Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Storlek på intercooler
2 besök senaste veckan (5446 totalt)
Henningsson
Halmstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 39


Trådstartare
Storlek på intercooler

Håller på med ett turbobygge... Någon som har en formel eller motsvarande för att räkna ut vilken volym/storlek jag behöver på laddluftkylen?

_________________
/Fredrik Henningsson
- Halmstad
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Re: Storlek på intercooler

Peke skrev:
Håller på med ett turbobygge... Någon som har en formel eller motsvarande för att räkna ut vilken volym/storlek jag behöver på laddluftkylen?


Ett bra recept brukar att kolla hur stor man får plats med, sen försöker man få in lite större.

Här står det kanske något om detta: http://www.bellintercoolers.com/

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 76



Det stämer bra det att så stor som möjligt! en liten regel man kan försöka att eftersträva är att om du kommer att ha högt laddtryck (liten motor) så ska du ha en bred och tjock IC men den behöver inte vara så hög (ger bättre kyling) och om du har lågt laddtryck (stor motor) så ska den vara hög och tjock men inte så bred (bättre flöde)

_________________
Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



Borde man inte räkna på hur stor IC man ska ha till vilken effekt man har i motorn/vill ha?
Har man en jättestor IC så borde man ju få större lagg efter som det blir mer volym att trycksätta mellan turbon och cylindrarna. Kanske är helt ute och cycklar här?

_________________
Emil Rehnfors
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



T08R skrev:
Borde man inte räkna på hur stor IC man ska ha till vilken effekt man har i motorn/vill ha?
Har man en jättestor IC så borde man ju få större lagg efter som det blir mer volym att trycksätta mellan turbon och cylindrarna. Kanske är helt ute och cycklar här?


Nja,
det är väl mer korrekt att kolla på vad man har för turbo och hur pass varm luft den pumpar eftersom det är det man kyler ner, en effektivare IC ger lite mer effekt men det är viktigare att ha rätt turbo för bygget.

Det stämmer att ju större volym man har desto mer lagg blir det, frågan är om det är märkbart i praktiken,
sen är rören oftast större orsak till lagg än själva IC:n.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Puppe skrev:
Det stämer bra det att så stor som möjligt! en liten regel man kan försöka att eftersträva är att om du kommer att ha högt laddtryck (liten motor) så ska du ha en bred och tjock IC men den behöver inte vara så hög (ger bättre kyling) och om du har lågt laddtryck (stor motor) så ska den vara hög och tjock men inte så bred (bättre flöde)


En bredare IC är sämre än en tunn på det sättet att luften som kyler flänsarna värms upp gradvis. Men den kyler ju effektivare än en tunn med samma area i luftströmmen.

Det går att räkna på vilken IC man ska ha. En IC är inte något annat än en helt vanlig motströms värmeväxlare (lite förenklat).
Med Luft-Luft som arbetsmedium.

Vet man vilken turbo man har och laddtrycket vid ett varvtal kan man räkna ut temperaturen i kompressorns utlopp. (Eller så kan man mäta det)
Förutsatt att man har ett diagram över turbon man använder.

Sen räknar man på vilken temperatur man får ut ur IC:n med hjälp av några fina formler

Då får man vilken temperatur man kan förväntas ha i insuget.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
Storlek på intercooler
2 besök senaste veckan (5446 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande