Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bensin
2 besök senaste veckan (1009 totalt)
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926


Trådstartare
Hur är det nu när miljö mupparna sabbat soppan, viklet fabrikat funkar best av vanlig mack bensin ?
Kör med Tri pack o har Gat/race koja

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



Shells 98 är det 5% etanol i enligt mitt Maxxecu.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Är det inte E5 och E10 som gäller i alla pumpar framöver.
Aspen + listar ingen etanol i säkerhetsbladet än så länge så dunksoppa är nog det som gäller om man har en kinkig situation.

Har du en väldigt lågkompad motor så kan ju gräsklipparlkylat på ca 93 RON vara ett alternativ (lämpar sig ju för långtidsförvaring där jag tror att gummi borde hålla längre).
Handlade OKQ8s på pump för 22kr litern häromdagen (till gräsklipparen mm).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



circkel K 98 är fortfarande hyfsat ren.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



E10 kommer väl först till 1 Aug?

Uppdaterar:

98 oktan / V-Power kommer fortfarande vara E5

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926


Trådstartare
Tack för respont komp på 11,5:1

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Byt ut lite gummislangar och kör på så hög etanolhalt du kan hitta.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är verkligen metanol i soppan ett problem ? Om man bestyckar efter det .

Jag är inte påläst om sugmotorer och sprit.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Gulf säljer 102 oktan. Det sved förvisso lite att betala 29,90 litern när tyskarna har det för en krona litern mer än 98 oktan, men ändå.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



ButterflyRacing skrev:
Är verkligen metanol i soppan ett problem ? Om man bestyckar efter det .

Jag är inte påläst om sugmotorer och sprit.


Metanol är säkert ett betydligt större problem än etanol.

Men har man ett bränslesystem som är relativt rent från årtionden av avlagringar som har gummislangar som klarar etanol så bör inte etanol vara ett problem injusterat för bränslet.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 354



Både OKQ8 98 och Shells V-Power har väl tidigare haft låg inblandning?
Nu verkar de dock vara upp till 5% inblandning i båda dessa.

Tänkvärt är att det är mer än bara bränsleslangarna som kan få problem med Etanolen.
En del plaster i t.ex. pumparmaturer, spridare och själva bränsletanken kan bli spröda eller brytas ned vid hög etanolinblandning.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



safe skrev:
ButterflyRacing skrev:
Är verkligen metanol i soppan ett problem ? Om man bestyckar efter det .

Jag är inte påläst om sugmotorer och sprit.


Metanol är säkert ett betydligt större problem än etanol.

Men har man ett bränslesystem som är relativt rent från årtionden av avlagringar som har gummislangar som klarar etanol så bör inte etanol vara ett problem injusterat för bränslet.


en typisk felskrivning.

Med Etanol då..... är det ett problem på en gammal förgasarbil ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



ButterflyRacing skrev:
safe skrev:
ButterflyRacing skrev:
Är verkligen metanol i soppan ett problem ? Om man bestyckar efter det .

Jag är inte påläst om sugmotorer och sprit.


Metanol är säkert ett betydligt större problem än etanol.

Men har man ett bränslesystem som är relativt rent från årtionden av avlagringar som har gummislangar som klarar etanol så bör inte etanol vara ett problem injusterat för bränslet.


en typisk felskrivning.

Med Etanol då..... är det ett problem på en gammal förgasarbil ?


Jag tror inte det är några problem att köra på det men att ha soppa stående i förgasaren en längre tid kan vara dåligt. Kanske kan vara värt att köra igenom lite alkylatbensin det sista man gör innan långtidsförvaring?
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



ButterflyRacing skrev:
safe skrev:
ButterflyRacing skrev:
Är verkligen metanol i soppan ett problem ? Om man bestyckar efter det .

Jag är inte påläst om sugmotorer och sprit.


Metanol är säkert ett betydligt större problem än etanol.

Men har man ett bränslesystem som är relativt rent från årtionden av avlagringar som har gummislangar som klarar etanol så bör inte etanol vara ett problem injusterat för bränslet.


en typisk felskrivning.

Med Etanol då..... är det ett problem på en gammal förgasarbil ?


Beror nog på. Har googlat på det förut, vissa plaster och gummi tål etanol sämre än bensin, en glidande skala liksom (någon plast tål bensin utmärkt och etanol ok, inte så att de helt havererar). Men tex Viton och Nitril tål etanol sämre, de används ju i oringar osv, frågan är om det är ett problem. Om en oring sväller lite är det ett problem eller tätar den bara bättre.

Aluminium och mässing ska tåla det lite sämre, misstänker att det beror på ett möjligt högre vatteninnehåll.

Just en förknasarmotor kan nog vara knepigare att få till kallstarter och så på, men där gissar jag, kan inte mycket om hur man justerar en förgasare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Efter att ha haft (och kanske har) problem med min Opel från 2006 med en direktisprutad bensin motor så har jag hittat på nätet att Opel säger att bilen ska köras på 98 pga etanolen i 95!
Gummimembran i högtryckspumpen ger upp. Ny pump hos Opel kostar 13000kr, Mekonomen 7500kr, ebay £500, på skroten finns de inte.
Finns renoveringssatser, som jag köpt, men kvalitén var bristfällig minst sagt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
Bensin
2 besök senaste veckan (1009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande