Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 GTR | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 14, 15, 16 >> 193 besök senaste veckan (53796 totalt) |
Den där såg riktigt intressant ut. Vettigt pris också. Dessutom utvecklad 10 min hemifrån. Är ju modernt med lokalproducerat _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||||
Hej
Lite uppdateringar när det gäller motorinstallationen. Det rör sig framåt. Nu sitter motorn på plats med hemgjorda motorfästen då original var ivägen för M3 grenrören. Lite färdigsvetsning kvar på motorfästena, motorkuddarna är Volvo Valp från Finess som är ganska hårda och kompakta. Lite urjackning i motorbalken krävdes, vi la in lite förstärkningar i 2mm Docol 800. Växellådsfästet vart också special då växellådan inte hamnade på originalplats. Lite färdigsvetsning kvar där med. Gummina är original 330. Vi har använt 2mm Docol 800 i alla förstärkningar. Har även vägt bilen med motor och låda, men det saknas en del saker som ska i. Jag kommer i alla fall att komma under minvikten för Modsport 2, jag kommer att få vikta upp den. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Kul att höra att dem tilltalar dig. Det ska bli intressant att installera dessa. Jag tycker dem är väldigt smidiga och skönt att slippa reläer och säkringsdosa. Svensk kvalitet är ju aldrig fel. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Hej
Lite händer det här i garaget. Har rivit motorn i småbitar. Demontering av toppar Demontering av ventiler Rengöring av toppar. Borra och gänga för nya hål som passar till M3 grenrör, med en fiffig fixtur får man hålen på rätt plats. Sen använder man fixturen till att styra tappen så att det blir rakt. Prova grenrör. Shims emellan för att få ut grenröret lite för att ge lite mer plats för startmotorn. Slipa in ventilerna på gammalt hederligt sätt. Insugsventilerna klara. Avgasventilerna klara. Kolvarna är riktigt sotiga och äckliga, det har tydligt varit ett läckage vid ventiltätningen på alla cylindrar. Rengöring av kolvar, ett riktigt pillrande. Det blir nya kolvringar, dem såg ok ut med oljeringen var igensatt _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Det har hänt lite med bromsarna också.
Svetsat fast ett justerbartfäste till pedalstället. Sen ska det dit lite slangar och rör. Det blir även E-gas, jag var tvungen att jacka ur lite i karossen för E-gasen. En fin behålare ska sedan på plats. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Det där Suvi Pedalstället har jag med. Grymt fin kvalite. Har funkat klockrent i 6 år för mig. Bra köp
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Håller med, det känns gediget. Vad har du för cylindrar på ditt pedalställ? Jag antar att du kör med 6-kolvsok fram och 4-kolvs bak? Jag letade i din tråd men hittade ingen info om cylindrarna. Grymt bygge du har förresten. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Hur funkar det där vingförstärkningen?🙂
Staget på insidan bakluckan vilar bara på ställningen i botten på skuffen? Är det gummikuddar ( eller magneter? ) Snyggt som vanligt! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Tack Det är varken magnet eller gummi. Infästningen i luckan är förstärkt med kolfiber för att den inte ska ge sig där. Så här ser det ut lite närmare. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Tack.
Jag kör med Alcon https://www.motorsportshop.nu/epages Dom är helt stumma. Cylindrar med backventil tycket jag aldrig man får rätt känsla i. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Ja, AP och Alcon är byggda på samma sätt. Behållaren före utgång. Det är det som gör det _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jag har tänkt montera dem som dem satt, det sitter en pil på toppen av kolven som visar hur den ska sitta. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Ser fint ut!
Blir ganska lik min E46an förutom GTR kittet, vad siktar du på i vikt helt klar? |
||||
Hej Jag har tänkt köra Modsport 2 och där blir minvikten 1233kg om jag räknat rätt. Jag vägde ju bilen när det fortfarande saknades en del, men jag tror att jag kommer att behöva lägga till lite vikter. Står lite tidigare här i tråden. /Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Okej, är det med soppa och förare? i så fall tror jag du inte kommer behöva några vikter om du nu inte är fjäderlätt själv. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 GTR | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 14, 15, 16 >> 193 besök senaste veckan (53796 totalt) |