Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mest pang för pengarna?!
8 besök senaste veckan (2368 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Misstänker att det kanske finns fler än jag här såväl nyfrälsta som rutinerade rävar som ibland funderar på nytt bilköp och då kommer alltid frågan vad ger mig mest pang för pengarna?!
Så varför inte samla alla grymma erfarenheter och kunskaper i en tråd (ber om ursäkt om jag missat helt att denna trådtyp redan finns )

Jag tänker mig att vi kan grovt dela in i följande inköpsbudgetar för bil:
* 0 - 50.000kr
* 50.000 - 100.000kr
* 100.000 - 150.000kr
* 150.00 - 250.000kr
* 250.000 - 500.000kr
* 500.000 - 750.000kr
* 750.000 - 1.000.000kr
* 1.000.000 - ....

Lämpliga kategorier kanske kan vara:
* Motor/prestanda
* Väghållning
* Körglädje
* Kostnad uppgraderingar
* Kostnad drift
* Helhetsomdöme

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Budget 50.000 - 100.000kr

Bil: Mazda Miata NA/NB

Motor/prestanda
Miatan kan knappast anklagas för att vara den mest hästkraftstinna i klassen allt från 115 - 146hkr ryms inom dom två första generationerna. Har själv en 1.8l vvt motor på 146hkr som jag ändå bedömer som hyfsat rapp.
Sammantaget 3/5

Väghållning
Om miatan saknar hästkrafter så gäller det motsatta för väghållningen. Riktigt fint chassie från fabrik och näst intill perfekt viktfördelning mellan fram och bakaxel.
Sammantaget 5/5

Körglädje
Miatan är en riktigt trevlig bekantskap som trots den relativa avsaknaden av häftkrafter ger många smiles per miles. Tror det är svårt att hitta så mycket körglädje för dessa pengar.
Sammantaget 4/5

Kostnad uppgraderingar
Miatan är världens mest sålda sportbil och kanske just därför så är tillgången till olika uppgraderingar är nästan oändlig...
Ett coilovers-kit kan kosta allt mellan några tusenlappar upp till över tjugo tusen beroende på ambition. Ett par bättre gatdäck kostar inte heller skjortan då det är vanliga dimensioner i 15" eller 16" som gäller.
Sammantaget 4/5 om man inte har ambitionen att öka antalet hästkrafter med exempelvis turbo eller kompressor.

Kostnad drift
Relativt liten och lätt bil som inte kräver vare sig dyra däck eller bromsbelägg och som inte drar stora mängder soppa vid bankörning samt som lätt servas själv hemma och inte kostar en månadslön eller två att försäkra medför en riktigt bra ekonomi
Sammantaget 4/5

Helhetsomdöme
Att miatan är världens mest sålda sportbil talar sitt tydliga språk, svårt att hitta något som ger så mycket glädje för pengarna. Eller som Jeremy Clarkson lär ha sagt:

Sammantaget 5/5

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Superkul tråd thumbs up thumbs up thumbs up kommer bli en långkörare av rang med tiden Ska bli riktigt spännande att läsa vad som skrivs och vilja förslag som kommer in!

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Budget 250.000-500.000kr

Bil:
996 turbo

Motor/prestanda
420hk original, skottsäker och lätt att trimma! Svag punkt är 3ans växel i lådan. I övrigt bra med torrsump standard.
4/5

Väghållning
Original inte jättebra, men med små medel väldigt bra! Borttagen 4wd och diff är ett måste tycker jag!Vridstyv kaross
4/5

Körglädje
Med rätt moddar, otroligt givande, lätt att åka på sladd om man vill, lätt att bromsa, sikta och skjut bil!
4/5

Kostnad uppgraderingar
Porsche, det mesta är dyrt men i gengäld så håller det bra jämfört med många andra märken.
3/5

Kostnad drift
Låg driftkostnad för farten, men med fart kommer slitage som alltid. Bromsar håller 4-6 banträffar i fullt tempo. Däck fram ca 6 träffar, däck bak max 4 träffar.
Väldigt låg värdeminskning borgar för god enkonomi!
4/5

Helhetsomdöme
Åk på valfri banträff så ser man en majoritet av Porschar, det i sig är ett väldigt gott omdöme!

Sammantaget 4/5




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Förslag på bilar om någon har kunskap och om de fortfarande är bra bang for the buck?


Renault Clio och Megane (olika generationer...)
Ford Fiesta och Focus (samma....)
Porsche 996 Turbo? Eller utan? EDIT: Erik var snabbare
Peugeot 206
BMWs alla olika M-modeller ligger ganska högt, finns väl ingen generation som just nu är billig för vad man får? Men vad är läget med icke M?
Subaru/Toyota BRZ/GT86 ligger väl bra till nu?
Vilken generation Golf GTI kan vara bäst bang for the buck?

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Budget 100 000 - 150 000kr

Bil: Renault Megane III RS (250/265/275)

Motor/prestanda
Inte snabb rakt fram, då den ändå är framhjulsdriven, men fullt tillräckligt med mos för att ha kul förutom på Mantorp och Anderstorp. Motorkonstruktionen är lite retro med gjutjärnsblock och grunden har hängt med sedan tidigt 80-tal - byggd som en pansarvagn och klarar oöppnad kanske runt 350 häst. Varvar dock inte.
4/5

Väghållning
Separata hub carriers och lamelldiff. Fy vad det greppar om man vågar pressa och lär sig piska FWD.
4/5

Körglädje
Lift-off oversteer vid behov, lite pops and bangs... Men vill man sladda i snöhögarna om vintern får man backa.
4/5

Kostnad uppgraderingar
Var inte billigt när jag höll på, runt 2013-15, men det har kommit fler och mer prisvärda lösningar på det mesta. Samma Brembo-ok fram som på exempelvis Lancer Evo X och Volvo S60R, så tillgång på sådant är inte ett problem. Mer behövs egentligen inte, om man inte vill börja bygga om hela motorn. Skadar inte att alla kört dem på Nürburgring åratal i sträck nu när det kommer till både know-how och tillgång och kostnad på moddar.
5/5

Kostnad drift
Billiga att försäkra, sliter dock ut bussningar till nedre hub carriers fram rätt fort. Räkna med att byta dem en gång per bansäsong om du kör mycket. 0,8 liter milen om man ligger och landsvägskör, marschar man 180-200 på Autobahn drar den 1,4-1,5 liter milen. Delar till överkomligt pris om du inte köper i svenska butiker.
5/5

Helhetsomdöme
Vill du köra fort out of the box och dessutom sitta säkert om du råkar bli lite för bra kompis med ett räcke eller mur någonstans finns det inget billigare. Priserna har stagnerat runt 130 kkr-strecket, jag sålde min hyfsat pimpade bil 2016 för 165 k.
4,5/5

Kanske tar jag och dissekerar Clio III RS fas 1 någon dag också. Den har jag inte lika mycket gott att säga om.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Magnus Thomé skrev:
Förslag på bilar om någon har kunskap och om de fortfarande är bra bang for the buck?


Peugeot 206
BMWs alla olika M-modeller ligger ganska högt, finns väl ingen generation som just nu är billig för vad man får?


Peugeot 205 GTI känns stabil på budgetskoj-listan 0-50K men den kryper uppåt i värde numera.

E39 M5 går fortfarande att hitta för under 200K. De lär inte sjunka om de överlever.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Budget 140 000 - 210 000kr

Bil: Toyobaru GT86/BRZ

Motor/prestanda
2-liters sugmotor med uppgiven effekt 147kW.
Som alla flitigt påpekar så fort man visar sig med bilen är det ingen raket.
Dock har omgivningen, de coola killarna i depån, mer mentala problem med ev bristande effekt än den som faktiskt kör och njuter av bilen.

3/5

Väghållning
Bra balanserat chassi torsendiff som standard. Riktigt bra.
4,5/5

Körglädje
Kul bil på favoritvägen. Kul bil på bana. Kul bil i konbanan
4/5

Kostnad uppgraderingar
Finns en uppsjö av bitar eftersom detta i många länder är en av de vanligaste plattformarna att "uppgradera". Kan vara lite dyrt och krångligt med frakt från Japan, US, OZ och UK som gör att man kanske avstår. Själva delarna inte dyrare än till andra bilar.
4/5

Kostnad drift
Billiga att driva för att vara en "sportbil". Går inte åt mycket däck och bromsar jämfört med för tyngre bilar.
4/5

Helhetsomdöme
Svårt att hitta roligare banbil i samma segment med samma potential. Lirar i samma division som senare Miator.




4/5

_________________

Rice and shine
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Kolja skrev:
Peugeot 205 GTI känns stabil på budgetskoj-listan 0-50K men den kryper uppåt i värde numera.

Priserna var låga jäkligt länge i Sverige, men inte ens här ska en lossna för 50 lakan numera. Jag fick över 40k för en under 2016.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Bil: Lotus Elise S1

Motor/prestanda
1,8l sugis. 118-190 hp beroende på variant.
3/5

Väghållning
Den låga vikten ca750kg, i kombination med bra däck och chasiie är svårslagen.
4/5

Körglädje
Inget styrservo, inget bromsservo, ingen ABS och fjädervikt. Lätt överstyrt och underbart kontrollerbart.
Kanske lite undermotoriserade jämfört med alla moderna bilar, men i kurvorna och i inbromsning spelar
det mindre roll. Känslan i styrningen och hur blien beter sig under belastning har jag inte varit i närheten av
i någon annan bil jag kört.
5/5

Kostnad uppgraderingar
Det finns gott om tuning både för bromsar, aero, chassie, kaross och motor.
4/5

Kostnad drift
Det mesta till en Elise S1 är riktigt billigt. Försäkring, skatt och reservdelar, det behövs inget större konto
för att hålla igång en Elise. Bilarna håller ett stabilt begagnat.
5/5

Helhetsomdöme
Bang for the buck - en Eise är buskul att köra, öppet eller med tak. Sommarvägar eller bana.
Inga bekvämligheter, ingen komfort bara körupplevelse. Långresor och transport däremot är inte områden
dör en Elise gör sig bäst.
4/5

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Budget 150 000 - 250 000kr

Bil:
Corvette C5Z06
Motor/prestanda
LS6 405hk 5.7L stryktålig motor som levererar , 0-100 4.3sek(svårt att uppnå GMs officiella siffra)toppfart 270 - 275 km/h
4/5

Väghållning
50/50 viktfördelning , motorn med centralt placerad kamaxel lägger vikten lågt i chassiet , hela chassiet med dubbla A armar är gjort i aluminium , den omdiskuterade bladfjädern i komposit går från sida till sida.
Mycket vanlig uppdatering är att montera bort bladfjädern och installera coilovers vilket höjer väghållning till en 4 men original bara en mycket stark 3+
3.5/5

Körglädje
Blandat , bilen saknar ljudisolering , C5Z06 generellt har en tafflig inredning med urusla stolar , men den är byggd för banan och den här råa rejs maskinen lyser igenom kanske den sista hotroden någonsin från fabrik , personligen älskar jag det men inte alla gör det , det är inte en bruksbil.
4/5

Kostnad uppgraderingar
How fast do you whana go som Amerikanarna säger , det finns ALLT till C5an och på en C5Z06 så byter du till coilovers nya stolar ratten sen är det bara att åka , men så klart en del pengar ska ju ut här du landar nog på en 35-50k totalt med belägg + däck beroende på vilka krav du har.

4/5

Kostnad drift
Billiga att försäkra , landsväg ligger du på 0.8L mil 100-110 , men så klart snart 20 år gamla bilar behöver lite nya slitdelar till och från.

4/5

Helhetsomdöme
Corvette ses som en pensionärs racer för övervintrade raggare med all rätt , medelåldern i Vette klubben är 59 bast men här med Z06 så finns guldkornet se förbi skogen så att säga.
Original tidigt 2000 tal så åkte C5Z06 Nordslingan på 7.56 vilket sände chockvågor in i dem Tyska finrummen och fick dem att vakna till ordentligt
Andra uppenbara fördelar är den rostar inte så klart då hela karossen är i glasfiber liknande material , du kan åka på raggarträffen ena dagen och nästa så åker vi på en trackday

4/5

Vi avslutar det hela med ett Dougscore


_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1041



Meantek skrev:
Kolja skrev:
Peugeot 205 GTI känns stabil på budgetskoj-listan 0-50K men den kryper uppåt i värde numera.

Priserna var låga jäkligt länge i Sverige, men inte ens här ska en lossna för 50 lakan numera. Jag fick över 40k för en under 2016.


Köpte en för 1500:-, sålde för 9000... tyckte jag gjorde bra affär. Letade efter några år efter en till... 4500EUR

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Martin Fåglefelt skrev:
Meantek skrev:
Kolja skrev:
Peugeot 205 GTI känns stabil på budgetskoj-listan 0-50K men den kryper uppåt i värde numera.

Priserna var låga jäkligt länge i Sverige, men inte ens här ska en lossna för 50 lakan numera. Jag fick över 40k för en under 2016.


Köpte en för 1500:-, sålde för 9000... tyckte jag gjorde bra affär. Letade efter några år efter en till... 4500EUR


En i vettigt bra skick verkar ligga på det dubbla nu.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Roffe Suhr
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 161



Om man pratar trackday bil så kan en Eas bil vara något .



Kul bil att köra och snabb .

kostnad att bygga en bil är ca 80,000 -140,000

Att driva den kostar inte så mycket vi gör av med ca 40 liter soppa på en hel dags körning ( ca 7 pass a 20min)

Slicksen håller flera år på grund av den låga vikten .(kompisens bil körde tre år med sina ca 8-13 bandagar/år.)

Om motorn/ växellådan rasar så är det bara att köpa ny på mc skroten för ca 8000- 15000:-

Låg vikt det betyder att man inte behöver en stor biltransport kärra det räcker men en obromsad 750kg kärra






_________________
Rolf Suhr
Citera
Allmänt banåkaforum
Mest pang för pengarna?!
8 besök senaste veckan (2368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande