Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Esther Seven - Duratec
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3251 totalt)
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Tänkte det kunde vara trevligt med projekterad här på rejsa för mitt sevenbygge. Förhoppningsvis så kan man få lite tips och idéer på saker man bör tänka om på. Bilen byggs för roadsport samt för att kunna köpa lite glas. Jag har tidigare för ett gäng år sedan påbörjat ett sevenprojekt men det lades sedan på is. Men suget har kommit tillbaka och detta är en ny Esther ram som jag tillverkat med lite nya idéer.

Så här ser den tänkta specen ut för bilen:

Chassie:

Esther ram med en något modifierad framvagnsgeometri gentemot Esther.

Delad bakaxel.

Rallydesign främre spindlar med Mondeo hjullager och Wilwood Powerlite.

Stående pedalställ i aluminium.

Nitron R1 ( Vad jag bestämt mig för i dagsläget ).

Motor/drivlina:

Mazda MZR/Duratec. Troligtvis relativt standard maskin till en början förutom ITB:s och grenrör..

Raceline torrsump.

Raceline Compact Bellhouse.

Ford Type 9 med en rakskuren drevsats från Tracsport.

Ford Sierra 7" diff med Tracsport ultimate sierra LSD.

ECU/Elsystem:

ECU Master EMU Black.

ECU Master PMU.

Dash 2 Pro

I skrivande stund så försöker jag lära mig att banka plåt till karossen. Mycket fundera blir det. Men framför allt många popnitar.


















_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Riktigt propert bygge!

Kommer följas!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Kommer du få med dig Anton och Rasmus R ut på banorna sen? Vore kul med Esther-dominerade prispallar igen

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Riktigt snyggt bygge, detta kommer jag att följa!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Snyggt bygge i rätt stil så skall en Seven se ut.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489




Vilken detaljfinish! Läckert att det är så mycket hemgjorda delar i aluminium med. Ser fram emot att följa den här!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Tack allesammans alltid roligt med respons! 👍🏻

Kul att ni tycker det! Har försökt hålla en hyfsad kvalitetsnivå men tummar lite på det nu för att få upp byggtempot.


P.P. skrev:
Kommer du få med dig Anton och Rasmus R ut på banorna sen? Vore kul med Esther-dominerade prispallar igen


Anton ska köra igen så småningom. Rasmus R vill också köra vad jag vet. Gustav har fått sig en egen ram att bygga på och Erik har tagit över driften av Lasses gamla svarta. Så med lite tur kan det bli 5st Esther bilar i roadsport om några år !

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Rasmus.H skrev:
Har försökt hålla en hyfsad kvalitetsnivå


Dagens underdrift, din nivå är imponerande thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Kul att se vad du skulle ha alla rör till! 😉 Det blir riktigt vackert! Hur gick det på besiktningen?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Mmm, MZR/Duratec

Blir det Roadsport A eller B? Beroende på vikt/cylindervolym och varvstopp går det ju att välja lite olika vägar.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Batteriet skulle få plats någon stans med. Jag valde att ta lite fotutrymme från passageraren. Jag ska ju ändå inte sitta där !

För batteriladdning kvarstår några popnuts till bygeln.

Har även bankat lite på bakre plåten. Det närmar sig att kunna ställa ned den på hjul igen.





_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Victor. skrev:
Mmm, MZR/Duratec

Blir det Roadsport A eller B? Beroende på vikt/cylindervolym och varvstopp går det ju att välja lite olika vägar.


Roadsport A är planen. Känns som att det är det gångbara på ett hederligt viss. Sen går det en del sjuor i just A vilket gör det skoj.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Jag har säkert frågat IRL någon gång men förträngt svaret: Vad hände med ditt gamla bygge?

(Och hur går det för Staffan och hans Westfield?)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
P.P. skrev:
Jag har säkert frågat IRL någon gång men förträngt svaret: Vad hände med ditt gamla bygge?

(Och hur går det för Staffan och hans Westfield?)


Mitt gamla bygge la jag ned. Vart aldrig nöjd med den. Men en kollega fick den ramen av mig så den kan nog mycket väl bli klar någon gång.

Staffan gör inte mycket med Westfielden. Vi prövade den i lite superstage förra året sedan har han använt den flitigt i somras.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Börjat med skärmstag. Det tar mer tid än jag tänkt mig får jag lov att säga.

Växellådan har fått en översyn där den nya drevsatsen har monterats. För drivlinan kvarstår det att få hem svänghjul och koppling. Jag behöver även få hem en annan utväxling till diffen innan nya lamelldiffen monteras. Idag har jag en 3,62 diff men vill ha en 3,92.

Har även kommit hem lite prylar till elsystemet. Ska bli roligt att få börja med elsystemet med.









_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Har fått tag i en uppsättning lätt begångnas Nitron dämpare som var schimsade till fjädrar som jag tror ska passa mig bra. Ibland ska man ha lite tur.

Här håller jag på att montera och mäta för att svarva distanser. Även rockern kan nu göras helt klar och få hylsan för krängningshämmaren ditsvetsad.



I övrigt väntar jag på att få hem min koppling från usa samt ett svänghjul från DLI. Det blev en 1-skivig tiltonkoppling med en rätt klen fjäder som ska tåla 326nm vilket blir perfekt för mig.

Ny startmotor var jag tyvärr tvungen att köpa då jag kör med en svänghjul som har en mindre diameter på startkransen (268mm). Även en liten densogenrator har monterats.




_________________
Rasmus Hallberg
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Vilket bygge!!!+++
thumbs up
Smart med batteriet, tåls att fundera på vid uppdatering.

_________________
christian liljekvist
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Fått hem svänghjul och koppling nu. I dagarna åker motorn i. Har dragit bromsrör i kardantunneln nu då att motor och låda får komma i för sista gången innan det är dags för slutbesiktning.

Fick tillverka en adapter för utrampningslagret.

Tilton 1-skivig koppling som ska räcka för mig.

Svänghjul från DLI.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 57



Vilken nivå på det här bygget

Hur är status på arbetet med elen? Ska bli intressant att se hur det blir med PMU enheten

Med vänlig hälsning,

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Rasmus.H skrev:

Har även kommit hem lite prylar till elsystemet. Ska bli roligt att få börja med elsystemet med.

Kul att det är fler som börjar med lite mer avancerade elprylar thumbs up


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Motorn är på plats. Jag har nu beställt lite prylar för att få ihop det sista. Jag beställde 45mm DTH spjäll från raceline vilket är Jenvey spjäll. Jag gick på 90mm trattar. För att slippa ta upp hål i huven skulle jag behöva köra 40mm trattar och det blir nog lite väl kort. 60mm trattar skulle gå men då får jag för kort avstånd mellan tratt och filter så 90mm fick det bli.


Som kylare fick det bli en 60mm Radtec kylare till Caterham. Jag köpte den med en Spal 11" fläkt. Hade en något större Spal fläkt liggandes men detta blev ett färdigt kit istället.


Sedan blir det nog elvattenpump redan från start. Jag måste bara kika på hur ECU och PMU kan reglera tempen i sekvens med PWM styrning och vattenpump och fläkt.






Det blev för trångt med startmotorn. Jag hade inte denna startmotorn när jag gjorde lådan mellan motorrum och pedalställ. Fick göra en liten tillfällig lösning här. Får göra något snyggare längre fram. Planer på DBW längre fram då får det ändå justeras.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Esther Seven - Duratec
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande