Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (148422 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087




_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



dvorak skrev:


What he said

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Miata på den optimala Miatabanan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Claes Haglund skrev:
Bildbomb!

Racefoto var på plats när jag åkte med MX5 Racing Club på Kinnekulle för några veckor sedan. Det är så sällan bilen och jag fastnar på bild, så när vi äntligen gjorde det så blev jag så glad så jag mer än gärna betalade för bilderna som togs, så då tänkte jag dela med mig av dem också.



https://rejsa.nu/im/user/321/2021-06-01-12-47-14_210508_kinnekulle_ban . . . .


Nice! Jag lurar både på en sån där svart läpp fram och att ta av "stänkskydden" bakom bakhjulen på min NA... Din ser hal och läcker ut.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Miata på den optimala Miatabanan thumbs up


Ja, de säger ju det. Dock verkar ju varken bilen eller jag komma överens med Kullen utan trivs bättre på Knutan och Falkenberg.

Fejlep skrev:
Claes Haglund skrev:
Bildbomb!

Racefoto var på plats när jag åkte med MX5 Racing Club på Kinnekulle för några veckor sedan. Det är så sällan bilen och jag fastnar på bild, så när vi äntligen gjorde det så blev jag så glad så jag mer än gärna betalade för bilderna som togs, så då tänkte jag dela med mig av dem också.



https://rejsa.nu/im/user/321/2021-06-01-12-47-14_210508_kinnekulle_ban . . . .


Nice! Jag lurar både på en sån där svart läpp fram och att ta av "stänkskydden" bakom bakhjulen på min NA... Din ser hal och läcker ut.


Tack så mycket! Läppen satte jag dit för att få två bra hål att ta luft för bromskylningen, men visst hjälper den utseendet. Stänkskydden åkte av bara farten en mörk vinterkväll för några år sedan.


Tack allihop för de glada tillropen!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Härliga bilder Claes!!

Saknade dig på Kullen senast, men bilen hade ju uppenbarligen andra planer!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Härliga bilder Claes!!

Saknade dig på Kullen senast, men bilen hade ju uppenbarligen andra planer!


Ja, tyvärr lyckats jag inte alltid få ihop tiden. Jag siktar på Knutan med SVKG i stället. Och så gymkhanan och kanske några sprinter. Hoppas vi ses då!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ja, jag är väl sist ut här bland alla som var på Boråssprinten med SVKG. Hur som helst så var det en riktigt rolig bana. Lite lite körning och mycket väntan, men så har det ju varit de sista åren på gott och ont. Och däcken greppade ungefär som vanligt (inte alls) och även det är ju på gott och ont.




_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Går gött
Låter gött

Såg ut att vara en rolig liten bana!

_________________
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Snyggt kört!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Fin körning både utifrån och ombord Claes!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack för de värmande orden! När jag kör konbana så är ju körningen som vanligt roligare än snabb, för jag har insett att jag inte har chans på vinsten ändå.

Jag ser förresten att jag råkade få till MPH i stället för km/h på filmerna, men det väljer jag att leva med.

I övrigt så fick jag igår äntligen ordning på ett missljud som jag levt med senaste två åren eller så. Kanske längre. Efter en ombyggnation av avgassystemet i våras så blev det värre, varför just avgassystemet i allmänhet men grenröret i synnerhet blev huvudmisstänkt. Det visade sig att grenröret, som går fritt när allt är kallt, tar i subframen när det blivit riktigt varmt. Om man kör vanligt så tar det i väldigt lite, så lite så det knappt hörs, men om man då även motorbromsar ordentligt och svänger höger (typiskt motorvägsavfart) så börjar det låta riktigt illa. Värst lät det i kompressionen efter Mohlins på Kullen och i instyrningen till Nyhemskurvan på Falkenberg. Inte så konstigt att det var sprickor mellan primärrören och flänsen tidigare i år.

Jag drog en googling och döm om min förvåning när det är ett "vanligt" problem med mitt Racing Beat-grenrör. Det är helt enkelt väldigt tight mellan subframe, kardantunnel och kollektorn på detta grenrör. Lösningen jag hade tänkt ut med hjälp av en kompis (som finns här på forumet) som hjälpt mig med avgassystemet bestod i att försöka släppa på grenröret och dra i det uppåt samtidigt som jag skruvade åt grenrörsbultarna, det finns en del spel där, samt att sätta en 2 mm spacer mellan subframen och motorfästet på förarsidan. Det verkar ha fungerat! Jag ska väl inte vara 100% säker på det ännu eftersom jag inte kört någon bana med det, men nog var det tyst på motorvägsavfarten igår när jag testade.

Så, äntligen är känslan i bilen tillbaka. Det är inte kul när det är något som brötar och lever om som man inte vet vad det är. Det blir helt enkelt inte lika kul att köra då. Men nu jäklar är det skoj igen och på söndag ska en uppsättning däck få sätta livet till på Vårgårda flygfält!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Gött!
Så skönt att med lite tanke och små medel lösa störande saker! thumbs up

Jag tycker nog du smygtränade lite inför Gymkhanan redan i Borås så jag räknar med stordåd på söndag!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



ser magiskt kul ut, får hoppas att jag och Vilma får möjlighet att hälsa på snart

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Sa det förra veckan, din Miata är nog den mest välljudande av dem alla. Den låter fantastiskt bra! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fin körning igår Claes! thumbs up thumbs up thumbs up

Lyckades fånga en snutt från din och Johans batalj, håll tillgodo!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



Christian Jansson skrev:
Fin körning igår Claes! thumbs up thumbs up thumbs up

Lyckades fånga en snutt från din och Johans batalj, håll tillgodo!



carl.josefsson skrev:
ser magiskt kul ut, får hoppas att jag och Vilma får möjlighet att hälsa på snart

/C


får citera mig själv igen

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Ser buskul ut! Och ja, den låter fint.

Angående att grenröret tar i - förlåt att jag frågat det uppenbara, men har du dubbelkollat motorfästet på den sidan? Jag hade samma problem, för typ 100år sedan, och då hade motorfästet givit upp.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Kul att få tjöta en stund och hoppas frugan uppskattade söndagsturen!
Tycker du löser de tighta vändningarna riktigt snyggt. Något att ta med sig till Sprinten? Jag behöver typ 5 gånger så bred bana för att komma runt.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack så mycket allihop och särskilt tack för filmen, Christian! Jätteroligt att få se bilen utifrån! Som vanligt känns det ju som att det går fortare när man kör än det ser ut i efterhand.

Johan, frugan hälsar och tackar så hemskt mycket för åkturen! Kul att hon fick åka riktig bil som omväxling! Hennes första kommentar var "Oj, vilken bil! Och vilket ljud!". Risken finns att min värsta farhåga, som jag nämnde på plats, att det där kan bli riktigt dyrt, kan stämma. Tack för det. Det är hur som helst riktigt imponerande hur du får en så pass stor och tung bil att ta sig runt de där snäva svängarna och knixarna på det sättet du gör. Det ser ganska yvigt och krångligt ut på håll, men jäklar vad det rör på sig! thumbs up thumbs up
Vändningarna blir effektiva när jag håller dem så pass tighta, tror jag. Kan vara lurigt att applicera i sprinten eftersom jag har så lite motor att jag behöver hålla uppe farten när "rakan" till mål är längre. Men det kanske tål att labbas lite med ändå!

Torkel K skrev:
Ser buskul ut! Och ja, den låter fint.

Angående att grenröret tar i - förlåt att jag frågat det uppenbara, men har du dubbelkollat motorfästet på den sidan? Jag hade samma problem, för typ 100år sedan, och då hade motorfästet givit upp.


Tackar! Ja, jag har faktiskt kollat upp både motorfästen och infästningen av PPF:en mot växellådan och alltihop. Motorfästena är dessutom dessa som är riktigt stumma. Grejerna verkar sitta som de ska. Det verkar helt enkelt som att det är väldigt tight med detta grenröret och minsta lilla spänning i grenröret kan få det att ta i antingen subframe eller kardantunneln. Dock verkar problemet helt avhjälpt nu. Inte ett missljud (från grenröret...) sedan spacern åkte dit. thumbs up

I övrigt så har jag lite filmer från övningarna i söndags. Ska bara ta ut dem från kameran och klippa lite så delar jag med mig här.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Claes Haglund skrev:
Har länge misstänkt att det funnits en spricka i grenröret någonstans eftersom det har tickat vid gaspådrag när bilen varit kall. Har tittat efter sprickor både ovanifrån och underifrån men inte hittat något. Eftersom det blivit värre och värre tänkte jag igår att jag skulle riva ur grenröret och möttes då av detta:



Ingen tvekan om vad som läckt i alla fall! Dessutom fanns det sprickbildning i en av svetsarna på ett annat primärrör. Grenröret åkte ur och skall svetsas i helgen så bockar vi av denna punkten också. Sakta men säkert börjar bitarna falla på plats igen. thumbs up



Det där känner man igen! Mitt (samma modell) sprack också för några (många) år sedan; har som tur är inte hänt igen.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (148422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande