Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
24 besök senaste veckan (135924 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Låg mängd/tryck på köldmedlet? Kanske behövs toppas upp och leta efter läcka fram åt islossningen

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Martin, Panasonic pumpen är till boningshuset, (som funkar precis som vanligt som tur är)

De som sitter på båda våningarna i garaget är Julas Qlima. Dem har ju klarat flera vintrar hittills (monterades sommaren 2017)
Minns ej nu exakt men har för mig det va första vintern 17-18 som det var lika idiotkallt några veckor i sträck, även den gången började de "brumma" och lät ansträngda,
men den gången blev det mildväder vid något tillfälle så jag kunde spola bort isen . Denna gång verkar det vara mer ihållande kyla.

Diselkanon hade vart bra om det inte vore för att den nedre sitter typ 2.5 meter upp. Å den övre på säkert 4 meter.

Kanske skulle räcka att hänga emot en liten byggfläkt med några filtar runt eller en pressenning, men avvaktar lite några dagar.

Visst kan det börja bli dåligt med gas i någon av dem, men de har ju brummat lite även tidigare år, men inte vart såhär många minusgrader flera månader i sträck förut.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Kanske ska uppdatera.

Stängde av pumpen några dagar, men slog på den sen igen. Dånar rätt mycket igen inomhus, men sen gick jag ut runt på baksidan där utedelarna är. Och där lät det precis som vanligt. Så min slutsats är att det nog blir nån form av resonansljud i väggen, (utedelen står på konsoller stumt monterade på vägg)

Testade att sänka lvp till 18 grader, och då slutar det nästan helt att dåna.

Så nu har jag den inställd på 18 grader istället plus en liten elradiator (750watt) Då blir det normal temp och inget störande ljud.

Kanske kan dra slutsatsen att jag borde skaffa dem där gummikuddarna till utedelen trots allt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



knotan skrev:
Kanske kan dra slutsatsen att jag borde skaffa dem där gummikuddarna till utedelen trots allt.

Det är inte dumt med gummikuddar mellan fästet på väggen och utedelen.
thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Får tyvär säg att nu när den här extrema värmen slagit till, så visar sig problem med qlima pumpen på övervåningen.

Minns att när jag monterade den ena, troligtvis denna, så lyckades jag inte få det helt rätt på första försöket med snabbkopplingen på slangen. Så det läckte ut gas 1-2 sekunder.

nu när jagbhar inställt på tex 21 grader i nederdelen, garaget (närmare 35-40 utanför när solen är framme) så mäter jag luften i taket ovanför pumpen till ca 23-24. Luften som kommer ut ur innedelen är ca 7 grader.

Gör jag samma sak på övervåningen, så har jag 27-28 i taket, och ut ur innerdelen blåser 24-25 grader.

Det blir enorm iskoka på ena ledningen på utdelning trots att det är som sagt nära 40 grader. De jag talat med säger att det tyder på låg gasnivå, atöatt kompressorn pumpar som den ska men det räcker inte i mängd att fylla innerdwlen med den kalla vätskan. Vilket låter rimligt eftersom den inte verkar ge felkoder och pumpar bra värme om man sätter den på värme.

Ringt till flera olika kyl-företag i stan och omnejd men ingen vill ens komma och titta. En kunde montera en ny pumpar åt mig , men inte före vecka 28. Vilket är svårt att vänta på när det är nära 30 grader varmt i ungarnas sovrum.

Hittade slutligen en online webbshop som drivs som komplement till en mindre kyl-montörsfirma. Ringde å fick prata med ägaren som sa skulle gärna hjälpt dig men hans verksamhet är många timmar med bil från mig. Han skulle efter att ha förstått att jag var lite håndigare än gemene man, skicka en tub med rätt gas åt mig, lite o-ringar till snabbkopplingen, (troligt läckage från dessa) samt slang nanometer adapter för fyllning osv, så skulle han ledsaga mig över telefon, förhoppningsvis kommer sakerna med post-transport på tisdag.

Under tiden, medans det är orimligt varmt ute, och formelbilen står i släpet utanför garaget. Så passar jag på att måla garagegolvet, som jag hade bestämt att göra under sommaren.
Jag har fortfarande tyvär inte kunnat motivera kostnaden för att ta in firma för att slipa/polera eller lägga komposit.

Färgen får jag ju gratis via min far å det tar inte mer än ett par timmar att måla när man väl sätter fart. Så det får nog duga såhär några år till.




[/youtube]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Dom hade en rätt vettig support att ringa till märkligt nog, dom kunde även skicka ut reparatörer.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Cédric skrev:
Dom hade en rätt vettig support att ringa till märkligt nog, dom kunde även skicka ut reparatörer.


Ja jag blev oxå förvånad över detta. Men jag vill ha hjälp typ snabbt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Det gör nå så enorm skillnad med målat golv, thumbs up thumbs up

_________________
Benny Gustavson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Så var även skåpluckor nymålade i en något ljusare /klarare röd kulört. Torkar på plats hängade



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Klart man måste renovera upp garaget innan man tar tag i bilen. Din energi är makalös ! thumbs up
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Vart det epoxigolv?
Om så vilket märke körde du?
Du slipade inget alls?

Nyfiken då jag ska göra samma operation snart

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nej , eftersom farsan jobbar med industrifärg/lackering. så tog han hem nån överbliven burk ljusgrå/silver. Dock vanlig polyurethan. Dem säljer relativt lite epoxibaserat så det blir sällan några "överblivna" skvätter. (Dvs gratis)


Golvet ännu ej slipat, spolade och borstade av med rotborste och diskmedel dagen innan jag målade bara.
Även denna gång snabbfix som får duga som tillsvidarelösning.


Min plan är fortfarande att någon gång när jag hittar tid samtidigt som pengar och någon som kan göra det, att slipa/polera golvet så det blir relativt blankt utan färg som kan flagna.
Men det kan mycket väl bli några tillfälliga om-målningar före dess eftersom jag gör det gratis med polyurethan å det håller sig skapligt ljust något år

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jag hyrde en golvslip i två dagar här i sommar och slipade själv(jag har jobbat med det, men det är inte så jäkla svårt)
Det kostade 330kr....

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Då var det nog inte HTC 7stegs högblank polering eller

Jag är så jävla kluven över vad som är rimligt/bäst för pengarna.

Tills jag kommit i kontakt med rätt person så duger det gott för mig med en skvätt färg nån gång ibland.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Nej,, det var för att slipa så det räckte att få en fin målad yta.
Jag målade med 2k epoxi och det blev kalasbra.

Jag vill inte ha 'marmorliknande' yta, det blir lite mörkt, och inget ljus studsar upp från takbelysningen och sprider sig under bilen och varstans i garaget.

Förut så var golvet så skrovligt att hjul på horan och golvpallen trasade sönder.
Nu rullar de kalasfint.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Senaste som hänt då.

Farsans jobb ska bygga om lite och denna 4,2x4,2 crawford blev över.
Typ gratis mot avhämtning. Och då både motorpaket med fjädrar och wirear samt styrskåp blev bytt till nya grejer för ett år sedan va det ju bara åka å hämta.

Kommer få ta bort några sektioner på höjden och bygga igen portgluggen ca 60cm på ena sidan. Men gratis är.gott.

Sjukt smutsig och dammig men i övrigt är den hel och servad osv som den bör.

Lär ju inte sättas upp innan sommaren såklart, men tanken är väl att montera upp. Byta panelen till höger så man får igen hålet, och måla den vit utvändigt



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Porten har ännu ej monterats
Får väll bli under sensommaren, det har vart för varmt att arbeta utomhus, och även vart lite för mycket annat att styra med.
Måste ju liksom börja med att röja undan i verkstaden för att ha plats att jobba med porten.

Sen ett annat litet sidoprojekt jag skjutit på ett bra tag men nu tagit tag i.

Det började väll igentligen med att jag fick påminnelse om att det är dags att uppdatera mitt elabonemang. , och som det verkar så har ju liksom fastpris ändrats från mina tidigare 60 öre till 440 öre.
Med det sagt så har jag bestämt att istället testa SPOT-pris.

Och då könde jag att nu detta år så är det inte hållbart att inte använda ved-värmning av huset i större utsträckning än tidigare.

Så ut då måste jag ta mig i kragen och såga upp några björkar bredvid tomten som blåste omkull förra året.
Och den där vedklyven jag tänkt köpa , dock finns ju inget i min önskade prisklass att få tag på längre.
Då slog det mig att jag ju borde kunna göra klart min elektriska hydraulpress som jag har alla delar till ligger. Och bara göra en kniv till den att dela de tjockaste klossarna med.

Blir uppgradering från 50mm kolv och typ 25cm slag, till 80mm kolv med 50vm slag.
Pumpen och pumpmotorn är nog igentligen i minsta laget. Men å andra sidan så borde jag inte behöva använda 200 bar , 100-150 bar tex borde räcka . Iallafall tills vidare .




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
24 besök senaste veckan (135924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande