Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur många varv per dag orkar man rent fysiskt?
1 besök senaste veckan (1216 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
...om utgångspunkten är otränad med usel kondition?

Hur många varv kör ni per dag?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



TF brukar (med få undantag) bara vara öppet heldagar på helgerna. Med (återigen) få undantag är banan öppen hela dagen för oftast är det en eller flera avstängningar pga olyckor. Dessa blir automatiska pauser.

Mao blir det inte riktigt varv per dag som är det relevanta måttet. Utan hur många varv man skall köra direkt efter varandra.
Jag kör aldrig mer än tre varv efter varandra på TF. Man tappar koncentrationen med alla omkörningar och de ofta förekommande gulflaggorna.

På Trackdays är det oftast/ibland mer flyt och då inlåter mig till att köra upp till fem varv på raken. Sedan är oftast nivån i tanken ändå så låg att man måste tanka.

EDIT: Förslaget är att köra ett varv i taget. Om däcktryck, trafikmängd, vätskebalans mm är optimalt när man kommer in från första varvet. Ta då ett till. Men inte fler. (Även då jag kört ganska många varv genom åren kör jag ytterst sällan tre varv på raken.)

---

Mitt personliga Tell-Tale-Sign på att jag inte är koncentrerad är att jag kommer på mig själv att sitta och tänka på annat. Typ när jag kommer hem måste jag måla om taklisterna i köket...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ca 30 varv på långa mantorp, innan koncentrationen börjar sina.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Dude skrev:
Ca 30 varv på långa mantorp, innan koncentrationen börjar sina.


Fel svar - eller rätt svar fast i fel forumdel.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Tidigare har jag trott att man "enkelt" plockar 10varv/dag. Efter ett par resor så brukar man känna sig skapligt "mätt" redan efter 6-8varv/dag. Då har jag bara kört turistkörningarna och det brukar tyvärr vara en del gulflagg, omkörningar och avstängningar..

_________________
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dstr skrev:
Dude skrev:
Ca 30 varv på långa mantorp, innan koncentrationen börjar sina.


Fel svar - eller rätt svar fast i fel forumdel.


Per timme menar jag förstås 😉😂

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Dude skrev:
dstr skrev:
Dude skrev:
Ca 30 varv på långa mantorp, innan koncentrationen börjar sina.


Fel svar - eller rätt svar fast i fel forumdel.


Per timme menar jag förstås 😉😂


30 varv på en timme, det blir en varvtid på 2 minuter. Där var vi (jag... ) väl första åren i Winterhell och harvade, med den varvtiden blir man väl inte trött?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:
Dude skrev:
dstr skrev:
Dude skrev:
Ca 30 varv på långa mantorp, innan koncentrationen börjar sina.


Fel svar - eller rätt svar fast i fel forumdel.


Per timme menar jag förstås 😉😂


30 varv på en timme, det blir en varvtid på 2 minuter. Där var vi (jag... ) väl första åren i Winterhell och harvade, med den varvtiden blir man väl inte trött?


Det är väl så mkt man hinner mellan reparationerna 😂😂

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Det har ändrats genom åren för mig.

TF kör jag nästan inte längre, mer som uppvärmning inför en trackdays. Myser runt, kollar vad som är ändrat etc..

Trackdays har jag två inställningar till.
Oftast nu tycker jag att köra "endurance" dagar är kul. Dv.s 6-8 varvs stinker, tanka, dricka och tömma. Sen ut igen. Hitta jämn fart, bra linjer, sakta öka farten. Försöka vara snabbare kl 16 än kl 08.

Ibland är det ju kul att ligga på, om vädret tillåter, rätt andra personer på banan som etc.
Då är det 3 varv, ett ut och kolla, två snabba på det. Sen stå i depån och sparka däck!

Tar inte tid på sekunder. Kolla armbandsuret ibland bara.

Träning har varit viktigt för att orka, några år har jag varit i skitform. Då har jag inte orkat köra långa stinter. Och ju äldre man blir desto mer löpkilometer verkar det behövas för att orka köra bilkilometer...


_________________
Jens Lanvin
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Snömannen skrev:
Tidigare har jag trott att man "enkelt" plockar 10varv/dag. Efter ett par resor så brukar man känna sig skapligt "mätt" redan efter 6-8varv/dag. Då har jag bara kört turistkörningarna och det brukar tyvärr vara en del gulflagg, omkörningar och avstängningar..


Tack, exakt den sortens svar som jag sökte.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Jens L skrev:

Träning har varit viktigt för att orka, några år har jag varit i skitform. Då har jag inte orkat köra långa stinter. Och ju äldre man blir desto mer löpkilometer verkar det behövas för att orka köra bilkilometer...



mmhm. Behöver verkligen få upp flåset.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Jag kan tillägga att det skiljer en del om man har riktig stol också.

På kurs/trackday kan jag lätt plocka 20+ varv på en dag, på TF är det svårt mentalt.

Jag är dock i bra fysisk form och känner att jag kan hålla fokus under lång tid

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Tycker det beror väldigt mycket på vilket tempo man tänkt hålla.

10 varv där alla är attackvarv i en snabb bil är jag helt slut medans 10 varv i en hyrbil på drygt 8 minuter så kändes de som man kunde kört 10 till direkt efter.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



En kväll 17-19:30 brukar jag plocka 8-10 varv, men då är man rätt mör efterråt.

Men en lugn kväll så är det 4-5 varv.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Vanlig kväll ca 4 varv sen är jag slut.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Håller med om ovan kommentarer - Högre tempo = med mindre varv. Samtidigt spelar det stor roll hur mycket banan är öppen. Pratar vi en fin söndag utan avstängningar där banan är öppen hela dagen så är 15 varv inga problem. Dem gånger jag kört mycket på Trackday så brukar jag köra 3 varv sen stanna och dricka lite (oftast varmt) sen 3 varv igen sen dags att tanka och dricka.. Mitt personliga rekord är 29 varv på en dag i min E46 M3

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Kvällskörning 17:15-19:30 så är 11 varv det bästa jag mäktat med, men 6-8 en kväll och 15 heldag är väl ett bra riktmärke. 3-4 varv på raken brukar vara lagom tycker jag.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Det blir oftast avstängt innan du hunnit så många varv ändå på TF tyvärr..

Men 3-5 varv på raken om det är skapligt med trafik o bilen funkar bra känns skönt, sen börjar det bli ansträngande.
En kvällskörning utan nån vidare trafik kunde ge tom 10 varv ibland. En heldag trackday mellan 25-30, dock ej på raken...

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Brukar köra ca 35 varv per dag.
(med cykel bara 6)

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
herbert
Oslo
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18



Hadde gjerne lest denne tråden for forste gang vi dro.

Vi var helt nye, hadde ikke pipling og tenkte kanskje maks 10 varv på en dag?

Det viste seg at med 2 som deler på å kjore går rundene unna raskt.

Vi stoppet etter 20 per dag.. Hadde gjerne kjort litt mer men det koster jo en del..

_________________
Jason Brandt
Citera
Nürburgring
Hur många varv per dag orkar man rent fysiskt?
1 besök senaste veckan (1216 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande