Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Biltema 10w-60 BMW Motorsport & Alfa romeo olja?!?
4 besök senaste veckan (5502 totalt)
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007
Inlägg: 225


Trådstartare
Jag såg till min absolut största förvåning igår att Biltema har börjat sälja 10w60 olja för Bmw och Alfa Romeo motorer. Oljan är också dyr, 129kr/liter.

Första funderingen är väl, what the fuck? Varför börjar dom med en sådan olja? Det finns ju redan fina och kända tillverkare som säljer dessa oljor för liknande priser. Ägarna generellt sett skulle heller aldrig våga välja att köpa oljan på Biltema. Det är ett konstigt och vågat drag av Biltema, vem kommer köper 10w60 olja på Biltema för hela 129kr/litern.

Den andra frågan som då uppstår är... Är oljan kanske jätte fin? Priset är ju enormt för att vara Biltema, betyder det kanske att en känd dyr tillverkare ligger bakom den och att det kanske också är därför Biltema glatt vågar gå ut med den? Kan dom ha något hemligt samarbete med Castrol?

Någon som har mer info?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisynt . . . .

_________________
Jimmy Almgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Övrig olja på Biltema är väl Q-S

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Krokke skrev:
Jag såg till min absolut största förvåning igår att Biltema har börjat sälja 10w60 olja för Bmw och Alfa Romeo motorer. Oljan är också dyr, 129kr/liter.

Första funderingen är väl, what the fuck? Varför börjar dom med en sådan olja? Det finns ju redan fina och kända tillverkare som säljer dessa oljor för liknande priser. Ägarna generellt sett skulle heller aldrig våga välja att köpa oljan på Biltema. Det är ett konstigt och vågat drag av Biltema, vem kommer köper 10w60 olja på Biltema för hela 129kr/litern.

Den andra frågan som då uppstår är... Är oljan kanske jätte fin? Priset är ju enormt för att vara Biltema, betyder det kanske att en känd dyr tillverkare ligger bakom den och att det kanske också är därför Biltema glatt vågar gå ut med den? Kan dom ha något hemligt samarbete med Castrol?

Någon som har mer info?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisynt . . . .



Det är väl extremt många ägare som köper dyr bmw, mercha etc på lån och inte ens har pengar att tanka bränsle för... De köper nog allt de kan hitta på bilbutteriks.

Det större problemet är att det kanske är en viss olja från nen viss leverantör just nu, om ett halvår kan det vara något helt annat. Du har ingen aning.

Största problemet med bilbutteriks är ju den väldigt skiftande kvaliten, du kan hitta väldigt fina prisvärda delar men det är kanske inte så roligt att byta spindelled 4e gången på 2 år.

_________________
Roland Johansson
Citera
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 91



Vissa är så fanatiska i sitt beteende att alltid köpa "billigt" på Biltema, så det funkar säkert att sälja dyr olja också.

ButterflyRacing skrev:
Övrig olja på Biltema är väl Q-S

Det här är en av de legender som skulle behöva utredas. Vem tillverkar egentligen Biltemas olja? Jag har hört att det ska vara Shell, Statoil och nu Quaker-State. Någon som vet?

_________________
Henrik Larsson

1977 Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



HenrikL skrev:
Vissa är så fanatiska i sitt beteende att alltid köpa "billigt" på Biltema, så det funkar säkert att sälja dyr olja också.

ButterflyRacing skrev:
Övrig olja på Biltema är väl Q-S

Det här är en av de legender som skulle behöva utredas. Vem tillverkar egentligen Biltemas olja? Jag har hört att det ska vara Shell, Statoil och nu Quaker-State. Någon som vet?

Staoil bland annat... Har en jobbarkompis vars kompis som jobbar på racetema
Dom fick en en sändning som bara var att skicka tillbaka råkade vara märkt med
staoil också

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



super7 skrev:
Staoil bland annat... Har en jobbarkompis vars kompis som jobbar på racetema
Dom fick en en sändning som bara var att skicka tillbaka råkade vara märkt med
staoil också
När Biltema börjar med 25W-50 helsyntet (dvs Racingway) så börjar det bli lite intressant, om man inte redan har kanaler som handlar volymer.
Biltemas 10W-40 MC är ju extremt lik Racingway MC 10W-40

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



HenrikL skrev:
Vissa är så fanatiska i sitt beteende att alltid köpa "billigt" på Biltema, så det funkar säkert att sälja dyr olja också.

ButterflyRacing skrev:
Övrig olja på Biltema är väl Q-S

Det här är en av de legender som skulle behöva utredas. Vem tillverkar egentligen Biltemas olja? Jag har hört att det ska vara Shell, Statoil och nu Quaker-State. Någon som vet?


Jag har ite heller något bevis för vad det är. Man hör bara mer eller mindre trovärdiga uppgifter.
Och det är ju även risk att det ändras med tiden.

Den oljan som trådskaparen tog upp finns inte i QS....och inte hos så många andra leverantörer heller.

Men....dom har ingen egen tillverknig. Och har ju knappast beställt något eger från tillverkarna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det är nog det som är problemet med Biltema man vet inte var oljan kommer från eller vad de beställt för olja.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Björn skrev:
Det är nog det som är problemet med Biltema man vet inte var oljan kommer från eller vad de beställt för olja.


Svensktillverkad i ett raffenaderi utanför Stockholm är vad jag fått höra.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95



VM i trådlyft..men idag kostar den oljan 319:- för 4 liter dvs 79,75kr/l..
måste ändå anses som prisvärt...

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Janoshki skrev:
VM i trådlyft..men idag kostar den oljan 319:- för 4 liter dvs 79,75kr/l..
måste ändå anses som prisvärt...


Det beror ju lite på vilken tillverkare det är. (är det Mannol Racing i Biltemas så är det ju inte billigt)
Om det är 10w60 du söker så hittade jag tex denna:

4 liter Mannol Racing + Ester 10W-60 motorolja VW AUDI BMW Alfa Lancia 10W60 olja
4L för 18,00 EUR = 1 l för 4,50 EUR + frakt
https://www.levoil.de/epages/62903875.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/6290 . . . .

Här har du lite olika 10w60 märkes oljor till bra priser i Tyskland från 3 olika företag nedan:
https://www.mapodo.de/de/motoroele/viskositaeten/motoroel-10w-60

https://oeldepot24.de/Motoroel-fuer-Pkw__10W60#hfilter

https://www.levoil.de/epages/62903875.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/6290 . . . .

Sen får du ju jämföra fraktkostnaderna, ofta är den enhets frakt typ samma pris för 1 som 25L

Men ska du bara ha 1-4L så blir det ju dyrt med frakten, jag brukar dock köpa 20-25L åt gången så har man på lager och det går ju bra att blanda, tex, lite bromsvätska, bromsrengöring eller något annat tillsammans med oljan i samma paket bara det väger max 25kg totalt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Varför vill man ha så tjocka oljor? BMW hade såvitt jag vet problem med vevlagerslitage i sina M-bilar och försökte fördröja garantiärenden genom att byta till sirap-olja som skulle förhoppningsvis hålla motorn tyst tills garantin har gått ut.

Men för normala motorer med fungerande lagerspel ser jag inga fördelar? Mer värme, sämre pumpbarhet och längre tid att få oljan i lagren vid kallstart.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Mitt inlägg var bara pris exempel på vad motsvarande oljor men med tillverkarens namn på dunken går att köpa för i Tyskland.

Men håller med om att 10w60 eller ännu värre 25w50 är bara dumt att köra med.

Själv kör jag med 0w40 eller 0w30 oljor.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Jag hade en Alfa 2.0 vars kamvariator blev konstig om den inte fick sin föreskrivna 10W60. I övrigt har det skrivits spaltmeter om oljan i de motorerna.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



patjo skrev:
Jag hade en Alfa 2.0 vars kamvariator blev konstig om den inte fick sin föreskrivna 10W60. I övrigt har det skrivits spaltmeter om oljan i de motorerna.


Så kan det vara och då får man köra på det.

MEN läser ofta frågor där det gäller en modern motor och tillverkaren rekommenderar en 0w30 olja sen läser man svaren och då är det flera som kör med en 10w60 för dom tror deras dekal trimmade bil går bättre med det?
När dom i verkligheten istället sliter på motorn i onödan, lättare får problem med för hög värme och även tappar effekt med för tjock olja.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



RallyQuattro skrev:
patjo skrev:
Jag hade en Alfa 2.0 vars kamvariator blev konstig om den inte fick sin föreskrivna 10W60. I övrigt har det skrivits spaltmeter om oljan i de motorerna.


Så kan det vara och då får man köra på det.

MEN läser ofta frågor där det gäller en modern motor och tillverkaren rekommenderar en 0w30 olja sen läser man svaren och då är det flera som kör med en 10w60 för dom tror deras dekal trimmade bil går bättre med det?
När dom i verkligheten istället sliter på motorn i onödan, lättare får problem med för hög värme och även tappar effekt med för tjock olja.


Håller med dig , vart myten om tjockare olja löser allt kommer ifrån skulle man gärna vilja veta , tillverkarna av motorer brukar ha koll på vad viskositeten ska vara står det 0-30 så ska man hålla sig till det .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
Biltema 10w-60 BMW Motorsport & Alfa romeo olja?!?
4 besök senaste veckan (5502 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande