Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46. Turbo. | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 36, 37, 38 >> 19 besök idag (131125 totalt) |
DCT lådan tillsammans med Maxxecu funkar riktigt bra, så nu är det dags att plocka ihop en ny slutväxel eftersom den på bilen har sett sina bästa dagar.
Blir en lamelldiff som har ca 40%låsning, och 3:07 utväxling så det passar DCT lådans utväxling på 7an bättre. Även en M3 E46 std diff I dåligt skick säljes. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Det är 1:1 på 7an, så det blir överväxel. Känns onödigt att åka o på höga varv när motorn orkar med så bra som den gör.
Skulle det bli helt fel så får jag leta upp en 3:15 utväxling.......... _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Kul att det funkar bra med maxxecu o lådan, när du fått utvärderat mer så skulle en jämförelse mellan dkgecu o maxxecu styrning av lådan uppskattas
Håller tummarna att maxxecu's styrning av m4 lådan snart är klar, funderar på om jag ska byta styrning då. |
||
Det stämmer Med MAXXEcu o DCT så bygger jag bilen för att kunna användas, så en Autobahn tur finns absolut med på det jag vill göra Vet inte om jag har räknat helt rätt men utväxlingen bör funka rätt så bra: 1an 66km/h 2an 106km/h 3an 144km/h 4an 186km/h 5an 225km/h 6an 259km/h 7an 312km/h Kommer inte att varva ut på nån bana på 6an, men den kan användas i alla fall. 7an blir transport växel.... Stämmer det jag har räknat så känns det som en rätt så ok utväxling. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Tror det kan bli bra, som jämförelse så kollade jag utväxling på Z4, som min låda kommer från och den har 2:56. Då låter 3:07 ganska rejsigt //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Svårt att ge en rättvis jämförelse. När Nisse o Jocke försökte att justera in lådan så hade jag OEM motorstyrning, så de kunde inte utnyttja sitt system fullt ut. De kunde bara jobba mot TPS/Rpm. Hade jag haft tex Maxxecu så hade det troligen fungerat bättre. Sen så hade jag otur från början av DKGecu projektet med de rekomenderade kablarna som inte klarade av olja, och dålig lödning som jag gjort. Med facit i hand så skulle jag ha lämnat Mechatronicen till de så att de hade byggt om den, då hade jag i alla fall sluppit problemet med lödningen. Det är fördelen med Maxx, man slipper den typen av lösningar. I stort sett bara att plugga i o köra, passar min kunskapsnivå bättre //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Med MAXXEcu så har jag några lediga in/utgångar, så jag monterade en tryckgivare för vanos.
Är en Bosch tryckgivare från BJP som tar 250Bar, och slang/banjobult från Speeding. Passade även på att beställa en slang så att behållaren för vanos kunde flyttas till ett lite svalare ställe, tror den satt ca 5-7 cm från grenrör tidigare. Inga revolutionerande förbättringar, men enkelt att kontrollera vanostryck, om det behövs. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Diffen är färdig nu. Har satt i en magnetplugg, och ska sätta en tempmätare i påfyllningshålet men väntar på adapter M22*1,5 till M12*1,5. Mätarn kopplas till MAXXEcu.
_________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
När jag kollade gamla diffen med momentnyckel så vart det 32Nm när den var varm.
Efter provkörning med nya diffen så vart resultatet med momentnyckeln 67Nm. Går tyst o fint nu, inget oljud när man svänger. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Ja, det blir ofta lite delar över när man skruvar bil.
Har en DCT låda med svep för 6cyl motor som jag köpt, men tyvärr så visade den sig vid uppstart sakna lameller,,,,,, tror den är mekaniskt ok övrigt (men ombyggd för 4hjulsdrift av tidigare ägare) _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46. Turbo. | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 36, 37, 38 >> 19 besök idag (131125 totalt) |