Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25 >> 28 besök idag (148525 totalt) |
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Nice! Jag lurar både på en sån där svart läpp fram och att ta av "stänkskydden" bakom bakhjulen på min NA... Din ser hal och läcker ut. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Ja, de säger ju det. Dock verkar ju varken bilen eller jag komma överens med Kullen utan trivs bättre på Knutan och Falkenberg.
Tack så mycket! Läppen satte jag dit för att få två bra hål att ta luft för bromskylningen, men visst hjälper den utseendet. Stänkskydden åkte av bara farten en mörk vinterkväll för några år sedan. Tack allihop för de glada tillropen! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Ja, tyvärr lyckats jag inte alltid få ihop tiden. Jag siktar på Knutan med SVKG i stället. Och så gymkhanan och kanske några sprinter. Hoppas vi ses då! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Ja, jag är väl sist ut här bland alla som var på Boråssprinten med SVKG. Hur som helst så var det en riktigt rolig bana. Lite lite körning och mycket väntan, men så har det ju varit de sista åren på gott och ont. Och däcken greppade ungefär som vanligt (inte alls) och även det är ju på gott och ont.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Tack för de värmande orden! När jag kör konbana så är ju körningen som vanligt roligare än snabb, för jag har insett att jag inte har chans på vinsten ändå.
Jag ser förresten att jag råkade få till MPH i stället för km/h på filmerna, men det väljer jag att leva med. I övrigt så fick jag igår äntligen ordning på ett missljud som jag levt med senaste två åren eller så. Kanske längre. Efter en ombyggnation av avgassystemet i våras så blev det värre, varför just avgassystemet i allmänhet men grenröret i synnerhet blev huvudmisstänkt. Det visade sig att grenröret, som går fritt när allt är kallt, tar i subframen när det blivit riktigt varmt. Om man kör vanligt så tar det i väldigt lite, så lite så det knappt hörs, men om man då även motorbromsar ordentligt och svänger höger (typiskt motorvägsavfart) så börjar det låta riktigt illa. Värst lät det i kompressionen efter Mohlins på Kullen och i instyrningen till Nyhemskurvan på Falkenberg. Inte så konstigt att det var sprickor mellan primärrören och flänsen tidigare i år. Jag drog en googling och döm om min förvåning när det är ett "vanligt" problem med mitt Racing Beat-grenrör. Det är helt enkelt väldigt tight mellan subframe, kardantunnel och kollektorn på detta grenrör. Lösningen jag hade tänkt ut med hjälp av en kompis (som finns här på forumet) som hjälpt mig med avgassystemet bestod i att försöka släppa på grenröret och dra i det uppåt samtidigt som jag skruvade åt grenrörsbultarna, det finns en del spel där, samt att sätta en 2 mm spacer mellan subframen och motorfästet på förarsidan. Det verkar ha fungerat! Jag ska väl inte vara 100% säker på det ännu eftersom jag inte kört någon bana med det, men nog var det tyst på motorvägsavfarten igår när jag testade. Så, äntligen är känslan i bilen tillbaka. Det är inte kul när det är något som brötar och lever om som man inte vet vad det är. Det blir helt enkelt inte lika kul att köra då. Men nu jäklar är det skoj igen och på söndag ska en uppsättning däck få sätta livet till på Vårgårda flygfält! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Gött!
Så skönt att med lite tanke och små medel lösa störande saker! Jag tycker nog du smygtränade lite inför Gymkhanan redan i Borås så jag räknar med stordåd på söndag! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
ser magiskt kul ut, får hoppas att jag och Vilma får möjlighet att hälsa på snart
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
får citera mig själv igen /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Ser buskul ut! Och ja, den låter fint.
Angående att grenröret tar i - förlåt att jag frågat det uppenbara, men har du dubbelkollat motorfästet på den sidan? Jag hade samma problem, för typ 100år sedan, och då hade motorfästet givit upp. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Kul att få tjöta en stund och hoppas frugan uppskattade söndagsturen!
Tycker du löser de tighta vändningarna riktigt snyggt. Något att ta med sig till Sprinten? Jag behöver typ 5 gånger så bred bana för att komma runt. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Tack så mycket allihop och särskilt tack för filmen, Christian! Jätteroligt att få se bilen utifrån! Som vanligt känns det ju som att det går fortare när man kör än det ser ut i efterhand.
Johan, frugan hälsar och tackar så hemskt mycket för åkturen! Kul att hon fick åka riktig bil som omväxling! Hennes första kommentar var "Oj, vilken bil! Och vilket ljud!". Risken finns att min värsta farhåga, som jag nämnde på plats, att det där kan bli riktigt dyrt, kan stämma. Tack för det. Det är hur som helst riktigt imponerande hur du får en så pass stor och tung bil att ta sig runt de där snäva svängarna och knixarna på det sättet du gör. Det ser ganska yvigt och krångligt ut på håll, men jäklar vad det rör på sig! Vändningarna blir effektiva när jag håller dem så pass tighta, tror jag. Kan vara lurigt att applicera i sprinten eftersom jag har så lite motor att jag behöver hålla uppe farten när "rakan" till mål är längre. Men det kanske tål att labbas lite med ändå!
Tackar! Ja, jag har faktiskt kollat upp både motorfästen och infästningen av PPF:en mot växellådan och alltihop. Motorfästena är dessutom dessa som är riktigt stumma. Grejerna verkar sitta som de ska. Det verkar helt enkelt som att det är väldigt tight med detta grenröret och minsta lilla spänning i grenröret kan få det att ta i antingen subframe eller kardantunneln. Dock verkar problemet helt avhjälpt nu. Inte ett missljud (från grenröret...) sedan spacern åkte dit. I övrigt så har jag lite filmer från övningarna i söndags. Ska bara ta ut dem från kameran och klippa lite så delar jag med mig här. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Det där känner man igen! Mitt (samma modell) sprack också för några (många) år sedan; har som tur är inte hänt igen. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25 >> 28 besök idag (148525 totalt) |