Vill du stötta Rejsa? Besök våra annonsörer för att se om de har något för dig!
SÄLJES Banracingbilar
SÅLD: Phantom S21 Clubman #74
1 besök senaste veckan (2402 totalt)
Plattfot_mx5
Malmö
Här sen Apr 2015
Inlägg: 6


Trådstartare
Nu måste jag tyvärr avyttra min Phantom S21 Clubman bil.

Köpte bilen av Mattias Andersson då jag ville gå från min MX-5a och se vad jag kunde prestera med en snabbare bil. Valde denna bilen pga dess skick och för att den är byggd för att hålla. Jag är ingen mekaniker och har ytterst lite bilskruvarkunskap och det var därför viktigt för mig att det skulle vara relativt problemfritt vilket det varit.

Bilen byggdes och konstruerades ursprungligen av Jan Nordgren i Höllviken år 2001. Bilen har därefter tävlats framgångsrikt i Clubman-klassen fram tills 2017-2018 då Mattias Andersson plockade ner hela bilen, granskade och svetsade/reparerade ramen. Bilen påkostades massor med enbart de bästa delarna, var något skadat eller slitet så blev det utbytt. Mycket av de aerodynamiska delarna omarbetades och optimerades för att ge hög downforce men med så lågt drag som möjligt. Bilen påkostades även med ett 4-vägs Öhlins TTX36 chassi som utvecklades och justerades av kunnig personal hos Öhlins för just denna bilen. Detta gav bilen en fantastisk körbarhet och mjukhet. Bilen är förvånansvärt lätt att köra och öhlins dämparna gör dessutom att bilen är i sin klass relativt bekväm även över ojämnheter och curbs. Jag har själv inte rört vinklar eller inställningar från hur Öhlins och Mattias ställde in den då den verkar funka väldigt bra på samtliga banor.

Motorn:
Ford Zetec 1800cc 16v med torrsump, dubbla Weber-40 och Dunnell optimerad tändbox, ger ca 160hk.
Nya ram, vevlager och oljeslangar våren 2018, kamrem samt spännrullar betades 2017. Ny koppling 2017 som funkar klockrent än idag. Allt är tätt och torrt, inga läckage.

Växellåda:
4- växlad Quaife Dogbox tätstegad och rakskuren som tillåter kopplingsfria och väldigt snabba växlingar.

Slutväxel
Ford Sierra 7" med alu-hus. Kraftigare drivaxlar.

Bromsar:
AP Racing 4-kolvsok fram med borrade flytande skivor med alu-bells.
AP Racing 2-kolvsok bak med solida skivor.
Bromsvåg med justering från instrumentbrädan. Stålomspunna bromsslangar. Lätt bil så bromsslitaget är extremt litet.

Framvagn:
Dubbla A-armar gjorda av elliptiska rör. Pushrod/vippa med inboard coilovers. Härdade aluminium uprights. Ställbar krängare. Titan styrväxel.

Bakvagn:
Di-dion axel, watt-länkage och längsgående långa stag. Härdade aluminium uprights. Ställbar camber/toe. Coilovers och ställbar krängare.

Fälgar:
3 set superlätta alu/magnesiumfälgar. 8-8,5x13 fram och 10-10,5x13 bak. Speedline och Dymag.

Däck:
Enhetsdäck Hankook slicks. Finns 3 set, ett från 2018 som är påväg till soporna pga åldern men funkar som träningsdäck. Två set från 2020 vart de ena endast gått 1 dag i skrivande stund. Pirelli formel 4 regndäck som är nästan nya (1 set).

Instrumentering:
AIM MXL Pro Dash med loggning. Visar all viktig info under körning och spelar in allt för senare granskning.


Karossen är i glasfiber, har några mindre märken här och där men är i bra skick. Ving och vingstöttor i kolfiber (superlätta och starka). Finns en stor mängd dokumentation som följer med bilen med nyttig information om delar, arbeten som gjorts och historia på bilen. En extra motor följer med som gått 9000 mil, 2 st quicklift domkrafter följer också med.

Bilen har visat sig vara en av de snabbaste clubmanbilarkna i Sverige och tror bilen besitter varvrekord för clubman på de flesta banorna. Lyckades själv sätta både snabbaste clubmantid jag personligen hört på knutstorp 59,29sek och även officiellt varvrekord i race på SSM på 59.61. Mycket potent bil som funkar suveränt och verkar kamma hem vinster med rätt förare.








Bilen har även ett tillhörande täckt släp i form av en gammal knaus husvagn som konverterats till trailer. Bilen passar perfekt in i husvagnen och när man är på banan funkar husvagnen som ett bekvämt boende med värme, säng, kök och belysning för kvällen.



_________________
Oskar Jakobsson
Mazda MX5 -91 #96
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 151



Riktigt bra kört, en perfekt instruktionsfilm för Knutstorp.

Erland

_________________
Erland Cox
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Plattfot_mx5
Malmö
Här sen Apr 2015
Inlägg: 6


Trådstartare
Erland Cox skrev:
Riktigt bra kört, en perfekt instruktionsfilm för Knutstorp.

Erland


Tack! Bilen gör mesta av jobbet!

Kom dock på att bilen i en sekvens av filmen tappar 3an av någon anledning. Har endast hänt den gången och mest troligt är att jag inte riktigt la i den helt (lite klen i armen ) och i lastväxlingen så hoppade den helt enkelt ut.

_________________
Oskar Jakobsson
Mazda MX5 -91 #96
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 151



Det är ganska lätt hänt att missa växel även med seklåda, händer mig ibland med.

Erland

_________________
Erland Cox
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
SÄLJES Banracingbilar
SÅLD: Phantom S21 Clubman #74
1 besök senaste veckan (2402 totalt)
Vill du stötta Rejsa? Besök våra annonsörer för att se om de har något för dig!