Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsar låser sig!
601 besök totalt
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 152


Trådstartare
Hej alla.

Nu söker jag hjälp då jag begriper inget mer.

Det hela började förra året då jag uppgraderade hela mitt bromssystem.

Frambromsarna består av:
nya D2 racing 8-kolvok, 330mm flytande skivor, PFC11 belägg, nya slangar.

Bakbromsar:
Nya porsche cayman S 4-kolvsok, E46 m3 skivor, EBC RP-1, nya slangar.

ABS-enhet plockades bort.

Bromsservon ersattes av bromsvåg med 2st OBP 0.7 cylindrar och helt nya slangar som går ner till bakre och främre kretsen ( främre via ett T-kors för att dela till vänster och höger)

På cylindrarna sitter det 2st OBP behållare.

Allt verkade fint, monteringen skedde väldigt noggrant och utan nån som helst stress.

Nu när jag skulle fylla på bromsvätska ovh lufta systemet så uppstod det ett problem, och det var då att frambromsarna låste sig duktigt så att det gick inte att röra minsta lilla på bilen.

Efter många om och men, 4 flaskor bromsvätska, sömnbrist, så bestämde jag mig att jag skulle ge upp detta och börja leta efter ett annat alternativ.

Så jag köpte nya original saker till E36 m3 och monterade dit det. Och när jag väl skulle fylla på vätska och lufta så kommer en vän och säger att allt ska demonteras, då det inte håller för mina bromsar och att han skulle hjälpa till för att få det här med bromsvågen att funka.

Sagt o gjort.

Jag monterar på allt igen och ful-luftar bilen snabbt för att köra den till hans garage ett par kilometer bort. Bromspedalen är stum och gick knappt att trycka ner, men liiite bromsverkan var för att kunna köra sakta med bilen tidigt på en söndag morgon.

Det jag inte nämnde längre upp är att jag hade under demonteringen av bromsvågen och cylindrarna kommit till att blanda ihop bak och fram cylindern, så när jag monterade tillbaka grejerna så hade jag bytt plats på dem.

Min vän fixar till bromsvågen och luftar systemet och åker iväg för att utföra hjulinställning på bilen i malmö och tyckte då att bilen bromsade fint förutom att bakre hjulen låste sig en gång vid hård inbromsning.

Dagen efter det kom jag och skulle testköra bilen. Då hade BAK bromsarna låste sig denna gången.

Jag blir jätte glad att jag äntligen hade konstaterat att det är bromscylindern som har dummat sig hela den här resan.

Köper en ny likadan cylinder, monterar på den, provkör bilen, BAK bromsar låser sig igen.

Jag ska till ringen på söndag den 18e juli.

Önskar att någon kunde peka ett finger på något jag kanske har missat, ge mig en idé, eller sätta mig i rätt spår så jag kan få detta här till att funka.

Jag ber om ursäkt för den här långa texten. Jag har ingen annan utväg!

Tack på förhand
Mustafa


_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



har du tillräckligt med spel på tryckstången till cyl.
det måste vara "glap"
tänk att dom första mm du trampar ner bromspedalen får tryckstången inte trycka på kolven
hoppas du förstår va jag menar

_________________
henrik nielsen
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Jag hade liknande problem fast inte bom fast. Då var det att pedalstället såg likadant ut men inte var så. Blev precis som beskrivit i inlägget innan. Bromsen låg lätt på så med kalla bromsar kändes det en del och med varma var det nästan nit. Pedalen var lite intryckt fast den var ända tillbaka i sitt stoppläge

Om du har lösa cylindrar för fram och bak så känn att stången till cylindern är lös när du inte bromsar. Du har troligen fått den justeringen fel

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



Min bromsvåg "låste" sig i vissa lägen så att ena bromsen låg på, löstes med stora runda brickor som gör att de inte kan fastna.

Problemet var när jag tryckte hårt på bromsen så kunde "clevis" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska, den delen som sitter på den gängade delen av bromsvågen som skjuter på cylinderna) fastna när jag släppte på bromsen i själva bromsvågshuset, då låg bromsen på sen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 152


Trådstartare
Hej.

Är helt med på vad du menar.
Spel är där på stången, ett par mm tills det trycks mot hbc

_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:
Min bromsvåg "låste" sig i vissa lägen så att ena bromsen låg på, löstes med stora runda brickor som gör att de inte kan fastna.

Problemet var när jag tryckte hårt på bromsen så kunde "clevis" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska, den delen som sitter på den gängade delen av bromsvågen som skjuter på cylinderna) fastna när jag släppte på bromsen i själva bromsvågshuset, då låg bromsen på sen.


En extra returfjäder på lämpligt ställe fixar det problemet.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
johnnysegel
gävle
Här sen Jun 2007
Inlägg: 11



Tjena.
Kanske lite långsökt. Har haft problem med ett par bilar med skit i nån slang som gör att det låser sig, Alternativt om det är slangar som inte kan klämmas som blivit klämda så bromsvätskan inte kan åka tillbaka.
Tänkte att det var värt och nämna.

MVH

_________________
Johnny Segelström
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



steffe skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Min bromsvåg "låste" sig i vissa lägen så att ena bromsen låg på, löstes med stora runda brickor som gör att de inte kan fastna.

Problemet var när jag tryckte hårt på bromsen så kunde "clevis" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska, den delen som sitter på den gängade delen av bromsvågen som skjuter på cylinderna) fastna när jag släppte på bromsen i själva bromsvågshuset, då låg bromsen på sen.


En extra returfjäder på lämpligt ställe fixar det problemet.


Njä, det tror jag inte. Den fastnade mot själva huset för bromsvågen när den var skruvad åt något håll. Så här såg den ut:
En returfjäder hade bara gjort att den satt fast "mer".

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

johnnysegel skrev:
Tjena.
Kanske lite långsökt. Har haft problem med ett par bilar med skit i nån slang som gör att det låser sig, Alternativt om det är slangar som inte kan klämmas som blivit klämda så bromsvätskan inte kan åka tillbaka.
Tänkte att det var värt och nämna.

MVH


Har hänt flera....

_________________
Magnus Thomé
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



johnnysegel skrev:
Tjena.
Kanske lite långsökt. Har haft problem med ett par bilar med skit i nån slang som gör att det låser sig, Alternativt om det är slangar som inte kan klämmas som blivit klämda så bromsvätskan inte kan åka tillbaka.
Tänkte att det var värt och nämna.

MVH


vist detta händer ofta med gamla gummislangar. dom sväller eller skiktar sej inv

_________________
henrik nielsen
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Hur kom du fram till att det är 2 st 0,7 cylindrar du ska ha? vanligtvis har man ju två olika storlekar till fram och bakbroms. Hur mycket är balansstången justerad? Är den så mycket justerad att kolven till bakre bromsar
inte släpps ut helt? viktigt att det finns spel även där
Citera
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 152


Trådstartare
Hej alla.

Sorry för att jag inte har haft tid att svara på alla som har skrivit. Dock har jag läst och provat allt som nämnts.

Problemet är nu löst. Jag bytte bromscylinder och justering på bromsvågen.

Tusen tack till alla som hjälpte till

_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Bromsar låser sig!
601 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande