Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Cup 2 däckslitage på M2 comp
533 besök totalt
Henrik*
Vellinge
Här sen Jul 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Jag får väldigt mycket kantslitage på framdäcken, någon som har tips på vad jag kan göra för att jämna ut det?
Hur mycket finns där att slita på, vågar man köra till corden syns 😬🙈?

Förutsättningar:
M2 comp, camber fram -2,5grader, cup 2or 255/35-19 på 9" original fälg.
1 dag knutstorp och 2,5 dagar ljungbyhed.

Bilderna visas i färdriktning.
Har nu satt HF på VF och vice versa för att få ut lite till från dem.





_________________
Henrik Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ser ut som det brukar med CUP2 tycker jag. Du kan gå upp lite till i camber, innerskuldrorna är i lite väl fint skick så det finns lite svängrum för mer camber. Men även med mer camber så ser slitaget ut sådär med CUP2 på typ BMW (Porsche kan bli lite annorlunda med N-märkta CUP2)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Henrik*
Vellinge
Här sen Jul 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ser ut som det brukar med CUP2 tycker jag. Du kan gå upp lite till i camber, innerskuldrorna är i lite väl fint skick så det finns lite svängrum för mer camber. Men även med mer camber så ser slitaget ut sådär med CUP2 på typ BMW (Porsche kan bli lite annorlunda med N-märkta CUP2)


Magnus, du som har erfarenhet av m2 o cup 2or (har läst 60 sidor hittills i "din" tråd 😃), hur många bandagar/mil kan man räkna med från ett set?
Och jag är medveten om att det kan skilja från olika banor och körsätt.

Blir ganska dyrt om man ska byta däck var 5e bandag 😬

_________________
Henrik Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Typ tre träffar för min del om man kör alla pass på träffarna och håller högt tempo. Fyra - fem om jag snålade in på hur många pass jag körde varje träff. Gissar lite grovt 50-60 banmil? Tidigare M-bilar har jag fått ut kanske 80-90 banmil från? De där sista en till två sekunderna i varvtid man laddar på tar på däcken. Däcksförbrukningen är största anledningen till att jag bytt till annan bil.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Henrik*
Vellinge
Här sen Jul 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Typ tre träffar för min del om man kör alla pass på träffarna och håller högt tempo. Fyra - fem om jag snålade in på hur många pass jag körde varje träff. Gissar lite grovt 50-60 banmil? Tidigare M-bilar har jag fått ut kanske 80-90 banmil från? De där sista en till två sekunderna i varvtid man laddar på tar på däcken. Däcksförbrukningen är största anledningen till att jag bytt till annan bil.


Ok tack, eftersom jag mest använder bilen på bana funderar jag på att öka cambern upp till 3,1-3,2, finns det några nackdelar med det förutom innerslitaget?

Mvh
Henrik

_________________
Henrik Johansson
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Vet inte vad du kör för tryck på dessa, men högre däcktryck kommer spara skuldran lite på Cup2or, naturligtvis på bekostnad av varvtid så allt är en kompromiss.

En annan kompromiss är också att svänga väldigt försiktigt tills du byggt upp värme/tryck i däcken. Bygg värme med broms istället för med sväng.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Bygg upp värme försiktigt första varven och satsa på något högre tryck än du tidigare kört.

Du kan även testa annan körstil, tunga bilar äter framdäck...

Jag har bara kört tunga bilar (M5 E39 tidigare sen M2 och nu M2 Competition)

Du kan testa att vara med aggressiv med initiell instyrning och sen balansera bilen mer på gas, t.ex. mer lift-off oversteer och hålla upp en mindre vinkel på ratten, därmed få något mindre slip-angle i fram och låta bilen rotera mer aggressivt. Det kan spara framdäcken, men på bekostnad av bakdäcken... Som dock är ett mindre problem på M2 comp.

Eftersom det är temperatur- och däcktrycks-mätare på displayen i bilen så rekommenderar jag att du kikar lite mer på det. Man kan lära sig rätt mycket bara på att se hur temperaturerna utvecklar sig över en stint, och man kan justera körstil efter det.

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
Däck för banåka
Cup 2 däckslitage på M2 comp
533 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande