Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil gulkromatering samt eloxering i malmö/lundtrakterna? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13619 totalt) |
Någon som vet var jag kan få aluprylar eloxerade samt skruvar och dyl gulkromaterade i lund/malmöområdet?
Är det dyrt egentligen? EDIT: stavfel... |
||||
Kolla med Diamant-Crom _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Guld = gulkromatering? Mitt riktpris när jag lägger ut smådelar för vanlig ytbehandling (anodisering, kromatering, eloxering etc) är 1000:-/batch. Om det sen är 1 eller 100 skruvar spelar mindre roll. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag snackade med en kille här i Göteborg, fick inget pris på en batch "för det spelade ingen roll" utan fick styckpris för kromatering på över fem spänn skruven.
Jag tackade för mig och la på. Fem spänn för en skruv, vad skulle en remskiva eller fuelrail kosta då? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Diamant crom i Malmö kan verkligen rekommenderas!!!!!
Sök telefonnummer på gula sidorna. De har gulkromaterat, elförzinkat och eloxerat en massa delar till mig. Dom är både duktiga och billiga. Tänk efter i förväg vad du vill ha gjort. Det är alltid bättre att komma med en någorlunda rejäl laddning grejor på en gång än att springa med smågrejor flera gånger. Det brukar vara uppskattat om man lämnar delar på beting, d.v.s att man förklarar att det inte är superbrådis men gärna någon gång under den närmaste månaden. Stål/järn bitar kan med fördel grovrensas hemma i förväg. Stålborsta eller skarapa men blästra inte. Blästersanden slår in rostpartiklar i godset som sedan kan ge en tråkig yta i efterhand. Innan gulkromatering och elförzinkning så syras delarna så att ev rost försvinner. Funkar inte så bra på gravrost och absolut inte på färg och fett. På delar som varit rostiga kan man efter gulkromateringen fortfarande se var rosten funnits som matta flammiga fält, men det ser mycket bättre ut än före. Tyvärr kan man inte spackla ojämnheter. Jag brukar lägga upp och fotografera delarna innan jag lämnar iväg dem, för att efteråt kunna kontrollera att allt kommit tillbaks. Det är inte lätt för firman att kontrollera detta själva. Har doch endast blivit av med en bit en gång och då påpekade dom själv att den hade försvunnit i ett av baden. Fredrik |
||||
Ja, gulkromatering skulle det vara.. var osäker på vad det hette och tyckte att dömma på färgen att det borde heta guldkromatering Fredrik; oj oj oj, nu dreglar jag! Får man fråga vad du fick du ge för sakerna som du visar på bilden? Kan PMa mig ett svar... Man lämnar alltså färgfria delar? Men får inte blästra bort färg? Låter drygt... Följdfrågan blir då om det finns något företag som sysslar med kemisk borttagning av färg. I staterna har jag sett att de doppar hela karosser och får bort allt; färg, spackel, rost etc.. Har vi sådant i Sverige? |
||||
Kommer ett PM snart, men min uppfattning är att det oftast rör sig om kostnader i klassen några hundralappar. Det blir garanterat ett högre "kilopris" om man dyker upp med enstaka smågrejor. Jag gjorde så att alla "lackerade" delar med någorlund materialtjocklek värmde jag med gasolbrännare alternativt syrgas-acetylen så att färgen mjuknade (brann upp) därefter stålborsten. Tänk på att skruvar (egentligen allt stål) kan ändra egenskaper om du värmer för mycket, så lagom är bäst. Tunnväggiga delar (plåtdelar) ska oxå behandlas med lite försiktighet så att de ej kroknar. Tectyl och till viss del även fett försvinner oxå av värme. om man slipar med grov smärjelduk så syns garanterat slipreporna efteråt. Vissa begagnade (rostiga)delar har jag faktiskt slipat och polerat före gulkromateringen vilket gett ett mycket bra resultat. Fredrik |
||||
Vad jag hört brukar större produktionsverkstäder/industrier ha tillgång till syrabad, men det kanske är lite väl stort för smågrejor. Annars är det ingen dum idé att låta karossen få ett litet bad. Materialflykten gör den lättare(och garanterat rostfri). Hmm, annars har du ju ett universitet i närheten. Borde gå att hitta någon kemist där som tycker om att doppa saker i syra - alla kemister med självrespekt är barnsligt förtjusta i det, har jag hört. |
||||
haha! Ska se om jag kan ragga upp en kemist med självrespekt i så fall! |
||||
Det där med att man inte skall blästra beror nog på vilken typ av blästermedel man använder. Farsan har kört med glasbläster på bromsok etc innan han lämnat iväg dem och det blir riktigt snyggt!
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jag bara refererar till vad killen på Diamant-Crom sade till mig. Han nämnde något om att det "vill jäsa...?" om man blästrat in rostpartiklarna i metallen. Det är klart att glas sand är "snällare" än aluminiumsilicat. Dessutom så brukar ju bromsok vara tillverkade i gjutjärn vilket i sig själv brukar vara lite skrovligt. Fredrik |
||||
Hos Galvanoverket i Landskrona har vi lämnat in en massa grejor. Det blir ju inte riktigt lika snyggt när det är blästrat men det får ju färg så att säga.
/Ted |
||||
Trevlig tråd denna.. jag hade tänkt fråga om detta, fast då när det blir aktuellt... till vintern någon gång...
Tack Anders och alla som har kommit med tips _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
vi kan ju lämna en gemensam låda... jag har ungefär en halv bil som skall behandlas.. |
||||
.. då kan man slänga med en omgång bromsok lite lätt och smidigt _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Ja, bra fråga... Kan man maska lacken och inredningen och sen bara doppa hela bilen? |
||||
Jag har hör att man pluggar hål där man ej vll ha ytorna behandlade, antingen med plast eller gummipluggar. Det går ju att svarva till några plastpluggar som passar i loppen i bromsoket, försäkerhetsskull kan man ju lägga några varv eltape som en tätning runt pluggen. Gulkromateringen sker vad jag vet helt utan värme. Fredrik |
||||
Hmm, gulkromatering flagnar väl inte? Jag har fått för mig att det är en *mycket* tunn beläggning. Kan det inte vara så att den är så väldigt tunn att t.ex diameterminskningen i ett bromsok är försumbar? _________________ Pär Hylander |
||||
Gulkromatering kan man gnida bort med fingrarna om man ger sig f-n på det. Ytskiktet är väldigt tunnt.
Exakt tillvägagångssätt vid denna ytbehandling kan jag ta reda på om någon önskar. Vad jag vet just nu så är ingen värme inblandad i behandlingen. (Dessutom ska jag försöka få igenom en liten sepcialbatch till dig MaZ, det är bara mycekt och göra just nu..) _________________ /Anton Lillsund |
||||
Skruva banåkabil gulkromatering samt eloxering i malmö/lundtrakterna? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13619 totalt) |