Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 436, 437, 438 ... 501, 502, 503   >>
40 besök idag (2499255 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Då färgen som inte blev härdad på avgashuset bara flagnade mer o mer så tog jag och slipade bort den med stålborste.

juli 2018















_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Lite tillverkning utav vattenslangar och rör till och från turbo's




Jag ångrar dock att jag inte letade rätt på rostfria gäng delar utan nu behövde dom målas för att inte börja rosta då all ytbeläggning försvann efter att dom blivit fast löda på dom rostfria rören.





Sista bilden ser man dels original Rs6 vattenslangar samt dom 2 T-rören jag gjorde istället och bilden ovanför även rören jag gjorde ute vid turbo's med böjar hit och dit för att gå fritt mellan allt annat.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Sen med en kort färdig slang jag lånat så testades det lite och kollades med motorn på plats så inget kommer i vägen.










Sen med rätt nipplar men med plaströr så kunde jag testa fram rätt längder och vinklar så fick jag färdiga mallar sen hur varje rör ska se ut.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Oljeslangar till turbo's var lite lättare att mäta upp hur dom skulle vara så här är dom färdiga och jämförelse mot original.

20180804-06





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Vattenslangar färdiga, gamla mot nya:







Sista bilden dom nygjorda delarna: olje slang till turbo's och vatten till&från.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Dessa turbo's hade ju fäste för "varvtalssensor" men då fästet på förarsidan pekade rakt in i grenröret så köpte jag bara 1 givare, för 1 är ju bättre än ingen.







Men ville ju egentligen ha en givare per turbo så man ser att dom varvar lika mycket, är ju lätt hänt att injusteringen av wastegate armen inte blir 100% lika.

Så frågade runt bland alla turbo firmor om någon kunde göra ett fäste på annat ställe i kompressorkåpan men ingen kunde fixa detta.

Men så upptäckte jag att den andra special kåpan med svängt utlopp hade givare hålet på annat ställe än original, tyckte ju dock dessa var för dyra så därför jag kapade och byggde om utloppet på mina original, men 1 st kåpa kanske man kan kosta på sig samt en till varvtalssensor, så 2018-08-09 kom ett paket








Nu gott om plats så jag kan använda en givare per turbo thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Bilder från test och fix med tryckslang på förarsidan nu med nya kompressorkåpan på plats,
sedan inloppsslang på passagerarsidan som sitter trångt trots att jag kapat bort ett fäste på toppen.
Sist luftfilter testande.











_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Nya kåpan hade gjutkant och framförallt en rund "knopp" som var i vägen för oljeretur röret jag skulle bygga så det fick slipas bort.






Retur klart: 2018-08-19







Hade ingen bra bild på passager sidan, men sista bilden är från den sidan tagen i konstig vinkel.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare






2 dyra turbo's uppdaterade med dyra grejer + hemsnickeri

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Menar du att du sitter och ältar tre år gamla bilder

Cheesus

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Vad händer med bilen just nu? Körs den eller skruvas det? Blir lite förvirrad när man kikar in och möts av bilder på turboaggregat som sen visar sig vara från 3år tillbaka

_________________
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Lillen skrev:
Menar du att du sitter och ältar tre år gamla bilder

Cheesus


Som du kunnat se senaste sidorna så står det DATUM på många av inläggen, men du kanske inte läst och förstått detta förens nu? eller var det ett fylle inlägg mitt i natten?

Och japp detta är ALDRIG visade bygg bilder på HEMLIGHETER jag gjort med bilen sedan 2015 fram till idag.
Bara dom jag delar garage med som vetat om detta, medans jag hållit det hemligt för min andra vänner och ingen av dom jag kör bana med visste om denna uppgradering jag hållit på med under alla år.

Och dom ca 400 bilder jag lagt upp och ytterligare ca 200 bilder som kommer komma, hade ingen orkat titta igenom om alla las upp i 1 inlägg och dessutom nu har dom som vill något att följa varje vecka istället för en DÖD tråd som 99% av alla andra bygg trådar blir när det inte byggs på bilen eller ägaren tröttnat på att posta här.

Fick senast i förrgår en önskan från en läsare om att posta oftare, då han vill se dessa gamla byggbilder varje dag, men har inte tid och lust just nu att posta varje dag utan försöker samla ihop lite bilder från varje bygg grej och försöka få upp dom minst 2 gånger i veckan och i datum följd.

Och om någon ännu inte förstått?
så ja dom bilderna som kommit upp just nu är saker jag gjorde 2018 som inte visats förut och efter det kommer 2019,2020 och sen får ni se årets bilder och status..

Och ni blir ju ännu mer förvirrade och kommer klaga om jag blandar in bilder från i år och sedan går tillbaka till dessa byggbilder så ni får helt enkelt vänta tills jag kommer fram till 2021 för att veta om något hänt i år

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



Snömannen skrev:
Vad händer med bilen just nu? Körs den eller skruvas det? Blir lite förvirrad när man kikar in och möts av bilder på turboaggregat som sen visar sig vara från 3år tillbaka


Ändå en ganska relevant och trevlig fråga, kan man ju tycka..

Hur uppfattar du dina lösningar på banan? Något du kan rekommendera etc, eller vill du inte att dina läsare ska ställa frågor öht?

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
mitche skrev:
Snömannen skrev:
Vad händer med bilen just nu? Körs den eller skruvas det? Blir lite förvirrad när man kikar in och möts av bilder på turboaggregat som sen visar sig vara från 3år tillbaka


Ändå en ganska relevant och trevlig fråga, kan man ju tycka..

Hur uppfattar du dina lösningar på banan? Något du kan rekommendera etc, eller vill du inte att dina läsare ska ställa frågor öht?


Jodå inget fel på den, men trodde min sista rad i mitt inlägg till "Lillen" även gav svar till snömannen, alltså om något gjorts med bilen i år så är jag tacksam om ni väntar och ser vad jag skriver när jag är klar med dessa byggbilder..

Men kan ge ett svar då om ni behöver det och svaret är DET GÖRS INGET MED BILEN NU, varken körs eller mekas med den, för jag har haft fullt upp med annat.
Så var glada åt alla bilder jag håller på och lägger upp för annars hade ni inte fått sätt något..


Sen är det lite kul att du mitche nu gör inlägg igen för det var ett väldigt liv på dig förra året då du klagade flera gånger på att jag la upp massa bilder jag tagit på banträffar som du inte ville se utan krävde att jag enbart skulle lägga upp BYGGBILDER i min projekttråd, och det har du nu fått dom senaste 10 sidorna, så du borde ju vara väldigt nöjd nu eller du kanske är en sådan som måste klaga oavsett

Sen angående mina lösningar osv. så står ju allt i tråden men samtidigt så är det ju inget du kan använda dig utav i BMW/Porsche eller har du tänkt köpa en Audi S8

Så självklart får ni ställa frågor dock kommer jag inte besvara dom här om det inte är frågor som gäller något ni ser på alla bilder jag lagt upp senaste sidorna på turbo bygget.

Så har ni andra frågor så är jag tacksam om ni skickar dom som privat meddelande till mig istället, så bara trycka på PM knappen under mitt inlägg som många andra gjort som har frågor.
Eller så väntar ni tills alla byggbilder är upplagda fram till idag och jag inte har något mer att visa.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



Tack för informationen, då vet vi läget....

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Jag var sugen på att köra med hårda "plast" rör istället för slang till wastegate klockorna så köpte hem lite olika färger, det dumma med dessa rör är att dom tål ju knappt någon värme så blir att isolera dom så gott det går.

Men bytte då nipplar på wastegate och satte sådana även på 4-ports ventilen jag tänkte köra med som jag även byggde ett fäste för:






Har ej provat att värma dessa slangar för att se vad som händer vid tex 100 grader, men det kanske man skulle göra..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Den vita nylonslangen tål skapligt med värme, dem andra blå/svarta PU slangen blir mjuk och böjer sig lätt. Vid ännu högre tryck/temp blir det hål i dem.

Går ej att dra dessa nära avgasdelar. jag brukar använda dem främst till avluftning av kylsystemet tex.

Så 100 grader klarar dem men inte så väldigt mycket mer.
(Strålningvärme från avgasdelar blir lätt mycket högre än så)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Kom ihåg att stoppa in stödhylsor i ändarna.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Köp teflonslang så tål dom värme. Kört oisolerat på flertalet turbomaskiner utan problem, dom där vanliga slangarna tål ingenting. Varken bensin,olja eller värme.

Typ: https://ptfetubeshop.com/sv/product/ptfe-slang-6mm-x-8mm/ Kostar ingenting, och kommer rädda dig från många svordomar. Tacka mig sen
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Tack för alla varningar och tips, men nu funderade jag bara vad som händer och det borde jag ju hunnit testat under dessa år sedan jag köpte dessa plast rör, så får ta och göra det nästa gång jag är i garaget.

Synd att den PTFE slangen inte fanns i fler färger EDIT: ser nu att det går att special beställa andra färger.
Så synd jag inte hittade denna firma när jag köpte dom andra rören för 3 år sedan.

Men ni kommer få se på nästa sida hur jag isolerar både grenrör och dessa slangar samt även monterar temperatur givare på en slang för att hålla koll på hur varmt det blir.

Men så här blev dragningen av rören och ventil fästet:








_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580



Jag skulle inte inte använda plast varianten av legris kopplingar dom vill släppa efter ett tag....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 436, 437, 438 ... 501, 502, 503   >>
40 besök idag (2499255 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande