Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 76, 77, 78 ... 128, 129, 130   >>
197 besök senaste veckan (362188 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt Janne!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Måste bara berika din tråd med glada tillrop Det är så kul att följa den varsamma utvecklingen thumbs up Sedan är depåhängfilmerna underbara fasen vet om du inte skulle kunna få en anständig inkomst som vloger

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Mycket kul bil och ändå roligare att följa utvecklingen och förbättringarna under resans gång thumbs up

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tack för de fina orden!

Depåhäng är roligt att göra till en stor del beroende på att alla är så bjussiga och ställer upp med sådan glädje, tack till er!
Fler häng kommer

Bilen är inte färdig för att den går att köra och jag gillar verkligen utsortering och finlir av egenskaperna. Kul att ni uppskattar mina förädlingsförsök

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Janne J skrev:
Bilen är inte färdig för att den går att köra och jag gillar verkligen utsortering och finlir av egenskaperna. Kul att ni uppskattar mina förädlingsförsök

Blir en entusiast bil nånsin färdig... det skulle väl vara när den säljs

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Har stört mig lite på min växelspak, den är egentligen en originalspak från en 95:a mustang som jag har sågat, bockat och förlängt. Väldigt grov och tung, riktigt ful faktiskt.


Tanken var att göra en smal lite pinnig växelspak, tog lite material i skrotlådan och gjorde ett test:




Nu ska jag köra och testa hur känslan blir.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



snyggt blev det oavsett

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
snyggt blev det oavsett

/C


Tackar

Nu är den slutgiltiga på plats, den från skrotlådan var gjord i 10mm rör och flexade lite för mycket, gjorde en ny i 12mm axelstål och såg till att spaken gick rakt upp så den inte hamnade konstigt i damasken. Så här ser det ut nu, lackad i matt klarlack.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Snyggt! Gjorde en liknande spak till mig MG för att få spaken att komma ut på originalplats och sedan vinklad bak liknande din. Tänkte inte på att man kan klarlacka för att få behålla metallutseendet - den idéen stjäl jag! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
MatsK skrev:
Snyggt! Gjorde en liknande spak till mig MG för att få spaken att komma ut på originalplats och sedan vinklad bak liknande din. Tänkte inte på att man kan klarlacka för att få behålla metallutseendet - den idéen stjäl jag! thumbs up


Tackar
Ja, jag gillar den där återhållsamma looken man får av matt klarlack, funktion före flärd


Nästa projekt i jakten på vibrationer är de bakre bromsskivorna, de kommer från ett komplett kit från Summit där jag i stort sett bytt alla komponenter men skivorna är kvar. Dessa har ingen navstyrning eller någon skruv som håller dem, de hänger bara på hjulbultarna och glappet är påtagligt. Inget centrerar dem så det blir att de alltid kommer att hamna i det minst gynnsamma läget när jag drar åt hjulet.
En centreringsring behövs och den ska vara 70,7mm ytterdia och 61,3mm innerdia, inget i skrotlådan passade så det fick bli ett stycke alu med 75mm dia som utgångsmaterial.



Fixade ytterdiametern:

Svarvade ur till 61,3mm:

Stack av dem ( alltid lika otäckt...)

Lite finputs och..

På plats!


Ska bli kul att känna om det är någon skillnad.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



oj vad jag önskar att jag hade en lika fin verkstad

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
oj vad jag önskar att jag hade en lika fin verkstad

/C


Mina investeringar från hösten 2020 känns helt rätt, med lite lagom stora maskiner kan man göra så mycket roliga saker!
En stationär bandslipmaskin ligger på önskelistan, kanske ska prova en jula/biltema som är rätt nätt i storlek.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Janne J skrev:
carl.josefsson skrev:
oj vad jag önskar att jag hade en lika fin verkstad

/C


Mina investeringar från hösten 2020 känns helt rätt, med lite lagom stora maskiner kan man göra så mycket roliga saker!
En stationär bandslipmaskin ligger på önskelistan, kanske ska prova en jula/biltema som är rätt nätt i storlek.


Biltemas lilla bandslip i kombination med stenskiva är kass. Motorn är alldeles för klen. Den räcker till att slipa wolfram på men det är i princip allt.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Janne J skrev:
carl.josefsson skrev:
oj vad jag önskar att jag hade en lika fin verkstad

/C


Mina investeringar från hösten 2020 känns helt rätt, med lite lagom stora maskiner kan man göra så mycket roliga saker!
En stationär bandslipmaskin ligger på önskelistan, kanske ska prova en jula/biltema som är rätt nätt i storlek.


Biltemas lilla bandslip i kombination med stenskiva är kass. Motorn är alldeles för klen. Den räcker till att slipa wolfram på men det är i princip allt.


Jag har tittat lite på den här: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskine . . . .

Någon som har provat?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Hej
Kolla upp watt på motorn, och jämför även med Claes Olssons maskin. Minns jag rätt var den både billigare och mer watt. Gjorde en ett sök på en sådan maskin för ett tag sedan, men blev inget köp.
Fin bil förtjänar "rätt" maskin, både under huv och i tillverkningen.
Har följt tråden sedan start, men aldrig skrivit tidigare. Häftigt jobb du har gjort. thumbs up
Lycka till med utvecklingen av bilen och verkstaden.
Mvh Henrik

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Verktygsboden har en 900W som verkar vara en mellanmodell, men den verkar vilja ha ett golvstativ för att "må bra"
https://verktygsboden.se/baenkslipmaskiner/baenkslip-med-band
Allt beror ju lite på hur det ska användas, men motoreffekt är aldrig fel (3kw med handske ska den väl ha? ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Janne J skrev:
Mats Karlsson skrev:
Janne J skrev:
carl.josefsson skrev:
oj vad jag önskar att jag hade en lika fin verkstad

/C


Mina investeringar från hösten 2020 känns helt rätt, med lite lagom stora maskiner kan man göra så mycket roliga saker!
En stationär bandslipmaskin ligger på önskelistan, kanske ska prova en jula/biltema som är rätt nätt i storlek.


Biltemas lilla bandslip i kombination med stenskiva är kass. Motorn är alldeles för klen. Den räcker till att slipa wolfram på men det är i princip allt.


Jag har tittat lite på den här: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskine . . . .

Någon som har provat?


Njaa, Bilbutteriks och Julas maskiner är bara billiga (för det mesta), köp nåt mer verkstadsaktigt som https://koneita.com/sv/slipmaskiner/984-nova-50-metallihiomakone.html "bara" dubbla priset.
Eller kolla på blocket, tradera efter nån äldre kraftigare maskin.
Det är så tråkigt att höra att maskinen går ner i varv bara för att man tänker slipa nåt...........

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Berbel skrev:


Har följt tråden sedan start, men aldrig skrivit tidigare. Häftigt jobb du har gjort. thumbs up

Mvh Henrik


Tackar


Lite finjusteringar innan sprintcupens deltävling 4 onsdag 11/8, justering av toe både på min bil och på en xxxxx tillhörande en hemlig gäst.

Nu är det en liten toe-out och ratten står rakt


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Mustangen har blivit riktigt bra, bättre varje gång jag kör den. Nya växelspaken är en fullträff!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Janne J skrev:
Berbel skrev:


Har följt tråden sedan start, men aldrig skrivit tidigare. Häftigt jobb du har gjort. thumbs up

Mvh Henrik


Tackar


Lite finjusteringar innan sprintcupens deltävling 4 onsdag 11/8, justering av toe både på min bil och på en xxxxx tillhörande en hemlig gäst.

Nu är det en liten toe-out och ratten står rakt



även om det ser ut som att detta garaget saknar mattor så får det en stor thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 76, 77, 78 ... 128, 129, 130   >>
197 besök senaste veckan (362188 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande