Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Karosserilim...
413 besök totalt
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Ni som har lite koll.

Om jag vill limma en glasfiberpanel mot en stålpanel och ha det permanent utan att i efterhand behöva ha några skruv eller popnitar som syns.

Vad för lim rekomenderar ni då och vart köps det?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ska skarven vara synlig eller ska den döljas?

Gängse sätt att montera glasfiberbreddare på plåtkaross med "osynlig" skarv är att plasta fast, dvs man "limmar" med polyester och glasfibermatta, plåtren och rejält uppruggad plåt som täcks helt med polyester och matta innan glasfiberpanelen fixeras med skruvar - som tas bort när det härdat.

Sedan fortsätter man laminera över skarven. Glasfiberpanelen tunnas ut i kanten så man kan få en jämn skarv.

Detta är Fords egna instruktioner till X-pack-kitten och det var så vi gjorde när breddningen monterades på min Capri 2012-2013.

Sedan finns det förstås varianter med olika typer av lim men ska det plastas över är det en fördel att blanda så få olika material som möjligt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Det är en bakskärm som ska på plats istället för en bugglig och sönderkapad. Vill helst ha en så osynliga skarv som möjligt.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Då skulle jag föredra metoden som jag beskrev.

Tyvärr kan man aldrig räkna med att en skarv mellan plast och plåt blir helt osynlig, för evigt...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Kolla på när Jonas limmar ett kolfibertak på en 964a. https://www.youtube.com/watch?v=gUa4MTX9Qt0

Han använder 3M 490DP.

Det är några 964 killar som limmat kolfiber tak på sina bilar nu i Sverige på samma sätt. När jag får tummen ur så ska jag byta ut mitt plåttak mot kolfiber i min 911a också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



När vi limmat karroseriplåtar på jobbet har jag upplevt att karossen kan röra sig i skarven. Dvs man kan uppfatta i efterhand var skarven är som en svag våg i lacken.. inte kännbar men att det kan synas i reflektion. Värme kyla osv. Jag har limmat en antal paneler på min vw buss hemma så får se i framtiden hur det ser ut...
Tyvärr har vi slutat med dylika ombyggnationer så limtillgången är över...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Skruva banåkabil
Karosserilim...
413 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande