Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (7719 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Det gick nästan som jag hoppats och planerat, men bara nästan..

Motorn plockades ihop utan större missöden, subframe, fjädring, uprights, främre hjullager och krängningshämmare fram/bak likaså.
Däremot hade jag fått fel distanser ihop med bärarmarna så det gick inte att få ihop dem..
Vilket gjorde det aningens svårt att kunna göra hjulinställningen imorgon och likaså köra eftermiddagspasset som jag hoppats på.. Men det är nära nu!



Det blev en skaplig hög med grejer som byttes ut under helgen


_________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Bra fart på bygget.

Är planen att hinna med resten i helgen som kommer?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
robber skrev:
Bra fart på bygget.

Är planen att hinna med resten i helgen som kommer?

Njae sitter tyvärr och väntar på besked om de ens skickat de nya/rätta delarna, sen flyttar jag i helgen. Dessutom verkar det vara extremt ont om körningar på Mantorp/sviestad kommande 3-4v.
Så planen och förhoppningen är att få hem den felaktiga delen i veckan och nästa helg skruva klart bilen och provstarta den igen. Så får man invänta första körningen.

_________________
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202



Tyckte det såg ut som det var action uppe i garaget när jag passerade i söndags
Det ser ut att vara riktigt fina grejer du skruvar dit

_________________


BMW e30 v8
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Liten uppdatering efter helgens skruvande.
Motorn är provstartad och verkar funka fint igen, likaså är framvagnen ihopskruvad.

Kvar att göra är bara att justera in höjden på fjädringen, lösa avståndet mellan främre fjäderbenen och däcket samt en hjulinställning..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Har varit dålig på att uppdatera men det har hänt en hel del, både bra och dåligt.

Bilen skruvades ihop, provstartades och även kördes en del, hann också med att få en hjulinställning gjord.

För ca 2v sedan var jag ute och körde några loggningar och passande sen på att dra ur den och göra en fullgasrepa 3an till 5an, då tanken var att köra på Sviestad några dagar senare.
Fullgasrepan slutade inte riktigt som väntat utan efter att jag fått i 5an och gasat lite så har jag världens rökmoln bakom bilen, frikopplar och rullar en bit för att se om röken försvinner men det gör den såklart inte...
Börjar bromsa ner lite och plötsligt ser jag att det slår upp lågor mellan huv och framruta, så jag stänger av bilen, bromsar in och svänger in på första bästa plats.
Då fick man öva lite på beredeskapen, tror aldrig jag fått loss bälte och ratt så snabbt som nu och som tur är har jag en brandsläckare sitter bak i bilen och det brann inte alltför mycket..

Snabb skaderapport så verkar det som att en packning blivit skadad under monteringen vilket ledde till ett oljeläckage, vilket i sin tur gjorde att olja sprayades överallt, högt varvtal=högt oljetryck. Sen antändes oljedimman nära grenröret och skapade lågorna som slickade huv och ruta..
Det enda som verkar ha blivit skadat av branden är plasten som sitter nedanför framrutan, vilket jag ändå varit på och klippt på, så det var ingen större skada skedd..

Ny packning har kommit hem och förhoppningsvis får jag dit den och tvättar av allt nästa helg.. Tyvärr har jag garaget ca 20mil enkel resa från där jag bor då jag nyligen flyttat, så det är inte så lätt att "svänga förbi" garaget lite snabbt och skruva som det var tidigare när man bodde nära..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Lite klipp på hur det såg ut under huven och bakom bilen..







_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
En fundering som dykt upp och jag skulle behöva lite hjälp från den samlade expertisen här på rejsa.

Bilen har nu original 272mm skivor, icke ventilerade bak med original ok och lite vassare belägg. För en tid sedan så ramlade jag över bromsar från en golf R, vilket är ventilerade 310mm skivor med tillhörande ok. Gissningvis bettar golf r bromsarna bättre än mina original, men de bör också väga mer. Dessutom är frpgnq hur mycket bromskraft som behövs bak ändå..

Så frågan är om jag bör montera de större bromsarna bak eller om det bara är onödigt/dumt? Vad tycker ni?

_________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Snömannen skrev:
En fundering som dykt upp och jag skulle behöva lite hjälp från den samlade expertisen här på rejsa.

Bilen har nu original 272mm skivor, icke ventilerade bak med original ok och lite vassare belägg. För en tid sedan så ramlade jag över bromsar från en golf R, vilket är ventilerade 310mm skivor med tillhörande ok. Gissningvis bettar golf r bromsarna bättre än mina original, men de bör också väga mer. Dessutom är frpgnq hur mycket bromskraft som behövs bak ändå..

Så frågan är om jag bör montera de större bromsarna bak eller om det bara är onödigt/dumt? Vad tycker ni?


Cupra R 1P har väl 345mm skivor och Golf R bromsok som borde passa Michael Bolton?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Snömannen skrev:
En fundering som dykt upp och jag skulle behöva lite hjälp från den samlade expertisen här på rejsa.

Bilen har nu original 272mm skivor, icke ventilerade bak med original ok och lite vassare belägg. För en tid sedan så ramlade jag över bromsar från en golf R, vilket är ventilerade 310mm skivor med tillhörande ok. Gissningvis bettar golf r bromsarna bättre än mina original, men de bör också väga mer. Dessutom är frpgnq hur mycket bromskraft som behövs bak ändå..

Så frågan är om jag bör montera de större bromsarna bak eller om det bara är onödigt/dumt? Vad tycker ni?


Det beror på hur mycket du sliter på dina bakbromsar idag, får du byta belägg efter varannan bankörning och skivorna är blånerade så är en uppgradering lämplig.

Likadant vad det gäller fram, ibland kan ju lite justering av viktfördelning ge möjlighet till större del av bromskraften tas av bakbromsarna och då räddar frambromsarna.

Titta på flertal av Pårches svansmotorförsedda bilar från nittiotalet och framåt, så har de gentemot många andra bilmärken väldigt biffiga bakbromsar. Men med motor och låda bak kan de utnyttja detta.

Så bara byte på en standardbil som inte har problem lär inte ge så mycket, med lite pyssel kan du få nytta av det.

_________________
Roland Johansson
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
robber skrev:
Snömannen skrev:
En fundering som dykt upp och jag skulle behöva lite hjälp från den samlade expertisen här på rejsa.

Bilen har nu original 272mm skivor, icke ventilerade bak med original ok och lite vassare belägg. För en tid sedan så ramlade jag över bromsar från en golf R, vilket är ventilerade 310mm skivor med tillhörande ok. Gissningvis bettar golf r bromsarna bättre än mina original, men de bör också väga mer. Dessutom är frpgnq hur mycket bromskraft som behövs bak ändå..

Så frågan är om jag bör montera de större bromsarna bak eller om det bara är onödigt/dumt? Vad tycker ni?


Cupra R 1P har väl 345mm skivor och Golf R bromsok som borde passa Michael Bolton?


Jag pratar om bromsar bak nu Det är bromsar från en Golf R jag har i åtanke och de har 310mm ventilerade skivor bak. Fram har jag redan 355mm skivor och 8-kolvsok.

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Snömannen skrev:
En fundering som dykt upp och jag skulle behöva lite hjälp från den samlade expertisen här på rejsa.

Bilen har nu original 272mm skivor, icke ventilerade bak med original ok och lite vassare belägg. För en tid sedan så ramlade jag över bromsar från en golf R, vilket är ventilerade 310mm skivor med tillhörande ok. Gissningvis bettar golf r bromsarna bättre än mina original, men de bör också väga mer. Dessutom är frpgnq hur mycket bromskraft som behövs bak ändå..

Så frågan är om jag bör montera de större bromsarna bak eller om det bara är onödigt/dumt? Vad tycker ni?


Det beror på hur mycket du sliter på dina bakbromsar idag, får du byta belägg efter varannan bankörning och skivorna är blånerade så är en uppgradering lämplig.

Likadant vad det gäller fram, ibland kan ju lite justering av viktfördelning ge möjlighet till större del av bromskraften tas av bakbromsarna och då räddar frambromsarna.

Titta på flertal av Pårches svansmotorförsedda bilar från nittiotalet och framåt, så har de gentemot många andra bilmärken väldigt biffiga bakbromsar. Men med motor och låda bak kan de utnyttja detta.

Så bara byte på en standardbil som inte har problem lär inte ge så mycket, med lite pyssel kan du få nytta av det.


I dagsläget så sliter den i princip ingenting bak. Har åkt 1,5 säsong utan att rört något bak och det verkar inte ha slitits nästan något. Borde absolut göra något så man kan nyttja bromsarna bak mer, men har strulat såpass mycket med motor och div missljud i framvagnen att jag inte riktigt hunnit börja gräva eller läsa på om det..
Men då låter det som att man kan låta de större bromsarna ligga kvar i kartongen en stund till Har du några tips på hur man får mer nytta av bakbromsarna så tar jag gärna emot de

_________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Snömannen skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Snömannen skrev:
En fundering som dykt upp och jag skulle behöva lite hjälp från den samlade expertisen här på rejsa.

Bilen har nu original 272mm skivor, icke ventilerade bak med original ok och lite vassare belägg. För en tid sedan så ramlade jag över bromsar från en golf R, vilket är ventilerade 310mm skivor med tillhörande ok. Gissningvis bettar golf r bromsarna bättre än mina original, men de bör också väga mer. Dessutom är frpgnq hur mycket bromskraft som behövs bak ändå..

Så frågan är om jag bör montera de större bromsarna bak eller om det bara är onödigt/dumt? Vad tycker ni?


Det beror på hur mycket du sliter på dina bakbromsar idag, får du byta belägg efter varannan bankörning och skivorna är blånerade så är en uppgradering lämplig.

Likadant vad det gäller fram, ibland kan ju lite justering av viktfördelning ge möjlighet till större del av bromskraften tas av bakbromsarna och då räddar frambromsarna.

Titta på flertal av Pårches svansmotorförsedda bilar från nittiotalet och framåt, så har de gentemot många andra bilmärken väldigt biffiga bakbromsar. Men med motor och låda bak kan de utnyttja detta.

Så bara byte på en standardbil som inte har problem lär inte ge så mycket, med lite pyssel kan du få nytta av det.


I dagsläget så sliter den i princip ingenting bak. Har åkt 1,5 säsong utan att rört något bak och det verkar inte ha slitits nästan något. Borde absolut göra något så man kan nyttja bromsarna bak mer, men har strulat såpass mycket med motor och div missljud i framvagnen att jag inte riktigt hunnit börja gräva eller läsa på om det..
Men då låter det som att man kan låta de större bromsarna ligga kvar i kartongen en stund till Har du några tips på hur man får mer nytta av bakbromsarna så tar jag gärna emot de


Justera bromsbalansen så bakbromsarna tar mer, så länge du har vikt/fäste för det.

Flytta sedan bak vikt och justera mer

Ibland är det ju olika storlekar på huvudcylinderns två steg, för att ge olika bromsbalans fram och bak. Men även byta själva oken till större/mindre kolvar som säkert finns i den stora familjen vw audi ger annan balans.
Äldre årsmodeller hade väl en lastkännande ventil på bakaxeln, finns det kvar? Kan gå att justera.

_________________
Roland Johansson
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:


Justera bromsbalansen så bakbromsarna tar mer, så länge du har vikt/fäste för det.

Flytta sedan bak vikt och justera mer

Ibland är det ju olika storlekar på huvudcylinderns två steg, för att ge olika bromsbalans fram och bak. Men även byta själva oken till större/mindre kolvar som säkert finns i den stora familjen vw audi ger annan balans.
Äldre årsmodeller hade väl en lastkännande ventil på bakaxeln, finns det kvar? Kan gå att justera.


Låter som att det är något jag bör kolla på helt klart!
Tack för tipsen, får bli vinterns bestyr då jag bara försöker få den att rulla för stunden
Men då kanske jag ska kolla på att montera de större bromsarna inom kort då och då även köpa belägg till dem istället för till original bromssystem.

Skruvade en del med bilen i helgen och nu är oljeläckaget fixat och bilen provkörd. Skulle också byta kopplingar till wastegate, turbo och mac-ventil men det visade sig att kopplingarna jag köpt hade 1/8" NPT vilket passade fint till wg och turbo men inte alls till mac-ventilen som istället hade 1/8 BSP...
Förhoppningsvis får jag kopplingarna i veckan så jag kan åka tillbaka på lördag och få ihop det sista och försöka göra första riktiga tvätten på nära 1år och om allt går bra, inkl OK väder, så kanske det kan bli en premiär på Sviestad på söndag

_________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Finns absolut ingen mening med att byta bak om det inte för att va fräck vid korvkiosken.

Orginal med ett anpassat belägg som inte börjar smetar vid värme så klarar du dig

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Babbe skrev:
Finns absolut ingen mening med att byta bak om det inte för att va fräck vid korvkiosken.

Orginal med ett anpassat belägg som inte börjar smetar vid värme så klarar du dig


större och tyngre bromsar ger mer vikt bakåt, och då möjlighet att lägga mer av bromskraften bak.

större diameter på bakskivorna ger mer bromskraft bakåt om det är likadana bromsok.

Om inte beläggen slitits på två år typ kanske det finns utrymme.

Sedan att det troligen räcker med vad som finns, men det behövs mer kraft bakåt troligen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Rolle Scirocco skrev:
Babbe skrev:
Finns absolut ingen mening med att byta bak om det inte för att va fräck vid korvkiosken.

Orginal med ett anpassat belägg som inte börjar smetar vid värme så klarar du dig


större och tyngre bromsar ger mer vikt bakåt, och då möjlighet att lägga mer av bromskraften bak.

större diameter på bakskivorna ger mer bromskraft bakåt om det är likadana bromsok.

Om inte beläggen slitits på två år typ kanske det finns utrymme.

Sedan att det troligen räcker med vad som finns, men det behövs mer kraft bakåt troligen.


Med mer broms bak blir den fort jazzig. Jag har 4 kolvs ap fram och standard med lite vassare gat belägg bak, orginal cylinder med bromsreducerare bak. Släpper jag på mer broms så blir den väldigt fort ostabil i bakvagnen

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Tack Babbe och Rolle för inputen. Det var lite det här jag var ute efter,att få input från andra som har lite bättre koll än vad jag har. Men då låter det som att man kanske ändå inte är helt fel ute om jag då väljer att lämna originalbromsarna på bilen.

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Skulle behöva lite tips och råd kring ett missljud som jag nu jagat i snart 1,5år..
Verkar uppstå vid minsta acceleration/kurvtagning/bromsning.
Låter som ett knakande och jag TROR det kommer från framvagnen.
Följande har dock bytts och jag tycker nästan det är värre nu än tidigare:
Subframe, fjäderben, uprights, styrväxel, krängningshämmare, länkarmar.

Ljudet hörs lite då och då i detta klipp, huvudsakligen vid kurvtagning/inbromsning.
Bilen har nu uniballs i framvagnen, polyuretanbussningar i bakvagnen och det lät tidigare när jag hade endast polyuretan runtom i bilen också.

Några ideer? Känns lite sisådär att åka runt med den och är lite orolig över att det skulle vara sprickor någonstans, men jag har inte hittat något tydligt när jag letat..


_________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747





Kom på att jag hade bild. Jag har svarvat en alu hylsa som fyller ut hållet. Liten teori att det är räflorna som
är till för att det inte ska röra sig som skapar ljud när det rör sig.

Eller kör du med Verkline subframe också?


EDIT: Never mind

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Babbe skrev:


Kom på att jag hade bild. Jag har svarvat en alu hylsa som fyller ut hållet. Liten teori att det är räflorna som
är till för att det inte ska röra sig som skapar ljud när det rör sig.

Eller kör du med Verkline subframe också?


EDIT: Never mind


Stämmer, subframe och länkarmar är Verkline's grejer som "ska" ha löst problemen som original subframe har.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
SEAT Leon FR 2008 - Snart klar!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (7719 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande