Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335D E92 2012
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (8383 totalt)
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Bensinskallen skrev:


Nä, inget farligt. Så länge skivan är rak och det inte är några sprickor är det bara att rejsa på.

Dom blåa fläckarna blir av anlöpning vid viss temperatur, tror denna blåa nyans ligger runt 300-350 grader men är osäker om materialet i skivan har samma "färgskala" som vanligt stål. Anledningen till mönstret är antagligen p.g.a. temperaturgradienten som beror på hålmönstret i skivan. "Färgen ligger bara på ytan och försvinner så fort du slipar ner skivan med mer bromsning. Frågan är dock om du kanske har lite mjuka belägg..?


Hej, tack för svaret! Det där var en bild från en Porsche som illustration, men det var väldigt snarlikt på mina skivor. Jag har originalskivor så de är inte hålborrade utan helt släta. Jag har originalbelägg för tillfället, så de är knappast gjorda för bankörning, vem skulle komma på iden att köra runt med en blytung dieselbil?

_________________
Bo Jahn
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Jabo skrev:
Bensinskallen skrev:


Nä, inget farligt. Så länge skivan är rak och det inte är några sprickor är det bara att rejsa på.

Dom blåa fläckarna blir av anlöpning vid viss temperatur, tror denna blåa nyans ligger runt 300-350 grader men är osäker om materialet i skivan har samma "färgskala" som vanligt stål. Anledningen till mönstret är antagligen p.g.a. temperaturgradienten som beror på hålmönstret i skivan. "Färgen ligger bara på ytan och försvinner så fort du slipar ner skivan med mer bromsning. Frågan är dock om du kanske har lite mjuka belägg..?


Hej, tack för svaret! Det där var en bild från en Porsche som illustration, men det var väldigt snarlikt på mina skivor. Jag har originalskivor så de är inte hålborrade utan helt släta. Jag har originalbelägg för tillfället, så de är knappast gjorda för bankörning, vem skulle komma på iden att köra runt med en blytung dieselbil?


Aha okej. Även om skivan inte är hålborrad så är det ju en inhomogen struktur inuti med kylkanaler (jag antar att du inte har en solid skiva...), som kan ge upphov till temperaturskillnader som i sin tur ger fläckarna.

Men som sagt, bättre belägg (och kylning) är nog lösningen.

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Bensinskallen skrev:


Aha okej. Även om skivan inte är hålborrad så är det ju en inhomogen struktur inuti med kylkanaler (jag antar att du inte har en solid skiva...), som kan ge upphov till temperaturskillnader som i sin tur ger fläckarna.

Men som sagt, bättre belägg (och kylning) är nog lösningen.


Ja just det, det låter ju rimligt med tanke på ventileringen i skivan.

Bättre kylning är nog svårt att hinna montera innan det är dags att åka i år så får försöka göra det bästa av situationen. Tack för svar!

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Någon som har en kabel att låna ut/hyra så jag kan lägga in Xhp i bilens växellåda?

Det ska tydligen behövas en USB K+CAN + USB OTG adapter till telefonen?

Mvh.

_________________
Bo Jahn
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



På en icke "m-bil" finns det extremt mycket mög som ligger i bakgrunden och överhettar bromsarna. Tips, programmera bort det innan dina bromsar är helt slut. Blir som natt och dag
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
alindquist skrev:
På en icke "m-bil" finns det extremt mycket mög som ligger i bakgrunden och överhettar bromsarna. Tips, programmera bort det innan dina bromsar är helt slut. Blir som natt och dag


Åh fasicken, gör det? Även om man (enligt bilen....) stänger av DSC helt med knappen på instrumentbrädan? Började de med det i samband med de införde DSC, eller kom det senare? Inget som jag märkt av vid körning måste jag säga men så kanske det är... Kör väl för långsamt

Vart kan man läsa mer om det och eventuellt få det avstängt i så fall tänker du?

Mvh Bo

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
alindquist skrev:
På en icke "m-bil" finns det extremt mycket mög som ligger i bakgrunden och överhettar bromsarna. Tips, programmera bort det innan dina bromsar är helt slut. Blir som natt och dag


Har läst på lite mer, och inte hittat någon särskild information på nätet iaf som passar in på din beskrivning vad det gäller min bil, mer än E-diffen i bakaxeln. Var det den du menade, eller var det mer utöver det? Den har jag tyckt varit helt ok, och Jag har i nuläget inga problem med överhettning av bakbromsarna, så om det inte var något annat utöver det som sagt, så låter jag nog det vara som det är. Tacksam för svar om det är något jag missat!

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Dubbelt.

_________________
Bo Jahn
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Här finns det lite att läsa om, främst 1-serie. Men det är värt att kolla om dom finns.
https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1626013
https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?p=20442321#post20442321 . . . .

Jag har bla kodat bort:

FBS "Brake Fading Compensation"
FLR "Engine Power Reduction to Prevent Brake Disc Overheating"
RAB "Brake standby"
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
alindquist skrev:
Här finns det lite att läsa om, främst 1-serie. Men det är värt att kolla om dom finns.
https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1626013
https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?p=20442321#post20442321 . . . .

Jag har bla kodat bort:

FBS "Brake Fading Compensation"
FLR "Engine Power Reduction to Prevent Brake Disc Overheating"
RAB "Brake standby"


Då 135i delar nästan allt i elektronisk väg med min bil, så kan man nog utgå från att det gäller min med. Tack för svar, ska läsa och kolla upp lite mer!

_________________
Bo Jahn
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Gör det! Blir enorm skillnad!

FBS "Brake Fading Compensation" Denna kompenserar trycket i pedalen vilket medför sjukt okonsekvent pedalkänsla.
FLR "Engine Power Reduction to Prevent Brake Disc Overheating" Denna reglerar effekten på bilen när den tror bromsarna är varma.
RAB "Brake standby" Vid hastigt släpp av gaspedal är detta en funktion som "boostar upp" bromsarna och gör bilen beredd på inbromsning.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335D E92 2012
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (8383 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande