Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 33, 34, 35   >>
100 besök senaste veckan (92791 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Ett tunt lager glasfiberväv runt fästet och 10 cm i diameter runtom borde väl sprida ut lasten så du slipper samma problem igen?

Jo, det kanske är nästa steg för att få det att funka över tid. thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det är alltid så trevligt att läsa en uppdatering i din tråd, välskrivet och med bra bilder thumbs up

Snart är det Gäddered

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Vad kul att se en sådan bil köras på riktigt!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Sedär, det funkade hyfsat?

Jag tror att det kan vara för lite elasticitet i superlimmet, men jag har en annan idé när/om det blir dags att göra om det. thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



PC i lykthus? Å fasen, trodde allt sådant var abs. Elasticiteten kanske spelar mindre roll med så kurvade delar, men cyanakrylat är väl inte känt för att vara så flexigt

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Janne J skrev:
Det är alltid så trevligt att läsa en uppdatering i din tråd, välskrivet och med bra bilder thumbs up

Snart är det Gäddered

Tack Janne!
Jajjemen, nu är det snart dags för Gäddered igen! Bilen är genomgången och klar och jag är naturligtvis riktigt laddad. Ska bli kul att se om man kommer runt konerna lite snabbare med nya krängnigsfjädersetup både fram och bak sedan sist. Om sträckningen är densamma som förra gången borde de flesta av oss kunna banan lite bättre och hitta tid i körningen också.



Jk95 skrev:
Vad kul att se en sådan bil köras på riktigt!

Tack, självklart ska det användas! Mer kommer!

dvorak skrev:
Sedär, det funkade hyfsat?

Jag tror att det kan vara för lite elasticitet i superlimmet, men jag har en annan idé när/om det blir dags att göra om det. thumbs up

Ja, det sitter ju ihop när bilen hänger på lyften i alla fall! Men det känns lite tunt att bara limma ihop det med superlim så det är inte helt otroligt att det måste göras om lite längre fram.

Axly skrev:
PC i lykthus? Å fasen, trodde allt sådant var abs. Elasticiteten kanske spelar mindre roll med så kurvade delar, men cyanakrylat är väl inte känt för att vara så flexigt

Mina plastkunskaper är i det närmaste obefintliga, Peter trodde spontant inte heller det var PC, men enligt märkningen i plasten ska det vara så. Med tanke på att det uppenbarligen inte håller kanske stålkastaringenjören på Aston Martin inte heller har så bra koll...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Johan Samson skrev:
Med tanke på att det uppenbarligen inte håller kanske stålkastaringenjören på Aston Martin inte heller har så bra koll...
Var det inte FoMoCo på den tiden? Så det behöver ju inte vara Astons fel

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Uppskattar din tråd!

Jag har börjat bearbeta frun med att kommentera varje Aston vi ser

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Tord skrev:
Uppskattar din tråd!

Jag har börjat bearbeta frun med att kommentera varje Aston vi ser

Tack Tord! Kul att det uppskattas!
Antar att du inte behöver hojta för frun varje gång ni är ute? Det är verkligen inte ofta jag själv ser Aston's på vägarna i alla fall.

Semestern börjar lida mot sitt slut och denna veckan var egentligen en fulltecknad motorsportvecka för min del. Konbaneträff med SVKG, träning med karten och årspremiärtävling (med karten) stod på schemat. Dessvärre drog jag på mig en präktig man-cold med feber, huvudvärk och snuva. Det bröt ut precis efter hemkomst från semester i Spanien så det blev istället provtagning och hemkarantän. Både jag och min fru testade negativt så det var ingen Covid utan en gammal hederlig bonnaförkylning!

Nåväl, detta måste kompenseras så i morgon bitti styr jag den brittiska madamen mot Kinnekulle för körning med BMW Club Schweden som samarrangerar med Audi/VW.
Ska bli kul att återse gamla BMW-klubbkompisar men även Kinnekulle då det var många år sedan jag var här sist. Den något tunnare främre krängaren ska utvärderas, GoPron'n är nu placerad precis under innerbackspegeln och den externa mikrofonen är återigen monterad på bakre stötfångaren. Tuffa tider i garaget!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Lite film från Kinnekulle! Kompletterar med mer utförlig rapport i morgon.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Johan Samson skrev:


Axly skrev:
PC i lykthus? Å fasen, trodde allt sådant var abs. Elasticiteten kanske spelar mindre roll med så kurvade delar, men cyanakrylat är väl inte känt för att vara så flexigt

Mina plastkunskaper är i det närmaste obefintliga, Peter trodde spontant inte heller det var PC, men enligt märkningen i plasten ska det vara så. Med tanke på att det uppenbarligen inte håller kanske stålkastaringenjören på Aston Martin inte heller har så bra koll...



Låter ju otroligt märkligt med PC, PPGF hade varit mer rimligt, kom ihåg att PC är EXTREMT känsligt för vissa kemikalier, bensin t ex löser ju upp polykarbonat på fenomenalt kort tid, aceton är liknande illa.
Kanske får göra ett ordentligt omtag och tillverka nåt eget som klämmer axiellt på huset, typ en mutterhylsa med en platta i botten som kläms fast med en stor mutter och bricka mot huset? Lite marint klet på det så det är tätt och gifter ihop delarna så kanske det håller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt kört Johan!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



produktionsnivån och mic på utsidan känns ju mer och mer lockande. Snygga filmer från snygg körning och med det ljudet gör ju verkligen inte ont!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Johan Samson skrev:
Lite film från Kinnekulle! Kompletterar med mer utförlig rapport i morgon.


Stiliga spårval, som vanligt. Kompenserar en del för sämre grepp thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det ser så odramatiskt ut och går så fint! Det är konst att lyckas med det! Kudos!!!


Efter min skakfest från mobilen på Knutan så blir man ju
sugen på en GoPro med skakreducering när man tittar på dina filmer!! Snyggt - och ljudet...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Väldigt stilig körning, passar bra med utstrålningen hos bilen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Det blev som sagt lite hastigt och lustigt ett banmöte som kompensation för missad tävling med karten och SVKG's Sprint. Framförallt sprinten var jag riktigt laddad för att hitta tid gentemot förra körningen. Nu blev det inte så utan en "sparka-däck-dricka-kaffe-och-köra-lite-bil-dag" på Kinnekulle Ring istället. Det var riktigt länge sedan jag var där och det är en bana jag alltid tyckt varit riktigt rolig. Kanske för att den inte har några idiotpartier utan ett skönt flyt hela varvet runt.

Christian Jansson skrev:
Det ser så odramatiskt ut och går så fint! Det är konst att lyckas med det! Kudos!!!

Janne J skrev:
Väldigt stilig körning, passar bra med utstrålningen hos bilen


Den något tunnare främre krängningshämmaren minskade understyrningen ytterligare och bilen är nu riktigt trevlig att köra. Styr in riktigt fint men hittar aldrig på några dumheter eller bjuder på gifta kast. När greppet tar slut är en mild understyrning det enda som händer. Lättkörd och inger förtroende!
Kvar på "att göra"-listan är ett steg bredare framdäck, från 235 till 245 och lite mer camber fram. Nya däck blir det till nästa säsong medan en tid för nya hjulvinklar är bokad till veckan före Höstrusket på Falkenberg med SVKG.

Två ynka bilder var allt jag tog under dagen...




Patrik Skoog skrev:
Stiliga spårval, som vanligt. Kompenserar en del för sämre grepp thumbs up

Jag har allt lite spårvalsfunderingar... Hjälp mig här nu!
Mina spårval sitter i ryggmärgen från tiden i BMW Cup där jag körde en 1000 kg lätt E30. En enormt stor skillnad mellan bilarna. Typ 700 kg lättare men också ca 200 hk svagare. E30'n däcksbredd var 205 och senare 225 runtom. Det är mycket vikt framdäcken på Vantagen ska tåla jämfört med den lättfotade E30'n.

Så till mina tankar. Jag kör väldigt snåla spår jämfört med vad många andra gjorde på träffen. Ett idealspår under tävling är ju i vissa fall snålare för att förhindra att någon stoppar in nosen lagom till man tänkt ta sig in mot apex.
Det jag funderar på är om jag med Vantagen skulle kunna sänka varvtiderna med ett "ballongspår" istället? Skulle det avlasta framdäcken något?
Den kurvan jag tänker på närmast skulle i så fall vara Kvarnkurvan.
Likaså skulle jag vilja prova att gå ner på tvåan i sista kurvan ut på start/målrakan. Fartmässigt är den kurvan lite snabb för tvåan men för långsam för trean då jag hamnar lite långt ner med varvtalet. Men kanske skulle framdäcken må bra av en något lägre lägstafart men en senare apex och hårdare acceleration som tvåans växel ger?

Jag blir inte heller riktigt klok på hur jag ska hantera gatdäcken. Denna gången försökte jag stabilisera däckstrycket kring 2,7 bar varmt. Då fick jag släppa ut luft efter varje pass och när jag klockar från filmklippen gick det betydligt långsammare (ca 1:04-tider) senare på dagen jämfört med de första två passen (ca 1:02,5).
Någon som åker på gatdäck och provat mer? Fick nästan känslan av att ju mer luft jag släppte ut desto mer rörelse fick jag i däcken som byggde än mer tryck och temperatur. R-däck och slicks beter sig inte så.
Någon som kört mycket bana med gatdäck och kan vägleda mig?

Axly skrev:
produktionsnivån och mic på utsidan känns ju mer och mer lockande. Snygga filmer från snygg körning och med det ljudet gör ju verkligen inte ont!

Christian Jansson skrev:
Efter min skakfest från mobilen på Knutan så blir man ju
sugen på en GoPro med skakreducering när man tittar på dina filmer!! Snyggt - och ljudet...

Tack!
Det är sannerligen inget avancerat men visst blir bjuder GoPro på snygga bilder rätt ut ur kartongen. Ett media-case (ca 1000 kr) och extern mic (ca 300 kr) så blir ljudet lika bra som bilden.
Jag klipper ihop allt med iMovie direkt i telefonen så det är snabbt och enkelt gjort också. Denna gången provade jag att lägga in kapitel vilket måste göras på datorn via YouTube Studio men förutom det görs allt från soffan med mobilen i näven.
Till nästa gång hoppas jag kunna bjuda på lite hastighet och varvtider från RaceChrono i filmerna också. Efter lite messande med Axly under dagen idag så laddade jag hem appen. Tack för bollandet, Johan! thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Ljudet...

Vi har väldigt olika bilar och däck men jag sänkte trycket ett par gånger under dagen på Knutstorp och låg på ca 2,5 varmt på slutet och blev mer konsekvent, dvs jämnare tider för varje pass och kapade lite tid varje pass. Så tvärt emot dig alltså. 😂

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Johan Samson skrev:


Så till mina tankar. Jag kör väldigt snåla spår jämfört med vad många andra gjorde på träffen. Ett idealspår under tävling är ju i vissa fall snålare för att förhindra att någon stoppar in nosen lagom till man tänkt ta sig in mot apex.
Det jag funderar på är om jag med Vantagen skulle kunna sänka varvtiderna med ett "ballongspår" istället? Skulle det avlasta framdäcken något?
Den kurvan jag tänker på närmast skulle i så fall vara Kvarnkurvan.
Likaså skulle jag vilja prova att gå ner på tvåan i sista kurvan ut på start/målrakan. Fartmässigt är den kurvan lite snabb för tvåan men för långsam för trean då jag hamnar lite långt ner med varvtalet. Men kanske skulle framdäcken må bra av en något lägre lägstafart men en senare apex och hårdare acceleration som tvåans växel ger?


Borde inte ballongspår bara ge dig ännu mer steady state understeer? Djup bromsning mot apex för att ge tryck på framhjulen och sen gas ut ur kurvan för att ge lite överstyrning?
Har du diffbroms förresten? (Sa han med ett litet leende )

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dahlbergr

Här sen Apr 2009
Inlägg: 34



Johan Samson skrev:


Jag blir inte heller riktigt klok på hur jag ska hantera gatdäcken. Denna gången försökte jag stabilisera däckstrycket kring 2,7 bar varmt. Då fick jag släppa ut luft efter varje pass och när jag klockar från filmklippen gick det betydligt långsammare (ca 1:04-tider) senare på dagen jämfört med de första två passen (ca 1:02,5).
Någon som åker på gatdäck och provat mer? Fick nästan känslan av att ju mer luft jag släppte ut desto mer rörelse fick jag i däcken som byggde än mer tryck och temperatur. R-däck och slicks beter sig inte så.
Någon som kört mycket bana med gatdäck och kan vägleda mig?



På min 996a (1400kg) åker jag Bridgestone Potenza Sport. Jag går ut på kalla däck på lite under original rekommenderat tryck. När dem sedan är varma sänker jag till 2.0 i fram ca, och 2,2 i bak.

Trycket ligger sedan där i den regionen. Sen om yttertempen blir varmare under dagen så får jag sänka lite till. Men trycket skenar aldrig under passet tycker jag. Men ytan blir ju väldigt varm så blir halt ändå.

Jag har PB på 1:01,2 på kinnekulle. Kör oftast endast två varv i rad på full attack och sedan ett avkylningsvar.
Har kört en 1:01,8 tid 10 minuter in i passet efter några varv i hyfsat tempo (1:02 tider) blandat med avkylningsvarv.

Tittar du på tider från Club-klassen i TimeattackNu så ser du samma mönster. 1-2 snabba varv, sedan ett eller ett par långsamma, och fullt ös igen.

Det är svårt med gatdäcken att hålla jämna tider varv efter varv på full attack.

_________________
Robert Dahlberg
Porsche 996 C2
BMW E90 330i
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
MaZ skrev:
Borde inte ballongspår bara ge dig ännu mer steady state understeer? Djup bromsning mot apex för att ge tryck på framhjulen och sen gas ut ur kurvan för att ge lite överstyrning?
Har du diffbroms förresten? (Sa han med ett litet leende )

Jo, det kan vara så. Jag tog ju de spår jag tog för att det kändes bäst och mest naturligt när jag körde. Reflektionen kom snarare efteråt när jag kollade på klippen från dagen.
Diffbroms, japp det sitter en där.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 33, 34, 35   >>
100 besök senaste veckan (92791 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande