Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 '13 Supercharged | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (6222 totalt) |
|
||||
Öhlins monterade. Korta 80N-fjädrar och bilens höjd blev lite stadsjeep.
Åtgärdar detta när jag provmonterar dessa, men det blir först v30 |
||||
Jag hoppas det blir bra 😎
Jag började precis glo första säsongen Initial D - skulle byggt driftingbil för touge istället 😂 Ont om bra bergspass här bara |
||||
Missade svara på detta: Mäter med originalgivaren - men den har hybris. Något att se över, den ger ett fel på ett gäng grader. |
||||
|
||||
Jag hoppas det! Det har varit mycket bygga och lite köra över sommaren. Nästa blir Kinnekulle om ca 2v |
||||
Äntligen fick jag tag på mitt paket! Och en andra spruta.. Hade inte armen gjort så förbannat ont så hade jag redan börjat skruva på grejerna.
PFC-01 åker på samt stålomspunna slangar fram och bak. Bilen behöver även komma ned några mm så det ska också justeras.. Och så läcker den mellan overpipe och front pipe så packningen får ersättas! |
||||
|
||||
|
||||
Det går ju inte utmärkt varje gång verktygslådan ska fram. Gårdagen var en sån dag. Börjar med att himmelen gråter floder, och jag ska lasta in mina verktyg och delar i bruksbilen för transport till garaget där jag har min gt86. Självklart hinner jag köra halva sträckan innan jag inser att jag lämnat bilnyckeln hemma
Väl framme kör jag ut gt86'an och lastar över prylarna för färd till GDS-hallen hos OKQ8 i danderyd men när jag stuvat undan bruksbilen så startar ju såklart inte gt86'an på grund av dåligt batteri, så till närmsta mack med bruksisen igen för startkablar, 45 min senare var jag på väg till hallen igen! Väl där gick det som på räls, fram till ungefär detta stadie: Två timmar senare, en strupe hes av svordomar och oräkneliga småsår på händer sitter bromsledningen fortfarande ihop. Tack o lov var det återigen soligt så lite godis senare fick det bli att justera dämparna istället. Det visade sig vara knepigare än väntat att avgöra hur lågt bilen sitter mot original. Hjulen är ju inte standardstorlek och att få någon slags precision när man mäter mot mitten kändes hopplöst, så jag utgick från manualen istället. Enligt ovan så sänks bilen 20mm fram och bak med givna mått. Nu fick jag 160mm långa fjädrar istället från Öhlins, som då även var 80N/mm så det stämmer lite dåligt för min del redan från början. Då fjädrarna var så pass korta har jag inte mycket jag kan göra med förspänningen, men eftersom de också är hårdare så tänker jag att de behöver spännas mindre för att uppnå rekommenationen om 1000N (50N/mm*20mm). Förslagsvis ska de då spännas 12,5mm (12,5*80=1000), men utan distanser har jag bara 8mm att spänna. Det har alltså fått duga, så de är dragna till 640Nm istället. Snackade med min dämparexpert till vän och fått OK på det, men hade gärna följt manualen istället. Detta påverkar ju då såklart måtten i bild - totalen är enl. manual 205mm bak och 219mm fram. Då får man 20mm sänkning runtom - jag ville ha liiiite mer än så och har därför justerat höjden så totalmåtten nu är 200mm resp 210mm. Därför sänkt 29mm fram och 25mm bak. Vi får väl se hur det blir, den ser hög ut som en Jeep ännu men fjädrarna kanske behöver lite tid att sjunka ihop. Nu står en lämplig tång och ett nytt batteri på menyn. Och några djupa andetag |
||||
Lämplig tång införskaffad och revanschen fullföljd. Luftning återstår då jag inte hann med slangarna bak men resten sitter på. Måste säga att det ser lite rejsigt ut?
Men! Det är lite brett fram.. Nankang AR-1 i 245/40 på 17x9" ET38. Sett många med just detta och inte sitter deras hjul så långt ut - det blir till att mäta ET-måttet så de verkligen gjort rätt när de fräste. Ska ta bort fjädern från dämparen och se vart hjulet hamnar när det rör på sig. Min farhåga är att det slår i skärmen när dämparen komprimeras - då blir det att testa med camberbultarna (eller slå till på camberplattor). Utav bara farten åkte den här också på |
||||
Du får nog ställa på lite mer neg camber. Vad har du nu? På vår bil går det utmärkt med samma fälgdimenisoner och 235/40 däck. https://youtu.be/nsNeNcnCaCk?t=2192 Jag hjälpte en annan GT86'a som också hade detta problemet. KW-coilovers och Advan fälgar med ET35 om jag minns rätt (kommer inte ihåg hur breda de var - tror det var 8"). Några grader neg camber löste problemet på den bilen - hjulen smet då precis innanför skärmkanten. |
||||
Exakt siffra kommer imorgon men korta svaret är inte mycket! Ska ta och mäta det. Bultar beställda, dröjer en vecka. Men är ändå intresserad av camberplattor likt de ni har |
||||
Verkar ET måttet stämma...? |
||||
Har inte kommit iväg för att mäta det ännu tyvärr, vi har nyss köpt båt som strular kring TBT-innehåll i bottenfärgen.. Återkommer! |
||||
ET 38 stämmer - 260 brett med däcket på och 168 upp till kanten från anläggningsytan. Mer camber åt folket!
Spikrakt bak - 0 grader camber. Fram diffar det 6mm på 490mm - åt fel håll! Så aningens positiv camber, förklarar varför det sitter så illa. Camberplattor beställda, åtgärd kommer. Omräkning till grader kommer så snart jag har en miniräknare Edit: 0,7 grader positiv camber fram. Undrar hur det kommer sig, trodde jag skulle få negativ camber när jag sänkte bilen. Något att forska i, nästa åtgärd blir när Raceseng cascam-plattorna kommer. |
||||
Gick sådär när jag skulle iväg senast.
Gick sådär även när jag köpte nytt batteri... Polerna var felvända. Man ska vara försiktig när man tar rekommendationer från engelska forum. Nu har jag iallafall ett nytt batteri påväg - Yuasa YBX3005. Lång leveranstid på originalbatteriet och plånboken kände inte för ett lättviktsbatteri så blev en kompromiss. Tillsvidare låser jag bilen med den gamla klassiska nyckeln. |
||||
Nya delar! Riktigt härlig premium-känsla Nu ska det bli ordning på chassit!
(Nej, vi brukar inte stryka våra lakan...) |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 '13 Supercharged | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (6222 totalt) |