Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 15, 16, 17 >> 23 besök senaste veckan (27057 totalt) |
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Härlig rapport Gustav! Det är en riktigt fin stämning och atmosfär på träffarna!
+ 1!! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Pröva att plocka bort krängningshämmare fram, jag körde min utan ett par år och den var riktigt skoj att köra och överstyrde en del när det var fuktigt på vägarna... Sedan hjälpte det kanske körglädjen lite att min var konverterade till manuell låda och hade en 75hk mjukvara i. 😀
_________________ Kurre Källkvist |
||||||
Ja, understyr den så får man ju mer grepp med mjukare framvagn. Men jag tänkte ta flera steg för att även få en trevligare uppträdande på gatan. Så planen är en omgång coilovers till att börja med. Ska även kika på grövre krängare fram för att minska rollet. Men en krängare bak borde göra den lite mer tailhappy. Sen är frågan om man ska gå på hårdare bussningar i chassit också? Jag vill inte tappa all gatkomfort, för nu är den faktiskt riktigt komfortabel, och den rullar 99% pendling på motorväg och leder runt Göteborg. Vintern är lång och fördelen med bruksbanbil är att man kan testköra uppgraderingar året runt 😁 _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Ja, den här tråden fick mig att vakna.
Köpte denna bil ny år 2000. Min fru pendlade i "sparbössan" tills vi skildes för fyra år sedan. Jag pendlar nästan varje månad mellan Skåne och Vaxholm. Samt 15 mil om dagen till jobbet. Min BMW X5 är mysig! Fast lite törstigare. 3-4 ggr törstigare i både bränsle och skatt. Men denna har nu tagit många poäng och efter att jag reggat den med enbart 2 stolar och bur, så är den ruskigt mycket roligare i väghållning. Trodde aldrig det skulle göra så mycket som det gjort. Men klart, men med en vek bil, så blir ju skillnaden stor. Kör oftast bara med min 30 000kr Recaro i den och låter högerstolen vara hemma. Extra ljudisolering har gjorts och hela "Twingo soltaket" är numera tjockt isolerat det med. Motorn? original 31500 mil. Men jag har något strul med turbon..... den laddar 1,5 bar. :-) Jag arrangerar ju Knutstorp och Ljungbyhed träffar, ja, den kanske skulle luftas där med? Vxlroboten, jo, den grundinställningen har jag aldrig gjort. Det är dags. VAG-COM har jag. _________________ Fredrik Reichel |
||||||
Maxpeedingrod har jag på min 320i -06. Det va en del mickel, men jag tycker nog att du funkar relativt bra, med tanke på priset. Kostade 2500kr för kit med camberplattor och och ställbar hårdhet på dämpare. Men diametern ner i spindel va för liten och nedre infästning bak hade fel mått. Jag fick tillbaka först 500 för att jag fick shimsa benen fram och någon månad senare 500kr tillbaka igen när jag upptäckte bakmissen. Men visst, jag tävlar ju inte i time attack... _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
Spännande! Ja, min har lite mer "bruksvärde" med hela inrednigen kvar. Men det går att lasta bra om man fäller baksätet! Om man ändå inte åker fler så kan ju resten också få åka ut. Har en tjästneresa på onsdag ner till Skåne. Funderar på att ta Lupon Inte många bilar man TJÄNAR pengar på att köra i tjänsten. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Coiloversfynd på Fejjan. Dock till Polo/A1/Fabia så svets och svarv måste fram. Ska mäta längd och mått så man kan kan få dem att passa. Om det är omöjligt finns ju en Fabia åkare i närheten som hamstrar speedparts
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Alltid kul att kunna inspirera andra till tokigheter _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Fjädring och krängning. Hur ska man tänka. Bilen är fwd och rejält framtung. Bakhjulen sitter typ bakom bakrutan. Bilen kränger i dagsläget kopiöst, har noll dämpning och underdtyrde friskt och hade tom innerhjulspinn i slalombanan. Imponerande.
Stuvar vi upp fram och monterar grövre krängare kommer vi tappa grepp fram? Eller gäller inte grundreglerna när man utgår från ett hopplöst utgångsobjekt? Jag är inne på att samtidigt som framänden styvas upp måste bakänden stuvas upp mer. Detta för att flytta greppet framåt. Tänker jag rätt? Jag har som synes ovan hittat ett coilover kit av okänd härkomst och okända fjäderkonstanter. Bilen saknar idag krängare bak. Monterar man en 50% styvare krängare fram och lägger till en lagom krängare bak ökar man ju på krängningshämningen oändligt mycket bak. Rätt eller fel? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
OM du vill gena mer och slippa svetsa så kan du använda Golf t.ex framfjäderben.
Dessa har rätt infästning mot spindeln rätt på. Bak är det bara fjäderlängd och höj/sänkdelen som skiljer. Både orginal och sänkgrejerna är sjuuukt mjuka. Men det är ju en lätt bil. Har påbörjat funderingarna i fabiatråden... _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Tack för svaret. Iom att jag hittade dessa dämpare i princip gratis så blir det att tillverka en adapterhylsa mellan dämpare och Lupo-spindeln. Tror att det i både mitt och Fyfabians fall måste börjas med att hitta någon slags grundnivå rätt många kliv ovanför det vi har idag som syns på bild i den andra tråden. Dvs en uppstyvning främst fram iom att de lyfter innerhjul bak och i mitt fall addera någon slags dämpning jämfört mot dagens cykelpumpar. Jag ska försöka mäta lite längder på mina dämpare i veckan. Om det jag fyndat inte passar blir det ett billigt coilover kit. Intressant med bakaxeln. Stag låter ju som en bra övning för att få lite styvhet. Men en krängare känns som en bra väg det också. Om man hittar något som passar. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Dessa har jag alltså "fyndat". Jag visste om att de inte "passade" till min bil redan vid köpet, men chansar på att det går att anpassa framdämparna. Bak hoppas jag att längden stämmer.
https://www.jom.de/de/blueline-gewin Dessa passar direkt på min bil. https://www.jom.de/de/blueline-gewin Billig skit Tittar jag på bilderna så ser de jag köpt väldigt långa ut, speciellt bak. Får nog kontrollmäta och dumpa dem till Fyfabian i värsta fall... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Pass it forward isf! Du får köra en GoFundMe för nya till Lupon om du skänker de gamla till Klingan för FyFabian. JAg skickar lätt in några hundra för att se bägge er komma nästa år med optimerade Roadsport I-bilar eller vad klassen blev _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Nja, de är så billiga även nya så det knappt är något att fundera på. Då slipper man bygga hylsor och krångla, fast det är ju kul att svetsa. Nej, är nog bättre att lägga tid på att bygga om bakaxeln och addera krängare istället. Det lär behövas svetsas för det också.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Jämförde bilder och FK eller JOM eller någon av de andra är nog mest akademisk betydelse vad det är för färg på fjädrarna, typ. Grejen är att JOM dämparna jag köpte faktiskt känns ok kvalitetsmässigt när man håller de i händerna, de har någon form av dämpning och läcker inte. Ringarna går att skruva upp och ner. Dvs det verkar som de flesta kraven är uppfyllda ;-) Frågan är om det är samma fabrik i Kina som tillverkar alla de här billiga dämparna, och bara målar fjädrarna i olika färg?
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Jo men det här med dämparna. Det är nog skit samma på allt under 20k. Om ingen kan bevisa motsatsen. Alla jom och JA teknix eller va de hete ser ju ut som skit efter 2 år på bil oavsett bilmärke. Max ska ju tydligen inte pass 3L av någon anledning. Är ju samma till alla lupo på JOM... Om man ändå sikat på billigt, så sikta på billigaste. :-) https://www.maxpeedingrods.de/produc _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
Ja, gissar att de är byggda i samma fabrik med olika färg i slutmonteringen _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 15, 16, 17 >> 23 besök senaste veckan (27057 totalt) |