Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 28, 29, 30   >>
49 besök senaste veckan (179371 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Cammo skrev:
Jag har lite kontakt med Nankangs motorsport avdelning. 1,9-2,1bar varmtryck ska du ha i AR1. Tempen ser bra ut. thumbs up


Intressant!
Enl Nankang beror det på bilens vikt, se deras text nedan.

Min väger 1475kg typ.
Ca 2.6bar alltså.
Men drygt 2bar verkar som sagt mer rimligt!


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Några varv från förra helgen på Gelleråsen med Fordklubben.
Kändes riktigt bra även om jag är ovan vid banan i denna bil. Bromspunkter, växlar & spår osv, fick dock nyttiga tips från övriga Bmw-gänget på plats.

Fick ett helt nytt förtroende för bilen med KW-fjädringen och Nankangarna. Njutbart!

Nytt PB mot slutet, ca 1.17.2 klockar jag det till.
Ett par softare varv i början.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Zätan på en liten semestertripp till Kiel - Hamburg - Amsterdam - Paris - Reims - Hermonville - Nurburg - Bremen - Göteborg.
Bara att ställa om dämparna till max komfort, enkelt genom lilla KW-luckan i bagaget.

Elin gillar egentligen inte att åka bil (eller höga farter) alls så bilsemester var en chansing för oss, henne i synnerhet. När det visas god vilja får vi passa på tänkte jag. Men spänningarna släppte på Autobahn söderut - av alla platser, sen var det plain sailing och det blev en riktigt fin liten tripp.

Elin hade vaccinpass men jag hade just fått 2a sprutan så vi räknade med att köra med tester i Frankrike, resten hade man ju hört var lugnt.
Fel: direkt förstod vi att det krävdes test för att checka in i Hamburg, olika för alla delstater tydligen. Men gratistester fanns överallt, typ dygnet runt så det var lugnt & de räckte 72tim.

Holland: inga restr eller munskydd alls
Frankrike: officiellt krävs samma saker som i Tyskland, men ingen brydde sig. Väldigt manana, man kunde käka ute eller checka in utan att visa ngt. Och endast 7dar räckte efter dos 2. Munskydd inomhus de flesta ställen dock.

Sist ombord på Kielfärjan är en personlig tradition...


Rätt klocka till rätt bil är honnörsordet numera, hur douchigt som helst! 😊


Osvensk stämning söder om Kiel


Hamburg


Hamburg, riktigt trevligt i St Pauli där vi bodde


Sen till Amsterdam o hälsa på gamla kompisar där


Lustiga elcitybilar, bättre än våra satans mopedbilar iaf


Amsterdam Rijksmuseum


Amsterdam, Hollands Venedig


Sen genom Belgien till Paris.
Hotell (m garage) en bit utanför centrum och ta tunnelbana in till stan är receptet.



Hittade ett skithögt rostigt torn.


Herr Tönt blev hel-ekiperad från topp till tå uti Paris:


Bättre väder hade de med...


Första svensken såg vi inte förrän i Reims, efter en vecka..?
Självklart i en gigantisk suv som XC90.
Vi sticker verkligen ut i Europa.. Hur fan blev vi SUV-fundamentalister?
Volvos fel? Feminismens?


Ett lattjo Citroen AX-derivat man ser här o var...


Druvodlingar, de flesta frost & svampskadade i år.


Vi hade en dålig lastbil denna gång, mkt mer än såhär fick inte plats, 8-10 flaskor bakom stolarna.


Stoppade här mest pga fototillfället, överskattat ställe annars


La Grange i Hermonville där jag bott tidigare


Stannade länge i Hermonville. Tills vi insåg att vi bara hade 2 dar kvar innan vi behövde vara hemma.
Enl Google var Bremen halvvägs hem (i tid) så där bokades hotell.
Men på väg dit ligger ju Nürburg!
Ingen tid för körning förstås o fullproppat m packning - men en lunch på Pistenklause fick det bli!


Elin förstod lite bättre vad som är grejen med stället.
Vi kollade även depån och lite TF-åkare nere i Adenau.


Gjorde misstaget att köra efter Google Maps norrut.
Men vi fick iaf se en del av förödelsen och även köra på den halvt raserade vägen + ngn omledning. Men man kom faktiskt fram! Rätt otroligt ändå.








Bitter SC på Autobahn. En av 5 tillverkade 4-dörrars!


Sista färjan, skitig bil



Gillar man att köra är milen oundvikliga




Han fick en Rejsadekal i födelsedagspresent. (dold i normala fall.. sorry! )

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Najs tripp!

Senast jag var där med bättre hälften så lastade vi ur 50+ flaskor vin och all packning för att ta ett (1) varv.

Sen blev det ett pack tre backar öl på getränkemarkt också, lite skillnad på lastkapacitet mellan Z4 och Saab 9-5 iof.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Tack!
Hade vi haft en dag till så!

1 varv! Klart värt!
Gjorde samma sak 2018 med Fiaten, 400l bagage mot Z4ans.. 80 kanske?
Men värt lite ryggvärk för 4 varv.

Apropå spritladan i Adenau, sett att de har 20-åriga bordeaux osv för ok priser? Ser man inte på systemet! thumbs up

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Spontan M-parkering på Max...



Irriterat mig ett tag på dekoren till dörrhandtaget som suttit lite på trekvart och nog hade den ngn repa med - not good enough!



_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Gött, vad kostade den?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
MaZ skrev:
Gött, vad kostade den?

Tack, runt 450kr inkl frakt..

Klippte ut 1:17.2-varvet från Gelleråsen 18 juli:


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Åkte på Alfaklubbens Kinnekulleträff för 1 vecka sen, 12e sept.
Var jävligt länge sen, 2015!

Så på med R-däck, handskar o hjälm.





Stressad & sömnbrist är std på morgonen - lyckades både glömma ladda GoPro-batterier, nytt minneskort samt justera hö fram dämpare (bump) ÅT FEL HÅLL!!
Detta upptäcktes IDAG när jag justerade tillbaka till komfort. Inte undra på att det kändes mindre klockrent än på Gelleråsen... Vid Backböjen fick jag plötsligt en märklig överstyrning- vilket såhär i efterhand var logiskt om framvagnen dämpar mkt mjukare/mer obalanserat än bakvagnen, som om man hade dubbelt tjock krängare bak.

Dessutom blev bromsarna okaraktärisktisk mjuka efter några varv. Yttre beläggen hade synbart 6-7mm kvar men det visade sig att inre endast hade 4mm.

Vädret var inte heller det bästa men vi slapp många hotande regn & jag hade flera underhållande fajter med en hoper Alfa 4C samt Giulia Q i klass A.

Många andra fina bilar annars, både bekanta o nya:













Körde på 2.2bar varmtryck denna gång istället för 2.4 men det var ingen skillnad i grepp. En ny effekt var små ljudliga vibrationer i böjarna efter ca 5varv som om hjulbultarna lossnade. Efter ännu ett par varv försvann de.. Men de sliter fortf jämnt o fint, och ser bättre ut än mina gamla R888 jag hade på Fiaten.

Batteriet tog som sagt slut så bästa filmade varv är från 2a sessionen, när det just torkat upp. Vet att det gick en aning snabbare speciellt sista passet runt 15:00 men hade då ingen kamera. Kanske är dags för en.. ööhh.. tracktimer..?

Bästa varv då var iaf 1.02.6 (PB åtminstone) så jag får väl återkomma nästa år med nya belägg o RÄTT INSTÄLLNINGAR.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Najs, trodde jag var borta länge med min 2016 notering men du var ju värre.

Bra tid, jag har en sekund att hämta hem helt enkelt, eller nästan två kanske...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Eldh skrev:


Galet rå bil av en av de fulaste karosserna som finns! thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
MaZ skrev:
Najs, trodde jag var borta länge med min 2016 notering men du var ju värre.

Tack! Exakt, bana har det såklart blivit många ggr men inte just kombon Alfaklubben/Kullen. Vi får ta upp traditionen ihop nästa gång!


Westersund skrev:

Galet rå bil av en av de fulaste karosserna som finns! thumbs up

Vet inte om jag håller med men inte blev den snyggare av att flytta bakaxeln sådär en halvmeter bakåt...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Eldh skrev:
Åkte på Alfaklubbens Kinnekulleträff för 1 vecka sen, 12e sept.
Var jävligt länge sen, 2015!

Kul att morsa!
Själv fick jag nöja mig med lugna halvtimmen i glassätarbilen.
Men då fick jag i alla fall höra lite kurbs-smatter under hjulen så det var kul ändå...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
matfo skrev:
Eldh skrev:
Åkte på Alfaklubbens Kinnekulleträff för 1 vecka sen, 12e sept.
Var jävligt länge sen, 2015!

Kul att morsa!
Själv fick jag nöja mig med lugna halvtimmen i glassätarbilen.
Men då fick jag i alla fall höra lite kurbs-smatter under hjulen så det var kul ändå...

Detsamma! Du drog ditt strå till stacken för Ferraris-på-banor och det är ju där de hör hemma!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Höst betyder besiktad-och-avställd.
(även om Bes-killen hade förstört frontspoilern på rampen om jag inte monterat skyddsplåtarna i aluminium.. Dekra.. )

Summering 2021:
Helt ny känsla för bilen på bana (och då även totala ägandet) tack vare KWV3-kittet & AR-1-däcken ihop med tidigare mods.
Haft tankar på att sälja men skjuter upp detta!

Avställning E86
Påställning E87



_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Säsong för uppgraderingar o fix, en är frambromsar.
Även om originalbromsarna (M3 CSL) räcker till och blir över - prestandamässigt - blir det problem pga de flytande oken. Inre beläggen slits ju nästan dubbelt så fort...
Ngt som gick upp för mig i år.

Har luskat lite om de mkt kostnadseffektiva 996-brembo-oken men de kräver tydligen spacers till originalfälgarna så de går bort. Har redan nu problem med uppslitna hål i innerskärmarna.

Andra förslag folk har koll på? (E46 M3 alt. Z4M)

Dagsläget (när allt var nymonterat):

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Porscheok är generellt relativt klumpiga/skrymmande. Titta på raceok istället, de är betydligt smäckrare.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Porscheoken är som sagt redan ratade. Ok, ngt tips?
Ngn som testat Megane 3 RS oken..?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



På min M3E46 har jag ett par modifierade AP Racing CP5575-ok tillsammans med CSL-skivor. Oken köptes begagnade här på rejsa. De oken är för 32 mm tjocka skivor så jag delade dem fick dem avfrästa 4 mm och en annan lokal firma fräste okhållare åt mig. Så detta är min hpd-lösning.
Just dessa ok används också i ett av AP Racings M3E46-kit.

Ett budgetalternativ kan vara något från tex https://www.hispecmotorsport.co.uk/


Valet styrs mycket av budget och/eller möjlighet att lösa problem själv.
Man bör hålla koll på kolvarea och utbud av belägg. Till vissa fina standardok finns det i princip inga racebelägg.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Jag hade utan tvekan kört den klassiska lösningen med Cayman S ok och originalskivor.

Bromsbalansen blir otroligt bra och mer än så behövs inte. Åkte så med min z4m med väldigt bra resultat.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Eldh skrev:
Porscheoken är som sagt redan ratade. Ok, ngt tips?
Ngn som testat Megane 3 RS oken..?


Sitter sådana på min E46 M3 och dom tar väldigt bra och har skön känsla, men precis som Boxster S/996 oken är de tillverkade av Brembo så de är i princip lika stora om inte lite större.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 28, 29, 30   >>
49 besök senaste veckan (179371 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande