Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 21, 22, 23   >>
293 besök senaste veckan (31270 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



2fast4u skrev:
Du verkar ha lite lätt toe out på lyktorna också.



Sen ett tips på ett enkelt verktyg för att kolla Toe, ett lagom långt rör med fastsvetsade muttrar i bägge ändarna
sen har med en typ av sådan i bägge änderna på röret

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Bilen gömmer sig nästan i sällskapet...


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Sista passet på ett lugnt utvarv för att inte bygga motorstemp...


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Va?? Nää??

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550



Dom där ska inte köras lugnt. Dom är inte gjorda för det.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Mantorp.en dag som började tidigt med att åka och hämta släp, åka hem och lasta släp och sen tre timmar i bil med farthållaren påslagen.

Något förföljde oss...


När vi kommit fram och började fundera på hur det funkade så såg vi detta, en bra början.


Efter avlastning så var det dags att äta, sämre utsikt kan jag ha (men maten var inte i nivå med utsikten denna dag).

Lärdom: Huvudströmbrytare är bra, mindre bra är när handtaget skakat ut brytaren så man får leta igenom bilen efter vart den har tagit vägen.

Jag ser ju nästan taggad ut...

Däcken blev tappade på luft, nu skulle det hållas stenkoll på sånt efter varje pass!

Tanken var att börja långsamt, få upp temp i växellåda, diff, däck, bromsar, mm, i ett lugnt och lagom tempo. Funkade det? Nä...
Det är ju för kul att köra.
Så minnet från första passet är att bilen håller i bra, Mercedeskombi är snabb, bromsarna fungerar bra, Marcus kör som en kratta och är överallt och harvar. Hålla spår? Nja, så blev det inte utan yvigt kört med massa konstiga spårval.

Så vad lärde jag mig mer på första passet?
Det var gott om plats, jag låg mestadels för mig själv och kunde hålla mitt eget tempo.
Höger bakspegel ser jag inget i.
Värmeproblem, kyltempen sticker efter några varv och sen får det bli nåt eller några kylvarv innan det är dags att stå på igen.
Det härmed att ha disciplin, spårval, mm, var inte min starka sida.

Jag körde på 3'an och 4'an hela varvet förutom på långa rakan. Varvstoppet är 6000rpm och det hade gärna fått vara lite högre. På startrakan åker 4'an i halvvägs ner mot huvudposteringen, 3'an åker i i inbromsningen till startkurvan, sen åkte 4'an i innan Parisern och in inbromsningen till Parisern åker 3'an i igen, efter knixen åker 4'an i några sekunder innan inbromsningen när 3'an åkte i. På långrakan åker 5'an i ungefär vid tidtagningsskyltarna och då upphör accelerationen känns det som. 3'an åker i vid Mjölby och halvägs upp i backen måste 4'an i för att sen slå i 3'an vid inbromsning för krönet.

Innan jag hoppade i bilen drog jag igång Racechrono på mobilen och stoppade i fickan för att kunna titta på efteråt:

Någon gång skall jag lära mig att titta på loggarna, jag litar inte helt på Racechrono men kan väl iaf ge en indikation på tider och farter.
På hela dagen såg jag aldrig hastighetsmätaren mer än strax över 190, men Racechrono visade gott om tider på 195km/h, två på 197km/h och efter att ha tittat på varv med mindre bra totaltider hittade jag två där den loggat 199km/h. Så nära...
Startrakan hade hastigheter på 152-157km/h första passet säger Racechronoi

En studie i hur man kan ta en kurva, nummerplåten är borta för att kunna komma åt bogserbandet jag gjorde (har absolut inget med att nummerplåten blev dubbelvikt när den skulle upp på släpet och enklaste sättet att få upp bilen var att ta bort den ).




En sjua, två sjua



Madeleine gick upp på taket:



Hela första passet om någon vill plåga sig igenom dåliga spår och ambition som inte står i paritet med talang (en sjua syns då och då, en Porsche släpper ut rök på slutet, mm). Efter att ha sett kyltempen slår jag av på slutet.



Resten av dagen får komma senare, men för den uppmärksamme som läste vad jag skrev om Racechrono så kan jag visa det här från ett senare pass så länge.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Gjorde jag vad jag tänkt mellan pass 1 och två? Höll jag koll på däckstryck, mm? Nä, såklart inte.

Istället tittade jag till motorn, funderade på värme och sätt att få ner den, mm, mm. Pratade med trevliga sju-åkare (hej och tack! ) och fick en tips på att fundera på vart luften tar vägen genom insläpp/utsläpp. Kanske det stora hålet i V8-huven inte är så bra? Det tejpades iaf igen för att se om det gör skillnad, snabbt att göra och snabbt att ta bort om det inte ger resultat:


Körningsmässigt vet jag inte om jag gjorde så mycket bättre, jag hade bättre koll på kyltempen iaf och slog av då och då. Jag funderade även på ingången i parisern, den har jag alltid tyckt är svår. Ofta tar jag för tight spår i början och tappar fart genom hela parisern och ner mot knixen, men när jag väl får till det märker jag direkt hur mycket mer fart jag får med mig. Tur jag har något att jobba på.

Så här kan det iaf se ut






Lite kortare klipp:





Hela passet:


5 minuter in syns lite andra bilar.
Vid 10:30 kommer en sjua och blåser förbi

Kul var det, även om kyltempen tar ner det en del och behöva slå av då och då.

Racechrono visar på följande varvtider, tror inte jag litar på det för två-tre varv har blivit ett.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Tittade jag till däckstrycket efter andra passet? Nä...
Istället tittade jag till motorn, skruvade åt slangklämmor som fuktade och allmänt kollade igenom saker kring motorn.

Jag blev även upplyst om det stora haveriet på bilen så långt på dagen:


Tredje passet fick Madeleine åka med, har hon gått upp tidigt, varit med och hämtat släp, mm, så är det klart!
Hon hade sett framför sig en lugn upptrappning av farten så hon kunde vänja sig, synd att vi inte pratat om det.
Men en sjua framför sig så är det klart att det bara är att försök haka på och lära sig. "Någon" sa efteråt att hon aldrig varit så övertygad om att hon skall dö som i slutet på rakan och i ingången till parisern första varven. Lärdom: Kommunikation av förväntningar är bra om det sker innan start.

Hela passet:



Mycket kylvarv fick det bli också.

Med passagerare sattes också det snabbaste varvet för dagen, hela 11 sekunder snabbare än det näst snabbaste. Hur var det nu med att lite på Racechrono?

Nu tror jag att bilen kan gå snabbare, men inte så snabbt på den dagen med den föraren bakom ratten.
Jag har inte grävt i loggen i varför det ser ut som det gör pga bristande kunskap, men det får väl åtgärdas.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Hjälmen hade jag problem med i farter vid ~130km/h tidigare, men med påklistrade spoliers fram och bak tillsammans med att när jag satte tillbaka skalstolen tog jag bort distanser så att den hamnar ~40mm lägre så hade jag inga problem. Det var någon gång på första passer jag reagerade lite men sen inte på hela dagen.
Det jobbiga var att hitta var den bakre spoliern skulle sitta, det finns en dålig bild på från Sparco i Japan som visar någotsånär.

Fjärde passet, det sista...
Jag gick bort och frågade hur körninge skulle gå till sista halvtimmen, fick reda på att blå och röd grupp körde tillsammans i 15min med start 1600. Det var ju om typ tre minuter! Så med lite stress tog jag på mig hjälm, hoppade i bilen och körde mot starten för att komma ut.

Denna gången var tanken att köra städat men försöka sätta en bra tid. Utvarvet gick riktigt lugnt för att inte bygga temp i motorn, jag såg ingen bil bakom mig och ingen framför mig så det var ju toppen! Uppe innan hårnålen gick det riktigt långsamt för att kunna koncentrera mig på depåkurvan och få mycket fart med mig. Gasade på innan kurvan och i utgången på den så spann bilen runt som på glansis. Så jäkla mycket tog jag inte i!
Iaf så rullade jag baklänges ut mot kanten, fick stopp och la i 1'an för att köra vidare. När jag kommit 3 meter så kom det ett stort rökmoln ur pannrummet framför mig så jag slog av motorn direkt och rullade in till muren. Där fortsatte rökmolnet samtidigt som det började komma läten som ingen människa borde höra...
Då gick det upp för mig vad som gått snett när jag tittade på instrumentpanelen med tempmätaren i topp och alla strömbrytare i av-läge.

Jag har en rutin att innan jag åker iväg efter en start säga "upp, upp, ner, ner" och titta på strömbrytarna, dvs vattenpump på, IC-pump på, helljus av, parkeringsljus på (ser ju mycket bättre ut än halvljus ). Men i stressen att komma ut på banan så glömdes något bort.
Det var bara att slå på strömbrytaren till vattenpumpen, hoppas på det bästa och invänta bärgning. De som stod vid muren upplyste mig om att det rann mycket från bilen ner på marken.

Räddaren i nöden!


Bilen bogserade fram till trailern, efter att den svalnat och fått i sig vatten så kördes den upp på trailern.
Det verkar inte vara någon olja i kylvattnet iaf, oljebyte skall göras och komptest likaså. Den varmkörde lite i garaget idag utan missljud och den byggde tryck i kylsystemet iaf. Med lite tur kanske den har klarat sig.
En sak till att fixa i vinter, idiotsäkert (dvs Marcussäkert) kylsystem, kanske läge att skaffa större pump från Davies-Craig tillsammans med deras controller så behöver jag inte komma ihåg brytaren.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Kul att läsa en utförlig "racerapport"

Vill minas att Ricky haft rätt mycket problem med Davies Craig-pumpar på Mazzarinen. Kan vara värt att läsa igenom slutet på den projekttråden innan du plöjer ner pengar

/Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Marcus Gustafsson skrev:
Jag har en rutin att innan jag åker iväg efter en start säga "upp, upp, ner, ner" och titta på strömbrytarna, dvs vattenpump på, IC-pump på, helljus av, parkeringsljus på (ser ju mycket bättre ut än halvljus ). Men i stressen att komma ut på banan så glömdes något bort.

Ett tips: På min Westfield hade jag också elektrisk vattenpump, monterad i chassit och när jag byggde den var jag klart nojig att jag skulle glömma slå på pumpen. Jag "vände på knapparna" till vattenpumpen och kylarfläkten, så att säga. Med andra ord så är pump & fläkt PÅ om säkerhetsspärren är nedfälld. Röda och gröna små dioder visade om fläkt/pump var på eller av. Man måste alltså aktivt slå AV pumpen/fläkten och gör man ingenting är den på.

På denna bilden så är med andra ord vattenpumpen, som är den högra knappen, PÅslagen. Den vänstra, med skärmen uppfälld, är tändningen. Längre ned till vänster sitter brytaren för kylarfläkten, kopplad på samma sätt. Min vana var att alltid slå ned alla knappskärmar då jag parkerade (eftersom jag slog av tändningen så).

Edit: Lite bättre bilder:
Här är alltså allt, PÅslaget: Tändning (står uppfälld), vattenpump och fläkt (Står båda nedfällda, vilket är PÅ)


Här är tändning och vattenpump på, men kylfläkten av (uppfälld och avstängd)


Helvete vad blöt jag var den helgen......

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550



Varför inte koppla så att vattenpumpen är i gång när motorn är det?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



2fast4u skrev:
Varför inte koppla så att vattenpumpen är i gång när motorn är det?


Precis min tanke, mer "idiotsäkert" är svårt att få.

Sätt ett relä som styrs av oljetryckslampan så är du safe. För skulle du få problem med oljetrycket så ger det större problem än att motorn skulle råka gå lite varm
(eller med samma styrning som bränslepumpen så har du en direkt styrning av vattenpumpen när motorn är igång)

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550



Figgz skrev:
.... "idiotsäkert" är svårt att få.

Det räcker om det är Marcussäkert

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



2fast4u skrev:
Figgz skrev:
.... "idiotsäkert" är svårt att få.

Det räcker om det är Marcussäkert



Tomato, potato... eller vad hette det

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

2fast4u skrev:
Figgz skrev:
.... "idiotsäkert" är svårt att få.

Det räcker om det är Marcussäkert


DET är en nivå svårare

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



2fast4u skrev:
Varför inte koppla så att vattenpumpen är i gång när motorn är det?

För att elektrisk vattenpump ofta körs utan termostat. Det kan ibland med andra ord vara ganska kinkigt att få upp temp i motorn kalla dagar. Så möjligheten att kunna stänga av pumpen och varmköra motorn (tänk Track day i början av april) är väldigt bra att ha.

Ibland lägger man till en temp-sensor som slår av och på pumpen, men de är inte alltid helt pålitliga.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Torkel K skrev:
2fast4u skrev:
Varför inte koppla så att vattenpumpen är i gång när motorn är det?

För att elektrisk vattenpump ofta körs utan termostat. Det kan ibland med andra ord vara ganska kinkigt att få upp temp i motorn kalla dagar. Så möjligheten att kunna stänga av pumpen och varmköra motorn (tänk Track day i början av april) är väldigt bra att ha.

Ibland lägger man till en temp-sensor som slår av och på pumpen, men de är inte alltid helt pålitliga.


Varför kan man inte lita på den sensorn?
För det är väl samma sensor du litar på om du ska slå på den manuellt om du inte bara chansar?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Koppla inte relä via bränslepumpens relä. Det slår ifrån vid tex motorbroms och du lär ju behöva kyla även då om du redan nu ligger på gränsen. Oljetrycket kan styra och sen kan man ha en brytare som slår ifrån gömd under ett lock eller liknande

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Figgz skrev:
Varför kan man inte lita på den sensorn?
För det är väl samma sensor du litar på om du ska slå på den manuellt om du inte bara chansar?

Nej, det är det inte.

Craig Davis (och även säkert andra) säljer alltså temp-sensorer som jordar vid ett visst temp-värde. Dessa kan användas för att styra en vattenpump. Detta är såklart inte samma funktion som en sensor för en temp-mätare från t ex Autometer, som ger linjär utdata beroende på temperatur.

Nu är det ett par år sedan jag byggde setupen på min Westfield, men jag blev bestämt rekommenderad att INTE använda mig av en sådan reglerade sensor för att styra pumpen, då de ansågs hålla låg kvalitet och inte helt sällan pajade. Detta styrktes av diverse googlande och surfande på BEC-forum och på Super7-forum. Om jag minns rätt spekulerades det i att de helt enkelt inte tålde vibrationerna från en motor, men naturligtvis måste sitta på motorn för att mäta rätt.

Inte så konstigt egentligen: Det globala behovet av de reglerade sensorerna är ju utan tvekan extremt mycket mindre än för de som ger indata till en vanlig temp-mätare. Så utvecklings- och test/verifieringstimmarna är nog ganska få.

Det är med andra ord säkrare att ha ett system där default är att pumpen startar så snart huvudbrytaren slås på, men med möjligheten för föraren att slå av pumpen de få gånger behovet finns..

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Härlig bil, kul tråd! Den där var på besök hos mig ett par veckor innan du slog till, jag landade till slut in på nåt helt annat... Välbyggd, var min reaktion, och jag är säker på att den är precis så underhållande som den verkar.

Marcus Gustafsson skrev:
Det ena ledde till det andra och efter att inte ha förstått så ringde jag han som vet allt, Dude. Han uttalade bland annat den här sanningen: "-Du vet om att man inte skall köpa en bil medans man håller på med ett projekt va?". Tur att jag är för dum för sånt.

Han är klok, den där Dude - eller har åtminstone gott om erfarenhet...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 21, 22, 23   >>
293 besök senaste veckan (31270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande