Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (4360 totalt) |
Som jag förstått det dämpar blindtarmen mycket vid ett smalt varvtal.
Så man tunar in dämpningen för ett specifikt problem. Är det så din bil beter sig, eller dånar alla varvtal ? Oklart på bilderna, men har du långa utblås ? Jag har fått för mig att ju längre och rakare bitar man har i slutet på avgassystemet. Desto större svårighet att få ner ljudet. (speciellt vid vissa frekvenser) _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Det är mellan 2-3000 rpm det är värst och då ligger problemet mellan 129-146Hz som du kan se på sid.2
Jag har 2 böjar längst bak på dom 2 japs dämparna som sitter där, jag har provat att dra ut det längre och även vridit dom åt sidorna som ni ser på bilderna, men inget hjälpte. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Har Peltorkåpor på jobbet och ändra volym hit och dit det görs typ en gång sen är man nöjd med det man ställt in. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
https://www.youtube.com/watch?v=z5SY
Kanske kan vara något, vart så djuplodande att jag inte kollat hela _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Jag har ju också Peltor som jag nämnt och det beror ju på vad du lyssnar på, alltså är det samma hela tiden och samma oväsen runt om så visst, men om du vill lyssna på olika saker som musik, nyheter, poddar och prata via telefon osv. samt olika högt stör ljud runt dig så brukar i alla fall jag få höja eller sänka ljudet och på Peltor är det knappar men det har du inte här utan det är som ytan på skärmen på en mobil där du sveper med fingret fram o tillbaka o upp o ner på skärmen. För det är inte bara höja och sänka utan även spola samt dubbel tryck för mute, ta samtal osv. Och kom på idag att även om det kanske tar tid att slita på gummit så lär det snabbt bli skitigt om man har dom ljusa nästan vita lurarna som jag nu köpte, så man får ju se till att tvätta fingrarna ordentligt innan.. Så Bose har bättre yta som inte blir skitig eller nött lika lätt och lättare att göra ren. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Den filmen fanns med på länken som Patrick la upp på sid 1, så jag har sätt den + andra och det var efter det jag räknade på längd på rör på sid 2 Men det behöver då vara mellan 70-90cm långt per rör, för jag har ju dubbla avgasrör, och enda stället att få plats är längst bak för efter bakaxeln går rören uppåt med 45 grader så där kan jag med ett 45 graders rör få en anslutning som är 90 grader mot avgasröret, men sen går det bakåt kanske 40cm innan det måste svänga med 60 grader in i bakstötfångaren. Och det jävliga är ju att det är 2st rör som ska få plats.. Så även 2st 2" rör blir trångt och krångligt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag har testat hörlurarna vi pratade om på förra sidan.
Ett problem med Bose 700 är att det läcker in oljud via öronkuddarna Om du trycker in kåporna mera så minskar oljudet rejält och blir nästan lika tysta som Sony's hörlurar. Men när man trycker så blir det lätt andra oljud som fortplantar sig via fingrarna plus att det blir ett högre obehagligare tryck mot öronen. Jag använder storlek XL på min hjälm så jag har ju inte något litet huvud, så dom men mindre huvud lär ju ha ännu mer problem med att Bose 700 sitter för löst, jämför jag med mina Peltor så sitter dom sjukt hårt och blir istället jobbiga att ha på sig, men Peltor är nog gjorda för att sitta fast.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ja, det är inte lätt när det är tajt, tro mig jag vet
Totalt har du väldigt grova rör i förhållande till storleken på bakre ljuddämparna. På min 635a gick det inte hitta någon ljuddämpare som passade, så jag gjorde en egen. Svårt att säga vad det skulle kunna bidra med på din bil, eller om total volymen skulle kunna ökas. Helt klart är det dock så att stora motorer / avgasvolymer behöver stora dämpare. Moderna bilar med bensinmotor har ju lika stor slutdämpare som bränsletank snart. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Ska dessa dämpa ljudet? Jag trodde de skulle förstärka allt utom lite diskantskrik från motorn. Som gamla hederliga megafoner _________________ Roland Johansson |
||||
Dessa sitter där för att få lite balla slutrör Sitter en stor oval dämpare där bägge rören går igenom innan bakaxeln som jag skrivit om tidigare. Men som jag nämnt och visat film på, bilen låter inte mycket utanför så dämparna gör sitt jobb........ Men att dämpa en viss frekvens alltså den jag nu har problem med tror jag ingen dämpare fixar utan det krävs något special som tex en J-pipa. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Återgår till mitt test av hörlurarna.
Sony dämpar oväsen MYCKET bättre än Bose700, men den tar dock inte bort allt för istället för avgasbrummande och fläkt samt däcksljud så hörde man nu andra ljud tex transmissions ljud, så fick i bland lätta på en kåpa för att höra efter om något hänt, men så var inte fallet utan bara att dessa andra ljud nu kunde höras när allt vanligt buller dämpades. Så dessa ljud jag nu hörde i Sony lurarna är vad jag skulle vilja höra när jag kör med hjälm på vid bankörning. Och vid gatukörning skulle man faktiskt vilja ha ännu bättre dämpning av vissa oljud, men det dämpar dock väldigt bra så inte så mycket att klaga på. Men en sak med Sony är att om du ringer eller tar emot samtal så stänger den av brusreduceringen så då hör jag allt oljud igen, dock den jag pratar med hörde mig bra, jag testade aldrig detta på Bose men om jag nu läser om Bose så står det att den dämpar oljud runt omkring även under samtal, men jag hittar inte den infon hos Sony så jag har nu skickat en förfrågan till dom om det finns någon inställning för detta. Men sen upptäckte jag ett problem med Bose700 i race bilen att om jag gav full gas så efter typ 5-6000rpm så fick jag störningar i hörlurarna? knaster störningar, det blev rejält första gången och sedan minskade det ju fler gånger jag testade, detta problem blev det inte med Sony. Så att dämpa oljud i bilen vinner Sony helt klart, men den har sina brister. Skulle väldigt gärna vilja testa Sony in-ear WF-1000XM4 https://youtu.be/1PWXl3EmSRY Klicka för större bilder! _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
vad har hörlurarna med drone att göra egentligen?
resonatorn under bilen är ju till för att baka upp ett ljud som ljuddämparna ska dämpa. så kombon du har är kanske knas, och, blindtarmarna måste inte sitta där bak _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Hörlurarna tar ju bort det jobbiga ljudet inuti bilen, alltså det jag har problem med Så det var ett tips jag fick redan på första sidan i tråden och som jag nu testat då det var enklaste saken att testa. Som jag nämnt så är det trångt i kardantunneln så bästa platsen är bakom bakaxeln och även där är det svårt att få plats med 2st rör på 70-90cm längder i minst 2" dim. Så just nu är hörlurarna det bästa alternativet och väger även minst Dock fungerar ju inte dom på banan eftersom jag där måste ha hjälm. Men dom är ju en klar förbättring på vägen mot dom Peltor jag hittills kört med. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Intressant att Sony var bättre, i denna applikationen, bra att veta!
Bose dämpar även under samtal, knasigt att inte Sony gör det. Bose har en egenhet att man inte kan använda dem samtidigt som man laddar dom... Dåligt! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Passformen kring huvudet är ju viktig för den passiva ljuddämpningen, men det är också rätt individuellt. Så det är nog bra att kunna testa på sitt eget huvud. Hörselkåppor brukar ju se till att det blir rimligt tätt genom att klämma åt hårt, men det är ju inte riktigt aktuellt för vanliga lurar.
Använder bose qc 35 (semi-inear med elektroniken i ett spnt där halsband) för att jag inte gillar att ha varma täckande kåpor länge. Fungerar bra på kontor och i bilen, men inte testat i nån bil med lågfrekvent dån. Inte testat, men de kanske skulle kunna fungera under en hjälm om det finns lite plats runt öronen? _________________ Markus Ålind |
||||
Japp, men grejen här var att även fast Sony satt löst så dämpade dom och det blev ingen skillnad om jag tryckte lurarna hårdare mot öronen, medans på Bose så blev det stor skillnad i dämpning om jag tryckte in dom men då blev det ju istället ett hårt tryck samt kändes som man fick lite lock för öronen. Så det kanske är så att materialet i öronkuddarna släpper in oljud i Bose medans det inte gör det i Sony. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
För mig gör det ingen skillnad om jag trycker mina Bose mot huvudet. Men om jag har ett par glasögon/solglasögon på mig så de inte tätar så bra så dämpar de mycket sämre. Har bockat till mina solglasögon så skalmarna ligger så tajt det går. Gissar att olika lurar passar olika huvuden bättre eller sämre. Visar på vikten att testa olika lurar. Angående ditt avgassstem så skulle jag ha provat med en liten gemensam ljuddämpare längst bak istället för slutrören. Behöver du dämpa ljudet på bana? Du hade resonansen mellan 2-3000 varv. På bana ligger du väl konstant över 3000? Duger det inte med ett par öronpluggar då? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Det var vägbullret som försvann om jag tryckte Bose mot huvudet och det märkte jag även i bruksbilen.
Så det oljudet tog Sony bort, men Bose bara om jag tryckte in dom hårdare. Grejen med racebilen är ju att det är en viss frekvens typ 135-146Hz som jag har problem med och jag tror det kan ha varit liknande frekvens även med dom andra avgassystemen jag hade innan men dom mätte jag aldrig upp, men om det är samma frekvens så tror jag inte en annan ljuddämpare hjälper eftersom jag redan provat olika utan då lär en J-pipa vara det som behövs. Ljudet är som värst mellan 2-3000rpm men det hörs även över men minskar ju mera jag varvar. EDIT kollat nu logg och jag är faktiskt nere i 2500rpm ibland på banan i tvära kurvor när jag är nere i 60km/h på trean och jag kör aldrig på tvåan med denna bil då jag har gott om vridmoment. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Hur menar du? ett vanligt rör fast tjock aluminium eller tjockt stål? eller ska det vara ett perforerat rör? Hur är tanken med vad detta kanske gör med ljudet? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Skruva banåkabil ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (4360 totalt) |