Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver.... | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 26 besök senaste veckan (38939 totalt) |
Det blir beläggning på spridarna också... Alla fyra spridarna rengjorda samt fått nya teflontätningar samt nya o-ringar, klara för montering. Spridarna monterade.... Insugssidan klar. Sedan var det dags att ta tag i ändringarna som behövs göras för att få IHI turbon att passa, röret för oljan gick att bocka till. Men vattenröret behöver förlängas, så kapade röret för att passa in en förlängning. Hade rostfritt rör i rätt dimension hemma, så var bara att kapa till en bit. Inpassning inför svetsning... Resultat efter tiggat ihop röret. Sedan gjorde jag ett stag för returröret för vattnet. Beställde nya stift till mappningen från Badassparts.se, blev att testa NGK BKR7EIX efter bollat lite med Snömannen. Sedan blev det att smälla ihop lådan igen, och limma lagret med Loctite 648. Lådan ihop igen samt även monterat sättskruv för att försöka ytterliggare låsa lagret. Och idag har jag roat mig med att tillverka ett nytt rör till utloppet från turbon. Övre utloppet är K03, nedre är IHI RHF5 och till höger en prototyp från Karlsson Motorsport ..... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Jo, det finns hopp om att få ihop det, sedan ska det klaffa med mappning etc. Men en shakedown på Sviestad hade inte vart fel... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Började dagen med att åka och byta vattenpump och termostat på min kusins BMW E61 med N52 motor, då detta var hans första semesterdag och ingen verkstad hade tid förrän i Augusti. Lite småtrångt, men gick utan problem och nu har han bil under semestern....
Sedan var det dags att dra igång Kemppin och tigga ihop turbo utloppen. Borde åkt och köpt lite bättre material, vanligt avgasrör rör är inte roligt att tigga, men det låg hemma i skrotlådan. Hyfsat resultat, ska nog hålla för det jag kommer ladda... Miggade flänsen på insidan, då det var lite gap att fylla. Resultatet, blev rätt bra till slut. Men det hade sparat rätt många timmar att köpa en K03a..... Svetsade en ring för att kunna sätta en o-ring som tätning inne i utloppet på turbon. Och tiggade även in ring på utsidan där siliconslangen sitter, så att slangklämman har nått att hålla emot. Imorgon åker den igenom blästern och sedan får den lite färg, så nu kan jag montera turbon och sedan är motorn klar att åka i bilen igen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Då får du nog skynda dig.... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Blästrat... ... och målat. Nya pinnpultar och packning. Turbon monterad och allt är momentdraget, så motorn är nu klar för återmontering i bilen igen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Gårdagen börjades med att byta ut bromsrören fram, för att förbereda inför kommande bromsslangsbyte. Då de gamla nipplarna inte går att lossa utan att man vrider av rören. Höger och vänster fram bytta, höger skulle kanske gå att byta utan att lyfta ur maskin men inte vänster, så lika bra att passa på. Återanvände nipplarna då de är i bra skick (problemet är rören som ärjar inifrån och växer så att de inte går fritt längre i nippeln) och bättre kvalitet än vad jag hade nya hemma. Sedan åkte bärarmarna ur.... ... för att kunna montera dessa. Den inre bakre bussningen behövde pressas på, skulle nog vara knepigt utan en press. Försökte först att bara slå på dem med gummiklubba, men bytte snabbt till pressen. Monterat och draget, såg faktiskt ut som det rört på sig lite på vänster sida, får nog ta och återkomma till detta senare. Sedan åkte motorn ur stativet och kopplingen åkte på. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Mina limmade motorfästen har klarat sig bra, lite har det släppt kring metallen, men de är fortfarande lika fasta som när jag satt dit dem. Motor på väg in tillbaka på sin rätta plats... ... och nu är även växellådan på plats samt alla motorfästen momentdragna. Snackade även med Boris på SVWAT idag, han hade rätt mycket att göra, så jag fick en tid den 26 Juli för mappning. Så har nu lite tid att fixa till resten inför mappningen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Efter att ha kollat lite snabbt såg det ut som 90 gradaren på downpipen hade rätt mått och den nya 90 gradaren var för snäv, så bestämde jag mig för att försöka tigga ihop sprickorna på flänsen som satt på downpipen för att spara lite tid.... (gissa vad denna "genväg" blev....) Blev inte så mycket fotat av tiggningen av lagningen, men det blev helt OK, fast det var en jäkla massa sprickor. Dock blev jag rätt less då jag skulle montera den och konstaterade att den gick ungefär på samma ställe som orginal downpipen (hade måttat mest mot den istället för att kontrollera mer noggrant med nya downpipen på plats i bilen), men den är ju förståss rätt mycket grövre, så den kom allt för nära värmeplåtar och växelvajrar. Suck.... Bara att kapa bort fläns och 90 gradare som jag spenderat 2-3h på att reparera Insåg då att skrubb märkena på downpipen som jag inte riktigt fattade vad de kom ifrån var från att växelvajrar och värmeplat legat så nära att de nött emot downpipen. Så bara att kapa av den gamla 90 gradaren och måtta in den nya. Här syns skillnaden på ca 40mm, mellan Milltek och den andra jag köpte. Men den nya 90 gradaren hamnade nu systemet mer eller mindre perfekt i avgastunneln. Misstänkter att detta system inte riktigt var rätt till denna bil, eller så är det för att det ska passa till 4WD bilar också. Ändarna på downpipe delarna var allt annat än runda, var det enklast att helt enkelt kapa bort den och svetas in nya runda bitar istället. De nya runda bitarna svetsade på plats. Och 90 gradaren tiggad, börjar bli lite varm i kläderna nu med tiggen och det ser inte allt för illa ut, även om det behövs många fler timmar bakom svetsen för att det ska bli rikigt bra. Även upphängaren för för downpipen satt helt fel även före jag monterade den nya 90 gradaren, så blev helt enkelt att svetsa fast den istället för att använda justeringen med bultar som sitter på dessa. Äntligen var downpipen som jag köpte för att spara mig lite tid klar, vilket vid det här laget gått snabbare om jag hade byggt downpipen från scratch istället.... Jaja, det hade ju kunnat fungera så, men den turen hade jag inte denna gång. Då IHI turbon inte hade anslutningen för vevhusventilationen fick jag svetsa på en AN-koppling på mitt insug för att leda in gaserna direkt i insuget istället för att gå via ventilkåpan som det gjort förrut. Och efter att ha kapat till en längre AN-slang blev det att se så här ut. Sedan var det klart för provstart, men passade på att göra ett komprissionstest först iom att jag ville se till att ha oljetryck i motorn innan uppstart iom att allt vart isär innan provstart (så kunde slå två flugor i en smäll på detta sätt). 1:an till 3:an hade alla runt 14bar, men 4:an hade bara 12.8bar. Men detta var ju med kall motor, så ska göra om det med varm motor senare. Sedan var det bara att sätta tillbaka säkringarna till soppapump och spolar och montera tillbaka stiften och göra en provstart. Och det gick utan problem, var helt odramatiskt. Så nu kunde jag åka en sväng till Åland och ha lite riktig semester, då det nu "bara" var att fetta om drivkuntar och montera dem, lufta kopplingen samt göra en framvagnsjustering inför mappning nere i Norrköping. Mer om detta kommer inom kort..... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Lika bra att fetta om drivaxlarna, och fettet hade började ha sett sina bästa dagar. Yttre knuten rengjord (men vilket jäkla klet göra det är att rengöra allt....), och dessa yttre knutar är väldigt enkla att plocka isär... ... vilket man inte kan säga om de inre. Men man behöver inte plocka isär dem för att kunna rengöra dem bra, den första fick bra att få loss. Men när jag tog loss den inre knuten på den andra drivaxeln, som satt lite hårdare på splinsen, så hoppade den isär med nästan inget trycket på den yttre ringen. Och det tog drygt en timme att få ihop den, den krävs rätt ordentligt med kraft att få ihop denna knut, och det gäller att få kulorna samt både inre ringarna i perfekt läge och sedan en ordentlig omgång med gummihammaren. Redline CV-2 användes som fett, som jag använt tidigare i Golfen med gott resultat. Båda drivaxlarna reda att monteras, använde rostfria slängklämmor istället för de vanliga öronklämmorna. Har gjort detta på Golfen och aldrigt haft nått problem under 10 år på den, och enklare att serva när det behövs. Insuget fick lite ny färg efter svetsningen av AN-anslutningen. Beställde slangklämmor med "Constant Tension" från do88 (https://www.do88.se/sv/artiklar/slangtillbehor/slangklammor/slangklammor-2/mikalor-slangklamma-constant-tension-w3/index.html) till siliconslangen ut från turbon. Nu börjar det mesta i framvagnen var uppdaterat också. Tillbaka efter första provturen (och en snabb tvätt för att bli av med två månaders damm...), inga felkoder eller andra konstigheter, så klar för mappning/bänkning. Dock så låter det fortfarande på 1-4:ans växlar (dock mindre än vad det gjorde när jag rev ner allt), men 5-6:an är tysta. Så är nog helt enkelt ett lager som börjar bli dåligt, men får nog köra med detta tills vintern och göra en helrenovering och förstärkning av lådan, då inget lager var uppenbart utslitet. Men ska köra en del och se om det blir värre eller om det håller sig på samma nivå så får det nog bli att köra som det är tillsvidare. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Så var det dags för mappning och bänkning hos Boris i Norrköping, stannade pga Gulf i Strängnäs för att ladda lite energi och koffein... BTW, deras bacon och ägg beagel är grym, kan klart rekommenderas! Vi spännde upp Skodan direkt i bänken och Boris gjorde en första bänkning och loggning för att se var vi låg någonstans. Första bänkningen med gamla mappen, såg ju lovande ut! Men en del pucklar och den backade tändningen 8 grader som mest och spridarna låg på 94% just när laddet börjar komma. Så justering behövdes. Medan Boris justerade mappen för att bli av med pucklarna samt skjuta vridet högre upp i registret för att spara på grejerna och dra ner vridet lite då 410+ Nm inte är att rekommendera på en orginal bottendel. Så justerade jag gapet på BKR7EIX stiften till 0.6 mm (de var alla 0.7 mm direkt ur asken) och monterade dem för att bli av med tändproblemen. De gamal stiften hade nog gått ner sig lite och låg på 0.8 mm. Och så här blev det efter Boris var klar, då hade bränsletrycket justerats upp till 130 bar från 120 bar och nu hade vi max 74% duty på spridarna (hade 84% på gamla mappen). Och nu är den inte död efter 4500 - 5000 som den var med orginal downpipe och K03, nu drar den hela vägen upp till rödmarkeringen! Och nu backade den tändningen max 4 grader som mest, vilket ska vara svårt att komma under om man inte kodar bort knacksensorerna..... Efter att nu har kört den hem så kan jag konstatera att det som märks mest att den nu drar hela vägen upp till rödmarkeringen. Ska bli intressant att ta ut den på bana/konbana där det ökade vridmomentet borde visa sig i körbarhet. Stor tack till Boris , grymt nöjd med hans bänkning/mappning och bemötande. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Tjena, vet inte om du tänkt uppgradera ICn men har ett beggat VF Engineering kit liggandes som passar en golf GTI mk5 så det borde nog pass din också?
Skicka ett PM om det kan vara intressant 🙂 https://pgperformance.com/vf-2.0t-in _________________ Anton Kviberg Toyota Mr2 Gti 1991 Golf GTI mk5 2005 |
||||
Vad härligt att du har fått ihop bilen och att det fungerar som det ska, bra jobbat!
Gött vrid i maskinen också. Lite tråkigt med växellådan att du inte fick bort allt ljud ur den, det kan vara lurigt med lager att syna slitage i dom, det kan ju sitta både på bana och rullar. Vad heter verktygssatsen för spridarna? Jag försökte leta på Laser Tools hemsida men hittade inte igen den. _________________ Benny Gustavson |
||||
Tackar, yes lite lätt irriterande med lådan.... https://www.lasertools.co.uk/Product _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Jo IC står på todo-listan.... Får se när jag kommit tillbaka från semestern.... Hur upplevde du beteendet med dubbla IC? _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Jag har inte monterat på min bil ens, köpte och har inte haft tid/orkat samt att jag tror jag kommer byta bil relativt snart. Här kan du läsa ett inlägg om twin coolers, jag hade inte tvekat på att installera det 🙂 https://www.vwvortex.com/threads/twi _________________ Anton Kviberg Toyota Mr2 Gti 1991 Golf GTI mk5 2005 |
||||
Jag har ju hängt i fejjangruppen tfsitunning sen den tiden jag byggde min,då bytte folk ut sina twintercoolers mot en större front ic.
Jag köpte en universal från PPF som passade som ett smäck om man kapade lite i krockbalken. Sista bromsningen gav 570hk me bra insugstemt,minns tyvärr inte värden _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Jag tror att det är hugget som stucket vad man kör med, nog extremt få som har testat och utvärderat båda mer än att man läser på forum. Men kör man 570 så lär man vilja ha så få kopplingar som möjligt 🙂 _________________ Anton Kviberg Toyota Mr2 Gti 1991 Golf GTI mk5 2005 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver.... | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 26 besök senaste veckan (38939 totalt) |