Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Ingen drivning plötsligt | 732 besök totalt |
Hej
Jag skulle vilja ha lite tips om vad felet kan vara. Bakgrund: Vi är tre som delar på en Super-7:a, gatreggad som även körs på bana med glädje. Det sitter en BMW M50B25-motor med BMW ZF-låda efter. Från lådan går kardanen in i en Sierra bakaxel. Problemet är följande: Under körning på bana så slutade plötsligt bilen att driva eller den gick framåt men inte fortare än 25-30km/h oavsett vilken växel som man la i. Inget oljud förekom när drivningen försvann, allt hände "tyst och lugnt". Lutar det emot eller när vi försökte köra upp på trailern så försvinner drivningen helt. Vi trodde och även de som hjälpte oss att knuffa upp bilen på trailern att det var kopplingen som var slut. Men när vi väl plockat ut kopplingen fanns det gott om material kvar, inte ens halvsliten. Det fanns inget heller som tydde på att det kommit olja på lamellen, allt såg torrt ut. Och det fanns inte heller några tendenser till att kopplingen slirade före (lukt osv). Sen har vi försökt tvinga diffklumpen att slira om det skulle vara den det var feö på. Men det gick i alla fall inte att med handkraft vrida på muttern och simulera drivning, man flyttade på bilen eller så slirade hjulen till slut. Så, är det nån som kan tipsa om var det är för fel?? /Jojje _________________ Jan-Olov Johansson |
Motor och växellåda verkar fungera som vanligt, varvar upp och växlarna går i utan problem.
Tryckplattan såg iofs inte ut att vara skadad eller deformerad på nåt vis men kollat trycket har vi inte gjort. Men det kan jag ju kolla. Vi har bytt svänghjul tryckplatta och lamell när grejerna ändå var nere så i så fall är ju det problemet avvärjt. _________________ Jan-Olov Johansson |
Det är nog värt att öppna diffen och kolla hur det ser ut i den.
Om det är en Sierra-diff med viskodiffbroms, så kan man få ungefär den känslan om smådreven rasar, då driver diffen ett hjul bara genom viskoenheten och den kan inte överföra så mycket moment. Det stämmer helt med att man kan köra på plan mark men inte mer. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
OK, det är så den fungerar, det låter ju logiskt. Vi fick inte ihop att det inte drev, man hade ju tanken på att det borde driva på ett hjul i alla fall.
Men då plockar vi bort diffen, öppnar och kollar hur det ser ut inuti. Tack så mycket för era svar. _________________ Jan-Olov Johansson |
Tack för tipset men..
Hastighetsmätaren snurrade som den ska. Kardanen kollade vi aldrig då både vi och övriga runt oss trodde på kopplingen. Hade nån tänkt till så... Växellådan fungera lika som innan, inget oljud eller annat som för misstankarna till att det skulle vara den som krånglar. Men vi kör på Gustafs förslag och kollar diffen. Är den OK så får vi prova nåt annat. _________________ Jan-Olov Johansson |
Jag hade så på min seven och då var det problem med den hydraliska kopplingen. Är iofs en m42b18 med en getraglåda från 318is och är ingen bmw-expert men frågan är om inte slavcylindern är likadan eller likvärdig på din låda
Efter en del krångel tröttnade jag och köpte nya cylindrar och den slang som gick emellan. Kostade totalt runt 800:- i tyskland och efter det har det fungerat bra. Testa att lufta kopplingen. Om det försvinner då är det troligen detta. Kommer komma tillbaka igen så lika bra byta bägge cylindrar och slangen så man vet det är bra sedan _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
Det stämmer ju med hastighetsmätare, den får signal från en givare som sitter på ena drivaxeln. Då spelar ju det ingen roll om diffen eller vxllådan är trasig så länge hjulen snurrar. Förresten, kan det vara självaste byggherren som kommenterat. Jag har för mig att den person vi köpte bilen av sa att ursprunget var Umeå.
Sen tipset om slavcylindern. Det är bra att ha det i baktanke om det inte finns nåt fel på diffen. Men är det slavcylindern så borde väl kolven fastna och inte gå tillbaka helt om fenomenet ska uppstå. Kan va så också. Men i vilket fall så är det en attans rolig bil att köra men service och underhållsåtkomligheten är inte den bästa när allt är så komprimerat som det är. mycket extra delar som måste plockas bort först innan man kan plocka bort det man vill. Å andra sidan kan man passa på och byta sånt som ser slitet ut när man ändå måste lossa på det. _________________ Jan-Olov Johansson |
Skruva banåkabil Ingen drivning plötsligt | 732 besök totalt |