Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bränslepump som tappar tryck när den blir varm? | 3 besök senaste veckan (626 totalt) |
Har hittat ett litet problem på min 914 och det är att när bilen är kall så ger pumpen de 3 bar den ska ge men när man kört 15-20 minuter så sjunker trycket till 2,4 bar. Jag har provat att byta bränslepumpsrelät och det gjorde ingen skillnad. Jag trodde att pumpar antingen funkade eller inte funkade, detta sorts beteende har jag inte stött på tidigare.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Har du provat med annan regulator? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Min första tanke också, men en regulator har ju ingen återkoppling på vilket tryck den ger utan trycket den levererar är säkert i relation till trycket in. Skadar ju inte att testa med en annan, eller mäta trycket innan regulatorn också. Vad är det för pump, sitter den i tanken eller inline är den gjord för inline? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Regulatorn sitter ju sist i flödesvägen så där jag mäter är precis innan regulatorn. Tank--pump--spridare--regulator--returledning--tank. Pumpen är en vanlig extern pump typ 044. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
044 pumparna värmer ju bränslet i onödan, i synnerhet om inte flödet nyttjas.
Med varmare pump så ökar ju motståndet i lindningarna varav de kräver mer ampere, till följd av att det värmer soppan än mer. 044 är idag en ganska dålig pump anser jag, då det kommit så många fler alternativ som dessutom är strömsnålare. Hellcat/Demon pumpen är populär i USA, orkar ca 900hk ensam. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Sant! Tänkte som en kratta där... Kan du kyla pumpen, kylspray typ, och se om trycket ökar? Mäta om spänningen minskar på pumpen när den trycket minskar, eller vad som händer med strömmen den drar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Finns inte så stort sortiment av inline pumpar, ska man dra ner det till E85 kompatibla är det ännu färre, inget problem för Mats kanske men väl för mig. Hellcat/Demon pumpen är okänd för mig. Länk? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Bensinen blir inte speciellt varm, 25-28 grader låg den på igår när utetempen låg på 20-21 grader. Häromdagen såg jag att den var uppe på 30 grader när det var ett par grader varmare ute och jag hade kört i 35-40 minuter. Jag tror det mesta av uppvärmningen sker genom strålningsvärme i motorrummet.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Det är ofta ett förstadium på en pump som snart ger upp. Har råkat ut för det, men då k-jetronik och lite högre tryck. Varma sommardagar om man kört några timmar stannade bilen, gick att starta om när den stått en halvtimme fyrtifem minuter och efter någon körtimme hände samma sak igen. Försvann efter byte av pump _________________ Roland Johansson |
||||||||
Skruva banåkabil Bränslepump som tappar tryck när den blir varm? | 3 besök senaste veckan (626 totalt) |