Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vassa belägg som även passar vardagen? | 405 besök totalt |
Hallo alles!
Kör idag med Carbotech belägg på min Civic Type R, xp10 fram och xp8 bak vill jag minnas. Tål mycket stryk på bana och känns bra på alla sätt... MEN Vad dom dammar , efter en ordentlig tvätt av bilen på jobbet är fälgarna mattbruna när man kommit hem (blanksvarta annars). Gnisslar endel gör dom också vid lugn körning/city körning så det hörs på långa vägar när jag kommer. Kör ju inte bana varje dag utan är även bruksbil sommartid så nån som har lite tips på belägg jag kan ta ut på bana några gånger per säsong men kanske får lite mer bruksvärde på? Har testat Ferodo ds3000 innan och funka bra men klarade bara 200mil inkl 2 trackdays på Mantorp 1460kg "ish" och 310hk _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
PFC08 tycker inte jag dammar nämnvärt, bromsar som vanligt kalla i normal trafik trots att det är ett endurancebelägg.
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Det låter som det kan vara värt att byta belägg till de bandagar du kör.
Transfermaterialet från belägget till skivan (det blåaktiga) slipas ändå bort vid kallkörning så de behöver bäddas om vid varje bankörning ändå, så det kan ju lika gärna fungera med inbromsning av beläggen mot skivans ojämnheter också (det blir ju aldrig samma som förra gången belägget satt där). Bromsar är ju alltid bra att ha koll på och att byta belägg i början och slutet av varje bankörning är ju inte onödigt arbete (lätt att säga men jag är rejält lat med mina grejer). |
||||
Kanske inte helt dumt som Niklas säger att man kan byta, då behöver man inte kompromissa lika mkt och sparar även några kronor.
Men om fler har lite tankar och idéer dela gärna med er för skojs skull Hur är t.ex blåa Pagid? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Som jag minns det så dammar de en del men det var länge sen så de kanske förbättrat dom. _________________ Magnus Thomé |
||||
Om jag vänder på det lite: Ett gatbelägg som jag upplever funkar bra på bana är StopTech Sportbelägg.
Kör det på min 335a 1600kg och ca 350hk för tillfället. Effektiv bromsteknik och lite bromskylning hjälper dom att hålla bra. Inget gnissel, dammar som gatbelägg gör. Finns på Pean Sweden. Mattias (på Pean) rekommenderade även PFC Z som alternativ till dessa så det kan vara värt att testa. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Jag körde DS2500 på min tidigare M135 och de klarade utan problem 5bandagar och ca 1000mil under semestern, inkl en roadtrip igenom Tyskland. Dammade mycket mindre än Stoptech Sport som jag provade på en Leon Cupra och hade liknande "bett".
_________________ |
||||
Dom har jag också funderat lite på, gnisslar dom? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Sjukt nog tycker jag de både gnisslar mindre än Stoptech Sport och typ PFC08. Blev rekommenderad Stoptech Sport men bäst erfarenhet till "både-och-bil" har jag faktiskt av DS2500. Bra livslängd, skapligt med damm och gnisslade knappt alls i början men lite mer mot slutet. _________________ |
||||
Lutar lite åt StopTech som gatbelägg (då jag tror mina original är skadade) och kanske blir nån bankörning på dom då med om/när man inte orkar byta inför. Låter bra att dom verkar palla med. PFC Z har jag nog aldrig hört talas om, PEAN har blivit dåliga på att svara i år både mail och tele (svarar ej i tele för stunden sa svararen sist jag ringde).
Jag hade DS2500 på min förra Accord på 1500kg och 190hk där det funkade hur bra som helst och var helnöjd på både gata och bana. Men hade DS3000 på Type R som inte höll alls trots att dom ska vara "vassare" än DS2500, funka bra förutom livslängden. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
+1 på den, kör pfc08 på min 944:a och på den bilen är de ett perfekt allroundbelägg. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Skruva banåkabil Vassa belägg som även passar vardagen? | 405 besök totalt |