Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 turbo -87 -> Quattro
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (12815 totalt)
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Nu börjar det bli vinter så nu är det dags att dra igång byggandet igen!

Min stora fundering jag haft under sommaren är hur jag ska lösa bromsservo.
Problemställning: Vanliga vacum-servon tar för mycket plats (för stor diameter).

Mina funderingar på hur det ska lösas:

1. Flytta bromsservot till framför fjäderbenet och köra med tryckstång via något form av länksystem. Detta kräver ju då tyvärr en lång tryckstång som ska gå genom motorrummet, och det vill jag helst inte ha.

2. Bygga ett "2 krets" bromssystem som gör att jag kan placera pump och servo någon helt annan stans. Det blir dock ett ganska rörigt system och mycket som kan krångla.

3. Bygga dit ett hydrauliskt bromservo som bl.a. sitter på äldre BMW 5-serien mitten 80-tal. Det skulle passa mig alldeles utmärkt om nu inte alla de där grejerna vore från just mitten av 80-talet, och har en tendens att krångla. Finns det några moderna bilar som har hydraulisk bromsservo? Jag skickar med en bild på hur systemet fungerar.



Jag vill ju gärna ha klart för mig ungefär hur det här ska bli nu när det är dags att bygga in pedaler och sånt.

_________________
Gustav Altzar
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Så där såg det även ut på Audi tror det satt så fram till 97.

Men enda problemen jag hörde om var bromsbomben som kunde läcka, dock tog många bort den och körde utan.

Men sen sitter detta även på tex. Ford Mustang på 2000-talet, vet dock ej vilka år detta var.
Men en kompis tog bort servopumpen på sin motor och ersatte den med Opel Astra el-servo som han drev detta hydrauliska bromsservo med.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Var även problem (iaf på S2) med att pumparna började läcka från "pluggarna" vilket direkt medförde byte av pump. Fanns nya pluggar och packningar att tillgå, men problemet var egentligen nåt annat - den blev sliten och så blev det högre tryck internt än vad den var designad för vilket medförde att man sköt packningarna vid pluggarna. Eller - det är iaf vad jag forskade fram när jag hade en S2 för ett antal år sedan. Vad jag vet hade inte S4/S6/100/200/V8 samma pump och denna fick mkt sällan de problem som S2 fick. S2 pumpen var dessutom jävla dyr utbytes på den tiden.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul projekt! thumbs up

Gällande bromsservo kan jag tipsa om att det går att få
riktigt bra funktion och pedalkänsla med ett rejält mycket mindre
servo än det du har nu - då kanske du slipper klabbet med hydraulservo.

Jag hade hydraulservo liggande när jag byggde min bil men valde bort
det och gick den vacuum-assisterade vägen istället och det har jag inte ångrat.

Jag använde servo från Smart som är litet o smidigt och byggde om pedalstället. Ökade även pedalutväxlingen
lagom mycket när jag byggde om. Blev kanon, inga nackdelar alls.
Jag byggde visserligen hela bromssystemet med alla diametrar osv anpassade efter
varann, men det måste du ju oavsett.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



SevenEight skrev:
Var även problem (iaf på S2) med att pumparna började läcka från "pluggarna" vilket direkt medförde byte av pump. Fanns nya pluggar och packningar att tillgå, men problemet var egentligen nåt annat - den blev sliten och så blev det högre tryck internt än vad den var designad för vilket medförde att man sköt packningarna vid pluggarna. Eller - det är iaf vad jag forskade fram när jag hade en S2 för ett antal år sedan. Vad jag vet hade inte S4/S6/100/200/V8 samma pump och denna fick mkt sällan de problem som S2 fick. S2 pumpen var dessutom jävla dyr utbytes på den tiden.


Okej? Dock har jag bara hört om problem då folk kört med fel olja..
Så jag förespråkar att alltid köra på original VW grön servo oljan, men trots att det är grönt lock på servoburken så är det många idioter som inte fattar detta utan häller i ATF eller andra servo oljor och då börjar det läcka både här o där..
Håller på nu och sanerar servo systemet från fel olja på en S8 -2000, ska försöka spola rent och sedan i med rätt olja, har fått bytt styrväxel på andra Audi bilar då det varit fel olja i systemet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Kul projekt! thumbs up

Gällande bromsservo kan jag tipsa om att det går att få
riktigt bra funktion och pedalkänsla med ett rejält mycket mindre
servo än det du har nu - då kanske du slipper klabbet med hydraulservo.

Jag hade hydraulservo liggande när jag byggde min bil men valde bort
det och gick den vacuum-assisterade vägen istället och det har jag inte ångrat.

Jag använde servo från Smart som är litet o smidigt och byggde om pedalstället. Ökade även pedalutväxlingen
lagom mycket när jag byggde om. Blev kanon, inga nackdelar alls.
Jag byggde visserligen hela bromssystemet med alla diametrar osv anpassade efter
varann, men det måste du ju oavsett.


Hade inte alls tänkt på Smart när jag tänkt på bilar Jag gick in på bildelsbasen och kikade. Såg väldigt liten ut och 350kr senare så är den beställd! Nu ska vi se om den får plats.

Jag håller med dig om att det minskar komplexiteten om man skippar hydrauliken, och allt som förenklar är bra! Hur som helst, funkar det inte med detta servo när man väl börjat provköra så finns ju platsen för att bygga in ett hydraulisk servo som plan B.

_________________
Gustav Altzar
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



SevenEight skrev:
Var även problem (iaf på S2) med att pumparna började läcka från "pluggarna" vilket direkt medförde byte av pump. Fanns nya pluggar och packningar att tillgå, men problemet var egentligen nåt annat - den blev sliten och så blev det högre tryck internt än vad den var designad för vilket medförde att man sköt packningarna vid pluggarna. Eller - det är iaf vad jag forskade fram när jag hade en S2 för ett antal år sedan. Vad jag vet hade inte S4/S6/100/200/V8 samma pump och denna fick mkt sällan de problem som S2 fick. S2 pumpen var dessutom jävla dyr utbytes på den tiden.


Jag hade S4 och nog läckte pupmjäveln från krysspluggen hela tiden. Bytte pluggar och packningar och det höll i ett år, sen var det att byta igen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



beepbeep skrev:
SevenEight skrev:
Var även problem (iaf på S2) med att pumparna började läcka från "pluggarna" vilket direkt medförde byte av pump. Fanns nya pluggar och packningar att tillgå, men problemet var egentligen nåt annat - den blev sliten och så blev det högre tryck internt än vad den var designad för vilket medförde att man sköt packningarna vid pluggarna. Eller - det är iaf vad jag forskade fram när jag hade en S2 för ett antal år sedan. Vad jag vet hade inte S4/S6/100/200/V8 samma pump och denna fick mkt sällan de problem som S2 fick. S2 pumpen var dessutom jävla dyr utbytes på den tiden.


Jag hade S4 och nog läckte pupmjäveln från krysspluggen hela tiden. Bytte pluggar och packningar och det höll i ett år, sen var det att byta igen.

Mycket märkligt, jag har haft alla möjliga Audi modeller och många samtidigt och kan inte minnas att jag någonsin haft detta problem?
Min förra racebil 90q-85 hade jag S4 motor i med dess servo pump, med då det var vakuum bromsservo så plockade jag ur kolvarna för det extra pumpsteget så bara styrservot användes och hade samtidigt S2,S4,S6 som bruksbilar utan några servo problem.

Låter som något var fel på din pump?

En undran körde du hela tiden med VW/Audi original servo olja eller provade du andra fabrikat?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Här var det inte uppdaterat på ett tag, men jag måste erkänna att jag byggt lite i smyg.

Kom fram till att bakvagnen satt 60mm för högt upp. Jag tyckte att jag mätte och mätte för att det inte skulle bli fel, men lik förbannat så ska man ställa till det för sig! Tur i oturen så fick jag en legitim anledning att snygga till ramverket över bakaxeln för bättre lastupptagnkng och en smäckrare konstruktion vid baksätet!

Fjädern är på plats också, fick tillslut in och utfjädring på 75mm vardera! Totalt 150 mm fjädringsväg.

Nåja, här är några bilder på spektaklet 😀






_________________
Gustav Altzar
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Quattro är ett magiskt ord. Det kan få den mest tråkiga av bilar ätt få uppmärksamhet

Nu flockas forumets Audinördar, & nördar därutöver som reagerade på ordet Quattro, i en SAAB-tråd

Intressant bygge må jag säga thumbs up

Ruvar själv på ett par 4.2 V2 från både A8 & S8...men har inte kommit på vad jag ska stoppa dom i. Kanske blir att sälja vidare, tyvärr. Mycket trevliga maskiner
Apropå vakuum-servo satte jag själv ett litet, från Suzuki Swift, i min 80Q. Det funkade tillfredsställande MEN jag fick inte bromsverkan att lira fram/bak så jag monterade en färdig bromsvågsbox rakt på torpeden. So far so good thumbs up

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



barre skrev:
Quattro är ett magiskt ord. Det kan få den mest tråkiga av bilar ätt få uppmärksamhet

Nu flockas forumets Audinördar, & nördar därutöver som reagerade på ordet Quattro, i en SAAB-tråd

Intressant bygge må jag säga thumbs up

Ruvar själv på ett par 4.2 V2 från både A8 & S8...men har inte kommit på vad jag ska stoppa dom i. Kanske blir att sälja vidare, tyvärr. Mycket trevliga maskiner
Apropå vakuum-servo satte jag själv ett litet, från Suzuki Swift, i min 80Q. Det funkade tillfredsställande MEN jag fick inte bromsverkan att lira fram/bak så jag monterade en färdig bromsvågsbox rakt på torpeden. So far so good thumbs up


Leta upp en kopplingskåpa från en gammal Volvo D24, till dom ska de finnas adapterplatta för getrag 260 har jag för mig. Sen kan du hiva ner den i valfri rwd bil

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Ja, då var det väl byggt såpass att det var dags för en uppdatering!

Jag har lyckats passa in några pinnar till i bakvagnen. Någon pinne saknas fortfarande då jag inte riktigt vet hur jag vill ha det. Jag står och funderar på att bygga igen bakre delen av "huvudramen" mot främre bakvagnsinfästningen med plåtark istället för rör.



Passade på att bygga om rattstället och riva bort prototyp pedalstället. Tidigare så hade jag smällt dit ett rattställ från en 9-5a just för att få justering både upp/ner/fram/bak. Nu blev valet att sätta tillbaka ett Saab 9000 rattställ just för enkelhetens skull. Det besparar mig en hel del jobb i ett senare skede då det här rattstället har rattlås och bra passform mot instrumentbräda.






Till sist så var det dags för lite provmontage av kaross och motorpaket. Nu blir det fokus på pedalställ och att bygga växellådstunneln smäckrare runt fötterna.





_________________
Gustav Altzar
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Vilket trevligt bygge! Kommer följas

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



följer med spänning!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Nu har jag gjort ett ryck som är värd en uppdatering.

Mycket jobb runt pedaler, för att det ska bli lagom mycket plats åt pedaler och fötter, har skurit och plåtat profilröret för att kunna få ner pedalerna ytterlifare.

Har även kapat ner kring växellådan för att göra mer plats. Nu med mycket mindre rör med med diagonalstag än tidigsre. Det tillkommer lite mer steg så snart jag har pedaler på plats!

Ursäkta röran, det är roligare att bygga än att städa




_________________
Gustav Altzar
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190



Mycket trevligt , skall följas .

Blir det musse pigg-stolar ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Jag har dom att måtta med men kommer förmodligen bli ett par milda sportstolar, sannolikt något liknande de recaro som sitter i Audi s4 bl.a 😊

_________________
Gustav Altzar
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Long time no se!

Nu har jag letat fram bilen igen efter en smärre tillbyggnad vid garaget! Det är väl bara att fortsätta där jag slutade, så jag smygstartade med att få till en provisorisk rattstång, för lite kontroll av vinklar. Det visade sig att det är lite gränsfall till mycket vinkel på en av knutarna, så jag ska prova om det går att vinkla om rattaxeln lite granna i rattstället.



Sen fick jag dit de nya V8 motorfästena (lite förskjutna mot "standardbilarna"), och gjorde även klart alla infästningar mot dom!


_________________
Gustav Altzar
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Läge för en uppdatering igen.

Efter tips här så skaffade jag ett bromsservo från en Smart. Behändig storlek, nu är det bara till att hoppas att det ska ge tillräckligt mycket bromskraft. Tryckstången kapades och gängades för att kunna laborera med pedalläget under tiden jag bygger. Tanken är att svetsa när jag är nöjd med längden. Bromspump från Saab 9-5 fick agera statist



Jag har blivit lite mer back to basic under byggtiden, så original pedalställ har fått flytta tillbaka till nästan samma position som original. Lite flyttat åt vänster blev det dock för att väja för alla profilrör.



Stolsfästen monterade ungefär på originalplats. Stolarna blev dock tvugna att förskjutas 15mm utåt för att ge plats åt kardan och annat som inte funnits där tidigare



Provmontage av framskärmar och plåten bakom lyktorna. Det verkar inte bättre än att jag sannolikt kommer behöva göra en liten bula i huven för att göra plats för kamremmen.



Och nu funderar vän av ordning på varför jag ska ha plats för en kamrem, motorn har ju kedja? Jo, jag har lämnat VO på FSI motorerna. Jag hade tydligen lite hybris på den tid och pengar dessa motorer kräver för att få i drift, speciellt från vilka jag haft som utgångsobjekt. Istället fick jag tag på en komplett 4,2 V8 från en 2002ans A6, komplett med styrbox och allt som behövs för att starta. Är det någon som sitter på elscheman och plintlista på kontaktstyckena mellan bil och motor så vore jag mycket tacksam. En bild på några av kontakterna.


Karosslyft, förhoppningsvis för sista gången. Nu ska karossen renkapas och slipas inför slutgiltigt montage på ramen. Densamma gäller chassit, som ska helsvetsas och justeras lite smått inför slutmontage av kaross.



_________________
Gustav Altzar
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Kul projekt!
Vad är det för bakvagn du använder?

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Litto skrev:
Kul projekt!
Vad är det för bakvagn du använder?


Bakvagnen är från Audi RS6 med C5 karossen. Skillnaden mot vanliga A6an är att denna är i aluminium istället för i stål, och diffen har kylflänsar!

_________________
Gustav Altzar
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 turbo -87 -> Quattro
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (12815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande