Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ferrari FF 2012
1959 besök totalt
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Ooookej...familjekombin har varit ute på banan igen så jag får väl kasta upp en liten kort tråd här. Bilen är helt original och kommer inte att byggas om (om jag nu inte drabbas av en Lidnersk knäpp eller skrotar bilen) så på så sätt blir det en tråkig tråd.



Å andra sidan har jag inte sett någon som faktiskt provat att gasa på ordentligt på bana med en sån här 2-tons kombi så kanske kan det vara intressant att ta del av hur det funkar och vad som inte riktigt funkar.

Först ett klipp från nya sydslingan på Gotland Ring:



_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Som synes gick det lite för fort igenom (eller snarare över) chikanen. Pluspoäng för Ferrari att de bygger såpass stabila bilar att det går fint att braka över höga curbs och grus utan mer än ett par repor på plastbiten under motorn.

Bromsarna tar trots 398mm carbonskivor och rejäla ok inte lika bra som de som sitter på min Porsche 997 - alltså bromsar jag konstant för sent av ren (o)vana.



Man kan flyga rätt högt om man vill. Nästa vecka ska jag dit igen med Porschen och ska försöka få lite exteriörbilder när man hoppar. Jag vill inte slå sönder Ferrarin för den ska familjen åka hem i är det tänkt...

Michelin Pilot Sport 4S funkar helt ok för ett gatdäck och slits inte extremt fort som en del andra fabrikat jag provat.

Motor/växellåda är superba - alltid kraft och tappar inte orken efter många varv i värmen (31C på Gotland när jag körde).

Fjädringen studsar omkring en del på den bitvis guppiga banan. Vågar/vill/kan inte riktigt hålla fullt i det långa svepet efter första stora nedförsbacken. Hastighet ca 230-240 vid inbromsningen före chikanen. Om jag inte fegade skulle det gå kanske 260-270. Enligt Lars Kern (Porsche-fantom) är det bara bra med en massa gupp. Vem som helst kan köra fort på en rak och slät väg tyckte han. Kan han säga som slipper betala om han skrotar av i 270. Men jag förstår vad han menar. jag är bara lite avis att han har större cojones än vad jag har.

Summa summarum: Nya Gotland Ring är en fantastisk bana i unik miljö. Ferrari FF är nästan lämpad för banåka men bara nästan.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag följer! Någon gång i livet ska jag äga en Ferrari med V12 fram. Det närmaste jag kommit är att skruva av topparna på en 550 motor. Dock fick jag inte förtroendet att skruva på dem igen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Min favoritbil! Favorittråd alltså, grymt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kanontråd thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Jäklar vad du gasar, snabbt och snyggt

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul med en tråd om Ferrari det är vi inte bortskämda med

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Härligt att denna bil används ordentligt. Respekt! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Vad trevligt med alla glada tillrop. Jag får väl bjuda på lite mer video - man kan se Ferrarin krossa motståndet på Lunda.



Vilket osökt för mig in på W111...bevisligen har den ju deltagit i banaktiviteter. Får den vara med här? Finns video från konbanekörning också som är att betrakta som någon sorts billyteskomik. Dessutom kan det bli en mer spännande tråd då den just nu håller på att få innanmätet från en CL600 inopererat. Även om den kanske aldrig blir riktigt lämpad att smiska bana med kommer den att ha Mercedes ABC-system för minimal krängning samt en hyfsat stark V12:a + bromsar m.m. efter en smärre operation

Ferrarin får väl åka ett pat varv till på Gotland Ring nästa vecka så får vi se om den överlever. Kan bli lite exteriöra sekvenser förhoppningsvis.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Aldrig sett en sådan här bil tidigare. stämmer det jag hitta på Google med 660 hästar??
Verkar skjuta på rejält bra trots hög vikt för sug-motor

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Stämmer bra med 660 häst. Bilen är 5 meter lång, 2 meter bred och väger som ett mindre kärnkraftverk

En nästan bil....

Nästan 2 ton
Nästan 700 häst
Nästan lämplig att köra bana med
Nästan 350 km/h i toppfart (347 har jag konstaterat)
Nästan 9000 varv
Nästan perfekt
Nästan 3 liter milen, ibland mer
Nästan snygg, men ändå inte

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag tror att flera här kan tänka sig att läsa om bygget Rejholt håller på med. Om inte annat under Andra projekttrådar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652



Ferraris frontmotorbilar har alltid legat mig varmt om hjärtat.
De har riktigt fina sportbilsproportioner med lång motorhuv och snygg kaross. Och Berones koncept på mittmotor, d.v.s. frontmotor monterad bakom framaxeln.

Kan man kalla FF för "shooting brake"? Lika vågad design som när BMW kom med Z3 Coupe. Riktigt snygg.

Extra roligt att du vill och vågar ta ut den på bana. Du behöver verkligen inte skämmas för "nästan bilen". (Kul uttryck.) Extra plus att du (delvis) växlar manuellt.
Ska bli kul att se fortsättningen. thumbs up

Ang Mercan. Säger som Mäkinen, vill gärna se mer. Komiskt med deagracingen där du ville köra om p.g.a. fel växel.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ferrari FF 2012
1959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande