Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Quick Jack - bra för att lyfta bilen?
55 besök senaste veckan (5165 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag insåg att min domkraft inte går in under bilen. Började leta ny domkraft och stötte på den här:

Quick Jack hos Biltema för 14 999 spänn



Jag tycker att det verkar vara en vettig lösning för att lyfta upp bilen, särskilt om man har ont om plats för exempelvis en saxlyft. Dessutom är den ju portabel. Men är den någonting att ha? Är det någon här som har erfarenhet?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Kolla med Torkel K här på forumet, tycker mig komma ihåg att han har en vad jag sett på hans byggtråd

Vet några i usa som har sådana quickjacks och dom är nöjda, bra att kunna flytta runt och även ha ute vid lättare mek

_________________
Erik Johansson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är oxå lite sugen på såna där iom att de verkar lättplacerade i ett trångt garage.
Hur kinkigt är det att golvet är absolut plant? Jag har en aning fall mot en golvbrunn just där jag skulle vilja placera dem...

_________________

Rice and shine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Precis dom där har vi till speedlab corvetten, funkar skitbra

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Är det en riktig fördel att ha 220V pump jämfört med 12V pump och extra nätdel (eller inbillar jag mig bara)?
Jula påstår att deras har 230V pump.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/universallyf . . . .

Eller för den driftige
https://www.alibaba.com/product-detail/3500KG-best-selling-quick-lift- . . . .

Minhöjden verkar variera lite mellan kopiorna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Moto-XXX
Trångsund, Sthlm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 39



Jag tycker att det ser vingligt ut eftersom lyftenheterna inte sitter ihop med varandra eller i golvet. Vågar man ligga under bilen när den är upphissad?

_________________
Andreas T0rnva11
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74



Tjena,

Vi har en Quickjack som vi använder som vi portabel lyft om vi behöver göra midnre jobb på plats hos kund eller direkt på banan.

Dom funkar kanon och dom är riktigt låga med vilket är en fördel för de med racebilar, finns smidiga väggfästen att köpa till om man vill hänga dom på en vägg när de inte används.

Finns för övrigt att få tag i som 230V till svenska väggutag (det vi använder)

Vi använder BL-5000SLX varianten men finns lite olika varianter, vi är faktiskt av en slump registrerade åf för just quickjack (fick våran lyft av quickjack som lite sponsor/test grej då dom ville ha lite fler distrubutörer inom racing) men man kan lika bra shoppa dom direkt på nätet då vi inte har bättre priser än någon annan och inget i lager.

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68



Har sneglat på dom ett tag, verkar otroligt smidigt!
Verktygsboden har börjat sälja en egen variant till ett lite bättre pris, kanske också kan vara intressant

https://verktygsboden.se/saxlyftar/portabel-saxlyft-2500-kg

/Oskar

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har haft mina nu i ett par år och är generellt sett nöjd, inom de begränsningar som de har.

De blockerar effektivt åtkomst under bilen rakt från sidan, så man får glida in framifrån eller bakifrån (...) om man ska skruva saker som växellåda och liknande. De flyttar ju också bilen framåt (eller bakåt om man vänder dem) när man lyfter så det får man ta i beaktande.

Att de inte lyfter så högt är också en egenskap. Mitt garage är lågt i tak så jag skulle bara kunna lyfta några decimeter till, så det ingick liksom i valet.

Golvet behöver inte vara helt jämnt eller plant, mitt lutar en aning mot golvbrunnen men det funkar ändå. Både att meka hobbybil och att byta hjul på bruksbil. Stabiliteten är absolut OK, men det gäller förstås att lyfta på smarta ställen. Jag kör lite högre gummiklotsar än standard men skulle egentligen haft solidare material för de sviktar lite med tung bil.

Jag valde 12V-pump för att kunna ta med mig till banan vid behov men det har jag aldrig orkat med.

Om Verktygsbodens variant är bättre eller sämre eller likvärdig har jag ingen uppfattning om.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Quick Jack - bra för att lyfta bilen?
55 besök senaste veckan (5165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande