Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12 >> 19 besök senaste veckan (75604 totalt) |
Fundera på det där med genomslagsgummi igår ute i garaget.
Hur brukar ni andra göra med det? Enligt Herb Adams bok chassis engineering så tycker han att de ska vara kvar i rätt längd och på så sätt vara en en del av fjädringen som en progressiv fjäder. Lyckas inte hitta nya bakre stopp till min kadett. Biltema har konformade solida stop på ca 40mm men det känns som de blir väldigt hårda. Eller ska man sätta dit stopp på stötdämparna istället? |
||
Här finns det genomslagsgummin i PU https://supr.com/histomondial/opel/g
Jag köpte framvagnsbussningar därifrån för ett tag sen (som fortfarande ligger i kartongen) och det var inga konstigheter med betalning och leverans vad jag minns. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
||
Började bygga en momentarm igår och såg att det blir trångt. Som vanligt med denna bilen. Svårt att få in 3"system bredvid.
Hursom när jag låg under/bakom bilen och syftade så såg jag att fästena för volvo 240 övre momentstag passa rätt i fästena för fyrlinken som satt på bilen när jag hämta den. Så jag var bara tvungen att prova och helt plötsligt hade jag 4-länk. Det sparar massa jobb och massa plats. Kanske ska börja så. Det funkar ju rätt bra i en 240. De övre stagen är justerbara så jag kan ställa pinjongvinkeln. Men det sitter polyuretan i båda ändar av staget. Därav min förra fråga om man kan byta den ena mot gummi för lite trevligare bil. På bilden kan man se 4 länk fästet och att jag höjde golvet över kardanen lite. |
||
Angående fråga med bussningarna till fyrlinken så åkte ja med stål uniballs i bakkant och gummi fram i min 242a och de funkade utmärkt!
Lycka till! _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Ska man dra avgassystemet under eller över bakaxeln?
Över innebär ingrepp i golvet och flytt av tank och under är risk för skrap och betydligt mindre jobb. Hur ska man tänka? 3" och volvo 1031 bakaxel med 17" hjul är förutsättningen. |
||
Däckprofil spelar ju in en del med. Men antar man en vanlig profil så ligger väl hjul diameter runt 600mm. Axelröret är i krokarna av 100mm om jag minns rätt (kanske ner mot 80 men jag räknat med 100 för sakens skull). 3" är 75mm, sen vill du ha 60mm utfjädring minst.
100/2 -75-60 = 185 300 - 185 = 115mm mot marken utan några extra marginaler. Jag hade nog undersökt att gå över till två mindre, eller göra systemet ovalt och gått över axeln istället även om det innebär att kapa i golvet Jag kapade ur mellan rambalkarna i bagaget på min Kadett och la golvnivån i ÖK balk istället för UK, det ger en hel del plats bakom axeln i alla fall vilket underlättar. Bagaget är så djupt också så med låg bil är det ryggskottsvarning att lasta tunga saker på botten där _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Arbetet med Framvagnen har återupptagits. Med nuvarande tempo så borde den vara klar om tre till fyra år.
Slipade hela med roterande stålborstar av olika form och med olika verktyg för att se hur rostig den var. Rätt ok skick förutom tornen för bumpstoppen. De ska ju ändå justeras så den inte slår igenom för tidigt. Epytec förstärknings-sats för hela framvagnen ska svetsas dit. Man får väl egentligen inte måla det man svetsar innan Sfro eller testa- besiktning. Får väl ta med en batteridriven slip om jag kommer så långt. Valde en 1-komp metallfärg som ska vara elastisk. |
||
Funderar på om man ska bygga om till coilovers i fram likt Cassius och Mattiash. Det skulle underlätta med tänkt fälgstorlek då jag träffar sötdämparen med insida fälg.
Commodåren: - Du har väl en komplett spec på vad som är förstärkt osv med kadetter beroende på vad d e användes till och vinklar på camber, Carster KPI mm. Skulle uppskatta om du ville dela den med mig igen. Funderar även på om man skulle vinna något på att byta nedre spindelleden till en moog772 då den enligt amerikanarna höjer spindeln med 7/8 tum. Skulle det vara en väg att gå? Har även gjort röret för övre bärarmsbulten ca 5mm kortare för att kunna justera caster. Hur långt ner vågar man ha tråget? |
||
Längre spindelled är bara bra, framförallt om du tänkt ha den låg.
Med original börjar armen fort peka uppåt när man kommer ner till vettig höjd :/ Enda lösnigen bortsett från andra spindlar är att flytta upp inre infästning vilket inte är tvärenkelt, eller längre nedre spindelleder. (Jag har ju längre på min gula, kommer inte ihåg art. numret dock. Samma stigning på leden, men klart grövre så kräver en del brotchning) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
||
Har ju olika på de olika bilarna...
På sedanen är det en med 6" eller 7" slag vill jag minnas.. På Cityn en med 5" slag. Båda från GAZ. Beror ju lite på vilket MR du lyckas få till och hur nära "gränserna" du vill ligga. I City'ns fall är det coilovers som jag hade på den gula först, innan jag tänkte om med framvagnen (igen) på den. Med 0,75 i MR som jag fick nu så har jag ganska exakt 60mm både in och ut i maxlägena för coilovern, utan att räkna med genomslagsgummit. 5" slag = 125mm, minus 35mm gummi = 90mm kvar. Sätter jag rideheight så jag har 45mm mellan UK gummi och dämparkropp har jag sen 60 eller om de var 62mm in och ut. Jag har inte fått ihop den helt ännu så jag vet inte hur mycket jag får under framvagnsbalken med detta. Men yttre spindelled ska (om jag räknat rätt) ligger med centrum kula 15-20mm lägre än centrum för infästningen i balken vid rideheight. Superlåg kommer den inte bli. Detta var en av anledningarna till att jag bytte till en längre på sedanen, för att få lite mer att "spela" på. Cityn bygger jag ju av överblivna delar så det får bli som det blir, så länge det funkar _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Toleransområde för framvagnsinställning med obelastat fordon utan förare och med halvfull tank enligt Vauxhall Sportparts Manual: Camber 0° 15' pos - 1° 15'neg Caster 5°pos - 2° 30' pos Toe in 1,0 -3,0 Kpi 8° Alla modeller med CIH har de här förstärkningarna i fjädertornen: https://epytec.de/en/chassis/body-re På GT/E from -78 tillkommer förstärkningarna kring motorfästena, skyddet för kuggstången och förstärkninsbitarna för de undre bärarmarna. Till karossen finns det också förstärkningsplåtar hos Epytec baserade på vad som tidigare användes i rallybilarna. Dubbla stötdämpartorn användes också. _________________ Kai Anttila |
||
Lägger in länkar till några av mina tidigare frågor här för att hålla ihop tråden lite.
FRAMVAGNSFRÅGA https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php FJÄDERJONSTANTER https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Jag har en 3d modell som går jobba vidare med om du vill justera styrarmarna?
Exakt kopia på min klarar att original armen sitter kvar. Inte provkört så vet inte om det blev bra än _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Någon som vet vilka konor det är på nedre kullederna på Kadett C och Manta B?
Funderar på att beställa längre nedre kulleder för att få lite gynnsammare vinkel på nedre bärarm dvs simulera en högre spindel. Funderar på att bygga rörbärmar i samma veva för att få ut navet för att matcha bakaxeln. |
||
Fan nu blev jag osäker på om det är 7 eller 10 grader.. std GM i alla fall. Jag har camaro gen 1 förlängda och dom har samma koning, men grövre.
Finns en brotch som kallas GM reamer som är rätt stign7ng _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Har för mig att det är 7 grader eller 1:8,
Bara att leta efter en kulled som är högre med 7 grader. Såg att moog k772 kulled kan man ha till opel gt/manta a(14,5mm kona) för att sänka 7/8 tum ( Ca 22mm) men den har lite tightare hål så spindeln sitter lite högre på den än på manta b spindel (16,2mm kona) |
||
Har svetsar på alla förstärkningar som epytec har i sitt sortiment för kadett-framvagnen. Nu borde den hålla.
Nästa steg är att montera på den på bilen men står o velar om jag ska bygga egna bärarmar och bygga om till coilovers i fram likt Cassius på sin city. Jag har 6m 25.0x2.0 hydraulikrör e235 +n en10305-4 liggandes. Skulle det fungera att bygga bärarmar av? Vill även få ut spindeln ca 10mm för att komma rätten tänkt et på fälgarna. När man åndå bygger om liksom, för att slippa spacers. Fördelen med coiloversen är och att man kan ha större et för dämparen tar i fälgen som det är nu. Nedre bärarm i denna stilen. Med original gummibussningar. Och en moog k772 spindelled för att skapa en "högre" spindel. Den övre kanske man kan svetsa på en plåt för att förlänga? Eller ska man bygga en ny? Likt bilden? |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12 >> 19 besök senaste veckan (75604 totalt) |