Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Hur många varv per dag orkar man rent fysiskt? | 1 besök senaste veckan (1237 totalt) |
TF brukar (med få undantag) bara vara öppet heldagar på helgerna. Med (återigen) få undantag är banan öppen hela dagen för oftast är det en eller flera avstängningar pga olyckor. Dessa blir automatiska pauser.
Mao blir det inte riktigt varv per dag som är det relevanta måttet. Utan hur många varv man skall köra direkt efter varandra. Jag kör aldrig mer än tre varv efter varandra på TF. Man tappar koncentrationen med alla omkörningar och de ofta förekommande gulflaggorna. På Trackdays är det oftast/ibland mer flyt och då inlåter mig till att köra upp till fem varv på raken. Sedan är oftast nivån i tanken ändå så låg att man måste tanka. EDIT: Förslaget är att köra ett varv i taget. Om däcktryck, trafikmängd, vätskebalans mm är optimalt när man kommer in från första varvet. Ta då ett till. Men inte fler. (Även då jag kört ganska många varv genom åren kör jag ytterst sällan tre varv på raken.) --- Mitt personliga Tell-Tale-Sign på att jag inte är koncentrerad är att jag kommer på mig själv att sitta och tänka på annat. Typ när jag kommer hem måste jag måla om taklisterna i köket... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Tidigare har jag trott att man "enkelt" plockar 10varv/dag. Efter ett par resor så brukar man känna sig skapligt "mätt" redan efter 6-8varv/dag. Då har jag bara kört turistkörningarna och det brukar tyvärr vara en del gulflagg, omkörningar och avstängningar..
_________________ Emil W |
||||||||
Per timme menar jag förstås 😉😂 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
30 varv på en timme, det blir en varvtid på 2 minuter. Där var vi (jag... ) väl första åren i Winterhell och harvade, med den varvtiden blir man väl inte trött? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Det är väl så mkt man hinner mellan reparationerna 😂😂 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Det har ändrats genom åren för mig.
TF kör jag nästan inte längre, mer som uppvärmning inför en trackdays. Myser runt, kollar vad som är ändrat etc.. Trackdays har jag två inställningar till. Oftast nu tycker jag att köra "endurance" dagar är kul. Dv.s 6-8 varvs stinker, tanka, dricka och tömma. Sen ut igen. Hitta jämn fart, bra linjer, sakta öka farten. Försöka vara snabbare kl 16 än kl 08. Ibland är det ju kul att ligga på, om vädret tillåter, rätt andra personer på banan som etc. Då är det 3 varv, ett ut och kolla, två snabba på det. Sen stå i depån och sparka däck! Tar inte tid på sekunder. Kolla armbandsuret ibland bara. Träning har varit viktigt för att orka, några år har jag varit i skitform. Då har jag inte orkat köra långa stinter. Och ju äldre man blir desto mer löpkilometer verkar det behövas för att orka köra bilkilometer... _________________ Jens Lanvin |
||||||||
Tack, exakt den sortens svar som jag sökte. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
mmhm. Behöver verkligen få upp flåset. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Jag kan tillägga att det skiljer en del om man har riktig stol också.
På kurs/trackday kan jag lätt plocka 20+ varv på en dag, på TF är det svårt mentalt. Jag är dock i bra fysisk form och känner att jag kan hålla fokus under lång tid _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Tycker det beror väldigt mycket på vilket tempo man tänkt hålla.
10 varv där alla är attackvarv i en snabb bil är jag helt slut medans 10 varv i en hyrbil på drygt 8 minuter så kändes de som man kunde kört 10 till direkt efter. |
||||||||
En kväll 17-19:30 brukar jag plocka 8-10 varv, men då är man rätt mör efterråt.
Men en lugn kväll så är det 4-5 varv. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||
|
||||||||
Håller med om ovan kommentarer - Högre tempo = med mindre varv. Samtidigt spelar det stor roll hur mycket banan är öppen. Pratar vi en fin söndag utan avstängningar där banan är öppen hela dagen så är 15 varv inga problem. Dem gånger jag kört mycket på Trackday så brukar jag köra 3 varv sen stanna och dricka lite (oftast varmt) sen 3 varv igen sen dags att tanka och dricka.. Mitt personliga rekord är 29 varv på en dag i min E46 M3
_________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Kvällskörning 17:15-19:30 så är 11 varv det bästa jag mäktat med, men 6-8 en kväll och 15 heldag är väl ett bra riktmärke. 3-4 varv på raken brukar vara lagom tycker jag.
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Det blir oftast avstängt innan du hunnit så många varv ändå på TF tyvärr..
Men 3-5 varv på raken om det är skapligt med trafik o bilen funkar bra känns skönt, sen börjar det bli ansträngande. En kvällskörning utan nån vidare trafik kunde ge tom 10 varv ibland. En heldag trackday mellan 25-30, dock ej på raken... _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Hadde gjerne lest denne tråden for forste gang vi dro.
Vi var helt nye, hadde ikke pipling og tenkte kanskje maks 10 varv på en dag? Det viste seg at med 2 som deler på å kjore går rundene unna raskt. Vi stoppet etter 20 per dag.. Hadde gjerne kjort litt mer men det koster jo en del.. _________________ Jason Brandt |
||||||||
Nürburgring Hur många varv per dag orkar man rent fysiskt? | 1 besök senaste veckan (1237 totalt) |