upplever inte att däcken hinner bli så varma att man ens kör in tidstillägget för r-däck. Mina tider med kommentarer: Varv 1: 48,71 (+5) Missade en kona efter krönet, därav tidstillägget. Jag var inte med på track walk'en då jag kom sent så som för alla andra blev förstaförsöket till för att se hur banan sgå ut. Varv 2: 46,84 Tog det väldigt försiktigt över krönet för att se till att jag körde rätt. Varv 3: 45,79 Lite mer attack men likväl försiktigt över krönet. Detta varvet är det på filmklippet och kördes i direkt anslutning till varv 2. Varv 4: 46,86 Efter lång väntan kördes kvällens sista varv. Försökte pusha lite till men överkörde istället. Rätt kasst varv faktiskt och jag har inte ens brytt mig om att se videoklippet på det än... EDIT: Rättade skrivfelet för varv 2. 46,84 skulle det vara, inte 48,84. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
Då slog du mig Inte med mycket dock... Jag fick 45.55 och 45.14 blir ju 45.34 och plus 1 för r-däck så 46.34 Och du 45.79 och 46.86 blir ju 46,32 _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Jepp, smala framdäck (235) relativt vikten kräver försiktighet i tighta svängar. Bara att vänta till det är klart... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
Den är bedårande vacker och låter underbart, jag hann inte komma fram och säga hej. Jäklar vilka tider du sätter! Det är minst lika mycket ett socialt event som racing så jag fastnade på vägen.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||
Ja, det är märkligt hur fort tiden kan gå och hur svårt det kan vara att hinna med att tjöta med alla som man vill... Men vi tar igen det nästa gång! Lite småsaker är på väg hem från England. Jag har köpt en ny bakre krängningshämmare i ett försök att bota understyrningen! Mn bil är inte utrustad med Sportpaket, men den ny-begagnade krängaren kommer från en sådan bil. Jag går därmed från 25,5 mm till 29,25 mm i diameter. Ganska kraftig skillnad i krängningsfjäders styvhet. Trodde då att jag var tvungen att byta främre krängaren också men när sportpaketet introducerades var det bara bakre krängaren som ändrades. Till senare årsmodeller, en "facelift" till modellår 2012.25 (ja, de kallade den så) uppdaterades främre krängaren i sportpaketet, men till det klenare hållet. Från 27 mm till 26 mm. Detta om jag lyckats tolka alla olika uppgifter rätt. Har fått min info från böcker men även reservdelslistor/sprängskisser och begagnatannonser med mått, så jag tror jag fått ihop pusslet. Så min främre 27 mm-krängare får sitta i ett förstasteg. Är bilen fortfarande understyrd får det bli sportpaketets främre och tunnare krängare också. Sportpaketet bestod, utöver kraftigare krängningshämmare bak av 45% hårdare fjädrar, Bilsteindämpare (som blev standard 2009, dvs dessa sitter redan på min bil) och lättare, smidda fälgar. De fälgarna är riktigt snygga och jag skulle gärna ha ett set. Problemet är att "alla" andra också vill ha dem så de är så där löjligt dyra på begagnatmarknaden. De få som ens läggs ut till försäljning. Det är dags för den årliga servicen så ett servicekit med kupéluftfilter, oljefilter och annat som behövs beställt samt ett nytt skal till reservnyckeln. Jag har för övrigt kört 455 mil sedan jag köpte bilen. Bilen står i garaget och inväntar morgondagens lekstuga, Gymkhana i Vårgårda med SVKG. Kameran är laddad och bakdäcken bävar... Ska bli grymt kul! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
Tack för filmklippet, Christian!
Sjukt kul att leka på flygfältet. Bara koppla bort kostnaden för nya bakdäck och se glad ut. Först och främst är jag fullständigt novis på allt vad vad drifting heter. Visst har man sladdat runt korvmojjen som grabb. Det kanske snarare var på industriområdet när nysnön fallit, men att bränna runt på sladd på torr asfalt har inte hänt många gånger. Framförallt inte att man nöter på och tränar som i söndags. Det var inte helt enkelt att få ut bilen på sladd utan kopplingspedal. Att knycka till med ratten och ge full gas blev min melodi och det krävdes lite träning att få till timingen. I början blev det antingen för mycket med en snurr som resultat medan om man var försiktig blev det just ingenting heller. För hög fart i relation med rattutslag skapade grav understyrning, men tack vare att det fanns många ytor att träna på hittade man snart känslan. Riktigt kul och framförallt nyttigt! Det var även kul att se hur många som blev riktigt vassa under dagen. Många imponerande snygga körningar! Så TACK SVKG för ett som vanligt välarrangerat event! Den fantastiska banskissen tåls att delas igen. Bilden ärligt stulen av Janne. Ett sedvanligt klipp från dagen, första varvet/vändan utifrån och fortsättningen från cockpit. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
Härligt att se, snyggt rattat! Valet av hobbybil måste kännas rätt komplett nu gissar jag, GT, bana, sprint, gymkhana eller köpa glass... Den klarar allt _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Vilken hjälte du är som kör en Aston så här! Skickar en stor skopa respekt från Malmö _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||||||
Tack för glada tillrop! Det värmer mer än ni tror! Bilar ska användas, även de som inte är så vanliga! Jag har ju tagit på mig ett uppdrag nu, att visa att det går alldeles utmärkt att njuta av en Aston Martin i alla olika sammanhang. Och visst har du rätt, Fredrik! Jag är fortfarande supernöjd över bilvalet. Den klarar det mesta med hedern i behåll. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
Prylarna som beställts från England har kommit fram. Den ny-begagnade bakre krängingshämmaren från en bil med sportpaket har monterats. Ett tufft jobb om ca 15 minuter...
Tyvärr var det lite ytkorrosion på den så bytet innebar också en försämring av totalskicket! 25,5 mm blev 29,25 mm Ska bli riktigt kul att känna på balansen nu. Därefter dags för den årliga servicen. Mestadels kontrollpunkter utöver olja, filter, kupéluftfilter och bromsvätska. Oljan knappt skitig på de mil som körts sedan förra oljebytet. Har inte behövt fylla på något heller så inga varningsklockor som ringer. Det börjar närma sig mitt andra banmöte med bilen. Den har fått känna på ett par konbanetävlingar och en eftermiddag på Falkenberg men på onsdag är det dags för en heldag på Gelleråsen med SVKG. Jag är särskilt nyfiken på balansen med nya krängaren. Jag skulle däremot behöva hjälp med bromsvätskebytet. Jag glömde beställa hem ny bromsvätska så jag får åka och köpa på måndag. Fru och barn åker till svärföräldrarna/mormor & morfar på söndag kväll så jag behöver någon som kan trycka på bromspedalen åt mig. Någon som är i trakterna av Torslanda på måndag eller tisdag em/kväll och kan bistå? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 35, 36, 37 >> 249 besök idag (98194 totalt) |