Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16 >> 254 besök senaste veckan (67194 totalt) |
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
UPS levererade igår den Dual SkyPro XGPS160 jag beställde i tordags, snabb frakt från USA! Så nu ska jag försöka få till det med RaceChrono för att få lite tider och kunna förbättra min körning.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Och här väntar jag på delar från tyskland som beställdes den 25/8, skickades den 1/9, enligt DHL ska ha lämnat Hamburg den 7/9 varpå Postnord ska ta över den sista biten. Och dom påstår att dom inte fått paketet av DHL ännu...
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
UPS är snabba, men i övrigt är dom allt annat än mottagarvänliga. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Ni som har mer koll på däckslitage än mig, ser det här ut som bra däckslitage? Körde med 2,1-2,2 varmtryck på BoS ca 3,5 grader camber fram och 3 bak.
Fram Bak _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Är inte de där Rödtjurarna lite "tjuriga" när det gäller användningen av deras logga, eller är du signad?
|
||
Det visar sig, går alltid att ta bort. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Körning bokad på Gelleråsen på lördag och Kinnekulle på söndag, får väl ses som säsongsavslutning.
Tillverkade ett nytt "clutch stop", enkelt och effektivt med lång bult och fyrkantsbricka som svetsades ihop. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Lite racerapport från i helgen som var. Gelleråsen på lördag med väldigt mycket körtid! Var nästan 3 år sedan jag körde på Gelleråsen och nu i en bil jag körde för andra gången. Det började inte alltför bra, fuktig bana i kombination med avsaknad av ABS gjorde att jag fegade för mycket med inbromsningarna så bromsarna gick varma ganska fort (bromsade även på mig några gånger under dagen). Avsaknaden av bromskylning var märkbar (jaja jag vet lite skomakarens barn men jag har inte haft tid att montera mina egna grejer). Hälften av passen kördes med passagerare men vartefter dagen gick och det blev torrt på banan men framförallt att jag blev lite varm i kläderna så sjönk tiderna. Märkbart att bilen behöver bredare/bättre däck och fälgar, den är väldigt lätt att balansera på gränsen men det understyr och jag överkör säkert däcken så de blir för varma. Hursom så blev dagens bästa tid 1.18.52 med ett optimal på 1.18.06, hade hoppats på en 17-tid men är ändå nöjd med dagen som bjöd på perfekt väder och mycket körning.
Söndagen spenderades på Kinnekulle och denna dagen bjöd även den på perfekt väder, även om det var fuktigt på morgonen. Upptäckte redan i början av dagen att det yttre belägget höger bak var i princip nere på metallen (hade 6 mm kvar innan körningen på Gelleråsen) medan vänster yttre bak hade 2 mm kvar. Första gången på Kinnekulle så de första passen var till för att lära mig hitta runt banan och prova olika spårval/bromspunkter, även denna dag kördes hälften av passen med passagerare som har erfarenhet av banan (Tack Micke!). I mitten av dagen, när jag körde ett solopass, sattes dagen snabbaste tid på 1.03.98 och ett optimal på 1.03.50. Efter passet upptäcke vi att corden var framme på insidan av höger framdäck och därefter blev bara vartiderna sämre och sämre, men all tid på banan är bra träning. I slutet av dagen var yttre belägget bak också nere på metallen så open pit skippades, gick runt och prata med en massa trevliga människor istället. Kinnekulle var en ny trevlig bekantskap även om den var svår att få till vad gäller spårval. Jävligt kul, men dyr, helg i motorsportens anda! Detta får bli säsongsavslutningen vad gäller körning och nästa år blir det mera köra och efter några enklare modifieringar hoppas jag bilen och jag är lite snabbare. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Tjena!
Synd att vi inte sågs på Kullen Jag körde med den uppsättningen däck/fälgbredd du har på nu och tyckte inte heller det var nåt vidare. Jag bytte till Apex ARC-8 18x10" med 265 r-däck runt om vilket gör underverk för bilen. Kommer sälja några sådan uppsättningar i höst/vinter i och med att e46an skall säljas. Finns det någon anledning att ABSen är borttagen? Känns som att man gör det onödigt svårt? Skaffa tag på en MK60 och stoppa i. Att man som räserchaffis skippar ABS kan jag förstå, men att som vanlig amatör skita i det har jag aldrig förstått. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||
Ja det var synd, hade ingen aning att du var där. Det är den specen jag har kikat på också angående fälgar, sen pratade jag med Fredrik Wiborg... Blir att köpa Hypergram i 9,5"/10,5" och hårdare fjädrar anpassade för bilen. Men du kan alltid höra av dig nära du ska sälja så ska jag fundera på saken. Jag vet faktiskt inte, misstänker att det är för att den är byggd med MaxxECU och det är en -02 så den hade väl MK40 som inte går att köra stand-alone? Han som byggde bilen har kört mycket långlopp så han var kanske van att köra utan ABS, men det tillför ju en helt ny utmaning till körningen. Gör så gott jag kan men det är ju svårt när man "ska" bromsa hårt och kort (för att ej bygga för mycket värme) utan att låsa bromsarna, tar ett tag att hitta balansen. Förhoppningsvis gör det mig till en bättre förare långsiktigt. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Då har jag varit till Johan Landegren på Däckspecialisten i Köping för att väga M3:an, blev en positiv överraskning! Det finns mer vikt att plocka ur bilen också (passagerarstol/underrede/bälte, byta ut standardbatteriet, lättare fälgar...), lite framtung är den men det är inte konstigt.
Vikt utan mig i och med ca 20 liter bensin: Vikt med mig i: Cross: _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Kommer hända lite grejer inför nästa år på M3:an som kommer förbättra väghållningen, i samarbete med Wiborg Engineering.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Har börjat beställa lite grejer till M3:an inför nästa år med (mestadels) fokus på driftsäkerhet. Har kommit ett par paket redan.
Adaptrar till Porsche Boxster S/911 Carrera ok bak: Ny högtrycksslang till Vanosen för att ersätta det bockade originalröret i stål som kan spricka med tiden p.g.a. vibrationer/utmattning. Plugg för att ta bort oljetermostaten och en svarvad fattning till övertrycksslangen på kylarslangen (original är i plast och blir spröd med tiden). Ej med på bild är en Viton-packning till CPV:n också. Ny vattenpump från Vaico med aluminiumimpeller, ny spännare och löprullar. Ett par extra tändspolar och en uppsättning med tändstift. Ny packning till oljefilterhuset (råkade få med 2 på bild men 1 är till Z3:an). _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Tack! Liveryn kommer få sig en mindre facelift till nästa år, men i grunden kommer den vara densamma. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Hämtade ett paket i fredags innehållandes Porsche Boxster S/996 ok och 2 uppsättningar race-belägg som jag köpte av GustafB (tack!). Då slapp jag ta Z3:ans ok eller köpa nya belägg bak, win win!
Nu väntar jag bara på paket från Addiction Motorsport och Turner Motorsport sen finns det att göra under vintern. Sen kommer det så klart ett större paket från Wiborg också, ska bara plocka ner dämparna/spindlarna för att skicka ner dom. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16 >> 254 besök senaste veckan (67194 totalt) |