Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Das Polo g40 1992 SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (8517 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



fordcapri skrev:
super7 skrev:
fordcapri skrev:
ärligt så är jag tveksam till vad har mättat, har varit överallt o petat med intrumentet
men på + får jag ingen ström, tror där borde vara 12v om jag läser allt rätt
men när jag mättar på 0 och minus o kör på startmotorn får jag bara ut 0,75 där borde oxå vara 5 volt eller 12 volt. vilket som iallafall mer än 0,75


Hur har du mätat? Har du haft givaren ansluten och mätt i kontaktstycket?


ja jag mättade med kontakstycket kopplad. mättade mellan - och o
kunde få in mättpinnen bakifrån på kontakten o så körde jag på startmotorn då gav den växelvis o och 0.75 volt
så förstod jag att man skulle göra enligt det jag hittade på nätet, det står inget i haynes om detta
hoppas det var rätt

Koppla lös givaren och mät på kabeln mellan + och - Det kan ju vara kortis i givaren som gör att det blir konstiga värden.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
igår hände inget med bilen, då var vi i hjärup o tittade för förkrigs bilarna race, jag känner en av dom som kör så det lite extra roligt att vara där. tyvärr blev det inga bilder.
nu vet jag inte va mer jag kan göra, det är något vajsing med elsystemet, hallgivaren eller ecu'n
konstigt för bilen gick ju o plötsligt vill den inte starta
hallgivaren... nja om det hade funnits ström på + så ja men..
elsystem... ja någon jävla bugg från larmet kan det vara, något jag har missad. måste plocka ut hela instrument brädan för att komma åt o det jag inte så sugen på
boxen... tja men varför dö bara så där men att det inte är ström till fördelaren kan tyda på det. + kommer ju från ecu'n.
har mätat allt o hittar inte vart det ligger, tycker mej ha ström överallt vart det ska vara ström
utom på + på strömfördelaren.
har bypassad bränsle pumpen o strömsatt fördelaren NO NO ingen start
MEN när jag strömsätter fördelaren klickar bränslerelät, men pumpen starter inte
bränslerelät är nytt
fattar inte varför jag inte får ström från ecu'n till fördelaren, det är något som jag missar
tror jag får lämna den en stund o skruva lite Capri o sen komma tillbaka med nya ögon
o då bygger jag ett nytt elsystem enligt haynes, behöver ju bare göra om tändnings delen till att börja med så jag får liv i den

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
så har jag pillat lite igen på polon från helvete ( en av mitt livs sämste affärer, kan bara skylla mej själv köpa bil som inte starter)
har mätt o kollad var enda kabel i hela elsystemet o hitter inga fel als någonstans..
men så fick jag sms från posten för 2 timar sen att det gick o hämta paket. jag vet ju va det är i paketet. en sprillans ny hallgivare.
iväg o hämta, ut med den gamla o i med den nya. nu jävlar brum brum
ööööhhhh nå så gick det inte, ärligt det händer inte ett skit... FAN
mina farhåger om att det är ecu'n som har packat ihop blir mer o mer till sanning.
nu återstår att skicka iväg o få kolla o evt repererad ecu'n
några tips på vem som kan göra detta ????

_________________
henrik nielsen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



ACTronics i Strömstad sysslar med sånt. De listar i alla fall att de kan renovera en G40-ecu
på sin hemsida. thumbs up

www.actronics.se

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
tyvärr vill dom inte jobba för privatkunder

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



fordcapri skrev:
tyvärr vill dom inte jobba för privatkunder


Ta det via någon verkstad i närheten kanske?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Ring och hör med dom här, dom kanske kan hjälpa till
https://www.obdtuning.se/sv-SE

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Cammo gjorde ju en podcast med nån som mecka ecu, kolla den vägen

Edit: styrdon i sverige AB

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
tack för tipsen

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
Janne J skrev:
fordcapri skrev:
tyvärr vill dom inte jobba för privatkunder


Ta det via någon verkstad i närheten kanske?


ja det ju värt att kolla

_________________
henrik nielsen
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Du har även svar i skruvforumet.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
ibland är det att ta en paus från problemen.
i söndags blev det en tur till Vallåkra träffen. ush va dyrt det har blivit at gå på såna träffar.
återvände till mitt elsystem idag efter att ha kollat lite priser på att få felsökt ecu'n. = dyrt.
jag har hela tiden tyckt det var lite konstigt at den bara skulle dö så där rent plötsligt, men inget är ju omöjligt.
nu gick jag igenom elsystemet en gång till, väldans noga. + läste allt jag kunde hitta på nätet som liknar mitt problem.
o jag hittade en fnurra på tråden jag hade missad innan, det saknades ström på ett ben på ett relä, relät är nytt o det likadan med det gamla. varför har jag inte riktigt kommit på än. men satte tjuvström på relät o se på fan BRUM BRUM DEN LEVER.
nu får jag städa upp lite i elsystemet inne i bilen o få upp det under instrument panelen
tyvärr regnar det satan idag så jag har ingen större lust att provköra.
men körningen på Knutstorp imorn blir tyvärr inte av, den hade jag set fram emot.
får börja med att göra den klar till bes. va jag förstår krävs det på flera trackdays att bilen är bes.
sen får jag börja bygga om buren, ska notcha in o svetsa fast en sträva till nya 6 punkts bältet.
jobbar jag på hinner jag kanske med en eller 2 körningar på Sturup, hoppet är det sista som lämnar mäniskan

_________________
henrik nielsen
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Bra jobbat! Ibland behöver man ta en paus för att komma på nya idéer...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Relän är lömska iom att samma sockelconf kan ha olika elektrisk betydelse beroende på relät.....
Många ggr man får stifta om i kontaktstycket

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
steffe skrev:
Relän är lömska iom att samma sockelconf kan ha olika elektrisk betydelse beroende på relät.....
Många ggr man får stifta om i kontaktstycket


vist, men det konstiga är att samma problem finns med det gamla relä.
o problemt kom bara så där, vips.
måste vara någon kabel som skojar med mej. har inte gått på djupet med det än
bara glad att den startade
det var bättre för typ hundkoja, där var det bara att dra en sladd till strömfördelaren så startade dom

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
jaha då det
när jag skulle provköra polon visade det sej att det finns ingen bakväxel, helt omöjligt hur mycket jag än bender o bryter i spaken. den går inte i bak.
ok tänkte jag.. det kan jag leva med på en trackday.
så jag for iväg i lugn takt inne i vår lilla by kom ca 500 m så dog den i rökmoln från avgasröret i ville inte starta igen.
fick traska hem o hämta pickisen o bilsläpet o hämta hem polon från helvete
nu har jag lagt tillräckligt med tid o pengar på denna.
hade jag haft en stridsvagn hade jag roat mej med att köra över den ett par gångar
synd för det var säkert en rolig bil
kanske någon vill ta över o renovera den, jag har verken tid eller lust.
så nu är jag på jakt efter en ny banbil som STARTER O GÅR:
over and out

_________________
henrik nielsen
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Du har inte möjlighet att ställa undan den och "glömma" den i något år för sedan återuppta?
Själv sålt bilar man ångrat att man inte gjorde så med.

Om ett år så kanske en eftermarknads ecu blir lösningen i samband med ett 1.8t swap

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
jo lite dom tankar har jag.
vet du vilka motorer som kan vara aktuella att få i utan allt för mycket bry
isåfall kommer jag bygga den som ren banbil o skita i besiktning

_________________
henrik nielsen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



fordcapri skrev:
jo lite dom tankar har jag.
vet du vilka motorer som kan vara aktuella att få i utan allt för mycket bry
isåfall kommer jag bygga den som ren banbil o skita i besiktning
FWD har ju fördelen att det är ganska lätt att landa i utbytt drivlina och bromsar, och då är ju ombyggt fordon en bra lösning, om man inte bara vill åka släp.
Det finns ju gott om (tvärställda ?) drivlinor från VW koncernen, men vad som är lämpligt har jag noll koll på.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



fordcapri skrev:
jo lite dom tankar har jag.
vet du vilka motorer som kan vara aktuella att få i utan allt för mycket bry
isåfall kommer jag bygga den som ren banbil o skita i besiktning


Som Niklas Falk nämner så finns det en hel del fwd VAG motorer som "passar" med modifikation om man tar de som ett helt paket.
Skulle börja mått under huven och åka och kolla på A3/Golf med 1.8t motorn och ha ett måttband med sig.

Känns som att ska du göra om så blir det nog dra ut varenda meter kabel i den bilen och göra allt från början om det någon ska bli någon ordnng.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132


Trådstartare
ojja glömde det

jag har ett bättre.. host host.. beg polo g40 elsystem tillsalu.
ja det blir att rensa totalt o börja om från början
det blir isåfall ren banbil o släp till banan vilket var meningen ändå, det så lät det händer något med så pass gammal bil o då vill jag inte stå med en trasig bil o inte komma hem
får se hur jag gör.
får mäta lite på dom nyare polo-golf-audi men som jag ser det är problemet att dom växer för varje generation
så dom blir för bredda typ hjulen stickar långt utan för skärmarna
men allt går ju lösa.
min tanke var ju att köra inte bygga
har iegentligt sagt till mej själv att när caprin är klar, ska jag inte bygga fler bilar, är ju trots allt 58 år nu
har tittat lite på några andra bilar o då en bil jag kan tävla med i mscc

_________________
henrik nielsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Das Polo g40 1992 SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (8517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande