Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (4330 totalt)
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

RallyQuattro skrev:
steffe skrev:
Långskott, har du testat att göra ett "aluminumrör" typ 5mm godstjocklek och montera dikt på avgasröret?


Hur menar du?
ett vanligt rör fast tjock aluminium eller tjockt stål?
eller ska det vara ett perforerat rör?

Hur är tanken med vad detta kanske gör med ljudet?


Antingen avgasröret i "tjock" alu för att det har en annan "klangfaktor" än stål men det kan ju skita sig pga värme så att lägga ett skal av alu runt det befintliga röret är nog enklast.

När jag har testat olika dämpare på hojen så har tjockare gods i höljet gjort en viss skillnad på ljudet. (Nu är ju ljudet på hojen av sekundär betydelse iom att bullret i hjälmen försvinner när man passerar ca 180. )

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



RallyQuattro skrev:

Grejen med racebilen är ju att det är en viss frekvens typ 135-146Hz som jag har problem med och jag tror det kan ha varit liknande frekvens även med dom andra avgassystemen jag hade innan men dom mätte jag aldrig upp, men om det är samma frekvens så tror jag inte en annan ljuddämpare hjälper eftersom jag redan provat olika utan då lär en J-pipa vara det som behövs.

Ljudet är som värst mellan 2-3000rpm men det hörs även över men minskar ju mera jag varvar.

EDIT kollat nu logg och jag är faktiskt nere i 2500rpm ibland på banan i tvära kurvor när jag är nere i 60km/h på trean och jag kör aldrig på tvåan med denna bil då jag har gott om vridmoment.


Skicka i 2an, du har ännu mer vrid och effekt vid 3 eller 4000 varv.

Varför jag jag föreslog en gemensam dämpare i slutet är för att på 911 som jag kör så är det också vanligt att man får resonans vid 2-3000 varv om man drar ihop bankerna i samma dämpare och sedan går ut i två separata utblås.
Nu är inte avgassystemet på en 911 och en Audi med V8 alls likadant, på 911an ligger allt bakomför motorn nästan utanför karossen och det är i princip bara headers rakt in i en eller flera ljuddämpare utan långa rör. Men det är ändå rätt intressant att resonans uppstår i bilen vid samma varvtal.
På 911an är det enklaste tricket att antingen inte blanda bankerna (funkat jättebra på en motor med jämn tändföljd) eller att bara ha ett utblås från ljuddämparen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Ökar du godstjockleken ändrar du resonansfrekvensen för materialet.

Det jag tror Steffe föreslår är en "hylsa/sleeve"?

Är det hur systemet i sig är byggt som är den främsta orsaken till resonansen kan det absolut göra stor skillnad! Vill man bygga ett så resonansfritt system som möjligt ska man inte ha en endaste sträcka som är helt rak, hela vägen från motor till slutpipa ska rören ha någon form av radie. Inte jättelätt att få till, men det minimerar resonansen
Ett annat alternativ är att bygga i riktigt grovt gods då grövre gods resonerar sämre. Men vem vill det?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det är synd att jag inte mätte frekvens på gamla avgassystemet så jag vet om det är någon skillnad.

För grejen är att jag tycker den alltid låtit högt inne i bilen och tidigare så gick bägge rören ihop till 1 under bilen så sedan var det 1 rör hela vägen och har provat både 1 och 2 ljuddämpare på detta rör.

Så det är först nu senaste månaderna jag kört med 2 rör, så tror tyvärr inte heller att byta ut dom 2 separata på slutet mot 1 gör så stor skillnad.

Och tjockare gods vill man ju inte bygga med, har faktiskt nu en liten bit under bilen i tunt 1mm gods på rören, men resten bakåt är i normal avgastjocklek på 1.5mm

Angående tvåans växel så är den för lågt växlad så det blir nog drifting och väldigt kort bit jag kan köra på den så därför kör jag på trean även i en hårnåls kurva.

