Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i "1M GTS" - 08
2533 besök totalt
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Vill vara med och tävla om en plats till timeattackNU Gelleråsen 28-29 aug så då är det bara ta tummen ur och starta en projekttråd! Jag har ju redan hunnit göra en himla massa med bilen men vi tar det från början och så får jag uppdatera lite snabbspolat nu i början så vi kommer ikapp.

Kortfattad background story: Sålde evo 9:an våren 2015 och la bilintresset på is. Vi hade 35 mil enkel väg till närmsta bana (mittsverige) så det blev för få körtillfällen.

Nu när Skellefteå Drive Center stod klart så köpte en vän till mig en Miata NA och jag hittade en fin NB för 30tkr. Jättebra tänkte jag. Vi håller det på en lagom nivå.

Jag hann inte mer än att köpa på mig stol och r-däck till Mazdan så dök det upp en BMW 135i med salvage title till salu, gjorde en så bra bakgrundskoll på denna som jag bara kunde och slog till. Köpte bilen 2019-09-20. Det rullade en stertman-byggd 135i i Skellefteå 2014 och jag tyckte den var så jäkla frän..

Bilder från auktionen i usa:




_________________
Albin Kihlgren
Citera
ippe
skellefteå
Här sen Maj 2010
Inlägg: 57



Ser fram emot mer updateringar

_________________
Jesper Andersson
Citera
jakke235
Skellefteå
Här sen Aug 2016
Inlägg: 18



Du har endel att ladda upp

_________________
Jakob Andersson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Spännande att följa

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Salvage bil, den va ny. Blir spännande!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Då ska jag ta och försöka summera perioden 2019-09-20 (inköp av bilen) fram till vinter-avställning 2020-09-20

När jag köpte bilen så var hjulupphängningen höger fram utbytt men fronten, höger framskärm, höger sidokjol samt passagerardörren hade skador så jag beställde en ny front med "1M-look" och lackade om det andra som var repigt


Köpte även en uppsättning Apex ARC-8 18x9 et42 med Nankang NS-2R av en här på forumet


Bytte ut baklysena mot LCI "blackline" som ser bra mycket modernare ut


Orginalpaddlarna har samma funktion både höger och vänster så jag bytte ut till e92 m3 paddlar


Bilen lackad och på nya hjulen


Monterade Endless-bromsbelägg och Mtec skivor


De 255/35 NS-2R som satt på Apex fälgarna rymdes inte riktigt utan att skrapa i skärmarna så jag köpte nya lite smalare AR-1 som passade fint


I slutet av juli 2020 (tror jag det var) så började jag få problem med skenande laddtryck. Tog ner downpipesen och identifierade felet - wastegate flappern på den främre turbon kärvade ordentligt. Om man ändå ska göra jobbet att ta ner turbosarna då är det ju lika bra att uppgradera tänkte jag och så blev det.


När jag hade fått bilen hyfsat färdigmappad så var jag ute gasade lite och träffade på två stycken RS6:or som båda skulle ha kring 720hk i motorn och de blev ifrånåkta. Kul tyckte jag även om RS6:orna är extremt tunga.


Hade redan bytt intercooler men nu tog jag nästa steg och monterade en ännu större. Vinkelharry fick hjälpa att ta bort lite plastdetaljer i fronten för att rymma denna bjässe



Förutom detta som jag hittar bilder på så hade jag monterat HSD Monopro chassie, Mirco GT limited edition stol, stålomspunna hostechnik bromsslangar, justerbara stabstag, större oljekylare, oljetermostat med lägre temp, uppgraderad PCV-ventil i alu, alu tryckrör mellan IC och gasspjäll, tial tump, delphi tändspolar, ngk 95770 stift, två öppna luftfilter, walbro 535 pump i tanken och ett vargas "single shotgun" kit för högtrycksbränslepumpen.

Här är mitt snabbaste varv i Fällfors/Skellefteå Drive Center 2020. Som ni ser understyr det något fruktansvärt. Mycket effekt och 1500+kg bil fungerade dåligt med 225:or fram.


_________________
Albin Kihlgren
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93



Kul projekt! Är det en helt vanlig 135 automat med större turbo som kör jämnt med rs6? Håller automatlådan bra för det? Hur funkar växlingarna med så mycket effekt?

_________________
Richard Jönsson
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
richo skrev:
Kul projekt! Är det en helt vanlig 135 automat med större turbo som kör jämnt med rs6? Håller automatlådan bra för det? Hur funkar växlingarna med så mycket effekt?


Ja det kan man väl säga oöppnad n54 med större turbos sen bara sett till så den får mer luft och mer soppa. Har XHP "Steg 3" mjukvara i växellådan och det funkar hur bra som helst än så länge!

Mer effektsiffror tänkte jag ta i morgondagens post där jag tänkte försöka summera vad som hänt vintern 20/21 och lite under våren, håll till godo 😀

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Kul att se bilen! Bromssköldarna du hjälpte till att måtta upp passade utmärkt för övrigt (efter revideringen). thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Westersund skrev:
Kul att se bilen! Bromssköldarna du hjälpte till att måtta upp passade utmärkt för övrigt (efter revideringen). thumbs up


Ja men grymt! Jag gjorde en uppsättning provisoriska bromssköldar men har bara 2" slang just nu, ska se om jag kan trolla dit 3" i höst/vinter. Du kanske är sugen på att sponsra med sköldar med 3" anslutning då? ;-)

_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Så - sommaren 2020 var över och jag hade åkt 1.41,46 som snabbast. Hade fått provköra kompisens (JBRacing här på forumet) e46 m3 som schirmer varit med och byggt. Visste att han saknade minst 200whp mot mig och åkte 1.43,03 första passet med hans bil. J*vlar vad den svängde! Nu blev jag lite frustrerad och insåg att jag måste stöka till chassiet och på något sätt åka bredare däck.

Efter ett dussin sömnlösa nätter och att jag hade insett att jag skulle få leva på nudlar hela vintern om jag byggde om bilen så som jag drömde om så kändes det som en bra idé så jag beställde hem alla nödvändiga 1M orginaldelar från hubauer-shop i tyskland.

Alla delar förutom just bakskärmarna är BMW orginal och bakskärmarna är glasfiberförstärkt plast som först limmats med 3M:s "8116" karosslim, sedan popnitats, glasfiberspacklats och till sist polyesterspacklats på plats. De sitter där de sitter med andra ord. Den gamla kanten på bakskärmarna har kapats upp och innerdelen kapats upp i sektioner och formats upp till en fin rund form och sedan tätat och rostskyddat allt ordentligt. (Sitter även orginal 1M innerskärmar där nu)

Här hade jag fått hem fronten och insåg att den skulle bli rejält mycket bredare


Lite "mockup" när jag hade fått hem de mesta delarna. Här hade jag även fått hem nya hjulen. König Dekagram från Wiborg Engineering. 18x9,5 et22 som endast väger 9,1kg styck.



Försökte spackla så gott jag kunde själv för att lackeraren sedan skulle få göra finliret så det blev helt perfekt. Hade även köpt Europa framlyktor så jag skulle slippa de fula orange blinkersglasen.Kollade även så att hjulen gick fritt innanför skärmarna nu då jag fått hem 4st färska Nankang AR-1 265/35r18.




Under tiden lackeraren höll på att göra det sista på bakskärmarna


Till sist var det dags för att lägga färg. Resultatet blev så grymt bra!




Hemma på gården och alla lösa delar tillbaka på bilen.


Nu var vi framme vid 28 maj 2021. Hade fått hem en frontsplitter med hål för luftstyrning till bromskylningen och det började vara en körklar bil så vi åkte och tog lite snygga bilder.



Mer kommer snart...

_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Dubbelpost Mer info kommer här snart..

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Grymt!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Riktigt grym! Gick inte 10" fälgar på?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Jk95 skrev:
Grymt!


Tackar!

AL skrev:
Riktigt grym! Gick inte 10" fälgar på?

/AL


Det beror lite på vad man kör för stötdämpare hur mycket som ryms fram. 10" ska gå men det kommer ta i innerskärmarna och jag vet inte egentligen hur mycket bredare än 265 fram jag vill åka. Jag ska inte säga för mycket nu för det kommer mer info inom kort men det ligger en ny uppsättning fälgar på däckverkstaden nu och där är det 10,5" bak i alla fall

_________________
Albin Kihlgren
Citera
SakariasL
Umeå
Här sen Okt 2019
Inlägg: 39



Vart riktigt grym!

_________________
Sakarias Lidén
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Riktigt snyggt bygge

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



kihlgrendude skrev:
Ja men grymt! Jag gjorde en uppsättning provisoriska bromssköldar men har bara 2" slang just nu, ska se om jag kan trolla dit 3" i höst/vinter. Du kanske är sugen på att sponsra med sköldar med 3" anslutning då? ;-)


Du hjälpte till och måttade så självklart bjuder jag på bromssköldarna (det gör jag alltid om jag får hjälp med måttande) men trattarna får du betala.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Kul att du äntligen postade den här!
Citera
Malex
Vässan
Här sen Sep 2013
Inlägg: 91



Hej kommer det något nytt här? Grym bil, haft ett par 135or och gillar dem skarpt!

_________________
Aleksandr Westholmskinski
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i "1M GTS" - 08
2533 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande