Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru STi PPP 06 - No more boiling brake fluid
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (54547 totalt)
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Duvan skrev:
Vilken ECU kom er du köra med ?


Jag kör med origanlet. Det går att göra ganska mycket i det via romraider.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
thumbs up


Tackar tackar. Skönt att äntligen få köra igen.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63



Kul bygge med subaru boxer! Gjorde ett motorbygge på en -06 hawkeye runt 2012-2013 som jag har en lång tråd om på subaruclub. Det blev smidd botten med cosworth delar och PT5858 turbo. Det enda jag inte gjorde med botten pga. att jag fick tag i en komplett shortblock var att sätta i foder.. Och där sprack det tyvärr för ägaren efter. Ska man börja köra över 400hk så är det nog den billigaste försäkringen till att få det att hålla på just ej257/2,5L motorn pga. semi-open deck konstruktionen.

Vi landade iaf på 417whp ~560wnm med tyvärr maxade spridare av DW750 på 98 bensin.

Den där lilla bulten till kopplingen missade vi också när vi skulle montera ur motorn... Liten men lång insex som sitter på tryckplattan som man måste ur med före.

Tips när du ändå ska trimma lite på dessa är att skippa ventilerna som sitter vid insuget, TGV tror jag de hette? De hålls stängda när bilen kallstartar för att sedan öppnas när bilen är varm. En av de fastnade för oss under första mappningen efter bygget och ställde till med en jäkla massa felsökning innan vi hittade felet. Finns TGV delete kit att köpa med.

Angående ECU: Jag hade en ECUTEK licenserad box först men bytte till Link G4 för att få lite mer möjligheter, samt komma ifrån org boxen. Se till att den som mappar din org box oavsett open source eller ecutec inte låser mappen för dig.... De flesta verkar tyvärr göra det, och då är du tvungen att antingen aldrig byta tuner, eller betala för att låsa upp boxen och nollställa. De verkar köra med att det är "Deras konstverk" som ingen ska få stjäla.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
atfre skrev:
Kul bygge med subaru boxer! Gjorde ett motorbygge på en -06 hawkeye runt 2012-2013 som jag har en lång tråd om på subaruclub. Det blev smidd botten med cosworth delar och PT5858 turbo. Det enda jag inte gjorde med botten pga. att jag fick tag i en komplett shortblock var att sätta i foder.. Och där sprack det tyvärr för ägaren efter. Ska man börja köra över 400hk så är det nog den billigaste försäkringen till att få det att hålla på just ej257/2,5L motorn pga. semi-open deck konstruktionen.

Vi landade iaf på 417whp ~560wnm med tyvärr maxade spridare av DW750 på 98 bensin.

Den där lilla bulten till kopplingen missade vi också när vi skulle montera ur motorn... Liten men lång insex som sitter på tryckplattan som man måste ur med före.

Tips när du ändå ska trimma lite på dessa är att skippa ventilerna som sitter vid insuget, TGV tror jag de hette? De hålls stängda när bilen kallstartar för att sedan öppnas när bilen är varm. En av de fastnade för oss under första mappningen efter bygget och ställde till med en jäkla massa felsökning innan vi hittade felet. Finns TGV delete kit att köpa med.

Angående ECU: Jag hade en ECUTEK licenserad box först men bytte till Link G4 för att få lite mer möjligheter, samt komma ifrån org boxen. Se till att den som mappar din org box oavsett open source eller ecutec inte låser mappen för dig.... De flesta verkar tyvärr göra det, och då är du tvungen att antingen aldrig byta tuner, eller betala för att låsa upp boxen och nollställa. De verkar köra med att det är "Deras konstverk" som ingen ska få stjäla.



Tackar,

Japp det stämmer; TGV ventil heter dem. Ska köra e85 med mål på ca 320 på hjul, kanske något mindre då bilen körs nästan bara på banan. Blir då ID1050x spridare, 3 tums turboback, TGV delete, MAC ventil, har redan en walbro 255 som duger till e85 och mer effekt.

Jag har 320hk på mål då det verkar som du beskriver skena iväg i pris i vad man måste göra i motorn för att de skulle håller. När det gäller ECU hade jag tänkt att eftersom jag skulle inte sikta på mer i ca 320 behvöde jag inte uppgradera. Vill helst inte landa på uppgraderings helvete där man måste förstärka allt för att blilen för att hålla en viss HK. Finns bättre bilar för att få ut hästar än subaru. Har tittat en del på 335i och 135i som möjligt nästa banbil om jag inte köper en rörrams bil.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63



Nathan skrev:

Tackar,

Japp det stämmer; TGV ventil heter dem. Ska köra e85 med mål på ca 320 på hjul, kanske något mindre då bilen körs nästan bara på banan. Blir då ID1050x spridare, 3 tums turboback, TGV delete, MAC ventil, har redan en walbro 255 som duger till e85 och mer effekt.

Jag har 320hk på mål då det verkar som du beskriver skena iväg i pris i vad man måste göra i motorn för att de skulle håller. När det gäller ECU hade jag tänkt att eftersom jag skulle inte sikta på mer i ca 320 behvöde jag inte uppgradera. Vill helst inte landa på uppgraderings helvete där man måste förstärka allt för att blilen för att hålla en viss HK. Finns bättre bilar för att få ut hästar än subaru. Har tittat en del på 335i och 135i som möjligt nästa banbil om jag inte köper en rörrams bil.


Det låter som en bra plan och ligger nog i sweetspot för org motor. Önskar att jag valde det alternativet när jag hade min hawkeye faktiskt då jag hade nyttjat den mer med den effekten och troligen behållit bilen efter bygget. De går bra i den effekten, och kan må bra av lite uppgraderingar i chassi istället, så bättre att balansera uppgraderingarna mellan de områdena.
Precis som du skriver, finns bättre bilar att trimma.. Hade jag lagt samma energi och pengar i tex. en bmw hade jag haft effekten jag har i min nuvarande bmw med bättre hållbarhet.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Brömsarna har alltid kokat sedan första bandagen tills sista körning innan motorrenovering. Jag gjörde en halvdan lösning för ett antal år sedan när jag köpte luftkylningskanaler till främre bromsarna. De gick bara till hjulhuset men nu har jag gått all in. Ingen mer bromskokning även med 20 minuters fullt ös på mittsverige banan. Motorn överhettar inte och har kapat 3 sekunder från tidigare snabbaste varven från mittsverige - verkar som om motorn har fått mer effekt efter renovering. Nöjd ägare.

- byggde kylningsrör som går direkt till mitten på skivan
- Byggde egen 1mm titan bromsshims
- köpt och installerat 996 911 air dams
- Kör nu maed castrol SRF reakt





[/img]

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Slang in till mitten av skivan är grejen thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Titta, den har jag sett förut! Rolig lösning på bromskylning thumbs up

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru STi PPP 06 - No more boiling brake fluid
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (54547 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande