Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En expert på internet sa... (bromsbelägg)
<<   1, 2, 3
2710 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Magnetbroms och regen är ju egentligen samma sak. Bara att man "kortsluter" med lägre elektrisk impedans i den ena. Eller har jag missförstått något?
Regen ger ju el i elmotorn som skickas till batteriet.
Magnetbroms ger virvelström i en ledande (ickemagnetisk) skiva som ger värme i den skivan.

Jag kan på tok för lite för att veta om regen kan ge ABS-liknande bromseffekt vid motorvägsfart, och gissade att en magnetbroms skulle kunna hjälpa till innan man måste gå vidare till friktionsbroms (sen vet jag inte vad regen gör om batteriet är fullt).
Summan skulle ju i mitt huvud kunna ge ett bromssystem utan rostande material även om rostfria friktionsskivor ger lägre friktion (och i förlängningen mycket lägre serviceintervall, men varför vill nån ha det).
Men allt som man kan pussla ihop med Googleträffar och StackOverflow behöver ju inte vara en bra idé

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Magnetfält som ger elektriska strömmar i elektriskt ledande material. I ena läget kortsluter man alla strömmar direkt där de uppstår. I andra så tar man till vara på ström/spänning/energi.


Om du tar bort isoleringen på en del lindningar på en generator så blir det snarlikt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Någon som verkligen vet får gärna bekräfta men jag tror att regen bara klarar upp till ca 0,3g, därefter behöver energi tillföras för större deccleration.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Johan Samson skrev:
Någon som verkligen vet får gärna bekräfta men jag tror att regen bara klarar upp till ca 0,3g, därefter behöver energi tillföras för större deccleration.


Min 9 år gamla gamla laddhybrid med 16kW batteri kan köra 60kW regen maximalt. Regen minskar i lägre hastigheter (bla.a. då deccelleration blir högre).

såvitt jag förstår är det inte G-kraften som sätter gränsen utan omfomaren och batterierna. En modern batteribil kan säkert svälja betydligt mer.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Magnus Thomé skrev:
Magnetfält som ger elektriska strömmar i elektriskt ledande material. I ena läget kortsluter man alla strömmar direkt där de uppstår. I andra så tar man till vara på ström/spänning/energi.


Om du tar bort isoleringen på en del lindningar på en generator så blir det snarlikt


Magnetbroms för fordon har funnits i många år, men mest för tyngre fordon. Telma retarder är vanligaste systemet och sitter oftast på kardanaxeln. Den är till för att spara på friktionsbromsar och funkar mha virvelströmmar.


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



En kommentar om racebelägg och bromsdamm. Av en slump så sålde min lokala bilhandlare två av mina gamla bilar samtidigt så jag var och kollade på dom för att se hur de sågv ut efter att någon Annan Haft bilarna i 1-2 år. Båda bilarna var trackday preppade av mig med pfc 331.

Dom av min förvåning då båda bilarna hade helt förstörda fälgar där bromsdammet frätt upp hela fälgbanan. Har aldrig sett nåt liknande! Har de inte tvättat av fälgarna då ordentligt efter bankörning? Är det andra belägg som är lika aggressiva?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Regen funkar typ inte alls med fulladdat batteri, iaf om man inte har toppbuffert i batteriet då batteriet inte kan ta emot höga effekter när det är nästan fulladdat. Men det minskar ju bromsbehovet rejält vid lugn körning.

Angående racebelägg så tycker jag de funkar rätt okej för gatkörning, okej att de behöver nån inbromsning för att börja ta ordentligt men första inbromsningen fungerar om än med högre pedaltryck än varma belägg.

Däremot har jag skrikproblem, dock har jag inte plattorna bakom belägget så det kan man ju testa med. Men jag tycker inte PFC08 dammar så farligt eller sliter skivor så farligt. Mätte mina gamla skivor som jag hade kört från 2017-2020 och de var bara slitna nån tiondel. Sen har jag iofs inte kört enormt mycket men några banträffar och endel gata.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

iqbad skrev:
En kommentar om racebelägg och bromsdamm. Av en slump så sålde min lokala bilhandlare två av mina gamla bilar samtidigt så jag var och kollade på dom för att se hur de sågv ut efter att någon Annan Haft bilarna i 1-2 år. Båda bilarna var trackday preppade av mig med pfc 331.

Dom av min förvåning då båda bilarna hade helt förstörda fälgar där bromsdammet frätt upp hela fälgbanan. Har aldrig sett nåt liknande! Har de inte tvättat av fälgarna då ordentligt efter bankörning? Är det andra belägg som är lika aggressiva?


Hur skall dom som köpte dina bilar veta att bromsdammet är aggressivt? Det är inte självklart för de som inte har den kunskapen.

_________________
Johan B
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



blixten skrev:


Hur skall dom som köpte dina bilar veta att bromsdammet är aggressivt? Det är inte självklart för de som inte har den kunskapen.


Nej det är ju inte så lätt att veta, jag hade bilarna i över ett år och körde ofta på bana och jag såg aldrig någon korrosion på nån av dom. Så jag visste ju inte ens om det själv! Har har haft pfc08 också på andra bilar i många år utan problem. Tycker inte jag varit så noggrann och ofta har det gått nån vecka efter en trackday innan jag tvättat bilen.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



iqbad skrev:
blixten skrev:


Hur skall dom som köpte dina bilar veta att bromsdammet är aggressivt? Det är inte självklart för de som inte har den kunskapen.


Nej det är ju inte så lätt att veta, jag hade bilarna i över ett år och körde ofta på bana och jag såg aldrig någon korrosion på nån av dom. Så jag visste ju inte ens om det själv! Har har haft pfc08 också på andra bilar i många år utan problem. Tycker inte jag varit så noggrann och ofta har det gått nån vecka efter en trackday innan jag tvättat bilen.


Vi körde PFC på våra långloppsbilar och det gick absolut inte att tvätta bort beläggavlagringar på fälgarna, efter race.
Aluminiumfälgarna rostade.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Tidigare PFC-belägg var riktigt elaka minns jag från tiden med den blåa M3an. Hade fälgar som absolut inte gick att få bort det på utan att slipa ner och lacka om. Men PFC08 har aldrig varit problem med att få bort dammet från för egen del, tvärtom. Har kört PFC08 året runt i flera år

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
En expert på internet sa... (bromsbelägg)
<<   1, 2, 3
2710 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande