Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54   >>
56 besök senaste veckan (472544 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Trevliga bilder från Robban




_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Triggade ljudmätaren i Linköping ett par gånger så jag kollade dämparen inälvor för att se vad som gick att utläsa...


Det behövdes ingen spåman för att konstatera att dämpar-ullen till höger har hållit stilen och är fortfarande spänstig, medan den till vänster packat ihop sig till något som liknar stelnad papier-mache. Blir till att köpa mer av den spänstiga sorten

Eftersom det inte finns mycket till insugs-ljuddämpning annat än luftfiltret satte jag lite dämpmatta i scoopet ovanför.


_________________
Johan Lekås
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Trodde först att det var bild på en skivad ål!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Janne J skrev:
Trodde först att det var bild på en skivad ål!
Släkt med den här? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1538602&highlight=avgassnok#1538602

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Nu när det postats så mycket om Garmin Catalyst så har tankarna gått till den DASH1 som jag köpte till DL1-loggern för länge sen. Den ska kunna presentera varvtider, och även "predictive lap timing", dvs den tid du kan få med nuvarande tid + bästa kommande sektorer; nästan som Garmin!
Problemet har varit att hitta en vettig plats för DASH1:an och få till ett bra fäste. Till slut kom jag på att resårband är bra. Dessutom går den lätt att ta av och på


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Jaha, på måndag 14e blir det Gelleråsen med Tracklife (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121215).

Innan körningen på Arlanda den 12e maj så hade jag flyttat rollstyvhet bakåt och ökat camber fram för att minska understyrningen, och jag tyckte bilen kändes välbalanserad.
Men tänkter att jag måste prova att gå mot mer överstyrt för att se hur det är, så nu är det ännu mer rollstyvhet bakåt. Har också sänkt framaxel 10 mm tillbaka till som jag bygde den från början (höjde den innan SFRO-besiktningen eftersom jag ville undvika anmärkning på markfrigången). Sänkt rollcentrum fram borde också förskjuta balansen mot överstyrning.

Lägger in loggen från Arlanda här också

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Bra dag på Gelleråsen igår med Tracklife.se
Regnet höll sig undan till sen eftermiddag, så jag han köra mig trött och lagom packa ihop tills det regnade ordentligt.
Justeringarna jag gjorde var till det bättre, och jag vågar ta i ordentligt och ligga på/nära gränsen. Bilen roterar bättre när man trycker på gasen utan att jag fick några lömska kast.

Pass 5 gick bäst och jämnast. Ingen trafik och bra "draghjälp" av vit M2a. 1:16.7 blev bästa tid.
Även om tiderna inte är så ojämna är det en hel del ojämnhet i körningen.
I inbromsningen till Trösen och acc ut finns nog en del att tjäna, liksom i essen. Ejes och hårnålen känns OK, medan depåkurvan blir lite hipp som happ.


_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det är en bra beskrivning av hur man rent allmänt brukar hitta runt depåkurvesvängen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det är en bra beskrivning av hur man rent allmänt brukar hitta runt depåkurvesvängen

_________________
Johan Lekås
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Kul med graferna. Och att bieln går såbra. Den är verkligen asfrän

Har tyvärr bara lyckats köra på Gälleråsen en gång med bil och det var i monsunregn. Hoj däremot, mycket mer. Vi brukar ha ~190 som toppfart med 1cyl och 70hk (ungefär samma varvtid). Nu har inte du någon direkt monstermotor och bilen väger mer än hojen den kommer från men känns inte toppfarten lite låg? Imponerande varvtid med såpass låg toppfart (missförstå mig rätt )
Skulle vara väldigt skoj att se hur mkt bättre lägstafart du måste ha i alla kurvor.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Jocke_D skrev:
... men känns inte toppfarten lite låg?
Jo, jag har reagerat på det också.
Men på graferna ser det ut som jag gör klassikern och inte håller fullt ända tills jag bromsar utan släpper av omedvetet
På Sviestad kom jag upp i knappt 170, men kurvformen är liknande, så jag tror luftmotståndet är för stort/effekten för låg. Möjligen skulle lite lägre utväxling hjälpa.
Det finns saker att göra, som att lägga till diffusor bak och bakom framhjulen som kanske kan minska luftmotståndet. Eller iallafall ge lite downforce.
Det blir lite tid att ta igen i kurvorna när t ex Magnus Thome har 175 km/h vid start/mål och bromsar vid 200
Men hästkrafter är inte allt: Mattias Andersson körde 1:05,45 förra året med sin Clubman (160 hk på pappret)

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Video från Gelleråsen, 5e passet
(Lite trist ljud med den inbyggda micken på kameran, men jobbar på det för framtiden)


_________________
Johan Lekås
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Körde en tävling formel Vee på gelleråsen, den bilen kom då upp i ca 160 kan jag se i loggarna, mindre frontarea än din men fruktansvärd aerodynamik i övrigt 😂 , dom har väl ungefär 70hk tror jag.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Diggar ditt bygge

Kollat på filmen och ser intressanta karrosseri rörelser vid kurvtagning och inbromsning. Vad är det som gör att frontdelen inte flexar som "huven"

Har bara sett den från utsidan förut och ser man det inte

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352



Johan Lekås skrev:
Video från Gelleråsen, 5e passet
(Lite trist ljud med den inbyggda micken på kameran, men jobbar på det för framtiden)



Intressant att se hur bilen kränger och har sig i förhållande till nosen thumbs up

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Homegrown skrev:
Diggar ditt bygge
thumbs up Tack!
Homegrown skrev:
Kollat på filmen och ser intressanta karrosseri rörelser vid kurvtagning och inbromsning. Vad är det som gör att frontdelen inte flexar som "huven"
Det är stel framaxel, och hela nosen sitter på den. Den följer alltså marken medan karossen (huven) fjädrar

_________________
Johan Lekås
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Anade det
Som sagt roligt udda bygge. Ingenting är "normalt" så man måste fråga

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352



Johan Lekås skrev:
Homegrown skrev:
Diggar ditt bygge
thumbs up Tack!
Homegrown skrev:
Kollat på filmen och ser intressanta karrosseri rörelser vid kurvtagning och inbromsning. Vad är det som gör att frontdelen inte flexar som "huven"
Det är stel framaxel, och hela nosen sitter på den. Den följer alltså marken medan karossen (huven) fjädrar


Perfekt med konstant avstånd från spliten/diffusern till marken thumbs up smart.

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
@noxmotorsport www.nox.pictures har lyckats ta fina bilder på min buckliga bil på @tracklifesweden Gelleråsen 2021-06-14

Fler bilder från Gelleråsen på https://sv-se.facebook.com/tracklifesweden/photos/pcb.4018770954839377/4018709064845566/




_________________
Johan Lekås
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Nu kanske jag låter knas men patinan på denna nu är rätt fantastisk
Jag gillar verkligen det riktade hörnet, den lilla buckligheten bakom framhjulet och den lite råa finishen. Man fattar plötsligt att det finns något mer bakom än bara "litet gulligt suddgummi", som om en knähund plötsligt skulle lägga av ett rottweiler-morrande.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Axly skrev:
Nu kanske jag låter knas men patinan på denna nu är rätt fantastisk
Jag gillar verkligen det riktade hörnet, den lilla buckligheten bakom framhjulet och den lite råa finishen. Man fattar plötsligt att det finns något mer bakom än bara "litet gulligt suddgummi", som om en knähund plötsligt skulle lägga av ett rottweiler-morrande.
thumbs up Puts är inte min grej

Med lite semester hemma blir det tid att skruva bil också. Expansionskärlet har inte fungerat riktigt, och kylsystemet har ägnat sig åt att trycka ut kylvätska och inte suga tillbaka den.
Kärlet sitter lågt på MC:n så jag hade hoppats att det skulle vara ok, men jag tror jag var lite optmistisk, så nu är en bättre begagnad behållare monterad så högt upp det går. Får se om det löser problemet.

Vedträ av lämplig diameter är bra till att forma fäste till ett runt kärl. När alu:n är glödgad går den att forma radikalt. Blld innan jag knackat upp andra "väggen".



Det blir rejält varmt kring avgaseriet så skrärmplåt behövdes utöver fäste.

_________________
Johan Lekås
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54   >>
56 besök senaste veckan (472544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande