Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 '13 Supercharged
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6222 totalt)
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Fler leveranser 🤩


_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Öhlins monterade. Korta 80N-fjädrar och bilens höjd blev lite stadsjeep.



Åtgärdar detta när jag provmonterar dessa, men det blir först v30


_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Nice! Kommer att bli en riktigt kompetent kombination det där. thumbs up

BTW, har du sett Initial D anime serien?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Jag hoppas det blir bra 😎

Jag började precis glo första säsongen Initial D - skulle byggt driftingbil för touge istället 😂 Ont om bra bergspass här bara

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Cressell skrev:
...Nu känns den än mer som en sportbil...

Jag blir ju lite frestad att kasta på min kompressor - men skulle nog vilja bygga en ny maskin med lite biffigare innanmäte och lite lägre komp för det ändamålet... Hmm...
Mäter du insugstempen efter laddluftkylaren eller kör du med originalgivaren som är inbyggd i flödesmätaren precis efter luftfiltret...?


Missade svara på detta:

Mäter med originalgivaren - men den har hybris. Något att se över, den ger ett fel på ett gäng grader.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare




Som vi väntat!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Roligt bygge, måste vara ruskigt mycket snabbare runt banan nu?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Jk95 skrev:
Roligt bygge, måste vara ruskigt mycket snabbare runt banan nu?


Jag hoppas det! Det har varit mycket bygga och lite köra över sommaren. Nästa blir Kinnekulle om ca 2v

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Äntligen fick jag tag på mitt paket! Och en andra spruta.. Hade inte armen gjort så förbannat ont så hade jag redan börjat skruva på grejerna.





PFC-01 åker på samt stålomspunna slangar fram och bak. Bilen behöver även komma ned några mm så det ska också justeras.. Och så läcker den mellan overpipe och front pipe så packningen får ersättas!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Lars Falk skrev:
thumbs up


thumbs up

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Det går ju inte utmärkt varje gång verktygslådan ska fram. Gårdagen var en sån dag. Börjar med att himmelen gråter floder, och jag ska lasta in mina verktyg och delar i bruksbilen för transport till garaget där jag har min gt86. Självklart hinner jag köra halva sträckan innan jag inser att jag lämnat bilnyckeln hemma

Väl framme kör jag ut gt86'an och lastar över prylarna för färd till GDS-hallen hos OKQ8 i danderyd thumbs up men när jag stuvat undan bruksbilen så startar ju såklart inte gt86'an på grund av dåligt batteri, så till närmsta mack med bruksisen igen för startkablar, 45 min senare var jag på väg till hallen igen! Väl där gick det som på räls, fram till ungefär detta stadie:


Två timmar senare, en strupe hes av svordomar och oräkneliga småsår på händer sitter bromsledningen fortfarande ihop.


Tack o lov var det återigen soligt så lite godis senare fick det bli att justera dämparna istället.


Det visade sig vara knepigare än väntat att avgöra hur lågt bilen sitter mot original. Hjulen är ju inte standardstorlek och att få någon slags precision när man mäter mot mitten kändes hopplöst, så jag utgick från manualen istället.


Enligt ovan så sänks bilen 20mm fram och bak med givna mått. Nu fick jag 160mm långa fjädrar istället från Öhlins, som då även var 80N/mm så det stämmer lite dåligt för min del redan från början. Då fjädrarna var så pass korta har jag inte mycket jag kan göra med förspänningen, men eftersom de också är hårdare så tänker jag att de behöver spännas mindre för att uppnå rekommenationen om 1000N (50N/mm*20mm).

Förslagsvis ska de då spännas 12,5mm (12,5*80=1000), men utan distanser har jag bara 8mm att spänna. Det har alltså fått duga, så de är dragna till 640Nm istället. Snackade med min dämparexpert till vän och fått OK på det, men hade gärna följt manualen istället.

Detta påverkar ju då såklart måtten i bild - totalen är enl. manual 205mm bak och 219mm fram. Då får man 20mm sänkning runtom - jag ville ha liiiite mer än så och har därför justerat höjden så totalmåtten nu är 200mm resp 210mm. Därför sänkt 29mm fram och 25mm bak.

Vi får väl se hur det blir, den ser hög ut som en Jeep ännu men fjädrarna kanske behöver lite tid att sjunka ihop.


Nu står en lämplig tång och ett nytt batteri på menyn. Och några djupa andetag

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Lämplig tång införskaffad och revanschen fullföljd. Luftning återstår då jag inte hann med slangarna bak men resten sitter på. Måste säga att det ser lite rejsigt ut?



Men! Det är lite brett fram.. Nankang AR-1 i 245/40 på 17x9" ET38. Sett många med just detta och inte sitter deras hjul så långt ut - det blir till att mäta ET-måttet så de verkligen gjort rätt när de fräste.



Ska ta bort fjädern från dämparen och se vart hjulet hamnar när det rör på sig. Min farhåga är att det slår i skärmen när dämparen komprimeras - då blir det att testa med camberbultarna (eller slå till på camberplattor).

Utav bara farten åkte den här också på


_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cressell skrev:
...Men! Det är lite brett fram.. Nankang AR-1 i 245/40 på 17x9" ET38. Sett många med just detta och inte sitter deras hjul så långt ut - det blir till att mäta ET-måttet så de verkligen gjort rätt när de fräste.

https://rejsa.nu/im/user/26717/2021-08-11-15-31-58_img_1132.jpg

Ska ta bort fjädern från dämparen och se vart hjulet hamnar när det rör på sig. Min farhåga är att det slår i skärmen när dämparen komprimeras - då blir det att testa med camberbultarna (eller slå till på camberplattor)...


Du får nog ställa på lite mer neg camber. Vad har du nu?
På vår bil går det utmärkt med samma fälgdimenisoner och 235/40 däck.
https://youtu.be/nsNeNcnCaCk?t=2192



Jag hjälpte en annan GT86'a som också hade detta problemet. KW-coilovers och Advan fälgar med ET35 om jag minns rätt (kommer inte ihåg hur breda de var - tror det var 8"). Några grader neg camber löste problemet på den bilen - hjulen smet då precis innanför skärmkanten.

_________________

Rice and shine
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Lars Falk skrev:

Du får nog ställa på lite mer neg camber. Vad har du nu?
På vår bil går det utmärkt med samma fälgdimenisoner och 235/40 däck.
https://youtu.be/nsNeNcnCaCk?t=2192



Jag hjälpte en annan GT86'a som också hade detta problemet. KW-coilovers och Advan fälgar med ET35 om jag minns rätt (kommer inte ihåg hur breda de var - tror det var 8"). Några grader neg camber löste problemet på den bilen - hjulen smet då precis innanför skärmkanten.


Exakt siffra kommer imorgon men korta svaret är inte mycket! Ska ta och mäta det. Bultar beställda, dröjer en vecka. Men är ändå intresserad av camberplattor likt de ni har

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cressell skrev:
...det blir till att mäta ET-måttet så de verkligen gjort rätt när de fräste...

Verkar ET måttet stämma...?

_________________

Rice and shine
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Cressell skrev:
...det blir till att mäta ET-måttet så de verkligen gjort rätt när de fräste...

Verkar ET måttet stämma...?


Har inte kommit iväg för att mäta det ännu tyvärr, vi har nyss köpt båt som strular kring TBT-innehåll i bottenfärgen.. Återkommer!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
ET 38 stämmer - 260 brett med däcket på och 168 upp till kanten från anläggningsytan. Mer camber åt folket!

Spikrakt bak - 0 grader camber.

Fram diffar det 6mm på 490mm - åt fel håll! Så aningens positiv camber, förklarar varför det sitter så illa. Camberplattor beställda, åtgärd kommer.
Omräkning till grader kommer så snart jag har en miniräknare thumbs up

Edit: 0,7 grader positiv camber fram. Undrar hur det kommer sig, trodde jag skulle få negativ camber när jag sänkte bilen. Något att forska i, nästa åtgärd blir när Raceseng cascam-plattorna kommer.


_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Gick sådär när jag skulle iväg senast.




Gick sådär även när jag köpte nytt batteri... Polerna var felvända. Man ska vara försiktig när man tar rekommendationer från engelska forum.

Nu har jag iallafall ett nytt batteri påväg - Yuasa YBX3005. Lång leveranstid på originalbatteriet och plånboken kände inte för ett lättviktsbatteri så blev en kompromiss. Tillsvidare låser jag bilen med den gamla klassiska nyckeln.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Nya delar! Riktigt härlig premium-känsla Nu ska det bli ordning på chassit!



(Nej, vi brukar inte stryka våra lakan...)

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare


Nu kommer hjulen in innanför skärmarna

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 '13 Supercharged
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6222 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande