Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C 318IS - Winter is coming
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (6151 totalt)
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Tjenare! Här kommer ni få titta på min Kadett, et lite busbygge köpt i vontras för att ha som hobby, båda för mecka men förhoppningsvis ochså körning.
Jag börjar med en liten varning, jag flyttade till Sverige från Norge i vintras, så perfekt svenska hittar ni inte i mina inlägg

Nu får jag vel börja med att introducera bilen, så här har ni den:

[/b]


Så der såg den ut innan första varvet på en isbana nära Sundsvall. Sedan jag inte är någon erfaren sladdare blev det många träff med snökant och is, så det är tur den inte var någon showbil innan.
Slänger in ett bild från jag verkligen beachade.


Sedan vintern har jag försökt hitta lite läckage, så båda termostathus packning och vattenpump med packning är bytt. Sedan har jag ochså hittat manglade bultar för kamkedjadekslet, och visst blev det tätt med lite fler bultar!
Efter läckagen va ordna blev det körning genom MSSK på Mittsverigebanan. Jag har redan varit funkis några pass, men min första gång der jag åker själv. Jag fick typ 10 jätteroliga varv innan infästning till momentstag tackade för sig och kvällen var över.



Har nu svetsad in ny plåt och försterkad, inte så snyggt att titta på, men förhoppningsvis ska det funka tills jag har möjlighet fixa nånn 4-link.


Lite info om bilen:
Opel Kadett C 1977
Bytt motor och låda till en från en E36 318IS
Bytt till Volvo 240 bakaxel
Svetsad bur
Bytt bromsar och bultcirkel till Volvo 240
SFRO reggad med dessa modifikationer och 16x8 fälg med 205/45R16

Funkar även bra för att åka och köpa glass!


Nästa steget nu är besiktning, det här blir spännande.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



E36 318 IS blir en M42B18 motor va? Han jag köpte min city av hade tidigare en sedan med just sådan motor. Dock överladdad, mot slutet med över 500 häst

Han upplevde den dock roligare när det "bara" var 250-300 hästar så den såldes och skulle sen ersättas av Cityn jag köpte av honom. Bra grund motor i alla fall!

Ang. bakvagn så går det absolut åka fort runt banor med 4-länk, finns ju gott om färdiga kit att köpa med! Men ta en funderar på om du inte bara ska komplettera med ett tredje stag så du får en 3-länk istället. Så som du åker nu med momentarm är en variant av 3-länk som är något förenklad. Min sedan (den med V8) har jag byggt 3-länk i, vet inte hur mycke bilder som finns i projekttråden dock..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Cassius skrev:
E36 318 IS blir en M42B18 motor va? Han jag köpte min city av hade tidigare en sedan med just sådan motor. Dock överladdad, mot slutet med över 500 häst

Han upplevde den dock roligare när det "bara" var 250-300 hästar så den såldes och skulle sen ersättas av Cityn jag köpte av honom. Bra grund motor i alla fall!

Ang. bakvagn så går det absolut åka fort runt banor med 4-länk, finns ju gott om färdiga kit att köpa med! Men ta en funderar på om du inte bara ska komplettera med ett tredje stag så du får en 3-länk istället. Så som du åker nu med momentarm är en variant av 3-länk som är något förenklad. Min sedan (den med V8) har jag byggt 3-länk i, vet inte hur mycke bilder som finns i projekttråden dock..


Tjena! Jag tror det är en M42B18, men har inte kollad enn. Överladdad låter roligt, men jag är lite för old school för en 25 årig kille och vill åka NA, därför tycker jag din nyärvervade City är sjukt rolig, den visar mig hur gott en V6a kan passa. Självklart tycker jag den med V8 är mycket mer imponerande, men den är långt mer komplicerat så jag kan fatta det. För nuvarande får oavsett BMW motorn vara kvar

Jag har sett lite på din 3-länk setup, absolut en fascinerande lösning. Jag kommer nog att läsa hela din tråd innom kort och då titta närmare på det ochså, men som med motorn får bilen vara som den är ett tag, då ökonomin inte tillåter så mycket i hobbypängar just nu.

Hur långt norrut har du V8-Kadetten? Skulle vara roligt att titta närmare om det är aktuellt O

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



V8 Kadetten står utanför Skellefteå som rullande chassie, förberedd för att trailas ner hit till Göteborg. Förhoppningsvis kommer den ner om några månader, men det troliga är väl närmare våren. Motorn har jag här, samt merparten av delarna så jag har att göra med den också när tiden räcker till

Gillar du NA är väl den motorn ingen dum start heller. Borde vara relativt lätt att skrämma upp mot 200 hästar. Finns säkert gott om färdiga delar för det med

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Aha, då har du jo lite att göra på oavsett thumbs up

Hittade faktiskt några som gör kamaxel och insug, men bara det kostar nästan mer enn att bara köpa en byggt B230 på över 200hk, så om jag kommer dit at jag börjar se emot effekt så blir det troligtvis motorbyten. Innan dess har jag mycket annat att ordna upp i

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Ny vattenslang, som äntligen är en slang för vevhusventilation på 80tals VW 16V, är kapad in och monterad, tillsammans med ny packning för insug.


Ny rund med kylvatten och utluftning av kylsystemet så ser allt mycket bättre ut, inga vatten el olja under motorn nu
Hittade en speciell förlängning under arbetet, någon har haft bråttom tidigare


Nu kör vi kvällsåk på Mittsverigebanan i kväll, och hoppas att bilen håller

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Kylsystemet på m42b18 är lite skumt. Har en sån motor i min seven och det tog ett tag innan jag fick till kylningen men en volvokylare och expansionskärl som inte sitter ihop med kylaren som det gör original på bmw så funkar det bra nu. Valde också termostat för 72 grader

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Kylsystemet på m42b18 är lite skumt. Har en sån motor i min seven och det tog ett tag innan jag fick till kylningen men en volvokylare och expansionskärl som inte sitter ihop med kylaren som det gör original på bmw så funkar det bra nu. Valde också termostat för 72 grader

För mig har det funkat bra hittills, den här går utan värmare, med en eftermarknads kylare och separat expansionskärl, samt riktigt värm termostat, jag tror den va över 90 grader. Vid banåkning hittar jag typ 100-103 grader på mätaren.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Vi kör en liten update efter lördans oplanerade trackday på Mittsverigebanan, men först lite mekaniska smågrejer.

Först får jag vel fira att bilen gick besiktningen, och är redo för två nya år på vägen! Som tur va så skulle jag bara in och visa framljusen, så det att panhardstaget inte va fast i bakaxeln såg dom inte



Dagen efter blev infästningen till panhardstaget svetsad in på ny, lite bättre änn hur det va från jag köpte den.


Jag monterade ochså en backventil på andingen till bränsletanken, då jag har märkt att bränsle släpper ur andingen i vänsterkurvar. Det skulle va mycket bättre att direkt gå över till någon fuel cell, få en bättre anding och samtidigt flytta vikten bakåt och neråt, något en Kadett absolut behöver
Nu blir det inga fuel cell i nära framtid, då bakvagnen behöver bättre grejer.

Nu över till banåkning, torsdagskörningen blev flyttad till lördag då det regnade riktigt hela torsdagen, och gudarna ska veta vi fick en fantastisk upplevelse på lördag! Sol, nästan inga vind och typ 20 varma. Tyvärr va det inga fler enn oss som planerade åka i regnet på torsdag som kom dit, men om inte annat va det gott om plats på banan



Totalt fick jag 38 varv enligt Racechrono, som ochså berättade en bästa tid på 1.19.22, som jag tycker är helt okej med en bakvagn som inte hittar grepp på väg ut kurvar. Roligt att ha en benchline att jobba ifrån, och even roligt att få en halvdag utan riktiga mekaniska problem annat änn et läckande avgassystem. Det finns planer för att förbättra bakvagnen, som jag kommer gå igång med till vintern, men just nu blir det bara att åka dom få möjligheter som finns innan vintern.


Fick även sambon in i förarsätet, tiden vill visa om jag får bilen för mig själv i framtiden

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Då får man väl göra en liten damage report efter bankörningen ochså
Fått krypa under bilen och ta en koll, hittade läckaget i avgasen, den hemmagjorde collectorn va tydligen slipad så tunn att det gick höl på han.
Hittade ochså ett nytt fel på infästningen till panhardstaget, plåten som bulten är svetsad i va ochså för dåligt svetsad


Bakvagnen ska som sagt fixas lite på i vintras, så om jag hinner en sista banåkning beror mest på om jag får fixad det sista felet, läckage på växellådan. Bakre tätningsring ser ut till at ha tackat för sig, så ny är beställd och på väg. Lägg märke till hur dom har gjort med framvagnen, rören som är svetsad till.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fräck bil med oväntat motorval! thumbs up thumbs up thumbs up

Fästet för Panhard-staget ger väl sig pga material-utmattning... Inte många mm gods som kraften går igenom ser det ut som. Behövs nog lite triangulering skulle jag tro.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Fräck bil med oväntat motorval! thumbs up thumbs up thumbs up

Fästet för Panhard-staget ger väl sig pga material-utmattning... Inte många mm gods som kraften går igenom ser det ut som. Behövs nog lite triangulering skulle jag tro.

Tackar! Ja, jag va överraskad själv över motorvalet!

Inga tvekan om det, frågan är om jag blir att göra det på den här axeln eller om jag byter komplett axel i vintras, funderar på att investera i diffad axel

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Jag kör några frågor om SFRO-reggad bil här, då dom alla är riktad mot min bil. Kanske någon kan hjälpa en osäker norrman?
Jag äger ju en Opel Kadett C, SFRO-reggad med BMW motor och låda, Volvo axel och svetsad bur. Sedan jag tycker nåt av arbetet gjort av tidigare ägare är lite sådär, önskar jag förbättra lite, och är osäker på hur mycket jag kan göra utan att kolla med SFRO, och även hur jag går fram för att ansöka ändringar eller andra modifikationer.




En grej jag inte tycker om är hur buret är gjord. Att alla svetsar inte är helt 100 är en grej, men hur buret är utformad är för mig lite konstig. Om vi börjar vid dörren, så tycker jag röret vid A-stolpan borde gå längre framåt. Kanske 10cm gör mycket för mig som kliver in och ut, det gör att fönsterhissen funkar utan att öpna dörren, och det möjliggör et rör under instrumentbrädan. Det sista är kanske det viktigaste för mig, då det underlättar montage av en riktig värmare och lite bättre organisering av el. I et säkerhetssyfte säger jag inte nej tack till toyotastag samtidigt, men det är säkert inte så lätt att få genom?



Om vi fortsätter vid dörren, så har jag fattat det så att dörrsträvaren inte får gå högare enn stolen? Höjden på min tycker jag är helt okej, men själv skulle jag tycke om att ha ett extra rör under, en andra dörrsträvare. Borde det vara svårt att få genomslag för, när det inte blir i vägen för något annat? Y-rör är väl svårare att få till?




Tittar vi bak i bilen så fattar jag heller inte varför bältesröret ligger över bakstöttan, istället för att vara svetsad direkt emot bakstöttan, det vill jag ändra på. Jag önskar ochså att få dit en undre bakstötta emot huvudbågen, och gärna även diagonalstag eller en X som följer övre bakstöttan. Vad med takrör, typ en V eller X i taket? Börja bli trångt med hjälm i sånna fall, speciellt med X, V kommer väl gi bättre plats över stolen? Borde även ha möjlighet att få stolen lite längre neråt vid behov. Frågan är om det går att godkänna, och gör det mycket för styrkan?

Sen hur är det med coilovers? Min bil har ju redan Volvo bakaxel, och här är inte original Kadett fjädrar anpassad alls. Sedan jag har bilen mest för körning på bana så vill jag ju gärna ha justerbarheten coilovers gir, och planerar handla Gaz sina. Hur ser SFRO på det?

Som ni läser så är det mycket jag vill ändra, och det mesta är bara på planeringsstadiet just nu. Jag tycker om att ha lite koll på hur pappersarbetet funkar innan jag börjar kasta för mycket pengar i bilen. Jag fattar ochså att det är ingen garanti för någonting, men om jag kan gå fram på rätt sätt, så borde ju det hjälpa.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Till att börja med så skulle jag säga att om jag har historiken klart för mig för din bil, så är den ursprungligen lite snabbt byggd som isbil/busbil utan direkt tanke på reggning. Sedan har några olika ägare gjort punktinsatser, kanske med lite olika målbild och kvalitet...

Generellt sett kan man säga att alla betydande ändringar formellt sett kräver regbesiktning och att det då är upp till besiktningsorganen att avgöra om SFRO ska kopplas in eller inte.

I praktiken brukar man kunna göra en hel del justeringar utan att den processen behövs. Det du föreslår för buren ser jag inga problem med, undantaget Toyotastaget.

Att byta till coilovers lär inte heller bli ett problem i praktiken MEN med tanke på att en hel del lösningar är lite "sådär" kanske det kan vara värt att göra en förnyad SFRO-besiktning för att få andra ögon på hur konstruktionerna är gjorda också. Skicka PM om du vill veta mer om det.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Jag skulle rekommendera att förstärka stötdämpartornen för coilovers (Escort MK2 GAZ bakre coilovers har skruv överst och är vettigt längd). Det kan lätt tas med i samband med en ombyggnation av buren.

Gällande buren sen, jag hade nog haft liknande åsikter som dig.. Enklast är nog att skrota buren du har och göra en helt ny.
Framstöttorna längre fram och med ett tvärstag emellan är inte dumma tankar. Kryss eller i alla fall snedsträva bakom huvudbågen är inte heller fel. Då kan du även knyta ihop stötdämpartornet med buren och infästningen för coilovern så blir det stadigt och bra.
Huvudbågens placering är svår att se på bilderna, men den kanske du vill ha längre bak?
Strävan i dörröppningen som den är idag har ju en böjangivelse redan så den vecklar ganska enkelt ihop sig om du får en smäll mot framstöttan framifrån.

På min bil (jag är ganska lång) har jag huvudbågens fot lite innanför den stående plåten under baksätet, samt "max lutad" (7 eller om de är 10 grader) bakåt. Stötdämpartornen bak är kortade så dom ligger typ i nivå med hjulhuset. På där har jag svetsat in en platta. Jag kommer ha min halvbur skruvad så på den skruvar jag sen fast en platta med öron, skruvkopplingar för rören mot bågen och bågen i sig står också på en platta som skruvas ner i en svetsad fot. Jag la upp det så jag får samverkan mellan fjädertornet och infästningen för bågen i alla fall. Sen är tanken att ha ett rör mellan bakåsträvorna någonstans samt mellan benen på bågen. Det är ingen regelrätt bur men erbjuder i alla fall ett förbättrat skydd än inget alls

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Är just GAZ jag planerar, tack vara dig Har faktiskt varit i kontakt med dom redan, så kanske blir det en liten julklapp till Kadetten

Inget att tänka på, när/om det blir burbygge så åker det gamla ut till fördel av ett nytt. Der säger du något, jag tänkte inte alls på att buret kan vara med som en del i försterkning utav stötdämpartornen. God ide! thumbs up
Huvudbågen är lite för langt fram för min smak just nu, om jag inte byter till et pedalställ som har cylinderna mot mig och då kan flytta pedalstället längre fram så borde huvudbågen flyttast bakåt lite. Der får jag kolla lite, då jag tycker om att sitta lite bakåt, men jag behöver redan nu en real spacer för rattet
Är själv typ 182 lång och tycker inte bilen är för stor
Strävans böy har jag inte tänkt på, borde köra raka rör der altså? Typ et rör snet neråt och et rakt?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Jk95 skrev:

Strävans böy har jag inte tänkt på, borde köra raka rör der altså? Typ et rör snet neråt och et rakt?


Ja eller två som är raka på mitten och böjer av mot ändarna så du får två Y som möter varandra (fast som två rör då). Då får du en triangulering som fungerar. Som det är nu är det inget som håller emot om röret vill fortsätta böja sig mer i den riktning det redan är böjt

Jag är 1.93, så jag kan definitivt skriva på att Kadett C inte är en stor bil

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Tänker du då lite som jag har ritad här?

Det skulle illustrera något likt det här:


Hur i all världen får du plats i en Kadett om du är 193?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Precis så ja

Jag har ryggstödet mot baksätet och pedalerna i original position. Sitter faktiskt helt ok bara man får bak ratten lite

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Då hänger jag med thumbs up Absolut intressant, ta bort toyotastaget och lägga till dom jag så snyggt har ritad in här, så är jag jättenöjd


Då måste pedalerna vara även längre bak i bilen från fabrik enn mitt pedalställ Jag har ju möjlighet att köra på med en rattspacer, men stolen går inte längre bakåt då huvudbågen är i vägen för stolen.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255


Trådstartare
Dags att ta fram den här tråden igen kanske. Grejerna har gått lite bit för bit, i första hand med att bytta tätning på växellådan.

Som ni ser är tätningen rätt trasig, och här gjorde jag flera fel innan det blev riktigt.


Tätningen ur lådan, men jag tyckte inte jag såg vad för storlek den hadde, så jag litade på google...


Efter jag hadde tagit hem två tätningar som va för stora blev det en ny koll på den sönderbrutna, tror ni inte jag hittade just det jag behövde. Beställde hem rätt, monterad ihop och testat, nu håller han olja!

Sen har vi bakaxeln, här har jag nu svetsat in lite förstärkningar. Titta inte på själva svetsen, dom blev inte så snygga att titta på



Självklart fick jag slut på svetsgas innan sista biten kom på plats, så här fick jag avsluta en kväll för att fortsätta sen.


Färdig svetsat, nu får vi vänta på våren för att se om det håller

Annars är planen att åka lite på isen framöver, så diffen blev svetsat. Torsendiff kommer monteras innan banåkningen börjar igen, men just i nuläget fick det bli svets. Coilovers till bakvagnen är även på gång, så förbättringar kommer.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C 318IS - Winter is coming
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (6151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande