Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
mjukvara/manual till MBE 912v3 ECU?
2828 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hej!

Vi har köpt en färdigmappad motor med MBE 912v3 sprut.

Jag undrar om någon kan ge mig tips om var jag kan hitta mjukvara alternativt manualer? Sprutet är ganska simpelt: ett 32kB EPROM, Alpha-N, batch-fire spridare, wastefire tändning. Ingen MAP- eller lambda-sensor.

Egentligen är jag mest ute efter adresser för mappar i EPROM:et då jag gärna skulle vilja läsa ut mappar ur chippet för att kunna överföra dessa till MegaSquirt när/om något ändras eller sprutet går sönder (tydligen händer det ibland att spridarstegen går sönder).

Tydligen kan man koppla RS232 till sprutet och "fråga ut" innehållet för varje EPROM-adress, men utan att veta vilka adresser mappar ligger på så är sådan dump oanvändbar

Tack på förhand!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Edit:

Hittade en mjukvara som heter Easimap som ska kunna läsa MBE-dump. Förhoppningsvis kan jag få den att prata med 912:an över serieport (om den klarar av så gammal modell)...måste bara hitta en gammal laptop med ett riktigt COM-port.

http://www.sbdev.co.uk/Engine_Management_Systems/ECU/Easimap6_Download . . . .

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du programmeringskabeln mellan sprut och box?
Den har lite jox i sig samt att den är switchad (ircc)
Finns ritningar på nätet har jag sett.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Har inte kabeln men får väl löda den. Den ska innehålla två motstånd, 1.0kohm och 1.05kohm med toleransen 0.1%...dessa är lite svåra att få tag på. Hur viktigt är det att ha exakt denna tolerans tro?

Här är kabeldiagram:
http://www.sbdev.co.uk/Engine_Management_Systems/ECU/Serial%20mapping% . . . .


Enligt rykten på nätet ska man använda Easimap 5, konfigurera för 967BA47E (då 912 inte finns i den), och ladda ner PROM:en i binärformat.Så länge man inte pillar på något som inte ingick i 912 så ska det funka.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hmm...SBD Motorsports (som säljer MBE i England) svarade på mitt mail och sa "det är omöjligt att plocka ut mappar från EPROM:en på 912v3".

Jag får väl prova ovanstående trick och låstas att det är 967BA47E.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



beepbeep skrev:
Har inte kabeln men får väl löda den. Den ska innehålla två motstånd, 1.0kohm och 1.05kohm med toleransen 0.1%...dessa är lite svåra att få tag på. Hur viktigt är det att ha exakt denna tolerans tro?


Det är väl inte toleransen man är ute efter egentligen utan noggrannheten i resistans. En noggrann mätare och ett knippe enprocentare borde lösa problemet, alternativt får du seriekoppla några lågohmare och justera.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

beepbeep skrev:
Har inte kabeln men får väl löda den. Den ska innehålla två motstånd, 1.0kohm och 1.05kohm med toleransen 0.1%...dessa är lite svåra att få tag på. Hur viktigt är det att ha exakt denna tolerans tro?


Nu var det ett tag sedan jag hade MBE, men pin 4 & 5 på mappingpluggen är +5v och GND, pin 6 och 7 är ignition/fuel.

Tror du utan problem kan använda två 1.0k motstånd, det handlar bara om att få lagom nivå på pin 6 & 7 för att inte Easimap ska få spel om nivåerna flyter.

Pin 6 och 7 används när man har en mappingbox, två pottar där man live kan justera ignition/fuel och dunka in dem i tabellerna när man är nöjd. Om jag inte minns fel så måste man aktivera mappingbox i Easimap, annars bryr den sig inte om nivån på pin 6/7.

_________________
Johan H
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Johan H skrev:
beepbeep skrev:
Har inte kabeln men får väl löda den. Den ska innehålla två motstånd, 1.0kohm och 1.05kohm med toleransen 0.1%...dessa är lite svåra att få tag på. Hur viktigt är det att ha exakt denna tolerans tro?


Nu var det ett tag sedan jag hade MBE, men pin 4 & 5 på mappingpluggen är +5v och GND, pin 6 och 7 är ignition/fuel.

Tror du utan problem kan använda två 1.0k motstånd, det handlar bara om att få lagom nivå på pin 6 & 7 för att inte Easimap ska få spel om nivåerna flyter.

Pin 6 och 7 används när man har en mappingbox, två pottar där man live kan justera ignition/fuel och dunka in dem i tabellerna när man är nöjd. Om jag inte minns fel så måste man aktivera mappingbox i Easimap, annars bryr den sig inte om nivån på pin 6/7.


Tack för tipsen! Dock är det märkligt att de skulle använda just 1.05k och 1.0k med 0.1% tolerans? Jag får helt enkelt "sortera" några 1k motstånd med ohmmeter och lägga till en 50-ohmare i serie

Om jag har förstått rätt kan Easimap inte göra mycket annat med detta ECU än dumpa hela PROM:en i binärformat. Sen får man tolka dumpen som annat sprut för att komma år soppa- och tändningstabellen.

Jag skulle gärna vilja kopiera värden och lägga i de i Megasquirt eller modernare MBE, då mapparna kommer att bli fel så fort något ändras (kamtider, spridarstorlek eller t.ex. avgasmottryck).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



beepbeep skrev:
Jag skulle gärna vilja kopiera värden och lägga i de i Megasquirt eller modernare MBE, då mapparna kommer att bli fel så fort något ändras (kamtider, spridarstorlek eller t.ex. avgasmottryck).
Är det verkligen värt jobbet.
Att få till en startpunkt och tuna in bränslet med MS/TS tar ju inte direkt lång tid.
En riktigt optimal tändningstabell är ju iofs lurigare, men att lura ut förtändning vid max effekt går ju på annat sätt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
beepbeep skrev:
Jag skulle gärna vilja kopiera värden och lägga i de i Megasquirt eller modernare MBE, då mapparna kommer att bli fel så fort något ändras (kamtider, spridarstorlek eller t.ex. avgasmottryck).
Är det verkligen värt jobbet.
Att få till en startpunkt och tuna in bränslet med MS/TS tar ju inte direkt lång tid.
En riktigt optimal tändningstabell är ju iofs lurigare, men att lura ut förtändning vid max effekt går ju på annat sätt.


Du har en poäng där. Jag har bredbandslambda och kan troligtvis mappa bränslet själv relativt fort.
Men motorn är mappad i riktig motorbromsbänk och ganska hårt trimmad (130 literhästar vid cca. 8400 varv, 11.7 i komp) så det är tändningstabellen som är speciell och värd att "kopiera över" då det ligger en del jobb bakom den.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 46



http://www.oddified.com/mbe912.php
Här kanske hjälp finns.

Annars är det säkert Easimap 4 du ska använda.
Jag kanske har det på ngn dator.
Annars tror jag att det fanns på ngn dold download sida på ENEM.


Niklas

_________________
Niklas Rosenberg
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hej Niklas!

Tack för tipsen! Jag har laddat ner Easimap 4.14d men 912 förekommer inte bland konfigurationerna man kan ladda in för att komma igång?

Ska man använda en annan konfigurationsfil eller bör man ha specifik 912v3-fil?

Mvh,
Goran


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Jag väcker tråden till liv, det är snart dags att starta motorn (det tog bara 7 år).

Jag håller på bygger en RS232 mappningskabel och ska försöka prata med sprutet mha Easimap 4 för att ta ut tändningsmappen. Sen är planen att byta ut detta mot MaxxEcu så fort som möjligt efter uppstarten.

Enligt Interwebz kan man ta ut tabellerna på detta viset:
"use easimap 5;- config for ecu 967BA47E, download the eprom in binary (don't use hex) and open,
adjust what you want/need to adjust, save and blow a blank eprom. "

Jag har beställt en PROM-läsare också, ifall det inte fungerar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Jag fortsätter min monolog här.
Det gick inte att "prata" med sprutet via RS232 via varken EasiMap4 eller 5.
Så jag plockade ut EPROM:en, stoppade in den i en EPROM-läsare och dumpade innehållet till binärfil. Sedan läste jag in filen i EasiMap 5.5 (genom att låstas att det är en 967BA47E).

Då kunde jag se mappar. Jag fick ut soppamap, tändningsmap, TPS map,kallstartsanrikning och trigger offset. Thats it.

Slutet gott allting gott.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Jag har en allmän fråga: bränslemappar är i milisekunder. Jag skulle vilja räkna ut duty-cycle på spridarna, men det jag inte förstår är om öppettider i ms räknas per motorvarv eller per förbränningscykel (två varv)?

Om det är per motorvarv är spridarna redan maxxade. Om det är per två varv så finns det marginal kvar. Vad betyder t.ex. 8ms vid 8000 RPM i Easimap 5.5? 50% eller 100% duty cycle?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
mjukvara/manual till MBE 912v3 ECU?
2828 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande