Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Konvertering till elmotor (artikel) | 1 besök senaste veckan (586 totalt) |
ELBILAR
Ford släpper elmotor för att konvertera gamla bilar 2021-09-02 07:00 artikel från Ny Teknik För de som vill konvertera sin gamla klassiker till elbil finns en rad alternativ. Här är några av dem - bland annat en ny elektrisk crate-motor från Ford. Ford har demonstrerat sina ambitioner kring att skapa körglada elektrifierade modeller. Inför släppet av den så viktiga elbilen Mustang Mach-E visade tillverkaren förra året upp en extrem version av suven, med sju elmotorer och över 1 400 hästkrafter. Ett annat exempel är den batteridrivna dragracingbilen Mustang Cobra Jet, som även den har över 1 400 hästkrafter. Nu rapporterar Inside EVs att Ford ska presentera en eldriven version av en så kallad "crate motor" på årets upplaga av Sema-mässan. Benämningen syftar traditionellt på en helt komplett ersättningsmotor, så kallad efter den låda som de amerikanska tillverkarna brukade leverera V8:orna i. Den nya motorn, döpt till Eluminator, är avsedd för att förenkla konverteringar av klassiska modeller till elbilar. Enligt Inside EVs ska den leverera 210 KW, motsvarande 281 hästkrafter, och ett vridmoment på 429 Nm - med ett maxvarv på 13 800 rpm. Prislappen ryktas landa på 3 900 dollar, motsvarande strax under 34 000 kr. Eluminator har sitt ursprung i Mustang Mach-E GT och vikten ligger på 93 kg. Det har dykt upp en rad elmotorer som kan agera konverteringskit. Chevrolet har sin egen crate motor, baserad på drivkällan i modellen Bolt. Förra året demonstrerades Electric Connect and Cruise E-crate i 70-tals-suven Blazer. Rätt in i klassiska muskelbilar Motorn levererar nu 200 hästkrafter med ett vridmoment på 360 Nm. Till den erbjuds ett batteripack på 60 kWh. Till skillnad från Fords Eluminator, där i princip endast kablage medföljer, slänger Chevrolet bland annat med växelriktare som omvandlar batteriernas likström till den växelström som driver motorn, samt dc/dc-omvandlare. Förra året visade även EV West upp en crate motor baserad på Teslas drivlina. Enligt Charged ska bolegets Revolt Tesla-motor enkelt kunna ersätta en small block-V8 i klassiska amerikanska muskelbilar. Genom att existerande motorfästen kan användas så går det att utnyttja bilens kardanaxel för att driva bakhjulen. Ett annat alternativ kommer från Electric GT, vars "eV8" levererar 400 hästkrafter. Ett batteripack på mellan 53-95 kWh sitter inbyggt i själva motorblocket. Bolaget erbjuder även en ersättare för raka sexor. Deras eLine 6 levererar 300 hästkrafter, även den med ett integrerat batteri på 35-95 kWh. _________________ Johan B |
||
Inte ett ord om omreggningsjox i Sverige? Men vad kan man vänta sig av Ny Teknik.
Det är väl ombyggt fordon med 150/200kw per ton som man får sikta på. Enkel reggning med ändring går väl knappast eftersom maxmomentet garanterat är mer än +10% av förbränningsmotorn. |
||
Så är det ju men elkonverteringen i sig räcker för klassning som ombyggt fordon idag. Så har man bromsar, drivlina osv. som klarar effekt, vridmoment och vikt efter ändringen blir det ändå en rätt enkel process för den som vill.
Dessutom får man ju då bilen besiktad av någon som troligen testat fler elkonverteringar och kanske har lite mer intresse, tips och råd än vad bara en vanlig regbesiktning kan bidra med. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Men att inte ens nämna reggningsdelen ger ju en lite svag artikel, men iofs så finn sju inte lösningarna i "Svensk handel" heller. Men det blir inte billigt om man inte sadlar om till EV-skrot (så man pysslar ihop batterier mm) https://electricgt.com/shop/313-e-cr Så det ska ju vara nåt kärleksfullt som ska elkonverteras i så fall, och blir det då inte bättre med en rak sexa med trattar som bränner fossilfri högoktanig syntetbensin? |
||
Nej, en elkonvertering blir inte billig(*), den ska göras för att man vill, inte av något annat skäl.
* Inte billig om den ska bli bra och blir den inte bra vill man ju inte använda bilen så det känns väl rätt meningslöst kan jag tycka. Men valet är fritt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Allmänt banåkaforum Konvertering till elmotor (artikel) | 1 besök senaste veckan (586 totalt) |