Sen är lite grejen att bilen låter typ för lite nu, alltså utifrån vid bankörning så låter det som en original V8 bil mullrar förbi så vill inte dämpa ljudet för mycket utan bara få bort oväsendet inne i bilen, men utan att tynga ned den för mycket.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



RallyQuattro skrev:


Sen är lite grejen att bilen låter typ för lite nu, alltså utifrån vid bankörning så låter det som en original V8 bil mullrar förbi så vill inte dämpa ljudet för mycket utan bara få bort oväsendet inne i bilen, men utan att tynga ned den för mycket.


8 pipor rakt upp genom huven! Ingen resonans och bra med oväsen runt om!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag fick nu detta svar från Sony:

Beklagar att höra att du har problem med brusreduceringen under samtal på dina WH-1000XM4.

Jag har undersökt denna fråga och kan inte se att det finns en speciell inställning gällande brusreducering under samtal tyvärr.
Därmed har jag tyvärr ingen presenterbar lösning på detta i dagsläget.

Jag kommer att notera att du saknar denna funktion här hos oss i ditt ärende så att informationen finns med i vidare utveckling av produkten.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Typiskt svar! En given funktion som man inte ens kan fantisera om skulle saknas... (jag gillar Sony-prylar annars)

Hur fungerar Bluetooth uppkopplingen på Sonylurarna. Är det bara att slå på lurarna så kopplar de upp sig eller strular det något? Jag har mest dåliga erfarenheter av bluetooth förutom just Boselurarna. Mina B&O var helt värdelösa...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det fungerade bra, den söker efter mobilen när jag startar dom och kopplar sedan ihop dom utan problem.

Men jag tror att detta med brusreducering har med denna "Speak-to-Chat " funktion att göra:
När du börjar prata stänger Speak-to-Chat av musiken automatiskt och släpper in omgivningsljudet så att du enkelt kan delta i samtalet - smidigt om du inte vill ta av dig hörlurarna eller om du har händerna fulla. Den här smarta funktionen är baserad på teknik för exakt röstupptagning och använder fem mikrofoner som är inbyggda i hörlurarna samt avancerad bearbetning av ljudsignaler som känner igen och reagerar på din röst. När samtalet är över återupptas musiken.

Alltså jag fick prata vid installation så den lärde sig min röst, sedan om jag började prata så stängde den av musik och ljuddämpning automatisk, på Bose 700 är man ju tvungen att hålla in en knapp i 1-2 sekunder för att göra samma sak.
Så jag gissar att den funktionen då går in även vid telefon samtal och stänger av allt när man börjar prata.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



RallyQuattro skrev:
på Bose 700 är man ju tvungen att hålla in en knapp i 1-2 sekunder för att göra samma sak.
Så jag gissar att den funktionen då går in även vid telefon samtal och stänger av allt när man börjar prata.


Förstår mig inte på den funktionen, jag bara flyttar lurarna lite bakåt med handen.... Lyssnar man på något viktigt pausar man först.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag returnerade bägge hörlurarna igår och då tyckte han i retur avdelningen att jag skulle testa Bose QuietComfort 35 II
Så jag köpte dom istället på prov, dom ser ju väldigt lika ut som Sony bara att dessa Bose har fysiska knappar.




Så får vi se om dom fungerar bättre för mig än Bose 700.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



För mig är Bose QuietComfort 35 II och Bose 700 likvärdiga i funktion, men knappen på 35orna kan vara en svag punkt i alla fall på tidiga lurar. Någon gång ibland har dessa också "hängt sig" så man får göra en reset på dom.
En för mig stor fördel med 35orna är att den gamla appen fungerar med dem så man slipper skapa ett konto på Bose och logga in där för att administrera dom.
Hatar alla onödiga registreringar och konton som måste skapar för helt oviktiga saker.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



RallyQuattro skrev:
Jag har haft ett problem under lång tid att min bil låter MYCKET mera inuti bilen än vad den låter utanför.

Alltså det blir som en resonanslåda i bilen, har provat att dra ut slutrören lite längre bakom bakstötfångaren men det hjälper inte.

Har ju länsat all ljuddämpning i bilen för att få ner vikten och vill ju inte tynga ner den igen, så undrar om det finns något effektivt att dämpa med men som inte väger en massa kg, vill alltså inte limma tunga asfaltsmattor utan söker något lätt..

Funderar dels på om att sätta stor tjock matta på baksidan av ryggstöd och hatthyllan, sen kanske sätta något antigen i bagaget eller under bilen runt bakre avgassystemet, typ runt reservhjuls balja osv.

Några tips?


Om det låter värre inuti bilen än utanför så tror jag problemet är busenkelt att lösa i teorin: någonstans ligger avgassystemet emot karossen som då blir en gigantisk resonanslåda ála gitarrlåda.

Nu kommer del 2 av problemet, den PRAKTISKA delen: var ända i djävulen ligger det emot? För detta har du säkert kollat femti-elva gånger. Säkert; med motorn avstängd... Alla delar kalla... så går systemet helt fritt från karossen. Men, när motorn startar och systemet blir varmt (expanderar? Kröker sig? Kläms någonstans för det inte kan röra sig helt fritt?) ...Så någonstans där börjar avgassystemet ta i karossen...

Bara mina 2 cent.

_________________
Magnus Falk
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Vänta tills ni stummonterar växellåda/motor i plåtren bil....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



safe skrev:
Vänta tills ni stummonterar växellåda/motor i plåtren bil....
Vadå, känslan av tandläkarborr är väl bara trevligt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
stilldouble skrev:

Om det låter värre inuti bilen än utanför så tror jag problemet är busenkelt att lösa i teorin: någonstans ligger avgassystemet emot karossen som då blir en gigantisk resonanslåda ála gitarrlåda.

Nu kommer del 2 av problemet, den PRAKTISKA delen: var ända i djävulen ligger det emot? För detta har du säkert kollat femti-elva gånger. Säkert; med motorn avstängd... Alla delar kalla... så går systemet helt fritt från karossen. Men, när motorn startar och systemet blir varmt (expanderar? Kröker sig? Kläms någonstans för det inte kan röra sig helt fritt?) ...Så någonstans där börjar avgassystemet ta i karossen...

Bara mina 2 cent.


Om vi säger att du har rätt, då är frågorna:
1. varför låter det "bara" mellan 2000-3000 rpm ? då ligger oljudet mellan 129-146Hz
2. Jag har inte heller märkt någon skillnad på oljudet om allt är kallt när man kör i väg på morgonen eller brännhett efter flera banvarv?
3. märker inte heller skillnad om du kör lugnt rakt fram på gatan eller svänger,bromsar,gasar hårt på banan = borde ju variera om det ligger emot?
4. Hur kommer det sig att det lät liknande redan med gamla systemet med 1 st 3.5" = hyfsat med plats runt som det låter nu med helt nya systemet med dubbla 3.5" = trångt.
5. Kom på även att det jag hört utifrån är förbi gasande på en raka så då låg han nog på högre varvtal, så kanske det låter högt även utifrån vid 2-3000 rpm, det vet jag ej.

Har tyvärr inte testat att stå stilla och varva för att höra om det låter då också, så får bli test nästa år.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Är det avgassystem som ligger emot så har du en trumpinne in i trumman som du sitter i. Det har jag, och det är väldigt lätt att identifiera.

Hara också rensad inredning just nu, helt plåtren överallt, och de få milen jag har kört så är det rätt uppenbart att man sitter inuti en resonanslåda, och det är svårt att göra något annat än att stoppa i ljudisolering. När väl ljudet trängt in i kupén så studsar det omkring på alla paneler.

Funkade heimholzen tycker du?


Det finns inga genvägar tyvärr, du får förhindra att plåten vibrerar genom att fästa något tungt på den, samt lägga skumgummi för att sänka ljudnivån generellt.
Ljud är lite som vatten - minsta lilla öppning och det letar sig in direkt.

EDIT: Annars får du väl göra som DIY musikstudios och sätta äggkartonger i hela kupén? Det hade nog hjälpt och vikten är låg.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Är det avgassystem som ligger emot så har du en trumpinne in i trumman som du sitter i. Det har jag, och det är väldigt lätt att identifiera.

Har också rensad inredning just nu, helt plåtren överallt, och de få milen jag har kört så är det rätt uppenbart att man sitter inuti en resonanslåda,


Men jag antar att din trumpinne låter typ hela tiden? och oavsett varvtal?
För sånt ljud har inte jag.

Alltså ja det låter från allt möjligt i min bil då den är rensad, men det problemet jag har utöver detta är ett DÅN som bara finns runt 2-3000 rpm som överröstar ALLT men sedan avtar och försvinner vid högre varvtal.


Och jag gissar att en J-pipe som vi pratat om här är kanske den enda lösningen, men problemet jag då har är att få plats med 2st av dessa som enligt mina beräkningar måste vara runt 70-90cm långa per styck.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Nej, det låter när motorn är obelastad. Men det går ju inte och ta miste på ljudet - som att någon sitter och knackar med en liten hammare mot golvet - metall mot metall - klonk klonk klonk...

När motorn belastas så lägger den ju sig i spänn åt något håll och då gissar jag att avgassystemet antingen hamnar tillräckligt långt bort, eller nära för att det inte ska klonka längre.

Du får bygga ett par heimholz eller ett helt nytt system låter det som. Heimholzarna behöver ju inte vara 3" diameter heller.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



RallyQuattro skrev:
And ersJepp sson skrev:
Är det avgassystem som ligger emot så har du en trumpinne in i trumman som du sitter i. Det har jag, och det är väldigt lätt att identifiera.

Har också rensad inredning just nu, helt plåtren överallt, och de få milen jag har kört så är det rätt uppenbart att man sitter inuti en resonanslåda,


Men jag antar att din trumpinne låter typ hela tiden? och oavsett varvtal?
För sånt ljud har inte jag.

Alltså ja det låter från allt möjligt i min bil då den är rensad, men det problemet jag har utöver detta är ett DÅN som bara finns runt 2-3000 rpm som överröstar ALLT men sedan avtar och försvinner vid högre varvtal.


Och jag gissar att en J-pipe som vi pratat om här är kanske den enda lösningen, men problemet jag då har är att få plats med 2st av dessa som enligt mina beräkningar måste vara runt 70-90cm långa per styck.


Har du ingen bild gammal eller ny som fångar större delen av undersidan av bilen? Poängen med en j-pipe är ju att ta ut ljudvågor genom att reflektera med en viss längd på röret. Röret kan vara tunnt, det kan vara krokigt, det kan se ut nästan hur som helst. Så jag tror nog det ska gå få in.

En annan sak som är "dålig" för resonans är raka delar på systemet. Det är många många eftermarknas system som kringlar sig ner runt motor och låda genom kattarna och sen är spikraka fram till bakaxeln innan den börjar vridas och vändas igen. Jämför man med std systemen är dom många gånger lite kringelikrokiga även biten mellan låda och bakvagn just för att dämpa resonans skapandet.

Sen är "rakt igenom" dämpare inte dom bästa på att ta resonanser heller. Det går bygga mer eller mindre fullflödes dämpare som bromsar flödet Väldigt lite men ändå har inbyggda heimholts kammare som tar väck resonanserna. Finns även en del "färdiga" varianter.

Titta här t ex: https://www.corsaperformance.com/pages/discover

Vänstra bilden är mer eller mindre en fullflödes dämpare med inbyggd "j-pipe". Höger bild är en fullflödes med 2st heimholts kammare. Nu kommer jag inte ihåg om du har en eller två dämpare per bank? Om två kanske det kan vara värt att prova byta ut en mot något sånt här. Antingen chansa på en färdig produkt, mäta ljud analysera och bygga eget, eller hitta någon som kan ta fram en beräknad ljuddämpare åt dig.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Då bilen sällan kommer högre upp än vad pall pockar ger så har jag ingen bra bild på hela underredet.

Men här bild på ett original A8 system mot mitt nya hembyggda 2x3.5" system.





Och nu är det mer än 3 dubbla original effekten.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Kanske varit uppe redan, men har du provat med en ljuddämpare på slutet?
De bilar jag hört utan ljuddämpare strax innan ändrören har låtit jävligt bröliga.

Edit: Jag misstänker att du får en resonans mellan ändröret och din ljuddämpare som ligger i ditt 2-3000 vars intervall. Du kan ju prova att ta bort bakre delen av avgassystemet där det är delat på bildenoch se hur det ändrar ljudbilden.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (4330 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande