Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 35, 36, 37 >> 108 besök senaste veckan (99495 totalt) |
Mycket bra info! Tack! Men du kör (precis som Klingan) med betydligt lägre tryck än jag provat med hittills. Jag har inte velat gå lägre för att hålla slitaget på själva slitytan av däcket. Lite mer camber skulle såklart hjälpa däckssidorna vid lägre tryck också. Nu är det enligt originalspec, dvs -0,5 grader. Jag behöver nog anpassa min körning precis som du skriver genom att lägga in ett par avkylningsvarv mellan attackvarven. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Gris. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Det var flera år sedan jag körde med BMW CS sist så jag kan inte riktigt jämföra.
Denna gången var det samarrangerat med GTI-klubben och två grupper (vanlig SBF-licens respektive PR/"prova på"-licens) som turades om i 20 minuterspass från 9:30 till 16:00. Ingen BMW Cup eller familjekörning utan bara dessa två grupper, så det blev allt mycket körning. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Ja, det låter ju som en riktigt gött upplägg //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||
Vi båda har som du vet ganska identiska spårval så jag kan tyvärr bara hålla med dig Efter att ha tittat på din film hade jag samma reflektion, att många andra bilar kör betydligt längre sträcka per varv jfm dig. Det är samtidigt tydligt att du kommer i kapp i den jämförelsen så det kan inte vara helt fel. Du verkar fått bilen snäll, fin och "trygg" att köra närmre gränsen. Men som sagt lite mycket väntan på framvagnen. Sen är de däck du har i det sämre segmentet så ett par skyssta gatdäck i kombo med lite bättre hjulvinklar kommer troligen göra susen på varvtiderna. Bra tips till Louice i julklapp. Under en där minuten skall du säkert komma då, om vi åkte låga 59:or med en gammal E36 kombi på 225 r däck Min något begränsade erfarenhet av gatdäck på bana säger samma sak, att det finns en liten "sweetspot" (1-2 varv) att sätta en bra tid. Sen behöver däcken vila upp sig lite. Oavsett inspirerande Johan att se dig använda bilen på "rätt" sätt, det börjar klia i fingarna att skruva ihop min gatbil tills nästa säsong! _________________ Patrik Skoog |
||||
Hatten av Johan för hur du kör din bil, var ett sant nöja att se dig dundra fram med ställ idag efter sista konan
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
https://www.abswheels.se/falgar/rota
5x114,3 https://mocomp.se/15-braid Snyggaste bilen på sprinten, ska ta på mig bättre kläder någon gång och snika till mig lite provsitta. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Det måste vara den vanligaste fördelningen.. Aston, Honda, Ford, Dodge, Chrysler, Ferrari, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Renault, Subaru, Toyota m.fl, m.fl.
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
I söndags var det dags för final i SVKG's Sprint Cup på Vårgårda flygfält någon timme norr om Göteborg. Arrangörerna i racingsektionen har slipat på upplägget och trots många bilar flyter det på riktigt fint och man får relativt mycket körning. Inget stressande med att ställa sig i kö utan man kör i turordning efter hur man står parkerad i depån. Riktigt bra upplägg som kombinerar däcksparkande, gött tjöt och däckstjöt!
Konbanan var dagen till ära längre och innehöll olika sektioner med snabbare respektive tightare avsnitt, tekniskt som vanligt. Fast märkbart längre. Första vändan undrade man om det aldrig skulle ta slut. För mig som konbane-rookie var det grymt att få en heldag med mycket körning. Jag tycker allt att jag tog både ett och två steg i min körning. Å andra sidan dubblerade jag min erfarenhet i konbanan denna söndag så det är väl skönt om man kan göra lite framsteg. Generellt sett tycker jag nog att jag kör lite tightare runt konerna, planerar lite bättre för att hålla lägstahastigheten högre. Det finns fortfarande att putsa på såklart, bland annat kom jag oftast för fort in i näst sista konan innan raksträckan inför vändning och målgång. Då blev svängen runt sista konan lite tight, som förvisso belönades med en power oversteer, men inte optimalt ur varvtidssynpunkt. Jag tycker mig också fått till modereringen av gasen bättre med mer stödgas genom konpartierna istället för av och på. Det var en av grejerna jag funderat på mellan körningarna som jag tycker jag fick till lite bättre nu. Men konbana är tekniskt och riktigt svårt att få till och det är uppenbart att de erfarna är toksnabba i allt de sätter sig i. (Hej Figgz, mr referenschaufför! ) Bilen fungerar som vanligt fläckfritt. Lite underhållsladdning hemma i garaget och kontroll av däckstrycket efter Kinnekulle var de massiva förberedelserna som krävdes. Den nya främre krängaren provades för första gången på Kinnekulle för några veckor sedan men jag tycker nog att det riktiga eldprovet kom i den tighta konbanan. Det är fortfarande framändan som är begränsningen men jag är mycket nöjd med beteendet nu. Den styr in riktigt fint med god precision och understyr lätt när gränsen för greppet uppnås. Driftvinkeln i utgångarna kontrolleras enkelt med högerfoten och inte någon gång överraskas man av giftiga kast eller retursladdar. Otroligt lättkörd och underhållande bakom ratten! Under dagen kördes oftast dubbelstintar, dvs två varv direkt efter varandra. Under det andra varvet kom jag vanligtvis halvvägs innan däckstempen stigit för mycket med mer understyrning som följd. Men tiderna sjönk i takt med att fler varv placerades på erfarenhetskontot. 1:15,64 1:14,61 1:14,04 1:13,07. Jag hade egentligen bestämt mig för att åka hem när Christian tog med Figgz som bollplank och coach i sin fina BMW E30 "332is" och körde riktigt snabbt. Figgz satte en referenstid på 1:10 blankt (!) medan Christian direkt förbättrade sitt eget personbästa till "mitten-1:12". Då var det ju bara att dra på sig hjälmen igen... Mycket riktigt gick det att putsa tiderna och ett par vändor senare var min bästatid 1:11,24. Stinten tidigare sattes en 1:12,05 och med dessa tider tror jag att jag landar sprintfinalen på en andraplats i klass A, ett par tiondelar bakom omöjlige Figgz efter hans tidstillgägg på en sekund för att han kör på R-däck. Långt över förväntan alltså och nöjd stängde jag avgasventilen, hällde upp en kopp kaffe medan jag lyssnade på en pod och körde hemåt. Film från dagens bästa varv. Jag har även köpt Racechrono Pro och det var premiäranvändning. Det var inte helt lätt att få till synkningen mellan filmen och laptimerdatan. Särskilt inte då jag vill att tidtagningen ska matcha den officiella tidtagningen som SVKG använder. Det får bli en extern GPS-puck till Höstrusket på Falkenberg nästa vecka. Då kan jag dessutom använda en officiell bansträckning med sektorer och start/mål på rätt ställe. Nåväl, håll tillgodo! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Japp, som Axly skriver är det en hel del japanare, Ford och några Ferrari som har 5x114,3. Jag har inte stött på den bultdelningen tidigare. Jag skulle vilja ha ett set hjul till med ett steg bredare R-däck på. Har förvisso inte letat jättemycket men jag har inte hittat något jag vill ha som passar. I och med att jag har rätt breda spacers och också kapat original pinbultar vill jag ha något med samma offset som originalhjulen. Kanske slutar i ett extra set originalfälgar men de brukar vara rätt dyra även som begagnade. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Mycket fint kört och som f.d. DB9-ägare så har jag allt respekt för ditt val av banbil Har du letat reda på en puck som du tror på? |
||||
Tack Jonathan! Ingen Aston Martin i garaget längre?
Nej, jag har bara börjat googla lite och de första sökträffarna pekar på Garmin GLO 2. Kan dock ingenting så om någon vet vad man ska tänka på skulle lite hjälp uppskattas! Hur öppet måste en gps-puck placeras? I vindrutan eller bakrutan som i fallet med Vantagen är ännu mer flack än framrutan? Tappar man all prestanda om pucken ligger "under tak"? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Tyvärr inget nytt sedan jag skiljdes från den förra. Sneglat otaliga gånger på V8 Vantage likt din, får se hur länge till jag kan hålla mig. Jag delar alla de frågor du har Återkommer ifall jag skulle hitta något lämpligt! RaceChrono säger såhär: https://racechrono.com/article/faq/w |
||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 35, 36, 37 >> 108 besök senaste veckan (99495 totalt) |