Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54   >>
38 besök senaste veckan (334825 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Sitter så här innan Sverigematchen och funderar på hur det kommer gå med bedömning av sikten inifrån cupén Är ju minst sagt ganska låg vindruta varför sikten, ffa med avseende på siktlinje/vinkel uppåt, blir minst sagt lite sämre än för en mer vanlig bil. Samt så beror sikten påtagligt av hur man ställer in sätet.. Har inte återfunnit bygghandboken efter flytten ännu men misstänker att jag ligger på gränsen...
Var ute och kikade i garaget nyss och kom upp med en nödlösning i fall att det lutar åt strul med godkännandet..
Får i så fall designa om bilen en aning och bygga en t-targa/roadsterversion ... då kan man se obegränsat bra uppåt
Men vi får hoppas att jag slipper det... Dock kanske jag ändå skall förbereda för en öppen version om jag framöver vill åka öppet när vädret tillåter .. Kräver en ny uppsättning dörrar samt lite nya täckpaneler, inte så mkt mer
Vad tror ni om siktproblematiken

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



ThomHall skrev:
Sitter så här innan Sverigematchen och funderar på hur det kommer gå med bedömning av sikten inifrån cupén Är ju minst sagt ganska låg vindruta varför sikten, ffa med avseende på siktlinje/vinkel uppåt, blir minst sagt lite sämre än för en mer vanlig bil. Samt så beror sikten påtagligt av hur man ställer in sätet.. Har inte återfunnit bygghandboken efter flytten ännu men misstänker att jag ligger på gränsen...
Var ute och kikade i garaget nyss och kom upp med en nödlösning i fall att det lutar åt strul med godkännandet..
Får i så fall designa om bilen en aning och bygga en t-targa/roadsterversion ... då kan man se obegränsat bra uppåt
Men vi får hoppas att jag slipper det... Dock kanske jag ändå skall förbereda för en öppen version om jag framöver vill åka öppet när vädret tillåter .. Kräver en ny uppsättning dörrar samt lite nya täckpaneler, inte så mkt mer
Vad tror ni om siktproblematiken



Min korta "tro".
Hitta boken och läs vad som står (eller fråga i therealpinto's "tråd" ), du verkar ha kommit tillräckligt långt med karossen på chassiet för att kunna mäta sen om det verkligen är ett problem eller inte.

Jag vill ju att du skall bli klar, för detta är ballt!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Hittade ett gammalt inlägg från "therealalpino" i en takchoppingstråd där han skrev:

"Trots taksäkningen ska sikten vara acceptabel. Det finns inga fasta mått men det ska vara rimlig sikt. Ofta kan man förbättra den genom att sänka stolarna också, ibland även ratten."

Låter ju hyfsat lovande

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Flyttar man stolen långt fram blir ju siktfältet större
Sänker man dessutom volymen på radion ser man ännu bättre

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



knotan skrev:

Sänker man dessutom volymen på radion ser man ännu bättre


Det e sen gammalt , sambon gör det jämt hemm i området där vi bor😂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



ThomHall skrev:
Hittade ett gammalt inlägg från "therealalpino" i en takchoppingstråd där han skrev:

"Trots taksäkningen ska sikten vara acceptabel. Det finns inga fasta mått men det ska vara rimlig sikt. Ofta kan man förbättra den genom att sänka stolarna också, ibland även ratten."

Låter ju hyfsat lovande


Man ser inte så mycket i kupén på en GT40 replika heller, men ändock är dom godkända.
Hur stor är öppningen för framrutan?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
sorry missade återkoppla på frågan ... rutan är ca 220 mm i vertikalled samt ca 510 mm i sluttande längd framför förarplatsen

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



ThomHall skrev:
sorry missade återkoppla på frågan ... rutan är ca 220 mm i vertikalled samt ca 510 mm i sluttande längd framför förarplatsen

Finns väl nån gammal skrivelse från SFRO där minimum siktfält i höjd var 200mm vill jag minnas.
Går ej att hitta längre i nya handboken, så något får mig att tro att det kanske är en regel som har reviderats pga. missbruk eller annat.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu lämnar jag karosseriarbetet för en stund.. dags att fokusera på höstens tänkta byggbesiktning.. så fokus nu blir att bocka av alla punkter som behöver vara uppfyllda tills dess. Är en hel del olika saker att fokusera på så blir lite jobb här och där.. Försöker dock strukturera upp det en del så att jag minimerar inaktiv tid i garaget som det ofta kan bli för mig när det är för många olika saker och moment som behöver färdigställas.

Jobbar i nuläget med pedalstället och dragning av dess tillhörande rör och slangar, avgassystemet och komplettering av ramstöttor.


Förenklad illustration av rördragning till slutdämparen. Själva dämparen blir ganska rejäl i storlek för att kunna få ner ljudnivån rejält, samt i rostfritt som resten av systemet. Det rör som kortsluter in och utloppet skall inte vara med till en början och är här bara med för att ungefär visa var cutout ventilen kommer att sitta. Tanken är att bilen skall vara ganska lågljudd med ett dovt mullrande i normalfall samt när så önskas kan genvägen till utblåset öppnas upp. Kanske vid fullgas ​Materialet till dämparen kommer i slutet av veckan så då kan jag köra igång på allvar


Sidopiporna vilka består av varsin cat samt en fullflödesdämpare


Oljebehållarna för broms och koppling

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Trevligt söndagsjobb i solen med tillverkning av rostfri "optimerad" slutdämpare ... inte riktigt optimerad kanske.. gjord på känn och från lite simpla teorier .. blir kul att se vad det blir för ljudbild med den ..




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Då mitt bygge tagit längre tid än väntat att bli klart så känner jag att jag behöver en annan hobby-/entusiastbil att pyssla om och glida runt i... har ju en E46 M3 ståendes. men den vill jag inte göra några större ingrepp eller modifieringar på då den är så pass fin och bra som den är.. så, jag kom över en R129 SL500 -93'a i mkt bra skick och till kanonpris härom dagen som jag kommer att fixa till med bla öppnare avgassystem, snygga tidsenliga fälgar a'la BBS LM, sänka osv ... förhoppningsvis kommer den på sikt att klättra i värde... så nu behöver jag tömma garaget lite så M3'an måste tyvärr säljas .. lite trist men SL'en har ju en härligt mullrande V8'a jag får trösta mig med, dock så har den såklart inte alls samma sportiga karaktär som BMW'n.. kommer klart sakna SMG'n som jag gillar starkt med dess härliga rev-matchning vid nedväxling etc... den har för mig ett oförståeligt dåligt rykte bland många ... kunde jag skulle jag gärna sätta ett SMG2 system på bilbygget.. men är nog lite svårt..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



ThomHall skrev:
sorry missade återkoppla på frågan ... rutan är ca 220 mm i vertikalled samt ca 510 mm i sluttande längd framför förarplatsen


Återkopplar med ett svar från SFRO i en liknande fråga från annat forum:



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack för den infon

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blir så jäla bra åtminstonde hyggligt bra... skitjobbigt att svetsa plåt.. inte min starka sida


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kom att tänka på att mitt första jobb var faktiskt som konstrukör för Scanias avgassystem, 98-00... men det hjälper nog inte så mkt med hur denna blir... var inte jag som utformade de akustiska egenskaperna.. ritade bara cad...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ulwe
Älvängen
Här sen Aug 2021
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


[quote="ThomHall"]kastade på huven lite snabbt. Ser lite lattjo ut framifrån utan fronten... men det blir nog bättre med alla delar på.. såklart...

Halloj, blev tipsad om ditt bygge, ganska lika det jag pysslat med i 4 år. Heter wingnut på locost forum. Framförallt har du ju rätt storlek på fräs!!! Min kaross drog 230 individuella klossar som limmades vartefter. Orkade bara ta de 20 första sidorna här, mastig läsning, och mycket intressant, tror jag behöver lista ner dina erfarenheter eftersom du är flera år före mig. Kör hårt och njut.

_________________
Ulf Westberg
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har kikat lite på ditt projekt .. jäkligt kul att se.. är i stort liknande upplägg och projektinnehåll som mitt.. ska ta och kika lite mer när jag får möjlighet thumbs up

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ulwe
Älvängen
Här sen Aug 2021
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Har läst igenom allt du har i tråden, även om jag bläddrade snabbt i mitten..... Hur är ditt tank-arrangemang? Skvalpplåtar, catch, skum, intank pump, skvalpbox med flappy valves in? Jag har en tank på gång från England, ska bli spännande att se hur deras hantverk är.

_________________
Ulf Westberg
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Designade en egen tank med skvalpplåtar samt nedsänkt utlopp som jag sedan lät Järna rostfria tillverka färdig med anslutningar, nivåmätare osv.. blev i rostfritt för att ha möjlighet att köra etanol om så blir aktuellt.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
det var verkligen inte igår jag skrev här.. har väl inte hänt supermycket sedan sist egentligen. Om något skall nämnas så är det väl att byggbesiktningen utfördes strax innan jul. Var en del plock med förberedelser innan den, men inte överdrivet mkt. Så det är skönt att ha nått den milstolpen. Nu tillbaka till att fixa fästen för alla delar så att jag sedan när det blir varmare kan måla ramen.
Den stora frågan i nuläget har varit hur jag skall göra med dörrarna. Kan inte få till en vettig lösning med måsvingar i nuläget. Så aktuell plan är faktiskt att bygga den med vanliga dörrar och montera fast takdelarna av befintliga dörrar, alternativt ha dem löstagbara. Eventullet kommer jag behöva bygga in transparent del i takdelen. Men det återstår att se.
Fixar jag om till vanliga dörrar så underlättar det otroligt mycket, samt så kan jag få till en kraftigare struktur i själva dörrsidan, utan att behöva bekymra mig över vikten på samma sätt som för en måsvinge..
Självklart kommer jag fundera vidare på att få till måsvingedörrar. Men de kan jag ju addera i ett senare skede. Fästen etc finns ju förberedda för dem redan.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

ThomHall skrev:
det var verkligen inte igår jag skrev här.. har väl inte hänt supermycket sedan sist egentligen. Om något skall nämnas så är det väl att byggbesiktningen utfördes strax innan jul. Var en del plock med förberedelser innan den, men inte överdrivet mkt. Så det är skönt att ha nått den milstolpen. Nu tillbaka till att fixa fästen för alla delar så att jag sedan när det blir varmare kan måla ramen.
Den stora frågan i nuläget har varit hur jag skall göra med dörrarna. Kan inte få till en vettig lösning med måsvingar i nuläget. Så aktuell plan är faktiskt att bygga den med vanliga dörrar och montera fast takdelarna av befintliga dörrar, alternativt ha dem löstagbara. Eventullet kommer jag behöva bygga in transparent del i takdelen. Men det återstår att se.
Fixar jag om till vanliga dörrar så underlättar det otroligt mycket, samt så kan jag få till en kraftigare struktur i själva dörrsidan, utan att behöva bekymra mig över vikten på samma sätt som för en måsvinge..
Självklart kommer jag fundera vidare på att få till måsvingedörrar. Men de kan jag ju addera i ett senare skede. Fästen etc finns ju förberedda för dem redan.


Härligt med en update! Eftersom du har uttag i taket, kan du inte ha löstagbara targaluckor för glassiga dagar så kan du ju ha förberett för när du räknat ut hur måsvingen skall funka? Du har väl gjutformarna kvar så du kan bygga måsvingar parallellt?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54   >>
38 besök senaste veckan (334825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande