Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vassa belägg som även passar vardagen?
405 besök totalt
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401


Trådstartare
Hallo alles!

Kör idag med Carbotech belägg på min Civic Type R, xp10 fram och xp8 bak vill jag minnas.
Tål mycket stryk på bana och känns bra på alla sätt... MEN

Vad dom dammar , efter en ordentlig tvätt av bilen på jobbet är fälgarna mattbruna när man kommit hem (blanksvarta annars).

Gnisslar endel gör dom också vid lugn körning/city körning så det hörs på långa vägar när jag kommer.

Kör ju inte bana varje dag utan är även bruksbil sommartid så nån som har lite tips på belägg jag kan ta ut på bana några gånger per säsong men kanske får lite mer bruksvärde på?

Har testat Ferodo ds3000 innan och funka bra men klarade bara 200mil inkl 2 trackdays på Mantorp

1460kg "ish" och 310hk

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



PFC08 tycker inte jag dammar nämnvärt, bromsar som vanligt kalla i normal trafik trots att det är ett endurancebelägg.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det låter som det kan vara värt att byta belägg till de bandagar du kör.
Transfermaterialet från belägget till skivan (det blåaktiga) slipas ändå bort vid kallkörning så de behöver bäddas om vid varje bankörning ändå, så det kan ju lika gärna fungera med inbromsning av beläggen mot skivans ojämnheter också (det blir ju aldrig samma som förra gången belägget satt där).
Bromsar är ju alltid bra att ha koll på och att byta belägg i början och slutet av varje bankörning är ju inte onödigt arbete (lätt att säga men jag är rejält lat med mina grejer).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

PFC08 dammar inte så jättemycket men kan skrika helt galet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401


Trådstartare
Kanske inte helt dumt som Niklas säger att man kan byta, då behöver man inte kompromissa lika mkt och sparar även några kronor.

Men om fler har lite tankar och idéer dela gärna med er för skojs skull thumbs up

Hur är t.ex blåa Pagid?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Kör med PFC08, Winrar belägg, gnisslar när man gäsat på lite men inget annars
Håller till de gräver fram dig efter nästa nukleära vinter.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

NIzmo skrev:
Kanske inte helt dumt som Niklas säger att man kan byta, då behöver man inte kompromissa lika mkt och sparar även några kronor.

Men om fler har lite tankar och idéer dela gärna med er för skojs skull thumbs up

Hur är t.ex blåa Pagid?


Som jag minns det så dammar de en del men det var länge sen så de kanske förbättrat dom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Om jag vänder på det lite: Ett gatbelägg som jag upplever funkar bra på bana är StopTech Sportbelägg.
Kör det på min 335a 1600kg och ca 350hk för tillfället. Effektiv bromsteknik och lite bromskylning hjälper dom att hålla bra. Inget gnissel, dammar som gatbelägg gör. thumbs up

Finns på Pean Sweden.
Mattias (på Pean) rekommenderade även PFC Z som alternativ till dessa så det kan vara värt att testa.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Jag körde DS2500 på min tidigare M135 och de klarade utan problem 5bandagar och ca 1000mil under semestern, inkl en roadtrip igenom Tyskland. Dammade mycket mindre än Stoptech Sport som jag provade på en Leon Cupra och hade liknande "bett".

_________________
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Snömannen skrev:
Jag körde DS2500 på min tidigare M135 och de klarade utan problem 5bandagar och ca 1000mil under semestern, inkl en roadtrip igenom Tyskland. Dammade mycket mindre än Stoptech Sport som jag provade på en Leon Cupra och hade liknande "bett".


Dom har jag också funderat lite på, gnisslar dom?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



BMW-DJ skrev:
Snömannen skrev:
Jag körde DS2500 på min tidigare M135 och de klarade utan problem 5bandagar och ca 1000mil under semestern, inkl en roadtrip igenom Tyskland. Dammade mycket mindre än Stoptech Sport som jag provade på en Leon Cupra och hade liknande "bett".


Dom har jag också funderat lite på, gnisslar dom?

Sjukt nog tycker jag de både gnisslar mindre än Stoptech Sport och typ PFC08. Blev rekommenderad Stoptech Sport men bäst erfarenhet till "både-och-bil" har jag faktiskt av DS2500. Bra livslängd, skapligt med damm och gnisslade knappt alls i början men lite mer mot slutet.

_________________
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Om jag vänder på det lite: Ett gatbelägg som jag upplever funkar bra på bana är StopTech Sportbelägg.
Kör det på min 335a 1600kg och ca 350hk för tillfället. Effektiv bromsteknik och lite bromskylning hjälper dom att hålla bra. Inget gnissel, dammar som gatbelägg gör. thumbs up

Finns på Pean Sweden.
Mattias (på Pean) rekommenderade även PFC Z som alternativ till dessa så det kan vara värt att testa.


Lutar lite åt StopTech som gatbelägg (då jag tror mina original är skadade) och kanske blir nån bankörning på dom då med om/när man inte orkar byta inför.
Låter bra att dom verkar palla med.
PFC Z har jag nog aldrig hört talas om, PEAN har blivit dåliga på att svara i år både mail och tele (svarar ej i tele för stunden sa svararen sist jag ringde).

Snömannen skrev:
Jag körde DS2500 på min tidigare M135 och de klarade utan problem 5bandagar och ca 1000mil under semestern, inkl en roadtrip igenom Tyskland. Dammade mycket mindre än Stoptech Sport som jag provade på en Leon Cupra och hade liknande "bett".


Jag hade DS2500 på min förra Accord på 1500kg och 190hk där det funkade hur bra som helst och var helnöjd på både gata och bana.
Men hade DS3000 på Type R som inte höll alls trots att dom ska vara "vassare" än DS2500, funka bra förutom livslängden.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Wärhner skrev:
PFC08 tycker inte jag dammar nämnvärt, bromsar som vanligt kalla i normal trafik trots att det är ett endurancebelägg.


+1 på den, kör pfc08 på min 944:a och på den bilen är de ett perfekt allroundbelägg.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag har kört PFC08 året runt på bland annat M2an utan minsta problem. Förutom gnisslet då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Vassa belägg som även passar vardagen?
405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande